Wat gaat er met de huizenprijzen gebeuren in Australie

Lodewijk

Member
He luitjes,

Als nieuwkomer in de regio Brisbane vraag ik mij af hoe de mensen hier toch al die dure huizen kunnen betalen. Als je naar de huizenmarkt kijkt zit je voor een gezin toch al snel op een maandlast van 4000 dollar. Is het zo dat er veel mensen tot aan hun oren in de schuld zitten, is er iemand die daar een beetje kijk op heeft?

Zelf krijg ik binnenkort mijn overwaarde van mijn Nederandse huis overgestort naar Australie maar ik durf eigenlijk momenteel niet goed te kopen in Australie. Daar mijn gevoel zegt dat de huizen zwaar overbetaald zijn. Ik zie momenteel dan ook veel huizen te koop staan. Zeker met de Nederlandse huizenmarkt in mijn achterhoofd waar toch ook vraag genoeg was en te weinig nieuwbouw. Daar zijn de prijzen ook al een behoorlijke tijd aan het dalen.

Natuurlijk weet ik ook wel dat het met de regio\stad te maken heeft en de rentestand en dergelijke. :)

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groetjes,
Bas
 
Hoi Bas,
wij wonen wat zuidelijker (uurtje boven Sydney) en duidelijk veel goedkoper, geloof ik. Sinds wij hier zijn (20 maanden) staan er altijd al enorm veel huizen te koop. Ik kon in het begin mijn ogen niet geloven, zeg maar. Maar het verloop is nog steeds heel groot. Gemiddeld bij ons in de straat staat een huis 4-6 maanden te koop, meer niet. Je hoort mensen zeggen "dat nu een goede tijd is om te kopen". Kweetniet of dat waar is, want er zijn ook mensen die zeggen dat prijzen nog zullen zakken. Ik heb hier van zakkende prijzen nog niet erg veel gemerkt.Gr. Patries
 
Hi Lodewijk,

4000 dollar, das nogal! Wij wonen aan de sunshine coast en hebben zo'n 1800 dollar per maand aan woon kosten. We hebben dan wel is waar maar een 2 kamer appartementje maar volgens mij kan je hier ook een gezinswoning met 3 of 4 slaapkamers voor 500 dollar per week huren. Dan kom je wel wat hoger maar 4000 dollar is nogal vind ik.

Ook hier staan veel (heel veel) huizen te koop. Maar na 13 maanden heb ik wel gezien dat er toch veel verkocht wordt. Ik heb het idee dat de australiers niet zo honk vast zijn als de nederlanders. In Nl woon je snel een jaar of 15 in je huis terwijl er hier veel meer verloop is.

Wij hebben zelf net een stuk grond gekocht en hebben volgens vele een hele goede deal gemaakt. Volgens mij trekt de economie vanaf nu alleen maar aan zodat de prijzen misschien ook wel wat omhoog gaan.
Daarnaast hebben wij het voordeel dat er een hoop bouwers naar werk aan het zoeken zijn. We hebben al veel telefoontjes gehad van bouwers om te vragen hoe het staat met onze plannen. Ze zoeken werk, dus je kan er een leuke deal mee maken. Maar ook dit trekt langzaam weer aan heb ik het idee.

Dus ik zou zeggen: koop een stuk land en zet er een huis op.
Succes,
Stefan
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp dat jullie 4000 dollar per maand veel vinden. De berekening was zo:

*leuk gezinshuis a 600.000 dollar
*rente 8 %

Dan kom je op een 4000 dollar per maand uit.

Is deze berekening zo gek dan of mis ik hier iets in?

groejtes,
Bas
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp dat jullie 4000 dollar per maand veel vinden. De berekening was zo:

*leuk gezinshuis a 600.000 dollar
*rente 8 %

Dan kom je op een 4000 dollar per maand uit.

Is deze berekening zo gek dan of mis ik hier iets in?

groejtes,
Bas

Die berekening klopt wel zo'n beetje, maar het lijkt me in de prijsklasse van 6 ton niet gebruikelijk zelf geen geld in te brengen. Ik vraag me zelfs af of er nog wel hypotheekvestrekkers zijn die een 100% hypotheek willen verstrekken. Dus om alles een beetje betaalbaar te houden zul je of geld in moeten leggen of een goedkoper huis moeten zoeken.

Als ik me niet vergis lgt de gemiddelde in Oz zo rond de 3 ton. Dat betekent dus maandlasten van rond de 2000 dollar.
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp dat jullie 4000 dollar per maand veel vinden. De berekening was zo:

*leuk gezinshuis a 600.000 dollar
*rente 8 %

Dan kom je op een 4000 dollar per maand uit.

Is deze berekening zo gek dan of mis ik hier iets in?

groejtes,
Bas

Voor 600,000 dollar koop je wel een leuk huis dicht bij Brisbane denk ik. Als je wat verder van de stad af gaat wonen dan moet je toch wel wat voor minder moeten kunnen krijgen. De meesten die een dergelijke som voor een huis neerleggen hebben overigens ook al een eigen vermogen in te leggen, van equity in hun huidige huis of van een spaartegoed. Dat brengt de lening al omlaag. Ook is de rente die je uiteindelijk betaalt niet zo hoog als 8%. De variabele rent is in de buurt van 8%, maar je kunt meestal wel zo'n 0.7% korting daarop krijgen.
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp dat jullie 4000 dollar per maand veel vinden. De berekening was zo:

*leuk gezinshuis a 600.000 dollar
*rente 8 %

Dan kom je op een 4000 dollar per maand uit.

Is deze berekening zo gek dan of mis ik hier iets in?

Vergeet de repayments niet, $4000 dekt alleen de rente. Ik zou ook met minimaal 9% rente rekenen, de rente gaat echt nog wel omhoog in het komende jaar. Verder mag je ook nog jaarlijks council rates aftikken, afhankelijk van waar je woont kan dat aardig oplopen. En dan is er nog onze grote vriend stamp duty die afhankelijk van de staat waar je woont een deel van je spaarrekening leegrooft op het moment van overdracht. Reken op minimaal zelf 20% inleggen om LMI te ontlopen. Banken lenen tot 95%, maar dan moet je wel door de nodige hoepels springen.
 
Als ik me niet vergis lgt de gemiddelde in Oz zo rond de 3 ton. Dat betekent dus maandlasten van rond de 2000 dollar.

Gemiddeld 3 ton? Dat geldt dan alleen als je de grote steden niet meerekent. In Sydney en Melbourne kom je met 3 ton niet ver. Hier in Maitland koop je onder de 2 ton al niet meer dan een bouwval. Voor een beetje fatsoenlijke 3-slaapkamerwoning ben je echt die 3 ton al kwijt.

Hoeveel je uitgeeft hangt grotendeels van jezelf af. Als je absoluut in de grote stad wilt wonen en een groot huis met een flink stuk tuin wilt, dan begin je rond de 5 ton. Je kunt ook een eindje buiten de stad gaan wonen en dan betaal je dus al snel 2 ton minder. Je kunt ook je eisen v.w.b. het huis aanpassen en dan kan het nog wel goedkoper. Wij hebben maandlasten van maar ongeveer $650. Klein huisje, klein tuintje, oud huis. Goed genoeg voor ons en wij hoeven ons geen zorgen te maken over de hypotheek, wat de rente ook wordt.

Huizenprijzen gaan altijd wel wat op neer, maar gezien de gigantische prijzenstijging van de laatste paar jaar zou ik er niet op rekenen dat dat nog ver naar beneden gaat. Zolang er mensen zijn die die krankzinnige prijzen willen betalen zullen ze zo hoog blijven.

Groetjes,
Rixta
 
Als ik me niet vergis lgt de gemiddelde in Oz zo rond de 3 ton. Dat betekent dus maandlasten van rond de 2000 dollar.

Gemiddeld 3 ton? Dat geldt dan alleen als je de grote steden niet meerekent. In Sydney en Melbourne kom je met 3 ton niet ver. Hier in Maitland koop je onder de 2 ton al niet meer dan een bouwval. Voor een beetje fatsoenlijke 3-slaapkamerwoning ben je echt die 3 ton al kwijt.

Oeps, sorry d'r was een woord weggevallen in mijn post. Moest zijn "Als ik me niet vergis ligt de gemiddelde hypotheek in Oz zo rond de 3 ton." De gemiddelde huizenprijs ligt waarschijnlijk inderdaad een stuk hoger.
 
Oeps, sorry d'r was een woord weggevallen in mijn post. Moest zijn "Als ik me niet vergis ligt de gemiddelde hypotheek in Oz zo rond de 3 ton." De gemiddelde huizenprijs ligt waarschijnlijk inderdaad een stuk hoger.

Ook dat lijkt mij nog behoorlijk aan de lage kant. Ik kan me niet voorstellen dat veel jonge stellen die andere 3 ton (of nog meer) zo op tafel kunnen leggen. En als ik de maandelijkse klaagverhalen in de krant lees over mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen, dan is die hypotheek ook veelal een stuk hoger. Waarom je als stel met een baby een vierslaapkamerwoning met een grote tuin nodig hebt is voor mij dan altijd de vraag.
En ja, ik heb veel verhalen gelezen over hypotheken die meer kosten per maand dan ons hele maandinkomen. Kwestie van keuzes maken.

Groetjes,
Rixta
 
Oeps, sorry d'r was een woord weggevallen in mijn post. Moest zijn "Als ik me niet vergis ligt de gemiddelde hypotheek in Oz zo rond de 3 ton." De gemiddelde huizenprijs ligt waarschijnlijk inderdaad een stuk hoger.

Ook dat lijkt mij nog behoorlijk aan de lage kant. Ik kan me niet voorstellen dat veel jonge stellen die andere 3 ton (of nog meer) zo op tafel kunnen leggen. En als ik de maandelijkse klaagverhalen in de krant lees over mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen, dan is die hypotheek ook veelal een stuk hoger. Waarom je als stel met een baby een vierslaapkamerwoning met een grote tuin nodig hebt is voor mij dan altijd de vraag.
En ja, ik heb veel verhalen gelezen over hypotheken die meer kosten per maand dan ons hele maandinkomen. Kwestie van keuzes maken.

Groetjes,
Rixta
De volgende website http://www.abcdiamond.com/australia/average-australian-mortgage/ voegt wat cijfers toe aan de discussie. Het gaat hier om gemiddelden. De klagers waar jij aan refereert zijn waarschijnlijk degenen die ver boven het gemiddelde zitten.
 
Ik geloof niet dat de prijzen van de huizen hier echt zullen gaan dalen. Hier in WA is de enorme stijging er wel uit, maar de prijzen stijgen nog wel.

Maar hou er inderdaad rekening mee dat je hier echt geld moet hebben om een huis te kopen. Eigen geld van 20% wordt hier toch wel als een minimum gezien, 5% zie je alleen bij uitzonderingen en geen eigen geld mee brengen gebeurd gewoon niet. Dan krijg je gewoon geen hypotheek. Veel mensen hebben hier investeringshuizen, of investeren in een stuk grond en gebruiken de wist uit de verkoop hiervan voor de financiering van hun huis.

Misschien is het gezien de huidige wisselkoers geen slecht idee om je geld nog in Nederland te laten staan (hoewel je er hier wel veel meer rente over krijgt) en nog even te wachten met kopen tot je iets hebt gevonden dat in jouw financiele plaatje past.
 
Er wordt inderdaad vaak verhuist, dat ben ik ook wel gewend van Nieuw Zeeland nu. Wij hebben nog geen huis gekocht omdat we niet weten waar we willen gaan wonen. We zitten nu in Kalgoorlie, WA en dan ben je voor een goed huis toch ook zo'n 5 ton kwijt en geen grote tuin (afhankelijk van waar). dat is toch even wennen om van NZ naar OZ te komen en in NZ konden we een goed stuk tuin hebben met huis voor halve prijs. Omdat we niet weten waar we gaan wonen, en ook de stamp duty over het bedrag heen komt, wachten we, om nou $15000 extra te betalen en dan over 2 jaar weer verhuizen om weer $15000 te betalen, nou nee. De huur is ook zo'n $400-500 en als ze we prive zouden huren en dat moesten betalen hadden we er wel over gedacht om te kopen, maar omdat we in een huis wonen via mijn werk, is de huur minimaal.
Of de prijzen dalen, ze zijn wel wat gedaald, maar niet super veel. Of het die kant op blijft gaan, wie weet? Als er genoeg mensen zijn die die bedragen willen betalen, dan wel ja. Maar of het echt zoveel waard is? Ik kijk naar die programmas van auctions en zo waar jonge stelletjes een huis van 8 ton kopen, dan vraag ik me ook af waar ze het geld vandaan halen en wat ze gaan doen als er een baby bij komt en dan of childcare kosten erbij komen of een salaris vervalt... Misschien hebben ze eerst hier in de mijnen gewerkt en lekker veel spaarcentjes hebben gemaakt. Voor nou blijven wij nog even in dit huis wonen!
jo
 
Omdat we niet weten waar we gaan wonen, en ook de stamp duty over het bedrag heen komt, wachten we, om nou $15000 extra te betalen en dan over 2 jaar weer verhuizen om weer $15000 te betalen, nou nee.
jo
Maar vergeet niet dat de eerste 500,000 voor een "First Home Owner" vrijgesteld is van Stamp Duty.
Wij hebben maar zo'n 2,200 Dollar stamp duty hoeven te betalen.
Er hangen verder wel wat voorwaarden aan vast (minimum residency period, maximale waarde van het huis etc.....)
http://www.dtf.wa.gov.au/cms/content.aspx?id=2011
Maar vaker verhuizen/een huis kopen is dus wel een dure geschiedenis, met de stamp duty.

(Ik heb het hier wel over WA, weet niet hoe het in de rest van OZ gaat)

Bart
 
Wij hebben voor ons huis wel 100% kunnen lenen, daar kwam dan wel dure LMI bovenop. Maar die viel weer weg door 1 Home Buyers Grant. Er zijn wel wegen...
Nu hebben we noodgedwongen moeten verkopen omdat San zijn baan verloor in QLD, wonen nu in VIC. Maar wij gaan hier zeer zeker niet kopen. We huren wel weer lekker. Stoppen voorlopig extra in onze super, dan zien we over een jaartje of wat wel weer wat we gaan doen, huren of kopen. Hier of in QLD (waar de stampduty veeeeel lager is)
 
Met mijn bescheiden ervaring zou ik het volgende willen suggereren.

In de "inner" suburbs van de grote steden, daar zullen de prijzen niet dalen, tenminste blijven die op het huidige niveau, maar wellicht zullen ze nog verder stijgen.

In de "outer" suburbs zijn de huizen altijd al goedkoper geweest en daar zijn nog vaak mogelijkheden, ook omdat de prijzen niet zo veel stijgen als hierboven vermeld.

Bij mij in Melbourne, en ik zit 15 min van het centrum, kun je geen blokje van 600 tot 1000 m2 meer krijgen onder de 1.3 miljoen, en dat dus ZONDER HUIS ofwel met een krot erop.

Een blok van 1000 m2. is alleen al vaak 1.5 tot 2 miljoen.

Afgelopen jaar zijn de prijzen in inner Melbourne met 25 procent gestegen.

Ik zag ook nog een vernoeming naar Nieuw Zeeland. Dan ondanks dat de lonen ietsje lager liggen en het uitgaansleven zeker niet goedkoper is(eerder duurder), dan zijn de huizen b.v. in Auckland schrikbarend duur, wel zon'n kwart hoger dan Melbourne of Sydney.

Zoals altijd is de lokatie van veel grotere waarde dan de kwaliteit van het huis.
Cheers
Jan
 
Met mijn bescheiden ervaring zou ik het volgende willen suggereren.

In de "inner" suburbs van de grote steden, daar zullen de prijzen niet dalen, tenminste blijven die op het huidige niveau, maar wellicht zullen ze nog verder stijgen.

In de "outer" suburbs zijn de huizen altijd al goedkoper geweest en daar zijn nog vaak mogelijkheden, ook omdat de prijzen niet zo veel stijgen als hierboven vermeld.

The Age, Dec 2 'House prices slump near city' 'By contrast, Middle Park's median value fell 38.7 per cent from $1,910,000 to $1,170,000 in the June quarter, while South Yarra slumped 32.3 per cent from $1,920,000 to $1,300,000.'

http://theage.domain.com.au/real-estate-news/house-prices-slump-near-city-20101201-18gn1.html

Goed, dit is een momentopname en deze daling volgt op een sterke stijging. Maar als je op de piek een huis hebt gekocht in South Yarra of Middle Park, zal je toch niet zo lekker slapen nu..? Of misschien heb je stalen zenuwen wat geld betreft, als je 2 miljoen kunt uitgeven aan een huis..

Ik heb eerder een post geschreven in deze thread, maar die lijkt niet te zijn geplaatst. Komt erop neer dat de prijzen de afgelopen 10-15 jaar enorm zijn gestegen en dat veel mensen die dus een hypotheek van minder dan 3 ton hebben, toentertijd een huis hebben gekocht (toen kon je voor een dergelijk bedrag nog iets moois kopen). Nu kun je voor minder dan 5 ton alleen nog in de estates terecht. En of je dat wil..? Lange files naar CBD, veel lage huren (investment properties).
Ik zie overigens veel units en town houses verschijnen, zowel in de inner suburbs als verder naar buiten. Dan wordt een huis gesloopt en worden er 2-3 nieuwe gebouwd op het stuk grond. Een tuin zit er dan niet echt meer bij, natuurlijk. Units zijn geschakeld (en vaak een groter aantal bijelkaar), en hebben vaak slechts 1-2 slaapkamers. Town houses zijn volwaardige huizen op een mini stukje grond. Het valt me op dat de town houses toch nog schrikbarend duur zijn.
 
Komt erop neer dat de prijzen de afgelopen 10-15 jaar enorm zijn gestegen en dat veel mensen die dus een hypotheek van minder dan 3 ton hebben, toentertijd een huis hebben gekocht (toen kon je voor een dergelijk bedrag nog iets moois kopen). Nu kun je voor minder dan 5 ton alleen nog in de estates terecht. En of je dat wil..? Lange files naar CBD, veel lage huren (investment properties).

Ehm, zoals ik al eerder zei: dit geldt alleen voor de grote steden. Als je eens een kijkje daar buiten neemt scheelt je dat al snel 3 ton. Waar wij wonen kun je voor 3 ton een goede kwaliteit 3 slaapkamerwoning met flinke tuin kopen. Wij hebben een kleine 2 1/2 slaapkamerwoning met klein tuintje, dat we vijf jaar geleden voor $138.000 hebben gekocht. Hetzelfde huis is nu pakweg $170.000 waard. En bepaald geen bouwval.
Er is meer in Australie dan Sydney, Melbourne, Brisbane en Adelaide!

Groetjes,
Rixta
 
Komt erop neer dat de prijzen de afgelopen 10-15 jaar enorm zijn gestegen en dat veel mensen die dus een hypotheek van minder dan 3 ton hebben, toentertijd een huis hebben gekocht (toen kon je voor een dergelijk bedrag nog iets moois kopen). Nu kun je voor minder dan 5 ton alleen nog in de estates terecht. En of je dat wil..? Lange files naar CBD, veel lage huren (investment properties).


Er is meer in Australie dan Sydney, Melbourne, Brisbane en Adelaide!

Groetjes,
Rixta

Helemaal mee eens Rixta! Helaas zijn veel mensen voor werk gebonden aan de grote steden!
Overigens vind ik het verder heerlijk wonen in Melbourne, prachtige stad. Op het moment kun je voor $500 per week nog best wat moois huren, en wie weet wat de huizenprijzen gaan doen. Of misschien komt het ooit nog goed met de estates. Of krijgen huurders meer rechten. Er zal toch ooit een oplossing moeten komen, er komen niet veel nieuwe mensen bij die een huis van 7 ton of meer kunnen/ willen kopen (dat ligt alleen in het bereik van hen die hebben kunnen meeprofiteren van de prijsstijging en een hele kleine minderheid met een zeer hoog salaris of eigen vermogen). Vele vrienden van ons in hun 1 miljoen plus huizen, weten ook niet hoe dat straks moet als hun kinderen groot zijn en een eigen huis willen kopen. Ik denk ook dat het 'subdividen' wel door zal gaan (kleinere lapjes grond), al begreep ik dat Ted Baillieu plannen voor appartementen langs de transport corridors weer gaat terugdraaien..
 
Komt erop neer dat de prijzen de afgelopen 10-15 jaar enorm zijn gestegen en dat veel mensen die dus een hypotheek van minder dan 3 ton hebben, toentertijd een huis hebben gekocht (toen kon je voor een dergelijk bedrag nog iets moois kopen). Nu kun je voor minder dan 5 ton alleen nog in de estates terecht. En of je dat wil..? Lange files naar CBD, veel lage huren (investment properties).

Ehm, zoals ik al eerder zei: dit geldt alleen voor de grote steden. Als je eens een kijkje daar buiten neemt scheelt je dat al snel 3 ton. Waar wij wonen kun je voor 3 ton een goede kwaliteit 3 slaapkamerwoning met flinke tuin kopen. Wij hebben een kleine 2 1/2 slaapkamerwoning met klein tuintje, dat we vijf jaar geleden voor $138.000 hebben gekocht. Hetzelfde huis is nu pakweg $170.000 waard. En bepaald geen bouwval.
Er is meer in Australie dan Sydney, Melbourne, Brisbane en Adelaide!

Groetjes,
Rixta



Ik denk ook dat iedereen dat heel goed weet en des te frustrerender is het als je gebonden bent aan Sydney ,aangezien de infrastructuur bagger is, als je al een 70 km verderop gaat ben je wel anderhalf uur onderweg naar CBD, dus het is geen kwestie van niet verder kijken dan je neus lang is, het is gewoon niet mogelijk , dat jij inlands een leuke baan hebt en daardoor lekker goedkoop kan wonen is heel erg fijn voor je, maar je kunt er dan toch niet van uit gaan dat mensen iets verkeerds doen door in Sydney te willen kopen, in Maitland hebben ze geen IT-ers nodig,als dat zo was, dan kwamen we meteen.Je bent dus niet slimmer dan de rest, maar je hebt gewoon meer mazzel dat jouw functie wel gevraagd word buiten Sydney.
 


OFX
Back
Top