Wat houdt men netto over?

Frank100

New Member
Stel je verdient (voor het gemak ff), 100.000 Aus$ per jaar (en je bent met zijn drieen (kindje = 3). Je wilt alle drie goed verzekerd zijn, belasting betalen zoals het hoort en een redelijk pensioen opbouwen.

Even afgezien van auto's, gas, water, licht, huurhuis, boodschappen......de variabel kosten die afhankelijk zijn van je bestedingspatroon zeg maar, wat hou je daar dan netto per week aan over (plus of min 100aus$)?

Hoor het graag. Ik ben een beetje huurwoningen aan het speuren ik heb momenteel geen idee in welke categorie ik moet zoeken.

Gr Frank
 
Stel je verdient $100.000 per jaar.
Als ik het omreken met wat ik krijg, verdien is uiteraard veeeeel meer, dan kom ik uit op het volgende.
Zonder de kosten van huis, auto, gas, water, licht etc. denk ik dat je per week globaal $2400 per week in je handje heb.
Hopelijk heb je hier iets aan?
Waarschijnlijk komen anderen met een andere waarde.
 
Wauw: $100,000 per jaar verdienen en dan $2,400 wekelijks netto overhouden?? Wil jij m'n financieel adviseur worden? 52 weken * $2,400 = $124,800 dus jij boert goed...  :wink:

Nooit goed geweest met cijfers hoor; aan het begin van de maand krijg ik bedrag x binnen en dat maak ik op en dan begint het weer opnieuw  :-D
 
Excuses, moet zijn fortnighly, dus twee wekelijks. Dat komt omdat ik per twee weken betaald krijg.
Is nog steeds veel beter dan wat ik in NL had.
 
Reken op zo'n 25 to 30% aan kosten die daar nog van afgaan voor o.a. pensioen, belasting e.d. Dus netto houdt je zo'n 70 tot 75000 over, nog steeds niet slecht hoor  :-D Volgens mij ligt het gem. jaarsalaris van DE (wie kent hem niet) zo rond de 45/50000 dollar.

Michel
 
[quote author=Frank100 link=topic=5994.msg75081#msg75081 date=1163516426]
Stel je verdient (voor het gemak ff), 100.000 Aus$ per jaar (en je bent met zijn drieen (kindje = 3). Je wilt alle drie goed verzekerd zijn, belasting betalen zoals het hoort en een redelijk pensioen opbouwen.[/quote]

Bruto $100.000 per jaar is netto $72.150 per jaar is $6012 netto per maand.
Formule: Income $75,001 – $150,000 = $17,850 plus 40c for each $1 over $75,000 Bron: http://www.ato.gov.au/individuals/content.asp?doc=/content/12333.htm&pc=001/002/046/002/002&mnu=6864&mfp=001&st=&cy=1

Een werkgever stort 9% van je inkomen in je pensioen fonds, als zelfstandige moet je dit zelf regelen.
$100,000 is hoog, gemiddeld inkomen is volgens mij tussen de $35,000 en $50,000 per jaar. In sommige staten zijn de inkomens hoger, zie voor een overzicht per beroepsgroep en staat: http://www.hays.com.au/salary/default.aspx

Ik denk dat je $300 per maand kwijt bent voor verzekering (1 x auto, huis, ziektekosten).
 
Thanx Martin... Goeie info.

Ik moet zeggen dat "http://www.hays.com.au/salary/default.aspx" er goed uitziet voor een mechanical engineer met werkervaring in onderhoud...........Maarja, heb nog geen baan, geen zekerheid, geen onderhandelingspositie, , dus maar ff afwachten hoe het allemaal gaat lopen als ik in Perth aankom......

Gr Frank
 
Verkijk je niet helemaal op dit soort lijstjes, vaak zijn deze gebaseerd op "contract-work" ipv een permanent job. Contractwork betaald beter, maar heeft o.a. als nadeel dat je geen vakantie- en ziektedagen hebt: een dag niet gewerkt (om wat voor reden dan ook) = een dag geen geld.

Michel
 
[quote author=MicNic link=topic=5994.msg75251#msg75251 date=1163714041]
Verkijk je niet helemaal op dit soort lijstjes, vaak zijn deze gebaseerd op "contract-work" ipv een permanent job. Contractwork betaald beter, maar heeft o.a. als nadeel dat je geen vakantie- en ziektedagen hebt: een dag niet gewerkt (om wat voor reden dan ook) = een dag geen geld.
Michel
[/quote]

Moet je ook wel even vermelden dat je als contractor 40% tot 60% meer verdient, daar kun je heel wat dagen voor ziek / vrij zijn. En voor ziekte tijdens een contract kun je je evt. nog verzekeren. Als contractor heb je vaak veel verschillende banen, dus meer ervaring en dus ben je voor een vast contract later meer waard. En wat dacht je van tussen 2 contracten even een paar weken vrij? Veel beter dan die 20 dagen verlof je die met een vaste baan hebt........

Als nieuwkomer zou ik zeker 1 of 2 jaar als contractor werken, meer verdienen, meer vrij en na al die ervaring meer waard.
 
Helemaal mee eens Martin
Contracten van 6 maanden, tussendoor vakanties, income protection die je afhankelijk van de condities maandelijks tussen de 100 en 300 dollar kost en gaan met die banaan!
Het bevalt me supergoed al ben ik dan ook steeds van het ene in het andere contract van 6 maanden gerold (ben nu bezig met m'n 4e contract).
Het is onzekerder maar als je de discipline hebt een buffertje op te bouwen en de markt goed in de gaten blijft houden... Ik blijf nog wel even contracten hoor!
 
[quote author=Wilsil link=topic=5994.msg75261#msg75261 date=1163720450]
Martin,
Gemiddeld $35,000 - $50,000?
Oeps.[/quote]

Full-time adult ordinary time earnings  $1051.30
Full-time adult total earnings  $1098.70
All employees total earnings  $839.50

Dit zijn de gemiddelde per week, zie http://www.abs.gov.au
Dus, 52 x $839.50 = $43,654 per jaar (gemiddeld, er zijn zat banen rond de $35,000 - $40,000 maar die staan niet op de SOL)
Een huis van $300,000 kost +/- $2,000 per maand (hypotheek rente is 7%) dus $24,00 per jaar.
 
Jan/ Martin,

Dat "contracting", ff los van de centjes, spreekt me echt heel erg aan. Zes maanden buffelen, paar weekjes vrij en dan op naar de volgende klus. Kunnen jullie me er wat meer over vertellen. wat voor branche werken jullie b.v. ? Moet je ook vaak het hele land door, of doen jullie al je werk in de buurt van waar jullie wonen (waar is dat eigenlijk). Zijn jullie echt zelfstandig, of staan jullie b.v. ingeschreven bij een een of ander organistaie die weer contact hebben met potentiele werkgevers?

Ik hoor het graag van jullie, ben echt heel benieuwd!!

Gr Frank
 
Jan en Martin,

Idem, ook wij dat soort plannen en nieuwsgierig naar jullie werkvelden, ervaringen en start-adviezen...

Groet,
Kathleen
 
[quote author=Jan Katers link=topic=5994.msg75285#msg75285 date=1163755344]
Ik blijf nog wel even contracten hoor!
[/quote]

Ja, ik zou hier ook wel meer van willen weten.

Ik ben op zoek naar het Oz equivalent van freelancen. In NL ben je als freelancer een zelfstandige.
Ben je met contracting ook zoiets als freelancer of ben je dan fysiek in dienst van de bedrijven die je contracten?

:|
 
Ikzelf woon in Brisbane en werk als ICT Project Manager. Ik hoef niet het hele land door omdat hier een groot tekort is aan dit soort mensen  :)

Je kunt een ABN (Australian Business Number) aanvragen maar dat hoeft niet. Zoveel voordelen heeft dat niet meer (aantal jaren geleden blijkbaar wel). Ik werk via recruitment agencies. Sommige contractors die ik ken doen het zonder zo'n agency en steken dus het hele uurtarief in eigen zak. Maar veel bedrijven hebben shortlists van agencies en gaan niet in zee met 1-mansbedrijfjes. Ik betaal $5.50 van m'n uurtarief aan m'n agency en dat is heel schappelijk; vaak is het 10-20 dollar

Grote bedrijven/overheidsinstellingen sturen een RFO (Request For Offer) of een EOI (Expression Of Interest) naar een aantal recruitment agencies en die zoeken in hun CV-bestand naar een match. Ik heb nooit ge-freelanced in NL dus ken het verschil niet.
Het recruitment agency is je werkgever (en in mijn geval ook m'n sponsor) voor de duur van het contract. Timesheets opsturen en je krijgt betaald door hun. Na het contract kan vaak verlengd worden of je gaat een nieuw contract aan al dan niet via dezelfde agency.
Ga maar eens op SEEK speuren en dan zul je zien dat de meeste banen via dit soort agencies lopen (binnen de ICT tenminste)
 
Hou er rekening mee dat veel contractors op "fi-fo" basis werken: fly in, fly out.
Dat houdt dus in enkele weken werken, en dan enkele weken thuis. Maar vaak ver weg van huis.
Vooral in de mijn industrie is dat het geval.
 
Wilsil, in wat voor industrie ben jij werkzaam. Ben zelf HTS-er werktuigbouw, met werkervaring in onderhoud en met name de werkvoorbereiding/ coordinatie daarvan.

Kom je al snel uit op het FIFO verhaal denk ik, als je als contractor aan de slag wilt in Perth, of zie je ander mogelijkheden?

Gr Frank
 
[quote author=Jan Katers link=topic=5994.msg75311#msg75311 date=1163796500]
long story
[/quote]

Thanks voor je input, hier kan ik wel iets mee.

:up:
 
Back
Top