Wat is jullie ervaring met je huis verhuren in NL?

Scooby

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Graag zou ik wat praktische ervaringen en/of tips willen hebben van de emigranten die in eerste instantie hun huis verhuurd hebben terwijl ze in Australie wonen.

Hebben jullie een buro ingeschakeld of juist niet?


En hoe gaat het nu praktisch? Wat doe je als ze niet betalen en laat je bijv gas/water/licht op jouw naam staan,etc.

Wij gaan zeker eerst verhuren de eerste paar jaar en alle forumkennis is van harte welkom!

groetjes Simone
 
Hallo Simone,

Ik ben voor een jaartje naar Australie geweest. Mijn huis wilde ik niet verkopen omdat ik zeker wist dat ik terug zou komen.
Nu ben ik bezig met mijn emigratie plannen en ook nu houd ik mijn huis voorlopig gewoon aan.

Dit doe ik net als de eerste keer gewoon via een buro, dit was een lokale verhuur bemiddeling maatschappij. Beetje hetzelfde als de firma Direct wonen (in de meeste grote steden wel te vinden denk ik).
Dit is mij erg goed bevallen, het zoeken naar een huurder kost jou niets, deze kosten zijn voor de huurder. Het huurbedrag kan je het beste samen met deze firma bepalen, zij weten wat markt conform is en jij weet wat je er minimaal voor moet hebben!!!!
Het innen van het huurbedrag kan je het beste aan het verhuur bemiddelings bedrijf over laten, hier betaal je wel wat voor maar heeft ook weer voordelen. Mocht je huurder zijn huur niet betalen hoef jij niet achter je geld aan, jij krijgt je geld gewoon en zei zetten er een incasso op.

Juridische kan je je huis het best niet langer dan 1 jaar aan eengesloten verhuren aan dezelfde huurder, hij heeft dan namelijk rechten waar jij niet zo blij van word. Sluit een contract af met een minimale periode van 6 maand daarna maanlijks opzegbaar en een maximale periode van 1 jaar. Het huur bemiddelings kantoor weet hier ook wel raad mee.

Verhuur je huis voor een minimale periode van 6 maand daarna vervolgens maanlijks verlengen.
Het Gas water elektra, TV aansluiting moet jij allen gewoon afsluiten, anders krijg je aan het einde van het jaar de afrekening en kan jij zijn eventuele buitensporige stookkosten gaan betalen, de huurder is dan namelijk al gevlogen.
Dit is gelijk een juridisch geldig bewijs dat jij niet de bewoner bent geweest voor deze periode, krijg je ook geen problemen als de tijdelijke bewoner wat internet bestellingen doet op jou naam en adres en vervolgens niet betaald!!!

Mijn ervaring is dat je je huis het beste (minimalistisch) gemeubileerd kan aanbieden en dan vervolgens doelen op alleenstaande huurders (gescheiden mannen/vrouwen of aan bedrijven T.b.v. buitenlandse/nederlandse werknemers). Maak vervolens gewoon een inboedel lijst en neem deze door met de huurder, deze lijsten zijn overigens gewoon te vinden op internet, even zoeken! Op deze manier mag/kan je namelijk meer huur vragen voor je huis en maak je je huis aantrekkelijker voor de tijdelijke huurders.

Als je je huis op deze manier verhuurd heb je als voordeel dat je alleen serieuze huurders aantrekt en geen grote slopende verhuizingen in je huis krijgt. Dat er iets zal sneuvelen moet je op voorhand rekening mee houden, zet gewoon een klein potje met geld opzei voor het herstellen van de woning bij terugkomst of verkoop van je woning.

Bij mij is alles goed verlopen, heb er 1 huurder in gehad, maanlijks 200 euro bij de bepaalde huur op gerekend als risicogeld en een potje (750 euro) weg gezet voor herstel werzaamheden. De 750 euro nooit nodig gehad en de 200 euro p/m ook niet gebruikt. Van dit geld bij terugkomst wat nieuwe meubeltjes gekocht.


Simone, succes met het verhuren van je woning, klinkt moeilijk maar het valt reuze mee en het loont...!!! :shock:

Groet,
 
Hallo Sander,

Harstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord! fijn om een goede ervaring te lezen. Op die SBS 6 programma zie ik altijd van die 'helse huurders" programma's.

Heb jij overigens nog moeite gehad toestemming van je hypotheekverstrekker te krijgen?

Welk percentage was je aan het verhuurburo kwijt? Goede tip van dat afsluiten. Alles weer makkelijk aangesloten gekregen toen je thuis kwam?

groetjes Simone
 
Hoi, ik heb alleen ervaring met verhuren van een huurwoning, als iemand daar meer van wilt weten zal ik daar wat over opschrijven. Volgens mij is dat niet jouw vraag.
Groet, Fae
 
Hoi Fae, nee we hebben een koophuis. Ik ga eens kijken op je website, gelezen in het boek Koud bier en krokodillen dat Broome een leuke plaats is. groetjes Simone
 
Hoi Simone,

Je hoeft je hypotheek verstrekker hier toch niet van op de hoogte te brengen...!!! Vooral geen slapende honden wakker maken laten we maar zeggen. Het is jou huis, jou beslissing en vooral jou risico.
Breng wel even je inboeddel verzekering op de hoogte, kost je niets maar ze maken even een aantekening dat er tijdelijk een andere bewoner in zit.
Doel met het verhuren op gescheiden mannen/vrouwen, alleenstaanden of zaken lui/bedrijven. Zo voorkom je ellende als uit elkaar gaande stelletjes of andere helse huurders...!!! Jij bepaald immers wie je in je huis hebt of niet...!!!

De kosten voor het verhuren van je woning zijn voor de huurder, dit is meestal het bedrag van 1 maand huur, door jou bepaald. Jij vraagt hier bovenop jou 1e maand huur tarief plus je maand huur bedrag als borg. Dus de eerste maand betaald de huurder 3 maand huur in 1 keer waarvan hij aan het einde van de huurperiode (einde huur contract) alleen de borg terug krijgt. Dit zal een toekomstige huurder een behoorlijk bedrag vinden wat nattuurlijk niet helemaal tot jou voordeel werkt. Maar er zit 1 groot voordeel aan, hiermee beperk jij je wel tot een bepaald soort huurders (volk) en die woning, die verhuur je toch wel...!!!
Het bedrag wat ik maanlijks betaalde voor het innen van het huurbedrag bedroeg maanlijks ongeveer 3% van het huurbedrag, dit tel jij nattuurlijk gewoon weer bij je huurbedrag op.

Het Gas, water en elektra heb ik, ivm de hoge aansluitkosten, stop gezet als zijnde dat ik ga verhuizen, je krijgt dan gewoon de jaarafrekening op de datum dat ze het voor je stop hebben gezet. Na deze afrekening heb ik 2 keer een brief gehad met de mededeling dat ik mijn nieuwe adres nog moest doorgeven, tussen de afrekening en de 2e brief zat ongeveer 9 maand. Je hebt dus tijd genoeg om je in OZ te orienteren en lukt het niet en kom je terug geef je gewoon je huidige adres weer door als je nieuwe adres.
Duurt het langer als een jaar dan zeg je het gewoon op. Opnieuw afsluiten kan altijd weer.

Met een beetje creatie kan je alles stop zetten, zelfs je zorgverzekering!!! Het heeft mij een hoop geld bespaard. Goed uitzoeken hoe het wettelijk is bepaald, de voorwaarden van de betreffende bedrijven hoef je er niet eens bij te pakken. Hierin kunnen ze alles (eenzijdig) vast leggen maar als de wet anders bepaald hebben de bedrijven zich daar toch aan te houden.

Ik heb eigenlijk nergens grote problemen mee gehad.

Succes,  :up:
 
hai Sander, dus stopzetten is wat anders dan afsluiten? En ze merkten niet dat er op hetzelfde adres een nieuwe gebruiker kwam? Op dit moment ben ik in een soort bui, dat alles te ingewikkeld lijkt. Maar we moeten wat want 2x woonlasten dat gaan we niet reddeng.

groetjes Simone
 
Ik heb ook mijn huis verhuurd gehad. De eerste keer had ik zelf een huurder gevonden. Een persoon die ik kende. Wat een drama is dat geweest! Heb hem er wel uitgekregen omdat hij niet deed betalen en zijn achterstand was dusdanig dat dit ook geen probleem was. De tweede keer heb ik mijn huis ook via een bedrijf verhuurd. De betalingen liepen goed. Zorg wel vooraf de er duidelijk bepalingen wat ze wel en niet mogen veranderen, schilderen e.d. ander krijg je een kakelbonte villa terug en heb je zelf onnodige kosten om het weer leefbaar te maken. Wat ik gedaan had was vooraf foto's van mijn huis gemaakt waarin de staat van de woning goed te zien was. Ik heb ook alle grote kosten achteraf vergoed kunnen krijgen.
 
Hoe zit het eigenlijk met de fiscus?

Onze situatie is hetzelfde als die van Scooby. We willen ons koophuis verhuren. We gaan wonen & werken in Australie (worden daar dus ook belastingplichting). Moet ik dan toch voor de huurinkomsten een nederlandse aangifte invullen? Of valt dit onder box 3 (vermogen)?

We laten ons trouwens uitschrijven bij de gemeente en kunnen zo ook onze zorgverzekering stopzetten.
 
Back
Top