Wat is jullie gevoel over de grote steden?

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

Noem het naief, maar wij hebben besloten naar Australië te emigreren zonder er ooit geweest te zijn. Ik zie dat niet als een probleem, omdat we jong zijn en weinig in Nederland zullen achterlaten. De wereld is ons huis zogezegd. Ik probeer mij zo goed en zo kwaad als dat gaat, een beeld te vormen van de verschillende steden in Australië. Hierbij voor de vuist weg mijn gevoelens bij elke grote stad. Ben benieuwd in hoeverre ze de realiteit benaderen.

-Darwin: warm, vochtig, geïsoleerd en anders. Niet bepaald de ideale plek voor nieuwkomers uit Europa.
-Perth: wereld op zich, goed klimaat, booming, niet zo lastig om aan werk te geraken, plek met toekomst en ideaal om je leven in Australië te beginnen.
-Adelaide: braaf, veilig, rustig; altijd iets te doen maar geschikter voor gezinnen dan voor een jong stel met ambities.
-Melbourne: groots, elegant, nogal Brits, beetje kak, Europees klimaat, groen, makkelijk om te wennen.
-Sydney: het NY van Australië; overweldigend, verveelt nooit, niet vrij van problemen zoals we die in Nederland kennen, snel, beetje op z'n retour maar nog altijd erg duur.
-Brisbane: leuk om je vakantie door te brengen, maar geen plek om te gaan wonen; is geen handelscentrum maar vooral gericht op toerisme.

Als ik de verhalen zo hoor, is Perth een geweldige stad waar je jezelf niet eenzaam hoeft te voelen. Waar je jezelf kunt onderdompelen in een bruisend stadsleven maar net zo goed binnen no time de outback in kunt trekken. Een stad ook, waar de economie lekker draait en een baan vinden niet zo'n groot probleem hoeft te zijn. Perth trek me wel aan. Maar misschien vergis ik me. Wat zijn jullie ervaringen? Ik ken trouwens het verhaal van ''dat is voor iedereen anders'' maar dat maakt me dan ook niet uit; ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie gevoelens over de verschillende grote steden in Oz.

Groet, Matthijs :cool:

Waarom ga je niet gewoon lekker eens kijken... zoals je zegt, je bent nog jong een een retourtje is tegenwoordig niet meer zo onbereikbaar duur.... Zou het zeker doen, de sfeertjes/indrukken zijn erg persoonlijk.

Kathleen

Maar dat gaat ook zeker gebeuren hoor. Vooruitlopend op onze reis, ben ik gewoon nieuwsgierig naar jullie ervaringen...

tja is echt heel persoonlijk. Ben geweest in Melbourne, Sydney, Canberra, Brisbane (en klein 'grut' eromheen).

Sydney: niet te evenaren!!! Duur, tja wat is duur. Moet je kijken waar je dan zit... FANFREEK'NTASTIC!! Zon, zee en surf in de grote stad, cultuur, historie en toch een lekker sfeertje. Heuvels in combinatie met oceaan, gewoon te gek!
Melbourne: groot, maar niet zelfde sfeer als Sydney. Veel minder gericht op het water en de zee. Wel goede omschrijving die je geeft, maar dan minder groen. Weet niet of wennen er makkelijk is. Vond het persoonlijk een beetje tegenvallen totdat we na een week de kleinere steegjes ondekte met inderdaad: Europese terrasjes en kroegjes.
Brisbane: kleinschalig, leuk, cute, beetje hippie vond ik toen (lang geleden)
Canberra: kil, onpersoonlijk, straight. 'Nieuwe' stad en dat voel je.

Als ik moet kiezen: Sydney! Hoef ik niet lang over na te denken. Vind seizoenen ook wel wat. Toch wel wat koelere winter, maar niet zoooo koel als Melbourne of Canberra. Gewoon goed wat mij betreft.

En dan: enjoy your visit!!

Kathleen

Ik kies voor geen van allen. Wat te denken van Albury? Bergen in de buurt, zee op 350 km, plenty outback en heel veel werk.

Erna

-Brisbane: leuk om je vakantie door te brengen, maar geen plek om te gaan wonen; is geen handelscentrum maar vooral gericht op toerisme.

Dit idee had ik een kleine 2 jaar geleden ook van Brisbane. Wij kwamen in december '04 aan in Sydney en de eerste job die ik kreeg was in Brisbane dus wij daarheen (open-minded uiteraard). En nu? We willen niet meer anders!!!
Het is echt een geweldig groot dorp met allemaal verschillende suburbs met allemaal hun eigen karakteristieken. Klimaat helemaal super, omgeving is echt schitterend en voor ons werk zat dus ik zie onszelf niet zo snel verhuizen  :wink:

Wel is het zo dat ik net als jou vooraf ook Perth als ideale stad in m'n gedachten had. In oktober gaan we er (voor het eerst) heen dus dan kunnen we sfeer proeven. Wie weet...

Ik kan alleen wat over Brisbane zeggen. Wij zijn ook zo hier naartoe verhuisd zonder het ooit te hebben gezien (maar dan voor drie jaar studeren, dus niet heel permanent). We wisten niet echt veel over Brisbane, en hebben het allemaal over ons heen laten komen. Omdat we eigenlijk geen idee hadden, is het ons niet mee- of tegen gevallen. Gewoon goed. Het weer is natuurlijk heerlijk hier (hoewel ik ook wel eens verlang naar een lekkere regenbui, vandaag trouwens PLENTY regen), de mensen zijn vriendelijk, werken is wennen... Brisbane is eigenlijk een groot dorp. Het fijne eraan? 's Avonds nog gratis parkeren in de stad. De suburbs zijn niet gigantisch groot. Ik ken heus niet iedereen, maar het is denk ik vergelijkbaar met Den Haag en de wijken daar omheen? Zoiets? Ik vind het hier in ieder geval prettig wonen. Ik weet trouwens niet of Brisbane een stad is die ik zou aanraden om een vakantie door te brengen? Ik zou er eerder wonen en mijn vakantie ergens anders vieren :up:.

Ook ik woon in Brisbane (nou ja, net ten zuiden ervan) en met 1.8 miljoen inwoners is het toch een beetje meer geworden dan een dorp. Het is van noord tot zuid 100km lang!! Er is weinig hoogbouw, alleen in de CBD (Central Business District, het centrum dus). Misschien dat dat het dorps-effect geeft.
Sinds Expo '88 is Brisbane meer wereld geworden. Daarvoor had het de naam een plattelands te zijn. Maar er is sindsdien veel evolved! Het is niet speciaal gericht op toerisme, en als 3e stad (qua grootte) van Australië is er genoeg handel.

Ikke zelf vind Sydney te druk en te vol - maar niet vervelend hoor. Melbourne doet me niets. Adelaide vond ik heerlijk qua klimaat en je zit zo in de wijnstreken, de rest ben ik niet geweest.

Geen van de grote steden vind ik een plek om 'vakantie te hebben'. Dan gaan wij liever naar het water of naar het groen.

Ik sluit me bij Kathleen aan. Kom maar 's kijken! Zal je verrast zijn!

Ireen.

[quote author=Matthijs link=topic=5507.msg69286#msg69286 date=1156784687]

-Darwin: warm, vochtig, geïsoleerd en anders. Niet bepaald de ideale plek voor nieuwkomers uit Europa.
-Perth: wereld op zich, goed klimaat, booming, niet zo lastig om aan werk te geraken, plek met toekomst en ideaal om je leven in Australië te beginnen.
-Adelaide: braaf, veilig, rustig; altijd iets te doen maar geschikter voor gezinnen dan voor een jong stel met ambities.
-Melbourne: groots, elegant, nogal Brits, beetje kak, Europees klimaat, groen, makkelijk om te wennen.
-Sydney: het NY van Australië; overweldigend, verveelt nooit, niet vrij van problemen zoals we die in Nederland kennen, snel, beetje op z'n retour maar nog altijd erg duur.

[/quote]

Ik ben in al deze steden geweest en woon nu in Sydney. Je beschrijving is best okay. (Iedereen die in deze steden woont gaat hard gillen, maar als je alle steden in 1 regel moet beschrijven, vind ik je beschrijving best goed. Perth is inderdaad booming en als je geen band met een andere stad hebt lijkt het me Perth inderdaad een goede woonplaats. Wij wonen in Sydney vanwege bestaande banden (werk, vrienden, familie in de buurt). Sydney is geweldig maar Perth vast ook en inderdaad veel betaalbaarder.

Als je jong bent en niets te verliezen hebt (goed baan, eigen huis) is er mijns inziens niets mis mee op gewoon te vertrekken en te zien hoe het gaat. Terug kan je nog altijd.

Succes Matthijs!

Een enkele toevoeging: Perth is wat ons betreft de beste keus, wel is het zo dat bruisend stadsleven misschien wat minder bruisend is dan je zou willen. Maar om te leven, wonen, werken etc geen betere keus mogelijk. NB: Perth is wel ook behoorlijk Brits hoor!
Peter

Oke nu even heel wat anders dan een stad.

Wij zijn in ook in een aantal steden geweest.
Melbourne, Adelaide en Perth.
We zijn hier met de gedachten heen gekomen om ons te vestigen in Perth. Toen we er eenmaal aankwamen viel het ons gigantisch tegen.
We dachten voor de tijd (zonder het gezien te hebben): een mooie jonge stad en nog vol op in ontwikkeling, dus nog niet zo groot en kansen genoeg om een eigen bedrijf te beginnen. Nou is een jonge stad, maar (voor ons) gigantisch groot, en kanse om een eigen bedrijf te beginnen zat er niet in.
Houd er rekening mee met wat je gewend bent en wat je trekt. Wij komen namelijk uit het oosten van Nederland en dat maakt heel erg veel verschil. Wij waren die drukte niet gewend. Vandaar dat we binnen 1,5 week (wel alles gezien in Perth, hopen dat het in de buiten wijken niet zo druk waren) zijn we verder gegaan naar Adelaide. Die stad hadden we immers al vaker gezien. Adelaide is een mooie stad met veel natuur en het is een stuk rustiger dan in Perth. Tevens is het ook echt niet zo groot als Perth, maar wel kouder.
Maar ook dit was niet de stad om ons te zettelen.
Vorig jaar waren we al in Melbourne geweest, toen hadden we al een besluit genomen om daar niet heen te gaan. Het is drukker dan Adelaide.
Het is wel veel meer ontwikkeld dan Perth en dat merk je wel.

Als wij moesten kiezen tussen deze drie steden dan zou het Adelaide worden, maar wij hebben niet gekozen voor een stad.
Wij hebben gekozen voor Mount Gambier. Dit is een redelijk groot dorp tussen Adelaide en Melbourne. Het is na Adelaide de grootste plaats van SA.
We vinden het hiet echt geweldig!!! het is heerlijk rustig, maar voorzieningen zijn er allemaal. Als je naar je werk wilt wat 10 kilometer verderop op is doe je er 10 minutjes over. En je zit maar 4 uurtjes van twee grote steden af!!! Het is hier alleen wel een stukje kouder dan in Perth, maar de temperaturen van Nederland krijg je ook hier niet.

Tip: Warrnambool, dit is een dorp in Victoria, is ook een geweldig dorp. Redelijk groot, uitgaans leven genoeg, bedrijfsleven genoeg, veel tourisme en het is een dorp dat leeft aan de oceaan. Echt top!!! En twee uurtjes rijden van Melbourne!!!!

Maar zoals ik al zei het is wat je gewend bent en wat je trekt.

Heel erg veel succes,

Groetjes

Albert en Jacquelien

[quote author=Albert en Jacqie link=topic=5507.msg69341#msg69341 date=1156811192]
Oke nu even heel wat anders dan een stad.

Wij zijn in ook in een aantal steden geweest.
Melbourne, Adelaide en Perth.
We zijn hier met de gedachten heen gekomen om ons te vestigen in Perth. Toen we er eenmaal aankwamen viel het ons gigantisch tegen.
We dachten voor de tijd (zonder het gezien te hebben): een mooie jonge stad en nog vol op in ontwikkeling, dus nog niet zo groot en kansen genoeg om een eigen bedrijf te beginnen. Nou is een jonge stad, maar (voor ons) gigantisch groot, en kanse om een eigen bedrijf te beginnen zat er niet in.
Als wij moesten kiezen tussen deze drie steden dan zou het Adelaide worden, maar wij hebben niet gekozen voor een stad.
Wij hebben gekozen voor Mount Gambier. Dit is een redelijk groot dorp tussen Adelaide en Melbourne. Het is na Adelaide de grootste plaats van SA.
We vinden het hiet echt geweldig!!! het is heerlijk rustig, maar voorzieningen zijn er allemaal. Als je naar je werk wilt wat 10 kilometer verderop op is doe je er 10 minutjes over. En je zit maar 4 uurtjes van twee grote steden af!!! Het is hier alleen wel een stukje kouder dan in Perth, maar de temperaturen van Nederland krijg je ook hier niet.

Tip: Warrnambool, dit is een dorp in Victoria, is ook een geweldig dorp. Redelijk groot, uitgaans leven genoeg, bedrijfsleven genoeg, veel tourisme en het is een dorp dat leeft aan de oceaan. Echt top!!! En twee uurtjes rijden van Melbourne!!!!

Groetjes

Albert en Jacquelien
[/quote]

Lijkt een beetje op ons verhaal. Wij zouden eerst naar Adelaide maar vonden dat veel te druk, voor ons dan. Ook wij komen uit het oosten van het land en waren de rust gewend van het platteland. Voor ons is het dan Albury geworden. Stad met ongeveer 47.000 inwoners en lekker centraal gelegen. Melbourne op 350 km, Canberra op 350 km, Sydney op 575 km, zee op 350 km en bergen op een uurtje hier vandaan.

Warrnambool is inderdaad een leuke stad, zijn we ook geweest en ook daar voelden we ons meteen thuis.

Erna

Hallo allemaal,

Super bedankt voor jullie reacties tot nu toe!  :up: Voor degenen die zich afvragen waar wij nu wonen en wat wij dus gewend zijn en leuk vinden: 'down town' Rotterdam. Fantastische stad, maar ik erger me aan de gebruikelijke 'Hollandse' dingen: elke maand honderden euro's moeten betalen om in de buurt van je woning te mogen parkeren, vandalisme, 's nachts niet alleen de straat op durven (met de onveiligheid valt het in cijfers uitgedrukt wel mee in het centrum, maar als er opeens een groepje jongeren om je heen zwermt voelt dat wel erg bedreigend), hufterigheid, agressie, een gemeentebestuur van pappen en nathouden...  :x In Australië willen we graag zo dicht mogelijk bij het centrum van een stad wonen die minstens zo bruist als Rotterdam (wij zijn waarschijnlijk twee van de weinigen die niet meteen een groot huis in een suburb willen bouwen..?) maar waar minder aanleiding tot die 'Hollandse' ergernissen is. Ja, nu zijn er natuurlijk grappenmakers die zeggen: ,,Probeer het eens op de maan!''. Goed, ik besef ook wel dat het paradijs niet bestaat. Maar toch, misschien kan iemand dankzij deze info nog wat specifiekers zeggen?  :)

Groet, Matthijs

Hoi hoi
Als ik dat zo lees van Albert & Jacqie en Erna dan ben ik toch benieuwd. Hoe is dat met werk vinden. Lukt dat wel een beetje in zo'n relatief kleinen gemeentschap. Ik bedoel op een gegeven moment zijn alle banen gevuld ofzo iets? Je zou je baan maar kwijt raken en dan....

Wij wonen nu zo'n 6 maanden in Coober Pedy en wat betreft het kleinen stadje van 3500inwoners is het perfect.
Maar omdat het zo'n klein stadje is valt het werk dan weer erg tegen. We doen nou allenbij werk wat eigelijk niet in ons straatje past. Heel bot gezegt het is erg dom werk, verstand op nul en gaan werk. Dat zijn me vrouw en ik eigelijk niet gewent en werkt zo nu en dan best deprimerend voor ons bijde..... Maar goed.... 

Ook als ik op job search kijk en type Mt Gambier komt er bar weinig te voorschijn... Hoe is dat bij jullie gegaan. Anders moeten we maar misschien gewoon is op bezoek komen om rond te kijken.

gr Barry & Vanessa

@ Bear. Geen probleem om in Albury e.o. werk te vinden. Kranten staan vol met vacatures voor van alles en nog wat. EN we hebben hier alle voorzieningen zoals die in de grote steden te vinden zijn, inclusief vliegveld.

Erna

[quote author=Erna link=topic=5507.msg69375#msg69375 date=1156839175]
@ Bear. Geen probleem om in Albury e.o. werk te vinden. Kranten staan vol met vacatures voor van alles en nog wat. EN we hebben hier alle voorzieningen zoals die in de grote steden te vinden zijn, inclusief vliegveld.

Erna
[/quote]

Hebben jullie daar niet het probleem dat er enorm veel werk is maar niet genoeg huizen?

---------------

Tsja Matthijs wat moet je kiezen he...het is inderdaad zo persoonlijk... klimaat, werk, huizenprijzen, etc, etc.

Voordat ik in Brisbane ging wonen, ben ik in de laatste 3 steden van je lijstje geweest, voor vakantie......

- Sydney: dat vind ik nou typisch een stad waar ik alleen heen zou gaan voor vakantie...er is van alles ennogwattus te zien: super....maar om er te wonen? nah .... veel te groot,druk en schreeuwerig
- Melbourne: geweldige stad! zou ik zeer kunnen wonen
- Brisbane: wat je in je conclusie over Perth verteld, had net zo goed over Brisbane kunnen gaan.  Ik werk in het financiele district in het centrum en daar wordt toch heel wat afgehandeld, maar okay op kleinere schaal dan Sydney. 1/2 uurtje in de trein/auto en je zit in de country, maar aangezien jij liever in de stad woont: kan tot 40 hoog!. oh en het klimaat is hier natuurlijk geweldig.

Misschien heb je hier ook nog wat aan:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1441.0
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=115.0

succes!

[quote author=Joep link=topic=5507.msg69396#msg69396 date=1156848785]
Hebben jullie daar niet het probleem dat er enorm veel werk is maar niet genoeg huizen?

[/quote]

Niet dat ik weet, gold in ieder geval niet voor ons want wij hadden binnen een week een huis. Er worden hier wel heel veel huizen bijgebouwd momenteel.

@ Matthijs:

Wij zijn ook veel meer stads- dan subburbmens. We wonen nu in North  Melbourne, aan de rand van de CBD - fantastisch! Alle voordelen van de stad, (3 minuten lopen tot vic markets, geweldige kroegen om de hoek, bioscopen en musea op 10 min loop afstand ) en weinig van de door jouw beschreven Rotterdamse nadelen ( alhoewel, er is wel 2 keer in onze auto ingebroken ).
Ik ken ook Perth, Adelaide, Sydney, Canberra en Cairns redelijk en Melbourne wint de vergelijking voor mij met straatlengtes.

Ben in allemaal geweest...

Melbourne doet me altijd aan Rotterdam denken.......weet niet hoe dat komt. Misschien de Amsterdam/Rotterdam en Sydney/Melbourne vergelijking?

Ik vind Melbourne echt geweldig! Maar als het nu op de plaats van Brisbane zou liggen zou ik het helemaal tof vinden......
Het wordt Brisbane, want dat is ook een superleuke stad. Vergeet niet dat het de derde stad van Australie is, want in je omschrijving kwam het er wel een beetje heel provinciaals vanaf. Dat heeft Perth naar mijn idee nog net iets meer dan Brisbane.....of....anders eigenlijk.
Voor mij is Perth te geisoleerd. Ik wil niet 5 uur vliegen om een weekendje vakantie te vieren in Sydney (of in wat voor echt grote stad dan ook).

Maar ik vond je omschrijvingen voor iemand die er nog nooit geweest is eigenlijk wel heel leuk en goed! (behalve Brisbane, dus daar maar eens beginnen met je vakantietrip?  :wink:)

Henriette

Back