wat moeten jullie allemaal regelen als jullie aankomen

heidi

New Member
Voor mij duurt iets meer als een maandje en dan zijn we er eindelijk.
Wij moeten nog heel veel dingen regelen als we aankomen. Jr denkt dat als je eenmaal weg bent het meeste wel hebt gehad, maar voor ons is dat niet zo. Mijn vriend begint daar gelijk met werken en met een avond school. De eerste 4 weken wonen we bij mijn schoonouders. In die tijd moeten we zelf een huisje zoeken. En we moeten mijn visum aanvraag indiennen. Verder een bankrekening openen, medikit regelen, engelse les regelen, ik moet werk gaan zoeken en als het ff mee zit wil ik mijn opleiding daar afmaken. kortom nog genoeg te doen als we aankomen. En dan heb ik het nog niet eens over de dingen die ik wil zien als ik aan kom.
wat hebben jullie allemaal te doen
 
Tsja, een beetje dezelfde dingen als jij natuurlijk. Maareh, wat me zoal te binnen schiet: tax-file number aanvragen, rekening openen, werk zoeken, medicare regelen (of private health care), rijbewijs omzetten, huisje zoeken (na werk gevonden te hebben ;) ), misschien nog diploma's laten waarderen. Ik vergeet nu vast een heleboel :shock:

Dat vraag ik me nog af overigens: hoe zit het met het rijbewijs? Ik heb een NL rijbewijs, maar ik hoor verschillende dingen over het omzetten ervan in een Aus rijbewijs. Van iemand die in Melbourne zit weet ik dat hij alleen een theorie test hoefde te doen, maar ik heb ook wel eens gelezen dat je misschien ook nog een praktijk test moet doen. Verschilt dit nog per staat wellicht? Ik ga in elk geval naar Perth, dus ik zou het graag weten voor WA. Misschien dat iemand dit al weet?
 
Nog een tip voor diegene die in NL een autoverzekering hebben. Vraag aan je verzekeringsmaatschappij een (internationaal) bewijs dat je zoveel jaar schadevrij hebt gereden! Dat bewijs neem je dan mee naar Oz. De NL No claim neem je dan mee en dat scheelt weer verzekeringspremie! Ook als je lid bent van de ANWB, je pas meenemen en lid worden van de RACQ (zo heet de QLD variant). De jaren dat je ANWB lid was tellen dan mee in OZ en als ik het goed heb scheelt dat ook weer verzekeringspremie als je daar de verzekeringen afsluit......

KC
 
Ik ga rijles nemen, een stuk goedkopen dan hier. Daarom heb ik al die jaren gewacht, is niet te betalen hier.
Verder; m'n werk op poten zetten (dwz leerlingen zoeken en m'n sudio inrichten, voor dansles), Badri solliciteren, een huis zoeken en kopen en nog veel meer.
 
"Sander said:
Dat vraag ik me nog af overigens: hoe zit het met het rijbewijs? Ik heb een NL rijbewijs"]

Hehe, daar ben ik weer met info ;) (ben al 2 jaar er mee bezig, dus ik zou toch ook alles moeten weten, valt nog tegen vind ik zelf)
Het verschilt denk ik wel per staat.

Volgens mij moet je binnen 3 maand je theorie doen.
Hier is een link (for WA):
http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/mylicence/about/visit.html

Eerst paragraph over 'visitors' overslaan, en dan ben je er.
Je hebt dus 3 maand, en dan(of eerder) een written test van 30 vragen, en je moet er 24 goed hebben.
hmmmm:
If your overseas licence is not written in English you will need to produce an official translation from theDepartment of Immigration and Multicultural Affairs located at :
Maar wij hebben toch van die makkelijke symbooltjes.....?
Damn, ik ken ook geen NL'ers die recentelijk naar Perth zijn verhuisd... Nou, ja, zal wel weer wat extra geld kosten dus om eerst te vertalen...

Nou, voor ons is het (onvolledige lijstje)
Auto huren
Bankrekening openen (HSBC, is vrij onbekend onder NL'ers, en maar 2 filiallen in Perth, maar ik heb er heel veel goeds over gelezen op de BE forum, en ik ga hier ook nooit naar het filiaal)
Auto kopen (niet no claims vergeten!)
Medicare
TFN
Flatje zoeken (niet referentie van woningbouw hier vergeten)
Werk zoeken
Aan de container lui nieuwe adres doorgeven
Aan DIMIA nieuwe contact adres doorgeven (na 2 jaar moet Pascal permanent aanvragen)


Mijn lijst 'dingen te doen voor vertrek' is veeeel langer!!!!

referenties
verzekeringen opzeggen
abonnementen/goede doelen opzeggen
huur opzeggen
auto verkopen
fietsen weg doen + enkele meubels
inpakken
container inladen
huis schoonmaken
afstuderen
diploma's engels regelen
afscheidsfeest
oma en opa bezoeken
uitschrijven gemeente
uitschrijven hogeschool (gaat niet automatisch...)
etc etc etc etc

ARRGHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!

nee, ik vind het eigenlijk wel leuk. Is allemaal part of the adventure!
 
mijn lijstje wat ik moet doen voordat ik vertrek is ook heel lang, maar heb ook al veel gedaan. op dit moment wacht ik op mijn cetificaten, die moet ik dan nog laten vertalen(hoop dat het nog lukt binnen de tijd) Moet nog een paar adreswijzegingen sturen. referenties van mijn werk regelen en de zakelijke dingen afhandelen. Inpakken en schoonmaken en weggooien. catering regelen voor het feest (we hebben dan geen spullen meer)v safscheid nemen en GAAAAAAAAAAAAAAN. Maar zal vast nog wel wat vergeten zijn. Wat ik heb gelezen over melbourne is dat je eerst op je internationale rijbewijs mag rijden en dat je daarna een theorie en praktijk toets hebt. Maar ik zal het wel zien wat ik moet doen.

groetjes heidi
 
Hmm, waar is mijn vorige berichtje gebleven...?! Goed, overnieuw dan maar!

Simone said:
Volgens mij moet je binnen 3 maand je theorie doen.
Hier is een link (for WA):
http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/mylicence/about/visit.html

Eerst paragraph over 'visitors' overslaan, en dan ben je er.
Je hebt dus 3 maand, en dan(of eerder) een written test van 30 vragen, en je moet er 24 goed hebben.
hmmmm:
If your overseas licence is not written in English you will need to produce an official translation from theDepartment of Immigration and Multicultural Affairs located at :
Maar wij hebben toch van die makkelijke symbooltjes.....?
Damn, ik ken ook geen NL'ers die recentelijk naar Perth zijn verhuisd... Nou, ja, zal wel weer wat extra geld kosten dus om eerst te vertalen...

Hehe, uiteraard had je dit al uitgezocht Simone! :wink:
Nou, dat lijkt dus wel mee te vallen :D

Simone said:
Bankrekening openen (HSBC, is vrij onbekend onder NL'ers, en maar 2 filiallen in Perth, maar ik heb er heel veel goeds over gelezen op de BE forum, en ik ga hier ook nooit naar het filiaal)

Weet iemand (Simone?? :wink: ) of er ook banken zijn die geen 'fee' rekenen voor pinnen, checks, overschrijvingen etc?
Ik weet dat de ING er ook zit, maar volgens mij rekenen die ook van die fees.

Sander
 
hoi,
ik las het gedeelte over rijbewijs omzetten. Mijn broer die woonachtig is in de buurt van Melbourne heeft het uitgezocht. Je mag 3 maanden op je nederlandse rijbewijs (evt aangevuld met internationaal rijbewijs) rondrijden. Je hoeft inderdaad alleen maar een theorietest te doen. Dit is een multiple choice.
groetjes
 
simone en rene said:
hoi,
ik las het gedeelte over rijbewijs omzetten. Mijn broer die woonachtig is in de buurt van Melbourne heeft het uitgezocht. Je mag 3 maanden op je nederlandse rijbewijs (evt aangevuld met internationaal rijbewijs) rondrijden. Je hoeft inderdaad alleen maar een theorietest te doen. Dit is een multiple choice.
groetjes

Top Top
 
Simone said:
Mijn lijst 'dingen te doen voor vertrek' is veeeel langer!!!!

dat is waar, je staat er niet bij stil, maar wat je allemaal al gedaan hebt voor je er bent is waanzinnig veel, tel ook de aanvaag voor het visum mee, dat duurt veel langer.
 
mooi alleen een theorie test, ik heb hem in nl in 1 x gehaald dus moet me daar ook lukken :wink:
 
Sander said:
Weet iemand (Simone?? :wink: ) of er ook banken zijn die geen 'fee' rekenen voor pinnen, checks, overschrijvingen etc?
Ik weet dat de ING er ook zit, maar volgens mij rekenen die ook van die fees.

Sander
Alle banken rekenen 'fees' helaas. Ik zit bij ANZ omdat die voor $5 per maand onbeperkt pinnen, overschrijven etc hebben. Kwam na wat berekeningen voor mij als goedkoopste uit de bus (Al heb ik destijds niet naar HSBC gekeken, misschien zijn die beter?)
ING heeft geen filialen hier, alleen online banking.
 
Hans de Visser said:
Alle banken rekenen 'fees' helaas. Ik zit bij ANZ omdat die voor $5 per maand onbeperkt pinnen, overschrijven etc hebben. Kwam na wat berekeningen voor mij als goedkoopste uit de bus (Al heb ik destijds niet naar HSBC gekeken, misschien zijn die beter?)
ING heeft geen filialen hier, alleen online banking.

Hhmm, dan zal ik zelf ook maar eens aan het vergelijken moeten slaan. Hebben de meeste banken ook 'online banking', dat kan nog wel eens in de kosten schelen, of vragen ze daar ook geld voor?

Sander
 
Ik heb in 2000 een jaar gereisd, ik zat ongeveer 5 maanden overal in Australie met mijn WHV. Ik heb in Sydney een Tax File Number aangevraagd, dat ging heel snel.
En ik ben naar de Commonwealth bank gegaan om daar een rekening te openen. Ik reisde toen maar had het verhaal dat ik een tijd in Sydney woonde, er al werk had en dus inkomen en toen ging het heel snel...Kreeg het pasje even later op het adres van een vriendin daar "thuis"gestuurd. Was erg tevreden over die Commonwealth en kon er ook overal mee terecht in Australie. Ik kan me niet herinneren dat ik kosten betaalde om daar te pinnen of zo...

Mariken
 
Hehe, uiteraard had je dit al uitgezocht Simone! :wink:
Nou, dat lijkt dus wel mee te vallen :D


Weet iemand (Simone?? :wink: ) of er ook banken zijn die geen 'fee' rekenen voor pinnen, checks, overschrijvingen etc?
Ik weet dat de ING er ook zit, maar volgens mij rekenen die ook van die fees.

Sander
hehe, ............ niet dus!!

Van wat ik heb begrepen heeft die HSBC weinig fees.
Doe een search op het lifestyle en culture gedeelte van het britishexpats gedeelte. Daar kiezen heel veel voor HSBC. Hun hebben in UK ook HSBC dus dat maakt het wat makkelijker met overzetten, maar ik wacht gewoon totdat ik daar ben, en open hem dan. En dan geld met internetbankieren overzetten naar die account.

Ja, alle banken rekenen sowieso fees.

Ik wou ook eerst met Commonwealth, maar na mijn onderzoek was het zeker niet de goedkoopste. Wel veel filialen, maar die heb ik(je) toch niet nodig.
Ja, meeste banken doen nu wel internetbankieren. Ik denk geen extra kosten, weet ik verder niet.
 
Simone said:
Van wat ik heb begrepen heeft die HSBC weinig fees.
Doe een search op het lifestyle en culture gedeelte van het britishexpats gedeelte. Daar kiezen heel veel voor HSBC. Hun hebben in UK ook HSBC dus dat maakt het wat makkelijker met overzetten, maar ik wacht gewoon totdat ik daar ben, en open hem dan. En dan geld met internetbankieren overzetten naar die account.

Ja, alle banken rekenen sowieso fees.

Ik wou ook eerst met Commonwealth, maar na mijn onderzoek was het zeker niet de goedkoopste. Wel veel filialen, maar die heb ik(je) toch niet nodig.
Ja, meeste banken doen nu wel internetbankieren. Ik denk geen extra kosten, weet ik verder niet.

Volgens mij heeft HSBC een rekening waar je geld zowel in dollars als euro's kunt hebben...is handig want dan kan je de euro's omzetten naar dollars op een moment dat de wisselkoers gunstig is en het jou uitkomt.

Die HSBC klinkt dus wel goed, zal eens gaan kijken of ze daar ook gunstige hypotheken verstrekken...da's ook wel belangrijk 8)
 
(Vrijwel) alle banken doen nu aan internetbankieren. En normaalgesproken is dat gratis. Ik heb dus een 'dagelijkse' rekening bij ANZ met onbeperkt pinnen (EFTPOS) etc. en een spaarrekening bij Citibank (5.4% - ING heeft 5.25% momenteel) en kan mijn geld gratis heen en weer schuiven.
Pinnen bij een andere bank dan de jouwe kost meestal behoorlijk wat hier in Australie ($1 tot $2.5, afhankelijk van de bank), dus dat kun je beter vermijden. In plaats daarvan kunt je gratis geld opnemen ("cash out") als je pint (="EFTPOS") bij de supermarkt of zo.
 
Hans de Visser said:
(Vrijwel) alle banken doen nu aan internetbankieren. En normaalgesproken is dat gratis. Ik heb dus een 'dagelijkse' rekening bij ANZ met onbeperkt pinnen (EFTPOS) etc. en een spaarrekening bij Citibank (5.4% - ING heeft 5.25% momenteel) en kan mijn geld gratis heen en weer schuiven.
Pinnen bij een andere bank dan de jouwe kost meestal behoorlijk wat hier in Australie ($1 tot $2.5, afhankelijk van de bank), dus dat kun je beter vermijden. In plaats daarvan kunt je gratis geld opnemen ("cash out") als je pint (="EFTPOS") bij de supermarkt of zo.
Ja, dat pinnen bij de supermarkt doe ik nu ook al, dus dat is mooi! Heel handig ja.

Ik denk dat bij de HSBC bij een andere bank pinnen de eerste paar keer(per maand?) gratis is of zo. Dat was volgens mij een van de voordelen.... Ik kijk er binnenkort wel weer naar.
ANZ klinkt ook goed.

Sander, ja, dat klinkt goed!
 
Back
Top