Wat neem je mee - versus kosten verscheping

letsgo

New Member
Wij komen er aan - al duurt het wellicht nog een jaar.
Om e.e.a. goed voor te bereiden zijn we nu echter al bezig een overzicht te maken van alle spullen die we wel en niet gaan meenemen. Daarbij dient zich onder meer de vraag aan of het zinvol is om zaken zoals de wasmachine, wasdroger, televisies, bedden, matrassen etc. mee te nemen, met name als een en ander wordt afgezet tegen de vervoerkosten. Bestaat hier al een draadje over en zo niet, kan iemand daar dan iets zinnigs over zeggen?
 
Was droger zou ik alleen meenemen als je in Melbourne of zuidelijker gaat wonen.... :grin: de rest: bij twijfel: niet meenemen. Wij vonden het heel belangrijk om lekker weer ons eigen huisje te creeren in Oz, met onze meubeltjes en spullen...maar er zijn ook mensen die helemaal opnieuw willen beginnen en het hele zooitje verkopen..... 
 
Zelf heb ik ook deze gedachten wat moet ik wel/niet verschepen ook gehad. Ik kom namelijk nooit aan een volle container (1 persoons huishouden) en de kosten voor het verschepen zijn naar mijn mening ook hoog. Dit laatste is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de waarde van je inboedel maar bij is de waarde niet zo hoog (kasten en wandmeubels zijn namelijk van ikea). Vervolgens heb ik eens kritisch gekeken naar zaken als wasmachine, droger, tv enz enz. Het bleek dat mijn wasmachine het laatste aangeschaft is en deze is inmiddels al ruim 6 jaar oud, alle andere spullen zijn inmiddels zowiezo ouder dan 8 jaar m.u.v mijn bank deze is slechts 3 jaar oud.

Kortom het komt er voor mij op neer dat alle spullen die wat duurder zijn in aanschaf m.u.v mijn bank en wasmachine hun waarde al hebben opgebracht, dus ik ga deze niet verschepen en ga slechts 1 a 2 m3 met kleinere en persoonlijke spullen verschepen. Al duurt het bij mij dus ook nog ongeveer 1 jaar en ach dan zijn deze spullen dus ook weer een jaar ouder  :wink:

Succes met je beslissing! Chantal
 
Elektrische apparaten hebben we niet meegenomen op 1 klein tv-tje na, wat het dus begaf na een maand, door de corrosie van het zoute water op het schip en/of vocht in de container, voor de rest hebben we wel alles waar wij belang aan hechten meegenomen.
We hebben de movers met open armen ontvangen, een klein beetje je vertrouwde meubeltjes en spulletjes, het brengt vele goede herinneringen met zich mee, en soms is dat wel fijn als je in zo een ver onbekend land woont.
Je kan het nog altijd weggooien als de tijd er voor gekomen is en als je gaat vertrekken en je laat het achter krijg je er toch niks voor.
 
Hey Letsgo,

Het ligt er ook een beetje aan hoe oud sommige dingen zijn. Onze wasmachine bijv. is ruim 8 en de kans dat die de trip overleeft is aan de kleine kant misschien. Zo ook met een aantal meubelen. Je moet een beetje de afweging proberen te maken wat het kost om te transporteren (reken dan ook all-in met alle bijkomende kosten) en wat het kost om nieuw aan te schaffen. Bij nieuw aanschaffen heb je ook een voordeel dat je weer eventjes vooruit kunt en garantie in OZ hebt. Je kan ook even kijken of dingen in nederland een stuk goedkoper zijn of juist niet. Succes er mee.
 
Dank voor de reacties zover. Is er voor wat betreft de vrachtkosten wellicht een gemiddelde prijs per kubieke meter die we kunnen hanteren? Dan kan je inderdaad per (volumineus) item enigszins redelijk de afweging maken.
 
Verschepen van goederen kost volgens mij ong. € 80,- per m3. Daar zitten dan geen kosten zoals terminal handling, transport van voordeur naar havens vv, verzekeringen en douanekosten bij. Dus het is moeilijk definitief vast te stellen. Ook groupage toko's zijn hier niet erg informatief in. Meestal kun je via Internet een offerte opvragen.

Ook een optie is, om als je niet veel te verschepen hebt, het gewoon met TNT post in pakketten van max 20 kg te versturen (ongeveer € 53,- per doos). Dat is ook nog een optie.
 
Ik heb hier ergens eens gelezen dat iemand uit omgeving Brisbane of noordelijker (weet niet meer precies waar ze woonde) spijt had dat ze haar droger niet had meegenomen. De luchtvochtigheid kan daar erg hoog zijn en dan duurt het nogal lang om de was droog te krijgen blijkbaar.

Het is maar net hoe oud je spullen zijn en wat ze gekost hebben. Wij nemen wel meubels en bed mee, omdat dat spul nog maar 2.5 jaar oud is. Het gaat ons natuurlijk ook wel om de kosten, maar zeker voor mij gaat het ook om het vertrouwde gevoel. Ik denk dat het hebben van onze meubels daar mij behoorlijk zal helpen om te wennen.
 
Hoi Letsgo,

Wij gaan volgend jaar mei en nemen ook een deel van de inboedel mee. We hebben eerst een lijst gemaakt van spullen die mee moeten en daarna aangevuld met dingen die mee gaan als er plaats voor is. Dat hing af van de kosten van het verhuisbedrijf. Op internet gezocht en voor ons is "Onlinë Shipping" de meest acceptabele. We pakken en laden alles zelf in.
Mijn man heeft al in Oz gewoond en inderdaad zegt hij ook dat de droger een must is gezien de luchtvochtigheidsgraad in Bris en omgeving.
Veel spullen die we van Ikea hebben zijn volledig uitelkaar te halen dus dat neemt niet te veel ruimte in maar een bankste, bedden enz. wel.
Ook hebben we veel prijzen vergeleken met Ikea in Oz en soms scheelt het 2 euro maar soms ook 20 euro per artikel of veel meer. Mijn magnetron b.v. heb ik daar niet voor onder de 600 euro gezien en die van mij heb ik vorig jaar cadeau gehad dus die gaat ook mee. Voor de vrachtkosten op 30m3 hoef ik dit soorty dingen niet achter te laten.
Maar een ieder zijn situatie is anders en zelf kan je het beste beoordelen wat je er voor over hebt. Weg doen kan altijd nog als je daar bent.
Succes :up:
 
Twee opmerkingen wat ons betreft:

Droger is toch wel handig, zelfs in Perth. In de zomer heb je hem niet nodig, maar in de winter zeker wel handig (vooral als je, als wij, de was in het weekend doet en er snel mee klaar wil zijn). Dan de kosten voor transport, wij dachten dat de kosten eerder rons de 260 euro per kuub waren. Dan is het een kweste van rekenen natuurlijk: Wat krijg je er 2e-hands nog voor in NL plus besparing van de transport kosten IS DAT GELIJK AAN nieuw kopen in AU. En natuurlijk, hoe ontdek je nu wat iets hier kost? Is het dan dezelfde kwaliteit ja of nee. Nieuw kopen beteken ook wel weer dat je er langer mee doet, etc, etc...
 
Hoe zit het bijv. met een matras, wij hebben een matras van 210 x 140m, is die maat te krijgen in australie?
groetjes faatje
 
Mijn duikinstructeur heeft 2 jaar in Spanje gewoond en alles moest mee. Hij heeft er toen 20.000 gulden voor betaald en 2 jaar later kon alles voor ook weer 20.000 gulden weer terug naar Nederland. Als je gaat opruimen en je komt dingen tegen waarvan je al niet eens meer wist dat je het had, zou ik dat soort dingen zeker niet meenemen, want je hebt het dus ook niet gemist toen je nog niet wist dat je dat nog had.
Ook met kleding en schoenen... Wat ik het afgelopen jaar niet aan heb gehad gaat niet mee. Wij hebben in de kast bijvoorbeeld een allegaartje aan borden staan die ik mee heb genomen uit m'n studentenhuis. Er zitten barsten in en er missen stukjes. Die gaan voor vertrek de container in en in Oz kopen we wel weer nieuwe borden. We hebben een aardige voorraad aan plastic bewaarbakjes. Dat gaat echt niet allemaal mee. De koekenpannen houden het ook nog wel een paar maanden uit, maar ook voor vertrek verdwijnen die in de kliko. Zo zit dat met een heleboel dingen bij ons, maar zoals ik hier al eerder heb gelezen. Wat je uit denkt te sparen als je je spullen niet verscheept, ben je wel kwijt met het aanschaffen van nieuw spul. Dus wat is het je waard.
Wij hadden net 1.5 maand alle nieuwe meubels (lees complete woonkamer opnieuw ingericht) toen we besloten om te gaan emigreren. Als we dat eerder bedacht hadden, hadden we nooit die nieuwe meubels gekocht natuurlijk.
 
Hmmmmm borden, plastic bewaarbakjes en koekenpannen.....dan heb je toch alles bij elkaar wel ff 1 hele verhuisdoos aan ruimte bespaard :grin: :grin: :up:
 
Ik gaf even een voorbeeld van iets wat ik zo uit m'n hoofd weet, maar ik heb nog veel meer van dat soort dingen op m'n lijstje staan. En... elke doos die je uitspaart is er toch tenminste 1 :p
 
Het zal voor ieder, anders zijn. Wij hebben oude spullen en ik hecht geen waarder eraan.
We verkopen ook spullen via Markplaats. Zo hebben we een mooie hondenkar voor onze bouvier, die zou ik wel mee willen nemen, maar dat neemt weer veel plaats in beslag en dat ding weegt ook 150 kilo, dus verkopen dat ding.
Wij gaan ook een lijst maken, maar nieuwe spullen kopen lijkt leuk. Een nieuw leven daar hoort voor mij nieuwe spullen bij. Foto's en herinneringen zijn voor mij belangrijk. Dus ik zou wel alle fotolijsten met foto's weer plaatsen in ons nieuwe optrekje in Australie als we daar zitten.
 
Back
Top