Wat regel je als 1e in OZ?

Ingriddh

XPdite Sponsor
Als je in OZ aankomt, de meeste zullen hun 1e dagen slijten in een hotel of bij familie.
Dan ga je een auto kopen, huizen bezoeken en verzekeringen regelen? Werk regelen?
Wie wil zijn ervaringen/adviezen omtrent dit onderwerp eens vertellen. Ben zeer benieuwd

Auto kopen.. :) Dan eerst lekker een paar weken reizen!

Dan baan & werk zoeken. Misschien heb ik al een baan, dan alleen een huis zoeken.

Vervolgens alles nieuw kopen (we laten alles achter, studentenrommel), eerst bed, koelkast, computer en tv. Dan rustig aan meubels, etc. etc. :)

deze link van de DIAC website kan ook helpen:

www.immi.gov.au/living-in-australia/settle-in-australia/to-do-first/index.htm

bedankt voor het doorsturen van de website, ga even rustig lezen vanavond. Dan komen we er zeker uit.

het aller eerste wat je regel is een lekker bed om eens rustig bij te komen van de vliegreis  :lol: :grin:

Wat wij in de 1e week dat we in Melbourne waren deden (volgens mij ook in deze volgorde, we hadden eerst 2 weken vakantie gehouden):

telefoon + SIM (pre-paid) kopen
bankrekening regelen/pasjes ophalen
rijbewijs omwisselen
Medicare regelen
private healthcare aanvragen
TFN aanvragen
postbus regelen
permanente huisvesting regelen (we zaten de eerste 3 weken in een short-stay apartment)
inboedelverzekering afsluiten
adres aan DIMA doorgeven
adres aan NLse instanties doorgeven
credit card aanvragen

Het is een beetje rondrennen zo in 1 week maar dan ben je er ook vanaf.

Als allereerste absoluut RIJBEWIJS. Daarmee heb je een Australisch identiteitsbewijs en dat is uitermate handig!! Zorg van te voren dat je ook al een post adres hebt (als dat lukt). Stuur wat dingen naar jezelf op dat adres, dan heb je 'bewijs van residency'. Ook erg makkelijk!!

Even wat vraagjes...

Moet je eigenlijk ook langs centrelink om je daar te laten registreren? Ik heb dat nooit gedaan en ik vraag me af of ik dit eigenlijk wel had moeten doen.

[quote author=GeoffB link=topic=8433.msg112133#msg112133 date=1203809178]
adres aan DIMA doorgeven
[/quote]

Waarom heb je dat gedaan?

:|

[quote author=AJ link=topic=8433.msg112147#msg112147 date=1203818579]
Even wat vraagjes...

Moet je eigenlijk ook langs centrelink om je daar te laten registreren? Ik heb dat nooit gedaan en ik vraag me af of ik dit eigenlijk wel had moeten doen.
[/quote]

Geen idee. Niet gedaan in ieder geval. Ik ga er vanuit dat dat alleen hoeft als je werkzoekende bent o.i.d.

adres aan DIMA doorgeven

Waarom heb je dat gedaan?

:|
[/quote]

Volgens mij wil DIMA dat graag. In ons geval is mijn vriendin binnen op een spouse visum dus dan wil ik sowieso graag dat ze ons weten te vinden zodra ze de bewijzen van onze relatie willen zien als het visum (hopelijk) in een permanente wordt omgezet.

Nope! Niet alleen voor werkelozen. Centrelink is ook voor family assitance (kinderbijslag) en rental assistance. Als je in het begin geen inkomen hebt, krijg je een forse bijdrage voor je huur (en eventuele kindertjes die je hebt). Dus geen verspilde moeite om je even in te verdiepen.

Misschien, maar als ik kijk op onze visagrant letter (skilled independent) staat er het volgende
'the obligation to notify changes of circumstances extends up until the initial entry to
Australia on the visas now granted'.

Er staat niets over het informeren van DIMA over je adres etc..

[quote author=Ingriddh link=topic=8433.msg111467#msg111467 date=1203341543]
Als je in OZ aankomt, de meeste zullen hun 1e dagen slijten in een hotel of bij familie.
Dan ga je een auto kopen, huizen bezoeken en verzekeringen regelen? Werk regelen?
Wie wil zijn ervaringen/adviezen omtrent dit onderwerp eens vertellen. Ben zeer benieuwd[/quote]

Zoeken naar waar is hier een goede friettent met goulash kroketten en frikandellen....

Jack :evil:

Ik heb het nagevraagd bij George Lombard, en t schijnt niet nodig te zijn je adres door te geven  :up:

Als George het zegt dan neem ik dat gelijk aan.
Die man geeft altijd goede adviezen.

groetjes Miranda

[quote author=Hansie link=topic=8433.msg113079#msg113079 date=1204717382]
adres aan DIMA doorgeven
[/quote]

Hmmmm nooit gedaan, als ik zo de beschrijving van formulier 929 lees zou je dat inderdaad moeten doorgeven. http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/929.pdf
[/quote]

In die pdf staat duidelijk dat je alleen maar een adreswijziging hoeft door te geven tijdens de visumaanvraag en niet er na.
Nieuwe paspoort gegevens moet je wel ook nog na de visum afgifte doorgeven, dat is nieuw voor me, weer iets geleerd.

:up:

[quote author=AJ link=topic=8433.msg113119#msg113119 date=1204795332]
adres aan DIMA doorgeven
[/quote]

Hmmmm nooit gedaan, als ik zo de beschrijving van formulier 929 lees zou je dat inderdaad moeten doorgeven. http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/929.pdf
[/quote]

In die pdf staat duidelijk dat je alleen maar een adreswijziging hoeft door te geven tijdens de visumaanvraag en niet er na.
Nieuwe paspoort gegevens moet je wel ook nog na de visum afgifte doorgeven, dat is nieuw voor me, weer iets geleerd.

[/quote]

Hoe gaat DIMA je dan vinden op het moment dat ze je een permanent spouse visum willen geven? Je moet dan een en ander aan bewijs van je relatie overleggen. Als ze niet weten waar je woont wordt dat een beetje lastig. Ik kan me voorstellen dat er nog wel meer soorten visums zijn waarbij je toch echt wel wilt dat DIMA weet waar je woont. Je adres doorgeven kan in ieder geval geen kwaad.

[quote author=GeoffB link=topic=8433.msg113171#msg113171 date=1204851865]
[quote author=AJ link=topic=8433.msg113119#msg113119 date=1204795332]
adres aan DIMA doorgeven
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hoe gaat DIMA je dan vinden op het moment dat ze je een permanent spouse visum willen geven? Je moet dan een en ander aan bewijs van je relatie overleggen. Als ze niet weten waar je woont wordt dat een beetje lastig. Ik kan me voorstellen dat er nog wel meer soorten visums zijn waarbij je toch echt wel wilt dat DIMA weet waar je woont. Je adres doorgeven kan in ieder geval geen kwaad.
[/quote]

You heeft helemaal gelijk hoor GeoffB, voor een spouse visa holder ligt de situatie heel anders.
Voor iemand met een skilled independent oid lijkt het mij niet nodig.

Back