Wat spaargeld over in Nederland, wat kan ik er het beste mee doen?

Ronnies

New Member
Hallo,

Ik vertrek per midden juni met een sponsorship visa (457-Visa) naar Perth.
Mijn huis is verkocht in NL, ben bezig mijn auto te verkopen, nog eventjes 3 weekjes op vakantie, mijzelf uitschrijven in Nederland... en dan ga ik er voor! Ik heb nog geen idee hoe lang ik in Australie zal gaan blijven, ik zal het van jaar tot jaar gaan bekijken. Daarom ben ik van plan om voorlopig iets te gaan huren in of rondom Perth.

Dit is mijn eerste post hier. Ik heb al veel info hier gelezen, en heel veel info is waardevol. Chapeau voor iedereen die hieraan heeft bijgedragen!

OK, en nu dan nu mijn vragen.
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb wat spaargeld in Nederland, mede uit de verkoop van mijn woning hier. Zeg maar enkele tienduizenden Euro's. Een deel van het geld wil ik gaan sparen en een deel beleggen, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat precies ga doen. Je hebt natuurlijk de kans dat de koersen wat zullen wijzigen, dus ik wil het wat gaan spreiden over Nederland en Australie.

Ik zou graag wat algemeen advies willen hebben over het volgende:
1. Kan ik een deel van het geld in Nederland blijven sparen zonder dat de belasting het in komt pikken; oftewel moet ik daar nog in NL of Oz nog belasting over betalen? Zo ja, wat zijn dan de percentages?
2. Als ik geld ga sparen in Australie, hoeveel belasting moet je daar over betalen? Ik had al begrepen dat de rente een stuk hoger ligt in Australie dan die van NL.
3. Hetzelfde wat betreft over beleggingen; als ik dit beleg via een Nederlands fonds, moet ik daar ook nog belasting over betalen in NL of Oz?
4. Als ik ga beleggen in Australie, hoeveel belasting moet ik hier over betalen in Oz?
5. Termijn- en spaardeposito; als ik dat in Nederland ga doen, moet ik daar ook belasting over gaan betalen?
6. Is er in Australie ook zoiets als de termijn- en/of spaardeposito?

Ik hoop dat er wat "financiele tijgers" rondlopen die me kunnen helpen....

vriendelijke groet,

Rene

Hoi

De winst op een verkoop van een huis in nederland is belasting vrij ( dacht ik)
De koersen om om te zetten naar australie zijn op dit moment niet zo gunstig (1 euro is ongeveer 1,65 dollar)
Maar je krijgt hier wel meer rente als in nederland en de belasting die je betaald als je nog geen tax file nummer  hebt is 10 % over de rente.
De rente die je kunt krijgen is ongeveer 7% als je het vast zet (ligt eraan wat en hoe je het doet)
Dus denk er maar eens goed over na en informeer maar eens in nederland hoe het zit

Groetjes Kees

Hoi Kees,

Nog wat vraagjes, misschien dat jij het antwoord weet (of iemand anders natuurlijk). Ik zal wel een Tax File Number aanvragen in Australie. Hoeveel belasting betaal je dan op je spaargeld? Maakt het dan niet uit of je je spaargeld op een Nederlandse spaarrekening zet of op een Australische rekening?

Groeten Rene

Hi Rene,

Wij hebben ons onlangs laten adviseren over een spaardeposito, met het verschil dat we dan nog in NL zitten.
Het is geld waar we al belasting (loonbelasting) over hebben betaald. Wel betaal je vermogensbelasting boven de x duizend euro, maar daar heb je ook 'last' van wanneer het gewoon op je bankrekening staat.

Verder kan ik je inhoudelijk weinig vertellen. Heb er niet zo veel verstand van, maar we zijn toevallig met het zelfde bezig geweest.

Succes!

Hoi Rene,
Gefeliciteerd met je visum!
Wat een boel vragen heb je, en wat een lekker luxe probleem. Ik kan je wel iets wijzer maken, maar niet veel. Toch een poging:
Op de ATo-website (Australian Tax Office) staat dit:
"It is not compulsory to have a tax file number (TFN). However, without a tax file number:
    * your employer must take 46.5% of your wages in tax
    * financial institutions are required to tax your interest at 46.5%"
Dit betekent dat je wel zeker een TFN moet aanvragen.

Verder geldt dat de hoeveelheid belasting op spaarrente afhangt van het land waar je belastingplichtig bent. Dat ligt geloof ik niet bij voorbaat vast, het fijne weet ik er niet van. Wat ik wel weet is dat  voor Nederland je kunt kiezen voor binnenlands of buitenland belastingplichtig. Beide landen gaan wel verschillend met belasting op rente om: In Nederland geldt het box 3 systeem, daar betaal je 30 % over een fictief rendement van 4% (pin me niet vast op deze percentages ... ik woon al weer sinds 2005 in Oz). In Australië tel je de rente bij de rest van je inkomen op en over het totaal betaal je inkomstenbelasting (vergelijkbaar systeem als Nederland, met schijven). Dat betekent dus een percentage dat afhangt van de rest van je inkomen. Kijk op www.ato.gov.au voor rmeer info.

Ook al is de rente hier in Oz een stuk hoger dan in NL, bij het omwisselen van EUR naar AUD verlies je altijd wat, en mocht je na een aantal jaren terug gaan naar NL (lijkt me sterk .... het is hier zoooooooooooooo geweldig!) dan moet je weer wisselen, met risico op ongunstige koers. Kortom, veel om te overwegen!

Hier zijn ook deposito's: term deposits. Bij raboplus.com.au krijg je meer dan 8 % als je het geld 6 maanden vast zet. Dat is wel het overwegen waard.

Succes!
Ak  :up:

De winst die je hebt gemaakt uit de verkoop van een huis, is niet belastingvrij, of je moet het in een nieuw huis in NL investeren. Bovendien betaal je in NL belasting over spaartegoeden (boven de 20.000 euro ofzo), dus ik zou het zeker niet op een Nederlandse bankrekening laten staan, maar een rekening in het buitenland openen. Als het in Australie niet gunstig is, dan evt. in een ander land of een gedeelte beleggen in aandelen in het buitenland.

[quote author=Noa1 link=topic=8868.msg118122#msg118122 date=1211392125]
De winst die je hebt gemaakt uit de verkoop van een huis, is niet belastingvrij, of je moet het in een nieuw huis in NL investeren. [/quote]
Die winst is dus wel belastingsvrij! Indien je binnen 5 jaar weer een nieuwe woning in Nederland koopt zul je het in je woning moeten investeren.

Over spaartegoeden betaal je inderdaad boven de 20.000 vermogensbelasting. Normaal wordt het tegoed van je rekeningen op 1 jan 2008 en 31 dec 2008 bepaald en over het gemiddelde betaal je dus eventueel belasting. Bij emigratie wordt die datum van 31 dec dus veranderd in de datum dat je uit het GBA bent uitgeschreven.

Vermogensbelasting is al enige tijd geleden in Nederland afgeschaft, de door ak beschreven regeling (Box 3) is nu van toepassing. Je hoeft je geld overigens niet naar Oz over te boeken (danwel in Oz te wonen / belasting te betalen) om van de hoge spaarrente te profiteren; ik heb zelf bij ING een buitenlandrekening in AUD geopend (met 7+% rente) terwijl ik nog in Nederland woonachtig en belastingplichtig ben.

Letsgo:
Hoe lang heb je het dan weggezet als je meer dan 7% krijgt? Kben net wezen informeren en voor 1 jaar depositorekening krijg je inderdaad rond de 7%. Minimum inleg is overigens wel 15.000 euro. Heb je trouwens transaktiekosten moeten betalen voor de aanschaf
van de AU Dollars? (Of hopen ze gewoon te verdienen mbv de koers tegen de tijd dat je weer gaat verkopen?)

Ernie,

Heb voor 6 maanden geld geparkeerd maar is wel een wat hoger bedrag dan de door jou genoemde 15.000 euro. Speelt wellicht mee. Daarnaast fluctueert het rentepercentage dus dat kan eveneens een deel van het verschil verklaren. Transactiekosten? Geen idee. Heb gewoon een koers opgegeven gekregen en die kwam aardig overeen met wat ik op dat moment op het internet aan gemiddelde koersen tegenkwam.

Die winst is dus wel belastingsvrij! Indien je binnen 5 jaar weer een nieuwe woning in Nederland koopt zul je het in je woning moeten investeren.

Ik heb dus altijd iets anders gedacht (zie mijn posting), maar dit is wel goed nieuws voor mij.

Ook ik heb wat spaargeld 'over' in Nederland, en zou graag jullie advies willen.

De feiten:
- Het betreft echt spaargeld, gaat om meer dan 20,000 euro (er is dus al loonbelasting over betaald), geen winst door verkoop huis of aandelen o.i.d.
- Het staat nu op een ABN Internet spaarrekening met te weinig rente, kan het tot einde jaar vastzetten tegen 4.75% (recent aanbod ABN)
- Ik denk niet dat ik het de komende 12 maanden nodig heb
- Ik woon in Australie obv een 457-visa, ben inmiddels buitenlands belastingplichtig voor Nederlandse begrippen, ik doe dus aangifte in AU.
- Ik heb ook een beetje spaargeld hier op een Raboplus rekening (TFN bekend bij Rabo)

Mijn vragen:
- Dien ik ATO te informeren over mijn spaargeld in Nederland, en de uitgekeerde rente? Ik las volgens mij een posting van Henk waarin hij aangaf dat dit bij tijdelijke visa niet nodig is. Aangezien ik geemigreerd ben voor NL begrippen, wil ik dit jaar liever niets met de Belastingdienst in Nederland te maken hebben.
- Kan ik bij de ABN een AUD rekening openen, die meer rente geeft? Verandert dat iets in de rol van ATO?
- Als ik besluit dat ik het geld liever op mijn Australische Raboplus account wil hebben (omdat 8% zelf na tax nog meer is dan 4.75%), raden jullie dan aan dit gewoon direct via m'n ABN rekening over te maken naar mijn Australische rekening, of hanteert ABN een slechtere koers dan instellingen als HIFX?
- Wordt rente op deposito rekeningen (1 jaar vast) anders belast dan op instant access rekeningen als Raboplus?

Even een poging om jouw vragen te beantwoorden:
- Je zal altijd ergens belasting dienen te betalen. Als je in Oz woont en niet meer in Nederland belastingplichtig bent, zal je dat dus wel in Oz zijn. Derhalve opgeven in Oz, dunkt me.
- Of je bij de ABN een buitenlandrekening (dus wel eerst omzetten in AUD) kunt openen weet ik niet, heb zelf wel een dergelijke rekening bij de ING in Nederland (waar ik overigens zelf nog woonachtig ben). Ontvang ruim 7 procent op een 2-maands deposito, als je 12 maanden vast zet loopt e.e.a. op tot ruim 7,5%. Als je al in Oz woont, kun je natuurlijk ook het geld naar Oz overbrengen en daar op een deposito zetten, waarbij -voorzover ik kan beoordelen- het rentepercentage nog iets hoger ligt. Indien je het bedrag echter in Euro's (en in Nederland) wilt houden, dan zal 5% voor een 12-maands deposito zo'n beetje het hoogst haalbare zijn. Met de huidige koers, die tegen de AUD 1,69 loopt, zou ik het echter wel weten.... Waar de rekening 'staat' zal voor de belastingdienst (Australische danwel Nederlandse) overigens niet uitmaken; je zal sowieso het wereldwijde inkomen dienen op te geven.
- Even een correctie: het is niet zo dat je 8% na tax moet vergelijken met 4,75% voor tax; zoals hierboven aangegeven zal je ook over die 4,75% belasting dienen te betalen. Of de ABN een minder gunstige wisselkoers hanteert dan bijvoorbeeld het HIFX weet ik niet, kan je lijkt me vrij eenvoudig checken (pik een dag uit en vraag de koersen op).
- In Nederland niet, lijkt me sterk dat dit ergens anders (en dus ook Oz) wel zo zou zijn; rente is tenslotte rente en als zodanig onderdeel van het (wereld)inkomen.

Succes ermee!

Back