Wazi's LaStaVaZa

Wazi

Active Member
Goed... Tijd om het dagboek bij te gaan houden, want het kan allemaal wel eens wat sneller gaan dan verwacht... :rolleyes:

Na de kansbeoordeling door JustMigrate hebben wij de harde feiten, emotionele kanten en mooie dromen allemaal de revue laten passeren. Die heerlijke achtbaan van gevoelens waar je dan samen doorheen gaat kunnen wij iedereen aanraden! :wink:

Het hele verhaal zullen wij tzt nog wel op ons weblog posten, maar het moraal van het verhaal is dat wij vorige week een contract met JustMigrate hebben getekend. Een bureau omdat wij voor een State Sponsorship (WA of SA) gaan en graag iemand hebben die (in dit geval) de lijnen voor ons uitzet. De keuze is op JustMigrate gevallen omdat wij bij Tamara uiteindelijk simpelweg het beste gevoel hadden.

Dus de komende periode gaan wij beginnen met de skills assesment en daar zijn we waarschijnlijk wel een paar maanden mee bezig, dus dit verhaal wordt zeker vervolgd... :smile:
 
Jullie zijn op de goede weg zo te lezen!

Succes met jullie plannen
afro.gif


Groeten Steven
 
Veel succes! Wij hebben ons visum ook bemachtigd met hulp van Tamara, fijn om mee samen te werken.

Groet,
Annemarie
 
Goed... om niet om de zoveel tijd hele grote lappen tekst te hoeven schrijven... met enige regelmaat een korte LaStaVaZa... :smile:

Rondom het tekenen van het contract hebben wij onze families duidelijk gemaakt dat het nu toch echt serieus begint te worden. Dat geeft hen (en ons) de kans om aan het idee te wennen. En inderdaad... weinig heel positieve reacties... in het begin althans... nu wij bijna een maand verder zijn maken alle opa's en oma's al plannen voor bezoekregelingen in Ozz en wordt Kerst gevierd bij de hoogte bieder. Of beter... bij die opa en oma die onze tickets betalen! :) Oftewel... niet iedereen is er even blij mee, maar gaat er op z'n eigen manier wel positief mee om. Gelukkig maar!

En dan de aanvraag zelf. Wij waren al bang dat het allemaal wel heel snel kon gaan, dus hebben wij nu toch maar even de snelheid eruit gehaald. Redenen? Tja... waar zullen wij eens beginnen? Een kleine greep van dingen waar iedereen ongetwijfeld in meer of mindere mate mee worstelt.

Één van ons heeft sinds dit jaar een nieuwe baan en de ander staat op het punt van werkgever te wisselen. Met jaarcontracten zijn er nu eenmaal financiële risico's. En wellicht niet zo handig om je werkgever in het eerste jaar al te melden dat je wel eens heel snel weer weg kunt zijn. :roll:

Willen wij een tweede kind? Ja heel graag, maar dan wel het liefst geboren in NL.

Wat is de beste tijd voor kinderen om te emigreren en eventueel terug te keren? Ook in combi met opa's en oma's, etc etc....

Willen wij ons huis verhuren of verkopen? Wij wonen nu twee jaar op deze fantastische plek, dus om nu al na te denken over verkoop is best lastig.

Met oa deze factoren in ons achterhoofd mikken wij nu dus op een visum grant rond medio 2012, zodat wij in 2013 kunnen valideren en dan in 2014 of 2015 echt gaan. Maar goed... wij kennen onszelf goed genoeg om te weten dat wij in al ons enthousiasme ook regelmatig ons leven op z'n kop zetten. Plannen? Liever niet, maar nu is het toch best wel een goed idee. :up:

Over de diploma's, werkgeversverklaringen, VOG, IELTS en medicals zijn wij niet bezorgd, maar nu zitten wij wel even met de Skills Assessment. Wij hebben gemerkt dat het niet zo handig is voor de Ozz immigratiedienst en/of beoordelende instanties om in een vakgebied werkzaam te zijn waarvoor je nooit bent opgeleid. :grin: Dus welk beroep op de SOL past het beste en geeft ons de meeste kans op een GRANT voor SA of WA? Dat proberen wij nu met JustMigrate (Tamara) uit te vogelen en zodra wij daar uit zijn gaan wij schrijven en (laten) vertalen.

Tot zover het laatste nieuws van de Wazi's! Tot snel...
 
Wat is de beste tijd voor kinderen om te emigreren en eventueel terug te keren? Ook in combi met opa's en oma's, etc etc....

Een heleboel vragen, maar misschien dat ik je met deze een beetje kan helpen. Wij zijn vertrokken toen onze kinderen nog net 2 en 5 waren. Oud genoeg om een band op te bouwen met hun grootouders en nog jong genoeg om met gemak een nieuwe taal op te pikken. De band met hun (en mijn) oma's is nog altijd heel goed. Regelmatig zit het hele gezin voor de webcam om met een oma bij te kletsen en alles te laten zien wat oma's zo interessant vinden (tekeningen, tandeloze mondjes, gaatjes in hun oren en geschaafde knieen). Onze oudste word 2x per jaar getest op school of ze bijles nodig heeft ivm een taalachterstand en dit is nog altijd niet het geval. Een aantal van haar vriendinnen hebben wel bijles nodig. Bij 1 spreken de ouders gebrekkig engels, bij de ander komt er heel veel familie over de vloer, dus wordt er nog heel veel Duits gesproken. WIj praten alleen Nederlands met de kinderen wanneer we gewoon thuis zijn, maar buiten de deur is het altijd engels, ze weten inmiddels niet beter. Zelfs als ik in het Nederlands met ze praat krijg ik buiten de deur nog een antwoord in het engels :)

Succes!



Sacha
 
Hoi, hoi,

Het zal allemaal wel meevallen met dat het heel snel zal gaan. Ik zou er nu al helemaal voor gaan, mochten jullie dan alsnog heel snel een visumgrant krijgen ga je valideren en heb je nog 4 jaren om voor het echt die kant op te gaan.
Het kan gewoon soms erg tegenvallen met de procedure. Sommige hier zijn al jaren bezig en nog steeds helemaal geen grant. Wij voldeden aan alles wat verreist was hebben ook pas sinds dit jaar mei onze grant.

Nog even over de kindjes... uit eigen ervaring (was 7 jaar toen wij naar NZ emigreerde) heb ik nooit zo'n hechte band gehad met mijn oma's en opa's. Moet zeggen dat het alweer 30 jaar trug was, dus met alle moderne techniek van tegenwoordig het veel makkelijker is om een band to behouden met de mensen die je hier achterlaat.

Over terug te keren... gaan wij nu helemaal niet vanuit. Maar toen ik 17 was, mijn zus 19 en zusje 9 emigreerde we trug naar Nederland. Mijn jongste zusje heeft deze stap het beste aangekund. Mijn oudste zus is meteen trug naar NZ gegaan en ik heb mijn ouders het leven zuur gemaakt dat ik in dit land moest zijn... vreselijk vond ik het! Dus denk hoe jonger de kinderen zijn hoe beter en als ze eenmaal ergens geaard zijn zou ik toch twee keer nadenken voor ik ze uit hun vertrouwde omgeving pluk.

Succes met alles, groetjes, Betty
 
@ Sascha: een gedeelte van het gemis zal zeker worden opgevangen door oa skype, maar ja... deze opa's en oma's hebben een hoknuffelgehalte. :wink: Maar de meesten zitten tegen hun pensioen aan dus kunnen ze lekker drie maanden langskomen als het allemaal echt te erg wordt. Dank voor de positieve woorden iig. Goed om te horen dat tweetalig dus goed mogelijk is. Binnenshuis NL, buitenshuis Engels. Moet je denk ik wel consequent zijn.

@Betty: er zijn inderdaad wisselende verhalen over de snelheid waarmee de hele aanvraag gaat. Wij zijn al gestart met JustMigrate en de bedoeling is om alles begin volgend jaar aan te leveren. maar gelijk heb je... je kunt maar beter gestart zijn. :grin: Het terugkeer verhaal hebben wij in principe nog niet gepland, maar ook hier is timing alles. Halverwege de basisschool of middelbare school is niet handig natuurlijk.... En uiteraard hebben de kinderen daar ook inspraak in mocht het zover komen. :smile:
 
Zowwww... twee maanden verder en alweer een hoop wijzer. :wink:

Wij hebben alle opa's en oma's al aan (of beter gezegd op) skype geholpen en ook de ooms en tantes boeken als sessies met zoonlief. Kunnen zij vast een beetje wennen zeg maar... Niet dat iedereen er al even gelukkig mee is, maar wij hebben duidelijk gemaakt dat het nog wel een paar jaar kan duren voor wij echt gaan. Dat levert toch al wat minder stress op. :rolleyes:

Gisteren heeft Tamara online de Skills Assesment bij VETASSES ingediend. Na kort wikken en wegen toch maar besloten om niet voor een ICT baan te gaan op de SOL, maar een beroep dat beter aansluit op de studie.

De afgelopen maanden zijn wij druk bezig geweest met het ophalen van werkgeversverklaringen. Dat ging verbazend genoeg heel snel. Alsof al onze oud werkgevers ons ook snel het land uit willen hebben. :grin:

En daar waar wij eerst dachten de cijferlijst van de Uni te moeten laten vertalen kregen wij na een mailtje naar de Uni de Engelstalige cijferlijst toegestuurd. Voor de rest hebben wij alle diploma's en certifcaten verzameld (allemaal al in het Engels) en cv en werkervaringen opgesteld. Dat ging allemaal erg voorspoedig.

Ook de gang naar de notaris was geen probleem. Hij was wel verbaasd om ons voor de vierde keer in drie jaar tijd te zien, maar dat leverde een uitermate vermakelijk gesprek op. En... oh ja... ondertussen zijn alle documenten ook nog gecertificeerd. :up:

Vandaag gaan alle papieren op de bus naar Australië en dan is het een week of 6 wachten op de uitslag. Als die positief is gaan wij de IELTS en Medicals "boeken", zodat wij begin volgend jaar het visum dan echt kunnen aanvragen.

Word dus wederom vervolgd...
 
Beter!!! Succes met het wachten :)

Ik zou alleen wel wachten met de medicals tot er om wordt gevraagd.
 
Loopt lekker zo te horen!

Idd wat Alie zegt, even wachten met de Meds.

Groeten Steven
 
Idd, met als reden:
Ielts heb je nodig bij het begin van je visumaanvraag (en is 2 jaar geldig). Je medicals moet je pas opgeven als je een CO hebt en hij er naar vraagt (en de medicals zijn korter... 1 jaar? geldig)
 
Zow dan... 3 maanden en een tegenslag en een IELTS verder...

Behalve druk met werk en alles behalve Australië hebben wij ons vorige week voor kunnen bereiden op de IELTS van afgelopen zaterdag. Die verliep voor ons beiden wel aardig en of ons gevoel klopt met de uitslag zien wij over twee weken dus...


De tegenslag zit hem in het feit dat SA ons beroep van de SOL heeft gehaald vorige maand en wij dus mogelijk toch nog een skills assesment van ACS moeten doen. Maar dat bekijken wij pas weer als de IELTS uitslag bekend is...


Daarnaast zijn er nu opa's en oma's die volgend jaar met ons naar Australië willen voor een vakantie en/of validatiereis. :rolleyes: Hahaha... het duurt ff, maar als het eerste schaap ovre de dam is...

Tot zover een korte update... Over een week of drie eens kijken waar wij staan...
 
Hm, klinkt bekend. Ons beroep is ook van de lijst van SA gehaald. Wij hebben echter geen alternatief qua Skills Assessment. Wel fijn dat de familie mee is, hé! Duimen maar voor die IELTS uitslag :up:
 
Zow dan... IELTS is binnen met bonuspunten voor mijn lief...
Nu VETASSES nog en wie weet lukt het dan toch allemaal voor 1 juli...
cheesy.gif
 
he goed gedaan!! Mooie scores ook. Gefeliciteerd, en wat duimen dat het nog op tijd lukt :up: :up: :up: :up: :up:
 
Gefeliciteerd!! En idd proberen voor 1juli die aanvraag op de bus!! Voordat de regels weer veranderen!!
 
Back
Top