we zijn hier al een dikke twee jaar!!

amoz

New Member
Maar we wisten niks van het bestaan van dit forum! Nou, goed te weten dat we hier verre van alleen zijn  :)

Ik ben Annemiek en ik woon met mijn vriend al sinds oktober 2002 in Brisbane. In het begin was het heel erg wennen. We hadden nooit gedacht om naar Oz te gaan, niet eens voor vakantie en toen zaten we hier, nou, natuurlijk niet zomaar ineens, maar toch. Na een jaar Italie is dit toch andere koek.

Ik werk aan de University of Queensland als postdocotoral researcher en ik bestudeer de genetische processen die sex determinatie sturen in de muis. Tjarco, mijn vriend werkt als programmeur bij een Marketing Research Conmpany. We hebben temporary reseidency visa tot 2008, maar denken erover om te proberen die om te zetten in permanent residency visa. Want ja, het is hier toch wel erg aangenaam leven. Heeft iemand tips voor goeie migration agents hier in Brisbane?

We genieten eigenlijk het meest van alles buiten Brisbane. We gaan zoveel mogelijk Bushwalken in de bergen bv bij de grens met NSW, Lamington, Green Mountain, Border ranges, of in het Sunshine Coast Hinderland. Of we zijn te vinden bij de zee of op de eilanden voor de kust natuurlijk. Lekker veel buiten dus, zoals hier kan. Maar als er dan eindelijk een keer een leuke band landt in BrisVegas (Cat Empire!!!), dan staan we natuurlijk met onze dikke Hollandse neuzen helemaal vorran in de rij. En we zijn ook regelmatig te vinden op de wereldmuziekavonden zoals bv met zekere regelmaat door BEMAC worden georganiseerd. En soms zitten we gewoon thuis met een boekie en een CD en/of de tv.

Het lijkt me leuk om via dit forum medelanders te leren te kennen die net als wij de grote overtocht naar de andere kant hebben gemaakt! Laat maar wat van jullie horen!

Groetjes, Annemiek

Welkom op het forum!

Het forum bestaat nu iets meer dan een jaar, en de meeste leden zitten nog in NL, maar daar komt langszaam verandering in  :lol:

Er is net een stel naar Brisbane geemigreerd en hij ging ook op de universiteit ging werken(weet niet welke). Jufrebecca en ik ben zijn naam vergeten.... zoek even.... :)

groetjes

Simone (in Perth)

Hee Simone! Jemig, Perth! Hetzelfde land, maar misschien is dat wel net zo ver als Moskou van Amsterdam is! Ben je daar allang? Waarom ben je daar? En hoe is Perth? Bill Bryson was wel enthousiast over dat stadje in zijn boek Downunder, als ik het me goed herinner. Ik zou graag een keer naar het westen van Oz willen en dan bij voorkeur naar Margaret River area en Fremantle schijnt ook erg aangenaam vertoeven te zijn. Ik weet eigenlijk niet eens hoe ver dat van Perth vandaan is. Kan uren en uren rijden zijn!

Simone bedoeld Rebekka en Martijn, die zijn net in Brisbane waar Martijn ook aan de universiteit een doctoraal of promotiestudie doet.

Welkom op het Forum :up:

Ge Wilbert

[quote author=amoz link=topic=1524.msg12971#msg12971 date=1113627249]
Hee Simone! Jemig, Perth! Hetzelfde land, maar misschien is dat wel net zo ver als Moskou van Amsterdam is! Ben je daar allang? Waarom ben je daar? En hoe is Perth? Bill Bryson was wel enthousiast over dat stadje in zijn boek Downunder, als ik het me goed herinner. Ik zou graag een keer naar het westen van Oz willen en dan bij voorkeur naar Margaret River area en Fremantle schijnt ook erg aangenaam vertoeven te zijn. Ik weet eigenlijk niet eens hoe ver dat van Perth vandaan is. Kan uren en uren rijden zijn!
[/quote]

Ik ben er nu 8 of zo maanden. Maar was er ook van mijn 5e tot 14e(87-96). Ben hier omdat ik het ken, en nog vriendinnen had hier. En het is een mooie stad, mooie omgeving(southwest, hills) en er is werk.
Fremantle is eigenlijk een deel van Perth(meer dan 200 suburbs..). Het is ongeveer 20 km ten zuidwesten van de CBD van Perth, en is eigenlijk ook de haven van Perth. Is zeker een bezoek waard, is meer te zien en doen dan het CBD van Perth!

Margaret River ligt ongeveer 3 uur ten zuiden van Perth. Dan kom je ook door Bunbury(dolfijnen!), Busselton(lange jetty, leuk vakantie dorp) en Dunsborough. Bij Margret River zijn veel wineries, en ook caves en hele goede surf stranden en mooie kusten(Augusta ook).
Het hele zuidwesten is een mooi gebied, je kan er mooi een rondrit van maken.

groetjes

Simone

p.s. Ja, wat Wilbert zegt  :wink:

Hoi Annemiek,

:hi: op het forum!

Fijn om te horen dat het jullie zo goed bevalt in Brisbane, want wij willen ook die kant op!

groetjes, Hillegien

[quote author=amoz link=topic=1524.msg12959#msg12959 date=1113613722]
...Ik werk aan de University of Queensland als postdocotoral researcher en ik bestudeer de genetische processen die sex determinatie sturen in de muis. Tjarco, mijn vriend werkt als programmeur bij een Marketing Research Conmpany. We hebben temporary reseidency visa tot 2008, maar denken erover om te proberen die om te zetten in permanent residency visa. Want ja, het is hier toch wel erg aangenaam leven. Heeft iemand tips voor goeie migration agents hier in Brisbane?[/quote]Ik denk dat de makkelijkste manier is om UQ ervan te overtuigen je te sponsoren voor Employer Sponsored Migration, tenminste, als je besluit bij hun te blijven na je huidige contract. Ik begrijp dat dat ongetwijfeld afhangt van research funding, maar van wat ik heb begrepen van een andere UQ postdoc, die een door UQ geregeld permanent visum kreeg bij zijn aanstelling, is dat beduidend minder papierwerk dan een skilled visa (tenzij je zelf een complete ARC of NHMRC grant application moet gaan schrijven om bij UQ aan het werk te blijven ;) ).
Mocht je toch voor skilled gaan, een migration agent is lang niet altijd nodig, het hangt af van hoe complex je situatie is. En je hoeft ook echt niet per se een 'local' te nemen. Ik heb destijds alles zelf gedaan, maar zowel m'n skills assessment als de uiteindelijke aanvraag laten nakijken door een migration agent voordat ik het opstuurde, allebei a $200. Het eerste heb ik laten doen door George Lombard in Sydney, alles via email, het tweede door een local (ben z'n naam even kwijt, maar hij werkt bij Redmond-Vandegraaff Lawyers als ik me goed herinner), maar ik was meer tevreden over George's service, en het was nog sneller ook (emailen gaat rapper dan een parkeerplek vinden op Wickham St in de Valley).

Hans (Postdoc, Medical Eng., QUT)

[quote author=amoz link=topic=1524.msg13172#msg13172 date=1113864797]
Wat zou het handig zijn voor permanent visa aanvraag als mijn werkgever me een contract van drie jaar zou geven, zucht. Maar ik krijg als postdoc hooguit een jaar at the time  :oops: :cry:  :x.  Misschien moe 'k toch maar de industrie in  :-( .[/quote]Vreemd... De meeste postdoc posities worden toch gefinancieerd vanuit projecten met overheids- (bv ARC en NHMRC) of universiteits-subsidie dacht ik, en die projecten lopen meestal voor 3 tot 5 jaar, en de contracten dus ook normaalgesproken voor minimaal een paar jaar. Of doe je allemaal aparte, korte projecten? Mag ik vragen watvoor visum je hebt dan, dat je mag blijven tot 2008, terwijl je maar een contract hebt voor een jaar of minder?

Inderdaad! Maar mijn baas vindt het nodig om maar per jaar te verlengen. Het stikt hier op het lab van de buitenlanders. Je snapt da's een lekkere motivatie voor ons arme overzeese zielen om maar flink te produceren, want anders worden we tot overmaat van ramp ook nog het land uitgekickt!

Ik lift mee op het visum van mijn vriend, die een business sponsored temporary residency visa heeft tot 2008.

Back