Hoi Edwin
Mijn dochter heeft tandheelkunde gestudeerd aan de University of Sydney. Geen geneeskunde, maar de opleidingen tandheelkunde en geneeskunde zijn qua struktuur en voor een deel zelfs inhoudelijk hetzelfde. Het is alweer een tijdje geleden dat ze aan de opleiding begon, maar ik zal wat ik weet en wat ik me nog kan herinneren met je delen.
De University of Sydney heeft een vierjarige opleiding. Om toegelaten te worden moet je allereerst een goede score halen op de GAMSAT (Graduate Medical School Admission Test). Voor deze pittige test heb je een Bachelor Degree nodig, dus wat dat betreft zit je zoon met zijn fysiotherapie opleiding goed. Er zijn speciale cursussen voor deze test, die zeer nuttig zijn om te weten wat er precies van je verwacht wordt. Het resultaat is relatief, dus voor je score ben je afhankelijk van de medekandidaten. Er is veel informatie over deze test te vinden op het internet, dus maar even googelen. Voor internationale studenten is er een MCAT (Medical College Admission Test). Daarnaast is er een kans dat je zoon een interview moet doen bij de universiteit. Bij mijn dochter was dat niet het geval, maar dat was misschien omdat ze haar Bachelor ook aan de Sydney Uni had gedaan. Er werd ook gekeken naar de studieresultaten van de afgelopen drie jaar, dus zorg dat je (vertaalde) cijferlijsten hebt. Mijn dochter had zich ingeschreven bij de University of Melbourne en University of Western Australia omdat die alledrie opleiden tot Doctor in Medicine/Dentistry en daarmee gelijk de meest prestisieuze universiteiten zijn op dat gebied. Zij werd geaccepteerd op zowel de universiteit van Western Australia (hiervoor had ze wel een interview moeten doen) als Sydney, dus het is zeker mogelijk en geen probleem om je in te schrijven op verschillende universiteiten. Er zijn elk jaar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor internationale studenten (voornaamste bron van inkomsten voor een universiteit), citizens/permanent residents en ook Common Wealth gesponsorde plaatsen voor citizens/permanent residents. Mijn dochter kwam als permanent resident in aanmerking voor Common Wealth Support, maar ik denk dat je daarvoor eerst een paar jaar in Australie gewoond moet hebben en de plaatsen daarvoor zijn heel beperkt. Maar het loont de moeite om daar toch even naar te kijken. Het scheelt bakken met geld, want geneeskunde studeren in Australie is duur.
Sommige universiteiten hebben een andere struktuur met een langere opleidingsduur waarbij je direkt vanaf de highschool toegelaten kunt worden, maar daar weet ik eigenlijk niet zo veel van. Je kan dan toegelaten worden op basis van de ATAR en UCAT (University Clinical Aptitude Test) en daar wordt je opgeleid voor een Master degree, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Voor je zoon is de eerste optie waarschijnlijk een betere, gezien zijn fysiotherapie opleiding. Een ATAR score is sowieso niet nodig. Mijn dochter was eerder gewoon toegelaten voor haar bacheloropleiding op basis van haar (vertaalde) cijferlijst van het gymnasium en de TOEFL. Wel hebben we haar diploma laten waarderen door het Nuffic. Volgens mij was dat gratis.
Je kan veel informatie vinden op de sites van de verschillende universiteiten en wat algemene informatie op deze site:
In this article, you will find a brief overview of the formal pathways to becoming a fully registered and qualified doctor in Australia.
gradready.com.au
Het is inderdaad een long shot, maar niet geschoten is altijd mis. Het is onze dochter ook gelukt, dus niet onmogelijk. Mocht je verder nog vragen hebben, laat het maar even weten.