Weetjes over ons menselijke lichaam...

Lenka

New Member
Hallo allemaal!  :-D
Even iets anders ...
Zo, ik ben een beetje aan het "googelen"kom ik een website tegen dat er in de Beurs van Berlage een tentoonstelling wordt gehouden over het menselijke lichaam.
Nu is mijn bedoeling niet om reclame te maken. Maar het lijkt mij erg interresant om iets meer over onszelf te weten te komen!  :up:

Lees eens de volgende 'weetjes" die er staan beschreven;   :lol:

Wist je dat...
• Een mens dagelijks gemiddeld 40 tot 100 haren verliest?
• Er bij het hoesten een lading lucht op gang komt die met een snelheid van bijna 100 km per uur uit je mond wordt geblazen?
• Telkens wanneer je aan een postzegel likt, je een tiende calorie tot je neemt?
• Een foetus na drie maanden vingerafdrukken heeft?
• Niezen een snelheid van meer dan 160 km per uur kan opleveren?
• Elke mens een unieke tongafdruk heeft?
• Volgens Duitse onderzoekers de kans op een hartaanval op maandag groter is dan op andere dagen van de week?
• Als je, na uren op een computerscherm te hebben getuurd, naar een onbeschreven vel wit papier kijkt, het waarschijnlijk roze lijkt?
• De gemiddelde mens in heel zijn leven ongeveer 60.570 liter water drinkt?
• Het ongeveer 6 maanden duurt voordat een nagel zijn volledige lengte heeft bereikt?
• Er gemiddeld ongeveer 100.000 haren op het hoofd van een mens groeien?
• Je 17 spieren gebruikt om te glimlachen en om te fronsen 43?
• Baby’s geboren worden met 300 botten, maar dat ons lichaam nog maar 206 botten telt tegen de tijd dat we volwassen zijn?
• Het haar van de baard het snelst groeit? Als de gemiddelde man zich in zijn hele leven nooit zou scheren, zou zijn baard ongeveer 9 meter lang worden.
• De meeste mensen op 60-jarige leeftijd de helft van hun smaakpapillen kwijt zijn?
In een blokje huid ter grootte van een grote dobbelsteen circa 6 meter bloedvat zit?
• Elke mens ongeveer een half uur van zijn leven n cel is geweest?
• In een blokje huid ter grootte van een grote dobbelsteen gemiddeld 32 miljoen bacterin zitten?
• Vingernagels sneller groeien dan teennagels?
• Mensen per uur ongeveer 600.000 huidschilfers verliezen? Dat is per jaar bijna 0,7 kilo. Op 70-jarige leeftijd heeft de gemiddelde mens bijna 50 kilo huid verloren.

Verrassende longweetjes
• In rust haalt iemand zo’n 14 tot 16 keer per minuut adem. Na inspanning kan dit meer dan 60 keer per minuut zijn.
• Pasgeborenen halen 40 tot 50 keer per minuut adem. Op 5-jarige leeftijd is dit nog maar 25 keer per minuut.
• Het totale oppervlak van de alveolen (piepkleine luchtzakjes in de longen) is zo groot als een tennisbaan.
• De longen zijn het enige orgaan dat in water kan blijven drijven.
• De longen produceren een stof die op schoonmaakmiddel lijkt; hierdoor wordt de oppervlaktespanning van de vloeistofwand lager, zodat er lucht naar binnen kan.

Verrassende hartweetjes
• Je hart is ongeveer zo groot als je vuist.
• Het lichaam van een volwassene bevat gemiddeld bijna 5 liter bloed.
• Als je alle bloedvaten in het lichaam aan elkaar legt, meten deze samen bijna 100.000 kilometer, ofwel 2,5 keer de aarde rond.
• Het hart pompt het bloed in het lichaam dagelijks ongeveer 1.000 keer rond.
• De rondgepompte hoeveelheid bloed bedraagt ongeveer 4,5 tot 5,5 liter.

Vanaf 25 november is de tentoonstelling Bodies te zien in de Beurs van Berlage in Amsterdam.
The Exhibition  http://www.bodiesamsterdam.nl/nl/bodies.html
 
[quote author=Lenka link=topic=5978.msg74973#msg74973 date=1163420295]
• De meeste mensen op 60-jarige leeftijd de helft van hun smaakpapillen kwijt zijn?
[/quote]

Dat verklaard wel waarom mijn schoonmoeder shoarmavlees door de macaroni doet! Yeggh  :-D :dizzy:

Hgr, Jeanine
 
Beste Lenka,

Dat gemiddelde dat klopt niet helemaal......
Ik zou niet gaan naar die beurs, want die roepen maar wat.  :) :-D :up:

[quote author=Lenka link=topic=5978.msg74973#msg74973 date=1163420295]
• Er gemiddeld ongeveer 100.000 haren op het hoofd van een mens groeien?[/quote]

Kojak3.jpg


Bruce-willis.jpg


Picard1.jpg
 
[size=18pt]Oke okay[/size]

Je hebt gewonnen,............. :lol1: :loldevil: :rotflmao: :lol1: :loldevil:

Jack :evil:
 
Back
Top