wegwijs in FIRB ??

Joske

New Member
Hoi

mijn partner en ik willen graag een huis kopen, maar omdat ik momenteel over een Temporary Spouse visa beschik wil de bank weten of ik in aanmerking kom voor een lening.  Ze hebben mij doorverwezen naar de website van FIRB (www.firb.gov.au) maar daar word ik echter niet wijzer van.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand of ik in aanmerking kan komen voor een lening en/of welk aanvraagformulier ik moet kiezen via de website?

Als ik het goed beprijp is je partner Australier en snap ik niet goed dat de bank je verwijst naar de FIRB.
Als ik jou was zou ik een mortgage broker inschakelen, wij waren zeer tevreden over Aussie die weten welke lenders je een lening willen verschaffen en welke het beste aansluiten bij jullie financiele situatie. Het moet volgens mij geen enkel probleem zijn.

succes,

Tom.

Temporary spouse visa, is dat hetzelfde als een provisional visa? Het visum dat je hebt gedurende de twee jaar wachttijd tot je je PR visum kunt aanvragen? Mijn man en ik hebben samen gewoon een hypotheek gekregen toen ik m'n provisional visa had. Geen enkel probleem. Ik snap niet waar die bank moeilijk over doet. :|

Groetjes,
Rixta

ik begrijp het ook niet goed, had nog nooit gehoord van FIRB.
Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met een Broker en ook zij zei dat ik moest nakijken op de site of ik in aanmerking kom voor een aanvraag van een lening.  Aangezien we beide nog nooit een huis hebben gekocht is dit nieuw voor ons.  Mijn partner is Australisch.  Effe checken met hem vanavond, misschien raakt die er wijzer uit.

Als je in Australie een huis wilt kopen en je bent geen permanent resident, dan moet de FIRB je een goedkeuring geven.
Dit doen ze niet vaak dus ik zou niet veel hoop hebben. Dit is ook heel logisch : Ze willen niet dan Arabieren en Chinezen en Russen met teveel biljoenen hun land opkopen zodat Australiers geen land meer hebben om te wonen.

De bedoeling is dat je alleen een huis kunt kopen als je in Australie woont en werkt. Daar komt het zo'n beetje op neer. En de FIRB die geeft in bijzondere gevallen ( denk aan hoge afkoopsommen in de mining industrie bijvoorbeeld ) toestemming om daar onderuit te komen.

Ik was toch echt nog geen permanent resident toen we ons huis kochten. Mijn man is weliswaar Australier, maar het huis (en de hypotheek) staat op naam van ons beiden. Die hypotheek was binnen het uur geregeld. Niks geen FIRB. Het zou kunnen dat dat wel geldt als je onroerend goed wilt kopen als investering, maar niet als je gewoon zelf in je huis gaat wonen. Misschien dat een provisional visa toch als permanent wordt beschouwd, maar eigenlijk denk ik niet dat zo iemand van de bank alle verschillende visa kent. En volgens mij is er ook nooit naar gevraagd, alleen maar of ik legaal in Australie was. Ze hebben het visum in m'n paspoort gekopieerd, maar dat was het dan ook wel.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Scamp link=topic=10395.msg146660#msg146660 date=1253095616]
Als je in Australie een huis wilt kopen en je bent geen permanent resident, dan moet de FIRB je een goedkeuring geven.
Dit doen ze niet vaak dus ik zou niet veel hoop hebben. Dit is ook heel logisch : Ze willen niet dan Arabieren en Chinezen en Russen met teveel biljoenen hun land opkopen zodat Australiers geen land meer hebben om te wonen.

De bedoeling is dat je alleen een huis kunt kopen als je in Australie woont en werkt. Daar komt het zo'n beetje op neer. En de FIRB die geeft in bijzondere gevallen ( denk aan hoge afkoopsommen in de mining industrie bijvoorbeeld ) toestemming om daar onderuit te komen.
[/quote]

Deze opmerking sluit niet aan bij mijn ervaring. Ik heb als temporary visa houder een (niet-nieuwbouw) huis gekocht "subject to FIRB permission". Dat vond de verkopende makelaar ook prima. Toen online aanvraag bij de FIRB gedaan en een toestemming was geregeld in 5 dagen. Allemaal erg easy.

De vergelijking met 'chinezen en russen met biljoenen' gaat niet op voor de individuele huizeneigenaar.

Er van uit gaande dat je ook een subclass 820 visa heb zoals ik, heb je helemaal niets met de FIRB te maken.
Tijdens de aanvraag van de lening een kopie van je paspoort en visa meesturen en de bank/lender vertelt je of ze je het geld willen lenen.

Wij hadden in eerste instantie een lening aangevraagd bij Heritage maar die wilden om de reden dat ik niet in bezit was van een permanente visum met ons in zee. Homeside (dochter van de NAB Bank) vond dat geen enkel bezwaar en heeft ons de lening verschaft.

Succes,

Tom.

Ik kende de site ook niet, maar omdat dit voor ons mogelijk ook relevant is heb ik even gekeken. Bij de uitzonderingen, dus situaties waarin je geen toestemming van de FIRB nodig hebt kom ik de volgende situaties tegen:

Exemptions
Certain acquisitions do not require notification or approval under the Foreign Acquisitions and Takeovers Act 1975 (also referred to as exempt acquisitions).  Foreign persons should determine whether their proposed acquisition is exempt and if in doubt, seek legal advice.

Please note that we do not issue exemption letters.

Real Estate
You do not need to submit an application for approval to acquire real estate in Australia if:

1 you are an Australian citizen living abroad;
2your spouse is an Australian citizen (not a permanent resident) and you are purchasing residential real estate in both names as joint tenants (not tenants in common);
3you are a New Zealand citizen and you are purchasing residential property;
4you hold a permanent resident visa and you are purchasing residential property;

Dit is maar een deel van de uitzonderingen. Volgens mij slaat de tweede uitzondering op jullie situatie, aangezien je partner Australiër is als ik het goed begrijp. De vierde uitzondering zal relevant zijn voor bijvoorbeeld de situatie waarin wijzelf (gaan) verkeren, en  als permanent visumhouder een huis wilt kopen voor eigen gebruik.

Hoop dat ik dit zo snel juist geïnterpreteerd heb.
Groet,

Wim.

Back