WEL of GEEN jaarvisum

Annelies

XPdite Sponsor
Hallo forumleden

Na inmiddels zo ongeveer alle topics op dit forum doorgespit te hebben ben ik een beetje onzeker geworden over het plan zoals Jan en ik dat hebben opgezet voordat ik op dit forum kwam.

Ik wil het graag nog een keer aan jullie voorleggen en hoop dat jullie met me mee willen denken.

Het plan is om de komende 10 jaar minstens 11 maanden per jaar door te brengen in OZ en 1 maand in Nl om nze dochter, familie, vrienden en kennissen weer te zien.
Om dat te kunnen doen zijn we bezig alles te verkopen.
We willen van dit geld en ons spaargeld in OZ een 4-WD + caravan kopen.
Ook denken we erover te gaan investeren in wat land en, als het toegestaan is, ook in een huis.

Omdat we voor geen enkel visum in aanmerking komen, maar wel voldoende spaargeld denken mee te brengen om aantrekkelijk te zijn voor de Australische economie, willen we proberen om in Brisbane een Permanent Recidency te regelen.
In september was ik van plan om een jaarvisum aan te vragen om, wanneer blijkt dat onze kans op een PR, nihil is, toch lekker lang in OZ te kunnen blijven.

De twijfel slaat echter toe als ik een opmerking van Rob Breumelhof lees, ergens onder een andere topic.
Hij schrijft: een visum met de condition "No Further Stay" kan nooit omgezet worden in een ander visum" en "bij aanvraag van een ander visum krijg je gedurende de aanvraag een bridging-visa. Wordt de aanvraag afgewezen dan moet je binnen een maand ofzo het land verlaten  :-o "

wat ik me nu dan plotseling afvraag is 1:
weet iemand of een jaar-visum de "No further stay" condition heeft? Zo ja, dan kan ik beter een visum voor een halfjaar aanvragen?
vraag 2:
heb je bij aanvraag voor een ander visum ook een bridging-visa nodig als je eigen visum b.v. meer dan vier maanden geldig is?
Kunnen we dan misschien die manier een snelle "uitzetting" voorkomen.

....  en in het uiterste en voor mij zeer verdrietige  :cry: geval dat we niet in aanmerking komen voor een PR:
vraag 3:
kunnen we dan jaar in jaar uit vanuit NL een jaarvisum aanvragen zodat we toch regelmatig een lange tijd in OZ kunnen verblijven?

Wat een vragen, he. Ik hoop dat iemand een paar antwoorden voor mij heeft.

met vriendelijke groet,

Annelies

Hoi Annelies !

Wat Rob Breumelhof schrijft klopt als een bus !

Wat betreft een 'jaarvisum' wat is een jaarvisum ? Die ken ik niet !?  :?

Je kunt een toeristenvisum regelen maar niet in 1 keer een voor de duur van een heel jaar!

Volgens mij zit dat zo:
Je start met 3 maanden Visitor Stay Visa en dan kun je het verlengen met 6 maanden en dan nog eens met drie maanden.

Ik weet niet goed hoe het zit met geld meebrengen en daarmee je een permanent residency te 'kopen'. Ik dacht niet dat dat kon ?  :-o

Ik zou het, als ik jullie was, toch goed uitzoeken om niet ontzettend teleurgesteld te worden !

Maar dit is slechts mijn mening en kijk erop, ik ben geen emigratie expert !  :roll:

Ik wens jullie veel succes met het puzzelwerk !

groetjes,

Ingrid.

Het lijkt me welhaast onmogelijk om in jullie situatie een permanent visum te krijgen, maar als je ouder dan 55 bent is dit misschien een optie: http://www.immi.gov.au/allforms/retirement/invest_retire.htm
Dit is een tijdelijk visum voor 4 jaar met de mogelijkheid om nog 4 jaar te verlengen.

Hoi Ingrid en Hans

Dank voor jullie snelle reactie en nee, ik weet dat het om jullie mening gaat en daar is niets mis mee. Een mening is vaak gebaseerd op ervaring en geeft toch weer wat informatie. Zo bouwt volgens mij iedereen hier op dit forum aan een beeld waarvan je hoopt dat het zo dicht mogelijk bij de realiteit ligt. Filosofisch, he  :p. Heb ik een enkele keer wel last van en vooral als mensen de moeite willen doen om je te helpen.  :up:

Ik heb een beetje populair "jaarvisum" geschreven en bedoel daarmee een
Long Stay holiday-visa.
Aan te vragen voor 6 maanden en in OZ te verlengen tot 12 maanden. (DIMIA-site)

Ik heb echter op de emigratie-pagina een verhaal gelezen van mensen (Ruud en .??...), die vanuit NL een visum voor 12 maanden hebben gekregen.
Je moet dan wel een lijstje formulieren opsturen naar Berlijn, zoals:
overzicht van wat je te besteden hebt, lijst met familieleden in 1e en 2e graad en....... als je familie in OZ hebt, dan ook een brief van hen waarin ze je uitnodigen om langs te komen.
Zodoende kwam ik op deze mogelijkheid.

Hans, wat jij zegt is inderdaad de situatie vanuit NL bekeken. Er is geen passend visum voor ons. Echter, voor een retirement visa moet je geloof ik, AUD 850 K meenemen (hoewel dit visum op dit moment ook al niet meer bestaat?) of een jaarlijks inkomen van AUD 31.000,00 en 350 K .
Als het dan toch allemaal om pegels draait (begrijpelijk, hoor) en wij kunnen aan deze eisen voldoen EN willen dit allemaal in de Australische economie investeren (op verschillende manieren, natuurlijk), dan kan ik mij niet voorstellen dat we geen PR kunnen krijgen.

Maar ja, jullie kunnen heel goed gelijk hebben, bureaucratie is nu eenmaal niet gebaseerd op logisch denken.
We moeten maar zien. Misschien hebben heel weinig mensen dit geprobeerd en liggen ze op dit moment lekker op het strand of struinen ze door een NP.  :cool: in plaats van hun ervaringen op dit forum te zetten. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen.

We gaan het in ieder geval gewoon proberen en misschien kan ik met onze ervaringen  andere mensen op dit forum helpen.

groet,

Annelies

[quote author=Annelies link=topic=2253.msg23468#msg23468 date=1123596481]
...Echter, voor een retirement visa moet je geloof ik, AUD 850 K meenemen (hoewel dit visum op dit moment ook al niet meer bestaat?) of een jaarlijks inkomen van AUD 31.000,00 en 350 K ...
[/quote]Het "retirement visa" is per 1 juli (dacht ik) vervangen door een nieuw visum, zie de link in mijn vorige post. Geen idee wat de nieuwe voorwaarden zijn, maar dat moet wel ergens onder die link te vinden zijn.

Thanks Hans

Heb snel even gekeken,maar helaas ben ik nog steeds 5 jaar TE JONG voor dit visum. Had nooit gedacht dat nog eens vervelend te vinden.  :x

groet,

Annelies

Annelies,

Waarom laat je je mogelijkheden niet door bijvoorbeeld Rob Breumelhof of een ander bekijken? Zij zijn per slot van rekening experts.

Groetjes

Hey Fritsy  :up:

We hebben een jaar geleden overwogen om gewoon maar een emigratie-agent in te schakelen, maar toch besloten om alles zelf te doen.

Na dat besluit heb ik eens geprobeerd om een gratis acceptatie-test te doen, b.v. bij The Immigration Group. Maar zo'n poging stopt al direct bij de keuze aan formuleren die je in moet vullen. Je kan alleen maar kiezen uit de standaard VISA-groepen, te weten: Skilled, Business en Family. Daar stopt het dan ook meteen, vandaar.

Ik meld me steeds weer op dit forum omdat ik hoop dat er uiteindelijk iemand online is die het OOK gedaan heeft. Zo uniek kunnen we toch niet zijn????? :oops:

groetjes 

hoi Annelies,

ik heb op het australie-prikbord wel eens een verhaaltje gelezen van een man (leeftijd mij onbekend) die een huis in Australie had en daar ieder jaar een half jaar woonde. Het andere deel van het jaar woonde hij in NL. Dit lijkt een beetje op jullie verhaal. Kijk eens op: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1878. Dit verhaaltje is van circa 4-6 maanden geleden. Succes

ik heb ook nog even voor je proberen te zoeken, maar met de gegevens die ik weet valt het niet mee. Ook gaat de zoekfunctie maar tot april terug. Ik kijk later nog even voor je

Back