Wel of geen medische keuring bij het 457 visum??

Miekie

New Member
Hallo hallo,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand hier mij ermee kan helpen.

Ik zie wat wisselende verhalen staan of je nou bij een 457 visum wel een medische keuring moet ondergaan of niet. Soms zie ik weer dat het alleen voor kinderen geldt en soms zie ik staan dat het voor iedereen verplicht is.

Kan iemand mij daar meer duidelijkheid over geven?
Ik zou het op zich ook wel raar vinden, want wij gaan maar voor 1,5 jaar en ik blijf gewoon in Nederland verzekerd.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,
Annemieke

Ik weet niet of je een medical nodig hebt, wat ik echter wel weet is dat de meeste zorgverzekeringen (CZ ben ik 100% zeker) verzekeren je niet meer als je daar 3 maanden werkt, of een x aantal maanden woont.
Ik heb het namelijk nagevraagd hoe het precies zat, en als je erheen gaat om te werken / wonen vervalt die nederlandse verzekering.

Geen idee. Wel kan ik je vertellen dat zodra je iets in  het onderwijs/zorg doet of mee te maken krijgt een medical eigenlijk verplicht is.

Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn! Word er zo nerveus van  :|

Op de website die Johan aangeeeft lijken wij niet in aanmerking te komen voor medische controles als ik de regels volg.

Ik heb het bij mijn zorgverzekering nagevraagd (Agis) en die geven aan dat ik gewoon via hun verzekerd kan blijven, zolang ik ingeschreven blijf staan bij de gemeente in Nederland. Dat blijf ik, want wij houden ons huis hier aan.

We hebben net de vlucht geboekt. 15 oktober vertrekken we.....spannend. We verblijven eerst 3 maanden in Melbourne en worden dan overgeplaatst naar Sydney.

Groetjes,
Annemieke

[quote author=Miekie link=topic=10305.msg145145#msg145145 date=1250187052]
Ik heb het bij mijn zorgverzekering nagevraagd (Agis) en die geven aan dat ik gewoon via hun verzekerd kan blijven, zolang ik ingeschreven blijf staan bij de gemeente in Nederland. Dat blijf ik, want wij houden ons huis hier aan.
[/quote]

Toch vind ik dat raar. Misschien is Agis een uitzondering, maar ik ken echt geen normale zorgverzekeringen die langer verzekeren dan 180 aaneengesloten dagen.
De enige 'maatschappij' die ik ken die wel langer dan 180 aaneengesloten dagen in het buitenland verzekerd is er een die echt speciaal ontworpen is voor mensen die langer weggaan, en dus niet gewoon een normale zorgverzekering.
Die verzekering is dan ook vele malen duurder.
Weet je dit echt zeker!?

[quote author=Miekie link=topic=10305.msg145145#msg145145 date=1250187052]
Op de website die Johan aangeeeft lijken wij niet in aanmerking te komen voor medische controles als ik de regels volg.

[/quote]

[quote author=Gwen link=topic=10305.msg145149#msg145149 date=1250197802]
Toch vind ik dat raar. Misschien is Agis een uitzondering, maar ik ken echt geen normale zorgverzekeringen die langer verzekeren dan 180 aaneengesloten dagen.
De enige 'maatschappij' die ik ken die wel langer dan 180 aaneengesloten dagen in het buitenland verzekerd is er een die echt speciaal ontworpen is voor mensen die langer weggaan, en dus niet gewoon een normale zorgverzekering.
Die verzekering is dan ook vele malen duurder.
Weet je dit echt zeker!?
[/quote]

Als eerste, je NL verzekering ben je verplicht te behouden. Niet omdat dit je nou verzekert in Australie, maar omdat jullie je huis e.d. in NL aanhouden (en daarmee blijf je dus inwoner van NL en ben je verplicht de verplichte verzekering te betalen). Uitschrijven is geen optie ook ivm de verzekeringen die je waarschijnlijk op je huis hebt..

Onthoud dat je dus veel geld hieraan kwijt bent!!

Dit gezegd te hebben: zoals Gwen al zegt dekt dit niet alles! Je kunt bij de verzekering wel aangeven dat je naar het buitenland toegaat en zo'n pas aanvragen (heb ik overigens niet gedaan). Als je je papieren meeneemt (dus dat je in NL nog verzekert bent) en dit bij Medicare laat zien, krijg je zo een medicare pas. Bedenk je wel dat je maar heel beperkt recht hebt (en je krijgt wel een deel van bepaalde dingen vergoed, maar niet alles, zoals in NL bij bepaalde dingen (uhm..) wel het geval is). Hoe het zit met de 180 dagen weet ik niet. Dit zou niet het probleem moeten zijn. Maar wat Gwen misschien bedoelde is dat deze verzekering niet op zich zelf staat. Zoals ik al zei.. het vergoed een aantal dingen, maar beperkt. Je zult je dus altijd bij moeten verzekeren (medisch). Ook moet je nog kijken naar evt. reisverzekering en hoe het zit met ongevallen tijdens werk.

Ik heb mijn huisje ook aangehouden toen ik ben wezen backpacken. Dit omdat in mijn omgeving er enorme wachtlijsten zijn (ja, in het hoge noorden) en ik weinig huur betaal en ik nooit meer in deze huurklasse terecht zou kunnen komen zou ik het niet hebben aangehouden. Nadeel hieraan is dat je dus in NL verzekerd moet blijven (zo'n 100 x 12 voor een jaar...) en je huur, water/gas/elektra en alle daarbijhorende gemeente lasten (waterschap, rioolrecht e.d.) moet door blijven betalen. Dus.. voor een jaar zomaar 6000 foetsie!

Daarnaast heb ik mij dus nog 'bijverzekert' bij Elvia (globetrotter). Misschien zit er verschil in als je je ergens voor iets langer gaat 'settelen' en verzekert jullie werk je tijdens ongevallen op 't werk. I dunno, maar als backpacker kon ik daar niet vanuit gaan..

Kijk bij een aanvullende verzekering vooral  naar de kleine lettertjes! Vooral over hoe lang je aansluitend in het buitenland mag zijn (dus doorlopende reisverzekeringen - de goedkope versies- zijn eigenlijk geen optie!! omdat die vaak maar een beperkt aantal dagen aansluitend in 't buitenland geven).

Kijk even om je heen. Ik heb geen goede ervaringen met Elvia (anderen weer wel..).

Succes!

[quote author=alieNL link=topic=10305.msg145152#msg145152 date=1250200378]
Kijk bij een aanvullende verzekering vooral  naar de kleine lettertjes! Vooral over hoe lang je aansluitend in het buitenland mag zijn (dus doorlopende reisverzekeringen - de goedkope versies- zijn eigenlijk geen optie!! omdat die vaak maar een beperkt aantal dagen aansluitend in 't buitenland geven).
[/quote]

Ja dat bedoel ik dus.

Zo, ik ben eruit hoor. Heb alles even afgebeld.

http://www.buitenland.cvz.nl/ dan klikken op wonen in Nederland, daarna op werken en dan doorklikken op werken in een verdragsland zonder ziektekostendekking! Daar staat alles keurig omschreven!

Daarin staat dat je je moet uitschrijven bij de Nederlandse zorgverzekeraar en inschrijven in Australie. Dit zou dan gelden voor mijn man die gaat werken in Australie.

Ik daarentegen (degene die NIET gaan werken) moet gewoon verzekerd blijven in Nederland en is ook volledig gedekt naar Nederlandse maatstaven! Eventueel bijverzekeren kan wel handig zijn, zodat behandelingen die in Australie duurder zijn dan in Nederland ook volledig gedekt zijn.

Super bedankt allemaal. Oz here we come!!  :up:

Hallo,

Wij zijn hier op een 457 visum, je hebt recht op reciprocal health care via medicare. Dit is in princiepe bedoelt voor noodsituaties maar dat is een breed begrip. Ik kan bijvoorbeeld gewoon voor diabetes controle bij een GP. Als je voor controle zou willen in een publiek ziekenhuis dan kom je op een wachtlijst.  Alles wordt niet vergoed en ik moet met name op mijn medicijnen een behoorlijk bedrag zelf betalen.

Daarnaast hebben wij een particuliere verzekering. Ook deze heeft haken en ogen, je kunt namelijk alleen een particuliere verzekering afsluiten voor 457 visa houders, voor alle goedkopere aanbiedingen kom je niet in aanmerking. Houdt er ook rekening mee dat als je een bestaande aandoening hebt je het eerste jaar niets vergoed krijgt.

Je kunt in Nederland alleen verzekert blijven als je belasting en sociale verzekering betaalt en niet uitgeschreven ben in de Gemeente waar je woont en ook dan is er een restrictie "je mag maximaal 8 maanden aan een gesloten in het buitenland verblijven", blijf je langer dan vervalt de verzekering.

Ik hoop echt voor je dat het is zoals je beschrijft, bij ons is de situatie zo als ik hier heb geschreven.

Groet, Magda

Hoi Magda,

Bedankt voor je reactie. Vroeg me ook gelijk af.... hebben jullie een medische keuring moeten ondergaan voor het 457 visum of alleen long foto's?

Als je de link volgt staat inderdaad precies omschreven dat ik verplicht ben om in Nederland verzekert te blijven, omdat ik daar niet ga werken en we ingeschreven blijven staan in Nederland. Voor mijn man gelden andere regels, omdat hij wel werkt.

Groetjes,
Annemieke

Hoi Annemiek,

Mijn heeft alleen long foto's hoeven laten maken, ik ben door de hele medische molen gegaan.

Denk er wel aan dat je niet alleen in Nederland ingeschreven moet zijn maar dat je ook belasting en sociale verzekeringen moet betalen.

Als je nog meer wilt weten stuur dan maar even een pmtje

Succes met alle voorbereidingen.

Magda

[quote author=Miekie link=topic=10305.msg145170#msg145170 date=1250238477]
http://www.buitenland.cvz.nl/ dan klikken op wonen in Nederland, daarna op werken en dan doorklikken op werken in een verdragsland zonder ziektekostendekking! Daar staat alles keurig omschreven!

Daarin staat dat je je moet uitschrijven bij de Nederlandse zorgverzekeraar en inschrijven in Australie. Dit zou dan gelden voor mijn man die gaat werken in Australie.
[/quote]

Weet je dat wel heeeeel zeker..?? Het is heel jammer dat het forum van Australian Backpackers uit de lucht is, anders had ik je daar naar kunnen verwijzen. In het kort.. er zijn tig mensen geweest die bij herinschrijving in NL hele hoge boetes hebben moeten betalen. Dus.. als je je uitschrijft in NL (of je man dan) zorg dat je in ieder geval zwart op wit hebt dat hij als hij zich dan weer inschrijft zich gewoon kan inschrijven zonder boetes e.d. Hij moet zich dan hoogstwaarschijnlijk (lijkt mij wel) ook uitschrijven in NL.

Ik weet het zo zeker als de site aan geeft. Ik volg wat op de site staat. Ik mag toch aannemen dat die gegevens kloppen, maar begrijp toch wel dat het allemaal nogal dubieus is en er een heel groot grijs gebied is.
Die dame aan de telefoon zei wel dat je een bewijsje mee moet nemen dat je in Australie verzekerd bent geweest.
Ben wel blij met je info.

Dank je wel.

Ik vrees dat je er wat te makkelijk over denkt Miekie ...

Als jullie beiden in totaal 1,5 jaar in AU zullen verblijven is het in principe illegaal om in NL als inwoner ingeschreven te blijven; dat is immers defacto niet zo. Natuurlijk kun je de autoriteiten foppen en gewoon je inschrijving in NL laten doorlopen, maar dat heeft weer andere nadelen: je moet dan zowel in NL alle woonlasten, verzekeringen en belastingen betalen + in AU hetzelfde. Dat is een duur grapje. In AU ben je belastingplichting zodra je er vestigt om te wonen; en dat geldt voor jullie bieden voor die 1,5 jaar.

Ook als je je huis in NL aanhoudt kun je je uitschrijven; de belasting heeft daar prima regels voor. In 1e instantie kun je misschien denken dat je NL ziektekosten verzekering in AU van alles dekt, maar in de praktijk geldt dat alleen voor noodhulp - je hebt voor andere zaken (en sowieso de private ziekenhuizen) een eigen prive ziektekosten verzekering in AU nodig.

In jullie situatie lijkt het mij veel simpeler om jullie beiden gewoon in NL uit te schrijven en je hier in AU prive voor ziektekosten te verzekeren. Je huis in NL (als het eigen woning is) kun je gewoon aanhouden en evt. verhuren. De NL fiscus heeft speciale regels voor het emigratiejaar (in dat jaar zul je zowel in AU als in NL belastingaangifte moeten doen, maar er is een regel ter voorkoming van dubbele belasting).

Het belastingjaar in AU loopt overigens van 1/7 tot 1/7 ipv 1/1 tot 1/1 in NL.

Je voorkomt zo dubbele aangiftes en heffing na je emigratiejaar, gezeur met dubbele ziektekostenverzekeringen en evt. boetes en gedoe omdat je illegaal nog in NL staat ingeschreven terwijl je in feit in AU woont.

Waarom zou je zo graag die inschrijving in NL willen aanhouden ? De enige reden daarvoor zou kunnen zijn als je je supergoedkope sociale huurwoning wilt aanhouden als je terugkomt.

Bedankt voor je reactie,

Ik wil niet per se in Nederland ingeschreven blijven staan. Er is mij vertelt dat dat verplicht is, omdat wij hier een koopwoning hebben. Ik wil niemand foppen ik wil het juist netjes en naar de regels doen. Ik volg gewoon die regels die mij verteld worden en als je de site leest die ik door heb gegeven staat daar keurig op omschreven dat ik in Nederland verzekert moet blijven en dat ik volgens Nederlandse maatstaven verzekerd ben.  Wat moet ik dan nog meer doen? Het staat op de site keurig omschreven en het is telefonisch toegelicht, volgens mij doe ik dan niks verkeerd. Als je een koopwoning in Nederland hebt kan je je niet uitschrijven. Dat is onmogelijk (dat staat op de site en is ook weer telefonisch aangegeven). En ja, daar komen inderdaad dubbele kosten bij, maar daar zijn we volledig van op de hoogte.

Huis verhuren is geen optie. Dat wil ik niet en het mag niet van de bank. Ik werk zelf als acceptant en dit wordt alleen toegestaan voor diplomaten. Officieel mag dit dus niet hoewel heel veel mensen het wel doen ( de bank komt er toch niet achter zeggen mensen dan).

Al met al volg ik dus keurig de regels en doe ik niks wat niet mag. Ik weet het ondertussen ook niet meer. Mag toch aannemen dat een site van de overheid de juiste informatie verstrekt?

Bedankt.

Groetjes,
Annemieke

Dit is wat er op de site staat:

Werken in een verdragsland zonder ziektekostendekking

Uw situatie

U woont in Nederland
U verblijft tijdelijk in Australië, Canada, Chili, Israël, Nieuw-Zeeland, de VS of Zuid-Korea en werkt daar zonder detacheringsverklaring   
Met Australië, Canada, Chili, Israël, Nieuw-Zeeland, de VS en Zuid-Korea heeft Nederland een sociaal verdrag gesloten waarin echter geen regeling voor medische kosten is opgenomen. In die verdragen wordt wel bepaald welk socialezekerheidsstelsel voor de duur van de werkzaamheden van toepassing is. Werkt u in een van de genoemde landen, dan valt u onder het socialezekerheidsstelsel van dat land.

Verzekering
U bent niet verzekerd voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en betaalt hiervoor ook geen premie. U kunt zich niet aanmelden bij een Nederlandse zorgverzekeraar voor de zorg uit de Zorgverzekeringswet (Zvw).

Gezinsleden
Uw gezinsleden die met u zijn meegekomen en tijdelijk in uw werkland verblijven, blijven verzekerd voor de AWBZ en zijn verplicht om een zorgverzekering te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar, tenzij zij in het land van verblijf werken. Zijn zij achttien jaar of ouder, dan zijn zij de nominale premie verschuldigd aan de zorgverzekeraar. Zij komen in aanmerking voor de zorgtoeslag. Met ingang van 1 januari 2008 geldt voor gezinsleden van 18 jaar en ouder het wettelijk verplichte eigen risico.

Uw gezinsleden hebben recht op alle zorg uit de zorgpolis van de Nederlandse zorgverzekeraar, zowel in Nederland als in het buitenland. De vergoeding van deze zorg is naar Nederlandse maatstaven. Dit kan betekenen dat kosten gemaakt in het buitenland niet volledig worden vergoed. Het is verstandig om voor een volledige dekking een aanvullende verzekering af te sluiten.
In het buitenland hebben uw gezinsleden recht op AWBZ-zorg op grond van de vergoedingsregeling AWBZ-zorg in het buitenland.

Voor tijdelijk verblijf in Australië kunnen zij  bij de zorgverzekeraar een Europese verzekeringskaart aanvragen, waarmee zij recht hebben op 'onmiddellijk noodzakelijke' zorg
volgens het wettelijke verzekeringspakket van Australië.

Joehoee allemaal,

Nou na wat telefoontjes ben ik weer een stuk wijzer geworden en dankzij jullie reacties (thanks Whale).
O.k komt ie:

Ik heb de belastingdienst gebeld en die geven aan dat als je langer dan een jaar weggaat ze je wel adviseren om je uit te laten schrijven. Je hypotheekrente aftrek is dan niet meer van kracht, maar dat is ie sowieso niet ook als je wel ingeschreven blijft staan, omdat dit huis dan leeg staat en ze dat als een tweede woning zien, dus hypotheekrente aftrek kan je naar fluiten, MAARRRRR er is een uitzondering op de regel. Voor mensen die voor korte tijd naar het buitenland gaan is er een uitzondering en kan je je hypotheekrente aftrek het jaar erop (als je weer terug bent in Nederland) terugvragen met terugwerkende kracht.

Je moet voordat je weggaat een mail sturen naar de belanstingdienst dat je tijdelijk gaat. Eis is wel dat je in het buitenland geen koophuis hebt en je huis hier moet je langer dan een jaar bezitten en je mag het niet verhuurd hebben. Je krijgt dan een officieel document thuis gestuurd en dat je geeft je het recht om je hypotheekrente met terugwerkende kracht terug te vragen.

Zorgverzekering:

Als je ingeschreven blijft staan in Nederland ben je verplicht hier een zorgverzerkering aan te houden (voor de mensen die niet werken in het buitenland). Die vergoed de kosten naar Nederlandse maatstaven. Wel moet je eigen zorgverzekering aangeven of ze een jaar tijdelijk of definitief vinden. Dit moet je dus op schrift zien te krijgen. Als je je uit schrijft dan hou je hier niks aan en probeer je je in Australie te verzekeren.

Neem aan dat dit Medicare is? Kan je je hier makkelijk verzekeren??

Doegggggg

Back