wel of geen zakmes toegestaan

sylvia en rob

XPdite Sponsor
heb het nog nergens kunnen vinden op het forum of andere sites dus,

mag je in oz een zakmes bij je hebben en tot welke lengte ?

waarschijnlijk weer anders in elke staat ?

bvd   
 
Volgens mij mag het gewoon, de lengte zou ik niet weten. Ik reis altijd met een normaal zwitsers zakmes die ik dan in mijn ingecheckte bagage doe. Ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn met een hele collectie of met een zwaard, maar iets wat door kan gaan als zakmes kun je gewoon meenemen (niet in de handbaggage uiteraard).
Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes marieke
 
Helaas moet je het wel zeker weten met zulke "wapens ".
Ik durf het risico niet te nemen dat ze me straks opsluiten omdat ik een (buck) knife bij met heb.
Ik zou er daar 1 nieuwe willen kopen , maar als je ze niet bij je mag dragen dan voel ik met toch wat onveiliger in de bush.
FF kijken of er nog een "crocodile dundee" opstaat om te reageren.
in nederland mag je wel een mes bij je hebben , maar tot zo'n 12cm dacht ik ( of niet ? )
 
Gary heeft heel veel messen (altijd gespaard) en ook een paar hele grote exemplaren erbij. Jaren terug heeft hij ze meegenomen naar NL maar nu moet hij een permit aanvragen om ze hier naar toe te krijgen. Je moet zelfs bij een speciale "messenclub" om sommige messen in je bezit te kunnen hebben.

Een zakmes wordt gezien als concealed weapon en mag officieel ook niet meer.  :|
 
Je moet zelfs bij een speciale "messenclub" om sommige messen in je bezit te kunnen hebben.

Het gaat hier toch over speciale vechtmessen?
Voor een 30-delige keukenmessenset in bijpassende koffer moet je toch niet bij een messenclub gaan??
Of is dit een hele domme vraag??  :blond:
 
[quote author=AnSteveTomas link=topic=7608.msg98814#msg98814 date=1189167059]
Je moet zelfs bij een speciale "messenclub" om sommige messen in je bezit te kunnen hebben.

Het gaat hier toch over speciale vechtmessen?
Voor een 30-delige keukenmessenset in bijpassende koffer moet je toch niet bij een messenclub gaan??
Of is dit een hele domme vraag??  :blond:


[/quote]

nee voor een keukenset hoef je niet naar een club te gaan, maar die steek je ook niet zo makkelijk in je broekzak.
 
Interessante vraag, ik loop hier ook meestal met een Buck aan mijn broekriem.
Niet als ik "uit" ben, maar zeker op het werk is ie erg handig op zijn tijd.

Bart
 
Koshirae.jpg

mag ik achter de deur ophangen?
Of moet ik een vergunning?
Gr Henk
 
Het lijkt mij niet verstandig om met een (zak) mes in of aan je broek op pad te gaan, kan me ook eerlijk gezegd niet indenken wanneer je nou een (zak) mes nodig zou kunnen hebben, waarom je je met een zakmes in de bush "veiliger"zou voelen is me helemaal niet duidelijk, (een "one on one gevecht met wat?) echte gevaarlijke dieren ( krokodil? buffel? ) daar begin je ook met een zakmes niet veel mee. Lijkt me praktiser om hier een wapenvergunning te halen en dan met een geweer de bush in.....

Cheers

Willem
 
[quote author=willem-lenie link=topic=7608.msg98882#msg98882 date=1189260050]
Het lijkt mij niet verstandig om met een (zak) mes in of aan je broek op pad te gaan, kan me ook eerlijk gezegd niet indenken wanneer je nou een (zak) mes nodig zou kunnen hebben, waarom je je met een zakmes in de bush "veiliger"zou voelen is me helemaal niet duidelijk, (een "one on one gevecht met wat?) echte gevaarlijke dieren ( krokodil? buffel? ) daar begin je ook met een zakmes niet veel mee. Lijkt me praktiser om hier een wapenvergunning te halen en dan met een geweer de bush in.....

Cheers

Willem
[/quote]

en ik heb wel eens gelezen dat....

Astronauten in de Space Shuttle gebruikten ze om kabels te strippen, stekkers vast te maken en zelfs om defecte apparatuur in het Spacelab te repareren. De Canadese arts John Ross deed er amputaties mee in Uganda en op de Mount Everest voorkwam de Britse alpinist Joe Tasker, bedolven onder een lawine, dat hij bewusteloos raakte, door er zijn tentwand mee open te snijden. Hij haalde diep adem en slaagde erin zichzelf te bevrijden.
Tasker trad daarmee toe tot het grote gezelschap van mensen die dank verschuldigd zijn aan een familie met een missie, de familie Elsener, en een bedrijf dat Victorinox heet, de makers van het Zwitserse zakmes. 

Victorinox, gevestigd in Ibach in het kanton Schwyz, een pittoresk stadje in de schaduw van de besneeuwde berg Mythen, haalde meer dan een eeuw geleden zijn eerste opdracht binnen voor de productie van messen voor het Zwitserse leger. Inmiddels reikt de faam van dit product tot ver over de grenzen van de geboorteplaats in de Alpen. Bij Victorinox hebben ze zelfs een archiefkast vol met brieven van mensen uit de hele wereld die vertellen hoe zij beter, veiliger en makkelijker leven, dankzij het zakmes met het Zwitserse kruis.
Een Spaanse sky-surfer, die slechts ondertekent met Freefly, schrijft over een sky-divingevenement in het Amerikaanse Quincy, waarbij tijdens een sprong de kabels van zijn hoofdparachute om zijn been draaiden.

‘Ik was op ruim 2 kilometer hoogte,’ schrijft hij, ‘op zo’n 40 seconden van de grond.’ Hij trok de Victorinox uit zijn zak en sneed twee kabels door. ‘Binnen een paar seconden maakte ik weer een vrije val vanaf 750 meter. Ik opende mijn reserveparachute en landde veilig.’
Freefly verloor zijn mes, ‘maar,’ zegt hij ‘ ik spring nog steeds.’
De grootste bewonderaars van het hebbedingetje zijn niet noodzakelijkerwijs avonturiers. Neem bijvoorbeeld Pierre Maenner uit het Franse Colmar. Hij verhaalt van een vakantie met zijn gezin, waarin hij ‘intense voldoening’ haalde uit het vervaardigen van vier complete sets schaakstukken met zijn Zwitserse zakmes.

Thomas Black is eveneens een tevreden bezitter. Als vrijwillig onderwijzer in Siberië gebruikte hij zijn Victorinox om scharnieren vast te draaien en kranen te repareren. Hij sneed er ook een wandelstok mee, maakte vis schoon, installeerde een telefoon, repareerde een laptop, sneed stof, sloeg spijkers in en schilde aardappelen.
Black maakte zelfs een vuurtje met het inklapbare vergrootglas dat tussen de messen zit. ‘Er ging geen dag voorbij, dat ik het mes niet gebruikte,’ schrijft hij.

en ga zo maar door  :up: :up: :wink:
 
Aangezien er over de "lengte" werd gesproken ging ik ervan uit dat het "mes" het belangrijkste was. Die Zwitserse Victorinox apparaten zijn idd erg handig alhoewel ik , zeker in de bush, veel liever mijn "Leatherman (Wave)" bij me heb. Vind die toch wat robuuster dan dat Zwitserse preciezie ding.

wave.gif


Cheers

Willem
 
Een aboriginal zonder boemerang is als een Zwitser zonder zakmes. De banaanvormige houten werpstokken suizen niet alleen door de lucht om tegenstanders uit te schakelen en vogels, vissen, kangoeroes en emoes te vangen. De oorspronkelijke bewoner van Australië gebruikt zijn boemerang als hakmes en schop en maakt er muziek en vuur mee. Bij rituele dansen vervult het beschilderde en met houtsnijwerk versierde hout een ceremoniële rol.

Maar hoe groot mag nou je mes zijn,  of mag je alleen zo'n alles in 1 mes.
cheers rob
 
Ik zit nu al bijna 2 jaar tussen de aboriginals, het enige wat ze in hun hand hebben is een VB stubbie, je hebt meer kans een Zwitser in Austalie tegen te komen met een zakmes dan een Abo met een boomerang!

Voor het antwoord op je vraag zal je de wapenwet van de desbetreffende staat waar je woont/wil gaan wonen moeten doorlezen, de meeste messen die als wapen gebruikt kunnen worden zijn dus verboden om bij je te dragen. voor SA bv www.sapolice.sa.gov.au/public/download.jsp?id=9354

Cheers

Willem
 
Laatst kwam ik in een dump store in Perth en daar kun je gewoon een kapmes kopen. Als je maar boven de 18 bent en het niet als een wapen gaat gebruiken.
En hoe controleren ze het laatste?
Zelf heb ik een Leatherman en een mes bij me als we gaan kamperen. De multitool is ideaal tijdens het koken om de billy van het vuur te halen etc. En een mes? Altijd handig.
 
Wat een gedoe allemaal over een zak mes zeg...

Het ging toch om een "Buck Knive" in eerste instantie? dus waar komt die Victorinox dan in eens vandaan?
Volgens mij is het ook geen concealed weapon als je het open en bloot aan je broeksriem draagt.

Oh ja en we hebben ook nog geen antwoord op de vraag waarom je je veiliger voelt in de bush met een Buck Knive. Ik denk dat je er meer aan hebt als je gewoon je gezonde verstand mee neemt en eventueel een SAS handboek. ZOals eerder gezegd een one on one met een crock win je toch niet, dus voorkomen is beter. En neerknallen vind ik ook weer overbodig.
Ik heb zelf een tijdje in NE QLD op een cattle station gewerkt en kan me niet herinneren dat ik mijn zakmes voor andere dingen nodig heb gehad dan het incidenteel doorsnijden van een touwtje.

Maar dat mes gewoon in je koffer doen en niet meenemen naar de kroeg, dan zal het allemaal wel goed komen.

Sander
 
Hoi Hansie,

Als jij die onderste bij je hebt als jij hier in Sydney bij mij langs komt en er ook nog een appeltje mee kan schillen dan regel ik het bier. oké?
 
als jij me nou gewoon leert surfen, neem ik het bier mee en laten we die appel gewoon aan de boom hangen  :smile:
 
Back
Top