Wel of niet iets regelen voor aanvullende AOW bij Sociale Verzekerings Bank?

Mel22

New Member
Good day!

Ik heb begrepen dat je via de Sociale Verzekerings Bank iets aanvullends kan regelen voor AOW (en ANW, WAO, WW en ENZW) wanneer je tijdelijk in het buitenland woont. Nu vermaak ik me nog helemaal prima in Australie, maar ik denk dat ik uiteindelijk toch terug naar Nederland zal gaan (het blijkt dat vrienden en familie niet naar Australie willen verhuizen, haha).
Is het dan verstandig om wat te regelen voor pensioen ed? Dat bouw ik hier ook op, dus vraag me af of dat dan niet dubbelop is?
En mocht het verstandig zijn om iets aanvullends te regelen, is de SVB dan the place to go of zijn er andere, goede opties?

Wederom bedankt!
smile.gif

Bedoel je het zelf storten van een bepaald bedrag? Dat werd mij aangeboden bij vertrek, maar als ik het me goed herinner, moest ik dat aangeven voordat ik zou vertrekken of binnen zoveel tijd na vertrek.....ik heb het dus niet gedaan.
Heeft iemand anders wellicht een idee? Per jaar dat je weg bent uit NL ga je ook een percentage verliezen toch?

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog ong. een maand om te beslissen, maar weet niet zo goed wat verstandig is. Ik bouw hier ook Superannuation op, dus zou dat dan niet dubbel zijn?
Ik heb geprobeerd die berekening van hoeveel je zou moeten betalen zelf in te vullen op de website, maar kwam er niet helemaal uit.

Wat zijn andere opties? Hoe hebben jullie (of mensen die jullie kennen) dit opgelost?

Dank jullie wel!

Superannuation is zeker niet hetzelfde als AOW. Die AOW uitkering krijg je tot het moment van overlijden, terwijl je superannuation je eigen 'spaarpotje' is voor je pensioen en dat kan leeg raken als je te weinig super opbouwt, niet goed belegt of gewoon teveel uitgeeft.

Bedankt voor de info, ik wist inderdaad niet precies wat het verschil hierin is. Thanks!

Het is natuurlijk ook de vraag hoe lang je dit wil volhouden, wat je eigen leeftijd nu is en wat de opbrengst over een x aantal jaren is.
Niemand geeft je een garantie dat je over 15 of misschien 25 jaar de volledige voordelen uitgekeerd krijgt (als er dan nog zoiets als AOW en pensioen bestaat) Bovendien moet je maar afwachten of je nog zolang gaat leven.

Ik verwacht dat in de toekomst het best eens zou kunnen zijn dat als je een redelijk pensioen of andere middelen hebt opgebouwd, de AOW misschien best weleens niet meer uitgekeerd zal worden. Wie zal het zeggen.

Mel, ik ben het helemaal eens met de personen die hier op reageerden.
Ik heb destijds 5 jaar de AOW premie vrijwillig doorbetaald, dat was niet gebaseerd op je loon maar het was de maximale premie en deze is niet aftrekbaar op je eventuele huidige loon in OZ. En wie weet inderdaad of er over "zoveel" jaar nog iets van de AOW over is. Ik zou zeggen , niet doorbetalen en stop dat geld maar extra als "salary sacrifice) in je superannuation. Mocht je hier nog meer over willen weten, ga dan naar mijn profiel, dan naar mijn postings, want daarin heb ik veel adviezen gegeven over deze materie.
cheers
Jan

Beste Jan,
Ik heb gezien op dit forum dat je veel weet over pensioenstelsel Aow en Agepensioen, omdat ik vragen heb ben ik lid geworden van dit Forum om jouw vragen te stellen.

Ik heb een vraag over het volgende. Mijn vader J.J Onvlee heeft in de jaren vijftig in Melbourne gewoond en is naar Holland terugegaan en niet meer teruggekeerd.
Toen hij 65 werd kreeg hij Age Pensioen van Centre Link. Hij is overleden 27-10-2015. Hij kreeg in NL 1026 euro pensioen en een stuk Australisch pensioen. Hij stond sedert zijn terugkeer niet als inwoner van Australie geregistreerd. Centrelink heeft notie genomen van zijn Aow en verrekend met Age Pensioen. Hij kreeg in 2014 8.910 Australisch pensioen. Hij betaalde geen belasting in Australie maar in NL. Maar het bedrag wat hij maandelijks kreeg bijv. in 2014 was een vierde deel van 8.910. Nu is mijn vraag of dit met de wisselkoers heeft te maken, of is er ingehouden door Centrelink vanwege 1026 Aow maandelijks?
Ik ben gaan navragen of ik belasting kan terugvragen voor mijn vader,dat kan hier vijf jaren terug vanaF het laatste belastingjaar. Ik ben erachter gekomen dat hij dan terug moet betalen in NL. Nu heb ik de jaaropgaven van vijf jaar terug opgevraagd van Centrelink. Aangezien mijn vaders inkomen onder de 32. nog wat voor rebate income er onder valt komt hij niet in aanmerking voor een taxreturn. Maar kan ik eigenlijk wel belasting terugvragen als erfgenaam in Australie,terwijl hij belasting betaalde in NL,geen inwoner is geen Australische nationaliteit bezit?
En ik heb begrepen dat hij vanaf 15 jaar kan terugvragen dan ook al is hij later gaan wonen van 1953 tot 56 en van 1956 tot 1961 of is dit niet mogelijk?
Ook heb ik een vraag over dat als ik in Australie was geboren en gewoond had en Age Pension zou doorgaan naar de kinderen ,maar kan dit ook nu hij verder in NL is verbleven en zin kinderen hier wonen?

Ik hoop dat u mij een beetje kan helpen. Ik heb begrepen volgens huidig formulier tax return dat hij niets terug krijgt, maar als ik zijn jaarbedrag van desbetreffende jaar 2014 of 2013 deel door twaalf maanden krijg ik niet precies het maandelijkse bedrag dat hij kreeg iedere maand die jaren. Is er dan ingehouden of rente of wisselkoers?

Mvg
Wendy

@Wendy Onvlee welkom!
Deze post is al van 2015. Jan is wel eens op dit forum, maar niet echt met regelmaat.
Wellicht moet je eens contact zoeken in Nederland met iemand die thuis is in dit soort zaken.
Wij hier op het forum willen mensen graag helpen, maar dat wil niet zeggen dat we experts zijn ;)
Succes ermee!

Wendy,
Het lijkt me beter om hierover met een expert in NL te praten, ik weet hier niet zoveel van deze materie.
Wel is het zo dat de uitbetalingen van Centrelink (age pension) wordt gebaseerd op je eigen vermogen (je huis wordt niet meegerekend), de auto's die je hebt , dure meubels etc, Een opgave van al je spullen worden dan meeberekend. Ook mag je binnen 5 jaar geen grote uitbetalingen doen aan je kinderen.
De maandelijkse uitkeringen zullen altijd iets schelen want Centrelink gebruikt een bepaalde datum de wissel koers met NL.
Pensioen uitbetalingen van Centrelink worden vanaf je 65e betaald tot het overlijden. Dus net zoiets als de AOW in NL.

De Nederlandse AOW uitkeringen in Australie worden voor 75 procent meegenomen in de waarde van je bezittingen. Centrelink krijgt maandelijks een opgave van de uitbetalingen in Nederland en/of Australie. De Age pension net als AOW stopt bij overlijden.
Als je superannuation hebt dan behoudt de familie het saldo van de rekening, dat kunnen ze nooit van je afpakken.
Let op: Bij een normaal testament gaan de bezittingen en superannuation over naar de nabestaande (wordt geen belasting over betaald).
Echter bij het overlijden van de tweede (dus laatste) ouder, dan moeten de kinderen 15 percent tax en 3 procent medicare betalen.
Deze 18 procent is dus eigenlijk een verpakte successierecht. Je kunt dit opvangen, om je laatste ouder dit aan je uit te betalen voor zijn/haar overlijden en dan heb je geen tax plus medicare.
Dan heb je wel weer met Centrelink te doen. Er bestaat geen gift tax in Australie, je mag jaarlijks een bepaald bedrag storten op je kinder's rekening, ongeveer hetzelfde in Australia, maar in Australie kun je onbeperkt bedragen geven, echter....opgelet....dit wordt wel weer meegenomen met de waardes en uitkeringen die je hierdoor ontvangt van Centrelink.
Ik hoop dat het e.e.a. wat duidelijk overkomt.

Stel dat de laatste ouder, die overblijft zo,n 50,000 dollar heeft in verkoopwaarde en banksaldos, dan zou je bij ziekte van deze ouder en/of dat je het overlijden ziet aankomen, dan die ouder al het geld naar de kinderen overmaken, die betalen geen belasting en intussen houden de kinderen moeder of vader op de been.
Dus 50,000 naar de kinderen en moeder/vader kan dan wel rondkomen met AOW/Age pension.
Groetjes
Jan

Bedankt Jan,

In de laatste alinia bedoeld u supernation,maar dat had mijn vader niet, En u heeft het over the way zoals het gaat in Australie,mocht je superannuation hebben van 50.000 dollar zo heb ik begrepen van uw bericht. Dat is duidelijk. En die successierecht geld ook alleen in Australie. Maar alleen met een Agepension in Nederland of in Australie dat stopt gewoon bij overlijden.

Mvg

Ik begrijp je niet goed, maar nogmaals. :
De age pension (ex governement) in Australie en de AOW in Nederland worden uitgekeerd vanaf je 65e. Of 66e en stopt bij overlijden.
Superannuation, b.v. een bedrijfspensioenfonds, dat stopt ook in NL als je de pijp uit gaat, maar superannuation in OZ hetgeen wat nog in de pot zit gaan naar je nabestaanden. Er zijn wat kosten want een sollicitor moet het voor je uitzoeken, het hele bedrag dat na vele jaren nog in superannuation zit, wordt er dan uitgehaald en gaat naar de nabestaanden. Kan een groot bedrag zijn, gaat dus 18 percent vanaf als het naar de kinderen gaat.
Het gehele bedrag dat je in Superannuation hebt staan mag je na je 65e in een keer er uit halen en dan het fonds sluiten.
Is niet handig want in super zit een veel betere return dan dat geld op een bank te zetten.
Jan

ja ik begrijp het bericht goed van u.
Bedankt.

Alleen Agepensioen staat apart van Superannuation. Dat staat apart van Agepensioen.
In Agepensioen is geen Superannuation gebouwd,want mijn vader had alleen Agepensioen ,zoals ik eerder schreef.

Vriendelijk groet en fijne feestdagen.
Wendy

Back