wel pensioen of niet?

Annemiek

XPdite Sponsor
Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik ben nu sinds 1.5 jaar werkzaam en betaal nu dus ook pensioen. Als alles mee zit zijn Mark en ik over 1.5 tot 2 jaar weg uit Nederland en dan zit ik met een lullig bedragje pensioen. Vrij laten maken kost je klauwen met geld en tegen de tijd dat ik 65 ben is het geld misschien al wel foetsie.

Ik vroeg me dus af of het niet net zo gemakkelijk is om uit te zoeken of ik het niet stop kan laten zetten. Dat ik dus gewoon niet meer betaal aan het ABP.
Stel nou dat we in het meest slechte geval niet naar Australie kunnen, dan heb ik denk ik nog niet veel verloren met die 1.5 jaar die ik dan niet betaald heb. Ik vraag me uberhaupt af of het mogelijk is om dat stop te zetten, maar dat wordt nu door iemand van P&O voor me uitgezocht.

Is het verstandig om dit uit te zoeken? Heeft iemand anders deze gedachte ook gehad en wat heeft dat voor die persoon opgeleverd?
 
Goed... heb inmiddels een telefoontje gehad van een collega die dit voor mij uit zou zoeken. De kans is vreselijk klein om onder je pensioenbetalingen uit te komen volgens haar, omdat het verplicht zou zijn. Voor mij dus niet mogelijk.....
 
Hoi Annemiek,

Het ABP, dus je bent ambtenaar of leerkracht? Dan is het volgens mij inderdaad niet mogelijk je pensioenbetalingen stop te zetten. Ik had toen ik bij een adviesbureau werkte zelf iets geregeld (waar de baas de helft aan bijdroeg en die je mee kon nemen als je van baan veranderde). Die regeling heb ik destijds premievrij gemaakt (ik betaal daar dus niet meer voor), maar moet wel wachten tot ik 65 ben tot ik het gespaarde geld krijg uitgekeerd. Dat is dan ook 3 x niks. Niets aan te doen, hadden we maar eerder moeten bedenken dat we weg willen. Doei
 
Hoi Annemiek,

Ik kan bij het ABP het volgende vinden:

Premieplicht

De plicht om premie af te dragen. Werkgevers die bij ABP aangesloten zijn, zijn verplicht om voor iedere werknemer pensioenpremie af te dragen. De werkgever betaalt de volledige premie en verhaalt een deel op de werknemer

Dus je werkgever is het gewoon verplicht, helaas zou ik zeggen in jouw geval.

En dit staat bij afkoop:

Afkoop pensioen

Vervangen van maandelijks pensioen door een uitkering ineens. Dit kan bij een pensioen van maximaal € 344 per jaar. Afkoop kan bij emigratie en bij pensionering.

Maar dat wist je misschien al. Ik weet niet wat de belasting hiervan wil vangen.

Je pensioen zal er straks nog wel zijn (als je je adres maar op orde houdt bij het ABP). Je AOW zal een ander verhaal zijn tegen die tijd moeten we nog maar zien wat er overblijft.

Groetjes Mirande
 
Back
Top