Welk rijbewijs voor sleurhut?

Roel

New Member
Hoi allemaal,

Ik heb de vraag al eens eerder uitgezet in een of ander topic, helaas heb ik er toen geen antwoord op gekregen. Daarom nog een keertje:

Weet iemand of je in Oz je zgn. 'E-rijbewijs' nodig hebt om een caravan achter je auto te mogen trekken? Ik meen namelijk ergens op internet te hebben gelezen dat dat niet het geval is. Maar nou weet ik niet zeker of dat in alle staten geldt!?

Roel

:wheelchair:

Meteen maar even een aanvulling op mijn eigen vraag  :-o
Het volgende vond ik op de website van NRMA:

Do I need a special licence to tow a caravan or trailer?

No, you don't need a special licence or even any towing experience. But towing a caravan requires skill and concentration. We recommend you either learn from another driver experienced in towing, or take a course with a driving school that gives semi-trailer lessons, because the same principles apply.

Heb ik wel nog een vraagje: is dit een landelijke organisatie, en zo ja, geldt dit dan voor iedere staat?

In Nederland mag je geloof ik tot 750 kg inclusief laadvermogen trekken, maar zoals ik het lees op de website van NRMA lees, lijkt het net of er in OZ geen restricties aan vast zitten  :?

Hallo Roel

Wij hebben alleen ervaring met rijden met een
caravan door NSW en QLD op een Internationaal rijbewijs.
We hadden toen de beschikking (geleend van kennissen maar wel volledig
op onze naam in de Australische verzekering) over een Nissan Patrol (lange versie)
en een caravan van zo'n 7 meter (totale lengte). Dit was allemaal geen probleem.

Hangt het laadgewicht van de caravan niet af van de auto die je ervoor zet?
In Nederland rijden we met een VW Golf VR6 en hebben we ook wel eens naar
een caravan gekeken om te huren. De Golf kan wel een korte lichte caravan
trekken, maar een Nissan Patrol kan veel meer aan.

Ik weet niet of je al in Australie woont en een tourcaravan wilt huren, maar in
2000 is ons dat niet gelukt vanwege het feit dat geen enkele verhuurder
in QLD (Brisbane) dit wilde.
Wat ze wel wilden was de caravan naar een camping in QLD te brengen
om hem daar neer te zetten voor elke periode die wij wilden.
Maar we mochten er niet mee rondtrekken. Ze vertelden dat ze daar
hele slechte ervaringen mee hadden gehad.
Caravans die niet meer terug kwamen of achtergelaten werden op campings compleet
met enorme rekeningen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt?

groet,

Annelies

Hoi Annelies,

Wij wonen (nog) niet in OZ hoor! Maar we zijn ons al een beetje aan het oriënteren op internet naar wat een caravan kost daar. En natuurlijk of Ilse en ik met ons rijbewijs zo'n ding mee mogen zeulen 
:drive:
We komen in januari 2006 aan in Perth en willen daar een caravan gaan kopen. Het liefst zo'n schattige kleine, maar ik zag al op internet (en toen we vorig jaar in OZ waren) dat die gekke Aussies allemaal van die ENORME sleurhutten achter hun auto hebben hangen. Da's dus niet echt onze wens. Als wij een lekker bed, een zitje, keukenblokje (met koelkast voor de VeeBees natuurlijk :drink:) en wat opbergruimte hebben, dan vinden we het prima!
:Cooking:
Huren is voor ons geen optie omdat we voor onbepaalde tijd rond gaan trekken. Dus daar hoeven we ons al niet druk over te maken...

Bedankt voor het meedenken  :up:

Groetjes,

Ilse en Roel

Hallo Ilse en Roel,

Wij hebben ook het plan om met een caravan te gaan.
Een leuke site met veel informatie en kleine vouwagens
http://www.aroundoz.com/

Wij hebben al veel opgezocht, dus heb je vragen,
misschien kan ik je helpen.

Gr. Ton

Wij zijn volgens Oz begrippen al oud genoeg voor een grote.  :gramps:

Back