welk superannuation fund??

Jerden

Active Member
Ik kan een paar dagen gaan werken in een casual job, maar ik moet nu een superannuation fund gaan uitkiezen en HELP! Welk moet je kiezen, hoe moet je kiezen, hoe vergelijk je kosten etc.... Ik geraak er niet uit, financiële zaken zijn nooit mijn favoriete ding geweest en ik heb me altijd ver gehouden van beleggingen ed...

Er is al wel wat over geschreven geweest op dit forum, maar het probleem is dat het allemaal nogal oude info is, en ik kan me voorstellen dat er ondertussen alweer dingen veranderd zijn of dat er nieuwe spelers op de markt gekomen zijn.

Kan iemand een bepaald fonds aanraden, of me vertellen hoe ik kan kiezen (waar ik op moet letten ed...). Want ik ben echt een leek op dit vlak :shock:

Alvast bedankt! :up:

Hoi Jerden,

Ik kan je de volgende tips geven:

- Een abonnement op choice.com.au is zeker de moeite waard voor het vergelijken van dit soort lastige zaken!

- Kijk eens op deze gratis link voor een vergelijking

- Begrijp het verschil tussen een not for profit (industry super) en commercial supers. Alhoewel je kan beargumenteren dat er bij de commercial super betere mensen zullen werken, geloof ik toch meer in een not-for-profit organisatie die mijn pensioen beheert. Als je je alleen op die categorie richt, is dit een redelijk goede site: http://www.industrysuper.com/.

Oh, en besef dat het veel supers lijken, maar veel daarvan richten zich op een bepaalde sector en zijn niet beschikbaar voor andere sectoren.

Succes ermee!
EandE

P.S. Ik ben op basis van die laatste link zelf naar Australian Super gegaan. Geen idee of het uiteindelijk een goede keuze zal zijn, maar het invullen van de website ging iig vrij gemakkelijk en zij bieden een aantal extra opties (overlijdensrisico verzekering etc) die interessant kunnen zijn, maar die je ook kunt weglaten.

Hey EandE

bedankt voor de tips! Ik had ook al Australian Super in m'n hoofd, goed dat ik nu een bevestiging krijg daarvan. Ik ga je links nu meteen even doorkijken!

grtjs
Jerden

Back