welke administratiezaken mee?

marymary

XPdite Sponsor
wij gaan in oktober naar australie, de eerste periode hebben we nog geen vast verblijfadres. we nemen dan ook alleen kleding etc. mee. als we een woning hebben laten we boeken etc. verschepen.
nu vraag ik me af wat we gelijk daar nodig hebben.
bankafschriften, pensioen info, salarisstroken, jaaropgaven, etc.
moeten we alles meenemen?

Ik zou het uiteindelijk wel meenemen, maar wij hebben niets van deze dingen gelijk nodig gehad. Volgens mij hebben we het alleen nodig gehad om onze laatste Nederlandse belastingdingen te regelen (teruggave).
Ducee

dus bankafschriften over 5 jaar, hoef ik niet mee te nemen, alleen gegevens voor eventuele belangsting teruggave?

Vergeet ook je diploma's en de vertalingen daarvan niet als je nog op zoek moet naar een baan. Probeer ook een referentiebrief in het engels mee te nemen.

IK laat alle nederlandse administratie bij mijn moeder. Die gooit de bankafschriften van 7 jaar en verder weg (langer hoef je ze niet te bewaren) Alle zaken die nog geregeld moeten worden doet gelukkig mijn moeder voor me. Lang leve de email, zo kunnen we goed contact houden hierover.

pascale

Hi,

Wij vertrekken ook in oktober en laten onze spullen de eerste 3 maanden in Nederland opslaan. Ook wij hebben nog geen woning.
Wij hebben beiden een persoonlijke map gemaakt met daarin alle diploma's ect en de nodige vertalingen. Tevens een brief van onze hypotheekverstrekker dat wij altijd netjes onze hypotheek hebben betaald. Ook referentie van werkgever van beiden. Vandaag nog even naar de bank gegaan om een extra Random reader te halen (nodig voor Rabobank internet bankieren) mocht er één dienst weigeren in Australië.

groeten Ellen en Wim

bedankt voor alle reacties, ik zal nog eens door mijn papierwerk gaan, volgens mij kan ik nog wel wat hier laten.

mary

Wat nuttig was voor ons:

* Jaaropgave van het afgelopen jaar (je kunt / moet nog belasting invullen van de laatste maanden die je in NL hebt gewerkt)

* Werkgeversverklaring (zie andere topics)

* Bankafschriften heb ik bij mijn schoonouders gelaten, ik heb ze hier echt niet nodig.

* Map in NL gelaten met papieren van het huis, auto in NL en dat soort dingen. Ik heb het hier niet nodig.

* Ik had voor mijn werk ook mijn inentingenboekje nodig  :-o :-D Lucky dat mijn moeder die mij nog even snel in de hand drukte voor vertrek!

* Diploma's en dat soort papieren, liefst originelen natuurlijk want anders "gelden" ze hier niet. Dan kun je er hier weer een gecertificeerde kopie van maken.

Verder had ik eigenlijk niets nodig... Wij hadden alle belangrijke papieren in een map gedaan en in de handbagage meegenomen (je weet maar nooit).

Back