Welke bank kiezen (voor emigratie alvast openen)

michieln

Member
Beste forumleden
Voor ons gaat de emigratie nu opschieten.
We gaan op 10-02 vliegen naar Brisbane.

Helaas moeten we wel nog veel regelen, maar dat gaat goedkomen (waarschijnlijk ;-) ).
Ik ben benieuwd of mensen tips hebben met welke bank je het beste kan kiezen?
Het liefst 1 die je hier vandaan alvast kan openen.

En de volgende vraag.
Hebben mensen tips voor het overzetten van het geld?
Ik ben onlangs bij visa4you in contact gekomen met Halo finalcial services. Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
Uiteraard willen we de beste koers en misschien voor de grotere bedragen even wachten indien mogelijk.

Thanks alvast en fijne feestdagen!!!!

Groeten
M&M
 
Volgens mij zijn er diverse banken die je vanuit NL een account hier op laten zetten. Wij hebben dat indertijd via NAB gedaan.
We hebben later alles over gezet naar Bank Australia, aangezien die ethischer zijn dan de normale banken.

https://www.thecurrencyshop.com.au/guides/how-to-open-a-bank-account-in-australia-from-overseas voor een high-level overzicht van wat je moet doen voor de big 4 banks

Over geld overzetten naar AU zijn veel topics/antwoorden. Zoek even op 'transfer' of zo.
 
Ik ben een fan van de online banken (die je dus ook online kan openen vanuit elke locatie). Die rekenen namelijk geen bankkosten en ook het openen is helemaal gratis.

Some of the main digital banks operating in Australia include:
  • UBank: Owned by NAB.
  • ING: Owned by ING Bank.
  • RaboDirect: Owned by RaboBank.
  • ME Bank: Owned by industry super funds.
  • Easy Street: Owned by Community First Credit Union.
Voor money transfers gebruik ik zelf WISE (voorheen TransferWise), maar veel maakt het niet uit, er zijn vergelijkbare dienstverleners als OFX, Revolut etc. Ik vind het wel handig want ik ontvang een pensioen (en over een paar jaar ook AOW) uit NL. Ik laat dat maandelijks in euro's storten op mijn WISE-account. Daar laat ik het staan en verzamelen tot het moment dat de wisselkoers naar AUD gunstig is, dan zet ik de euro's op WISE om in AUD, en maak die AUD weer over naar mijn Oz bank account. WISE is geen bank, dus ik betaal geen bank- of transferkosten, ik heb alleen te maken met de wisselkoers. Het nadeel van dit soort geldinstellingen is dat ze geen rente berekenen, dus naast geen bankkosten krijg je dus ook geen rente over je tegoeden. Vandaar dat ik ze, zo snel als gunstig is, overhaal naar naar mijn Oz savings account.
 
Last edited:
Volgens mij zijn er diverse banken die je vanuit NL een account hier op laten zetten. Wij hebben dat indertijd via NAB gedaan.
We hebben later alles over gezet naar Bank Australia, aangezien die ethischer zijn dan de normale banken.

https://www.thecurrencyshop.com.au/guides/how-to-open-a-bank-account-in-australia-from-overseas voor een high-level overzicht van wat je moet doen voor de big 4 banks

Over geld overzetten naar AU zijn veel topics/antwoorden. Zoek even op 'transfer' of zo.
ok thnaks weer voor je bericht en info!!!
 
Ik ben een fan van de online banken (die je dus ook online kan openen vanuit elke locatie). Die rekenen namelijk geen bankkosten en ook het openen is helemaal gratis.

Some of the main digital banks operating in Australia include:
  • UBank: Owned by NAB.
  • ING: Owned by ING Bank.
  • RaboDirect: Owned by RaboBank.
  • ME Bank: Owned by industry super funds.
  • Easy Street: Owned by Community First Credit Union.
Voor money transfers gebruik ik zelf WISE (voorheen TransferWise), maar veel maakt het niet uit, er zijn vergelijkbare dienstverleners als OFX, Revolut etc. Ik vind het wel handig want ik ontvang een pensioen (en over een paar jaar ook AOW) uit NL. Ik laat dat maandelijks in euro's storten op mijn WISE-account. Daar laat ik het staan en verzamelen tot het moment dat de wisselkoers naar AUD gunstig is, dan zet ik de euro's op WISE om in AUD, en maak die AUD weer over naar mijn Oz bank account. WISE is geen bank, dus ik betaal geen bank- of transferkosten, ik heb alleen te maken met de wisselkoers. Het nadeel van dit soort geldinstellingen is dat ze geen rente berekenen, dus naast geen bankkosten krijg je dus ook geen rente over je tegoeden. Vandaar dat ik ze, zo snel als gunstig is, overhaal naar naar mijn Oz savings account.
Bedankt voor je reactie.
Ik had al even naar WISE gekeken en dat ziet er wel goed uit.
Volgens mij berekenen ze wel kosten voor de omzetting van EUR naar AUD toch?
Ik weet dat ze in NL nog een soort van bescherming (deposito garantie)hebben dat als een bank falliet gaat dat je je geld terug krijgt.
Weet iemand toevallig ook of dit voor de Australische banken zo is? ik zag dat WISE daar niet onder valt.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik had al even naar WISE gekeken en dat ziet er wel goed uit.
Volgens mij berekenen ze wel kosten voor de omzetting van EUR naar AUD toch?
Ik weet dat ze in NL nog een soort van bescherming (deposito garantie)hebben dat als een bank falliet gaat dat je je geld terug krijgt.
Weet iemand toevallig ook of dit voor de Australische banken zo is? ik zag dat WISE daar niet onder valt.
Nee, WISE berekent geen kosten voor het omzetten van valuta binnen jouw eigen account. Je krijgt de koers van het moment van transfer.
En ook nee, WISE valt niet onder de bankengarantie. Je moet ze niet als een bank zien want dat zijn ze niet. Het is een geldwisselinstelling, zeg maar een portemonnee waar je alle verschillende muntjes en biljetten in verschillende valuta in hebt zitten. Daarom moet je er geen grote bedragen heel lang op parkeren, maar zo snel mogelijk naar je OZ bankrekening halen.
Daarnaast vind ik WISE heel handig in het buitenland (i.e. buiten Oz, ik heb bijvoorbeeld geen NL bankrekening meer). Je kunt er kostenloos mee pinnen uit de ATM en in veel gevallen aan de kassa betalen (je krijgt gratis een WISE-debitcard bij je rekening). Je kunt vantevoren verschillende bedragen in wel 50 verschillende valuta op je WISE zetten zodat je in elk land kostenloos en zonder koersverschil het daar geldende geld kunt opnemen.

Vwb depositogaranties van ECHTE Oz banken (dus geen transferinstellingen), zie hier:
 
Last edited:
Ik zit bij BOQ omdat ik toendertijd online vanuit NL geen bankrekening kon openen bij NAB, sterker nog, ik kon niet eens een bankrekening openen bij NAB toen ik op een temporary visa in Australia was. Ik weet de exacte details niet meer maar ik weet wel dat ik tevreden ben met Bank of Queensland.

Voor internationale overboekingen gebruik ik OFX.

Trouwens, ik kan NAB niet aanraden, we hebben een paar keer met ze te maken gehad, o.a. met het openen van een gezamenlijke rekening en na wekenlang van het kastje naar de muur gestuurd te worden na een hypotheek aanvraag. Wat een sch**tservice, maak je zelden mee.
 
Het is vaak weer wie je treft lijkt het maar weer eens ;)

Wij konden vanuit NL NAB openen en zijn met beide hypotheken goed geholpen en werd er zeker niet te strak naar de regels gekeken en zo werden er dingen mogelijk gemaakt. Ook toen we een een deel van onze property wilde re-zone-en moesten we van de gemeente een akkoord van de bank krijgen. NAB hoofdkantoor snapte het niet helemaal. Maar de lokale branch manager deed meer dan zijn uiterste best. Het is uiteindelijk vaak geluk (of pech) hebben met wie je treft achter het loket lijkt het?
 
Het is vaak weer wie je treft lijkt het maar weer eens ;)

Wij konden vanuit NL NAB openen en zijn met beide hypotheken goed geholpen en werd er zeker niet te strak naar de regels gekeken en zo werden er dingen mogelijk gemaakt. Ook toen we een een deel van onze property wilde re-zone-en moesten we van de gemeente een akkoord van de bank krijgen. NAB hoofdkantoor snapte het niet helemaal. Maar de lokale branch manager deed meer dan zijn uiterste best. Het is uiteindelijk vaak geluk (of pech) hebben met wie je treft achter het loket lijkt het?

Onze mortgage broker zei dat hij NAB waarschijnlijk als laatste zou aanraden in onze situatie (1 temp visa en 1 citizen toendertijd) NAB weet niet hoe ze met temp visa applicants om moeten gaan, en dat is wel gebleken. Het jammere is dat ze je de wereld beloven en het dan op het laatste stukje vastloopt bij het 'credit team'. Als we het nu hadden gedaan had er geen probleem geweest waarschijnlijk als PR en citizen maar goed. Je houdt er een nare nasmaak aan over en vanaf nu zal ik ook nooit meer zaken doen met NAB, partner heeft haar accounts ook opgedoekt en is overgestapt naar BOQ. Moet eerlijk zeggen dat Westpac ook dramatisch was, deze reageerden niet eens meer op emails of telefoon na een eerste consult.

We zijn bij 3 van de 4 big banks geweest, en zijn uiteindelijk via een broker terecht gekomen bij Commonwealth met gek genoeg veel betere voorwaarden dan dat wij direct bij de bank kregen.

De service die ik kreeg van de bankmanager van BOQ in Ipswich was second to none, deze went above and beyond om het in orde te maken voor me, dat vond ik erg tof.
 
Elke situatie is weer anders en elke bank/bedrijf heeft zo zijn voor’s en tegen’s. Ik ben geen super fan van NAB of zo. Maar moet toegeven dat ze voor ons (PR) werkte. Goed voor anderen om te weten dat ze met Temp visa dus niet de beste keus zijn.

Precies de info waar dit forum voor is 👍
 
thanks voor jullie reacties allemaal.
Wise blijkt toch niet gratis althans ik dit stukje goed begrijp., de kaart zelf is ook niet (meer?) gratis (7 eur).
Maar toch lijkt WISE me zeker wel een interessante optie als ik het bericht van @Emulate lees over het gemak dat het biedt.

thanks voor alle comments en tips!!!!!!

1672779018494.png
 
thanks voor jullie reacties allemaal.
Wise blijkt toch niet gratis althans ik dit stukje goed begrijp., de kaart zelf is ook niet (meer?) gratis (7 eur).
Maar toch lijkt WISE me zeker wel een interessante optie als ik het bericht van @Emulate lees over het gemak dat het biedt.

thanks voor alle comments en tips!!!!!!

View attachment 1899
Wow. Ik heb WISE niet recent gebruikt, schuiven ze ons stiekem zomaar een fee in de schoenen :). Bedankt voor de info, dat is dus inderdaad recent veranderd.
 
Als CBA medewerker zeg ik natuurlijk dat CBA (de grootste bank van Aus) ook migrant banking heeft.
Let wel, je kan alleen geld storten. Om een bankpas te krijgen en geld op te nemen, zal je eenmaal in Australia een kantoor moeten binnenstappen voor legitimatie etc. En je kan natuurlijk altijd dan van bank wisselen.
Zelf koos ik voor NAB, zonder een bijzondere reden, en snel alles laten overzetten naar CBA.

Voor international money transfers, of betalen naar een overzeese partij, maak ik gebruik van Revolut.
Normale banken rekenen behoorlijke provisies en slechte wisselkoersen als je geld overmaakt naar het buitenland of je bankpas in het buitenland gebruikt. Daar heb ik met Revolut geen last van.
Ook hier kan je een rekening openen in elke valuta en converteren wanneer de koers gunstig is om het dan vervolgens naar je 'echte' bankrekening over te maken.

Let op dat wanneer je online valuta wisselkantoren vergelijk, je een vergelijking moet maken op basis van de wisselkoersen (aan/verkoop) als ook de commissie die berekend wordt.
 
Als CBA medewerker zeg ik natuurlijk dat CBA (de grootste bank van Aus) ook migrant banking heeft.
Let wel, je kan alleen geld storten. Om een bankpas te krijgen en geld op te nemen, zal je eenmaal in Australia een kantoor moeten binnenstappen voor legitimatie etc. En je kan natuurlijk altijd dan van bank wisselen.
Zelf koos ik voor NAB, zonder een bijzondere reden, en snel alles laten overzetten naar CBA.

Voor international money transfers, of betalen naar een overzeese partij, maak ik gebruik van Revolut.
Normale banken rekenen behoorlijke provisies en slechte wisselkoersen als je geld overmaakt naar het buitenland of je bankpas in het buitenland gebruikt. Daar heb ik met Revolut geen last van.
Ook hier kan je een rekening openen in elke valuta en converteren wanneer de koers gunstig is om het dan vervolgens naar je 'echte' bankrekening over te maken.

Let op dat wanneer je online valuta wisselkantoren vergelijk, je een vergelijking moet maken op basis van de wisselkoersen (aan/verkoop) als ook de commissie die berekend wordt.
Bedankt voor je info.
Nog een aanvullende vraag.
Welk account heb je dan bij revolut?
Bij de 2 goedkoopste opties kun je nl maar tot 1000 eur PM gratis omzetten.

thanks
 
Ik ben inmiddels weg bij CBA, maar kan het zeker wel aanraden voor het openen van een rekening vanuit Nederland. Hebben wij destijds gedaan en ging allemaal heel soepel en makkelijk. Bij aankomst in Australie moet je dan even langs een branch wat ook erg goed geregeld was en een goede indruk heeft achtergelaten.
 
Wij hebben ook een NAB rekening geopend vanuit NL en zijn bij NAB gebleven, ook voor onze hypotheek. Voor overboekingen van spaargeld naar Oz, hebben we OFX gebruikt (heette toen anders). Gewoon de koers een beetje in de gaten houden en op een gunstig moment overboeken kan veel geld schelen. Inmiddels een extra spaarrekening geopend bij Macquarie Bank vanwege hogere spaartarieven dan NAB.
 
Back
Top