Welke ziektekostenverzekering

Yvonne

New Member
Hallo,
We gaan in mei emigreren naar Cairns en ben bezig om uit te zoeken welke ziektekostenverzekering ik het beste kan afsluiten. Zeker voor mijn dochter van 15 jaar waar we pas te horen hebben gekregen dat ze een auto immuunziekte heeft en dat ze haar hele leven medicijnen ervoor moet slikken.
Ik weet dat we de komende 2 jaar niet veel mogen verwachten. Tenminste dat wordt je uitdrukkelijk gezegd.

Ikzelf heb een visum 309/100. Mijn man en kinderen hebben een Australische paspoort.

Is het beter dat ik een private health verzekering afsluit voor haar afsluit en een overseas Visitor verzekering voor mezelf of Medicare.
Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer met zoveel info 😉
En wat is wijs ?
 
Dat is een lastig en persoonlijke vraag. Het is voor iedereen een beetje anders. Wij hebben wel private maar met de minimale dingen zoals ambulance transport en zo. Maar niet tandarts of fysio als voorbeeld.

Er is vaak over geschreven hier maar vaak ook verspreid in mensen hun Lastavaza. Dus even zoeken op woorden als private, health, verzekering, insurance enz. Bijvoorbeeld een beetje verstopt hier: https://xpdite.net/forum/threads/help.14649/#post-235525 en verder.

Lastig topic, maar met zoveel parameters bijna alleen door jezelf te beslissen. Geen stress, rustig door blijven lezen, je komt er wel uit ;)
 
In principe hebben jullie allemaal (zie onder Who Can Enrol, citizens categorie 1, maar ook jij, want jij hebt een 309/100 lopen, zie categorie 3 en 4) recht op gratis Medicare, zeg maar het vroegere NL Ziekenfonds:


Alleen als jullie samen te veel verdienen moeten jullie daarover een levy gaan betalen:


Of jullie in plaats van Medicare een private insurance willen afsluiten voor jullie allemaal, of alleen voor je dochter, is afhankelijk van jullie individuele noden, wensen en behoeften. Hier is de Canstar Rating (soort commerciele Consumentenbond) van Oz private health care verzekeraars, je kunt de verschillende soorten pakketten vergelijken op maandelijkse premies, dekkingen etc.:


Ik doe het al bijna 7 jaar heel tevreden (gratis huisarts, fysio, 2 ziekenhuisopnames, 1 operatie, 2 keer ambulance, maandelijkse medicatie, jaarlijkse flu en pneumonia shots en 6 Covid-prikken) met alleen gratis Medicare. Ik heb wel de tandarts (duur) en de ambulance (goedkoop) bijverzekerd want die zitten boven 18 jaar standaard niet in Medicare. En ik moest mijn krukken zelf kopen :) $ 50. Qua kwaliteit van de zorg maakt het geen bliksem uit of je private of Medicare verzekerd bent, maar de wachttijden onder Medicare zijn wel tien keer zo lang als bij private (geldt niet voor emergencies). Ik zou in ieder geval even nakijken welke specifieke zorg jouw dochter nodig heeft en of Medicare die kosten dekt, en of haar medicatie onder het Pharmaceutical Benefits Scheme (medicijnvergoedingsprogramma) valt. Hieronder kun je jullie NL medicijnen opzoeken en zien of die gedekt zijn onder het Australische PBS. Zoek niet op merknaam ("brand", Bayer bv.) want die kan in Oz anders zijn maar op stofnaam ("drug", vilanterol bv.) want die is wereldwijd hetzelfde. Let op, je moet ook onder het PBS altijd een basisbedrag zelf bijbetalen. Voorbeeld: mijn maandelijkse medicatie op de markt kost $ 800/m. Omdat hij onder het PBS valt, betaal ik $ 30/m. Hier is de PBS-zoeklijst:


En hier is een overzicht van wat Medicare dekt aan zorg:

 
Last edited:
In principe hebben jullie allemaal (zie onder Who Can Enroll, citizens categorie 1, maar ook jij, want jij hebt een 309/100 lopen, zie categorie 3 en 4) recht op gratis Medicare, zeg maar het vroegere NL Ziekenfonds:


Alleen als jullie samen te veel verdienen moeten jullie daarover een levy gaan betalen:


Of jullie in plaats van Medicare een private insurance willen afsluiten voor jullie allemaal, of alleen voor je dochter, is afhankelijk van jullie individuele noden, wensen en behoeften. Hier is de Canstar Rating (soort commerciele Consumentenbond) van Oz private health care verzekeraars, je kunt de verschillende soorten pakketten vergelijken op maandelijkse premies, dekkingen etc.:


Ik doe het al bijna 7 jaar heel tevreden (gratis huisarts, fysio, 2 ziekenhuisopnames, 1 operatie, 2 keer ambulance, maandelijkse medicatie, jaarlijkse flu en pneumonia shots en 6 Covid-prikken) met alleen gratis Medicare. Ik heb wel de tandarts (duur) en de ambulance (goedkoop) bijverzekerd want die zitten boven 18 jaar standaard niet in Medicare. En ik moest mijn krukken zelf kopen :) $ 50. Qua kwaliteit van de zorg maakt het geen bliksem uit of je private of Medicare verzekerd bent, maar de wachttijden onder Medicare zijn wel tien keer zo lang als bij private (geldt niet voor emergencies). Ik zou in ieder even nakijken welke specifieke zorg jouw dochter nodig heeft en of Medicare die kosten dekt, en of haar medicatie onder het Pharmaceutical Benefits Scheme (medicijnvergoedingsprogramma) valt. Hieronder kun je jullie NL medicijnen opzoeken en zien of die gedekt zijn onder het Australische PBS. Zoek niet op merknaam (Bayer bv.) want die kan in Oz anders zijn maar op stofnaam (vilanterol bv.) want die is wereldwijd hetzelfde. Let op, je moet ook onder het PBS altijd een basisbedrag zelf bijbetalen. Voorbeeld: mijn maandelijkse medicatie op de markt kost $ 800/m. Omdat hij onder het PBS valt, betaal ik $ 30/m. Hier is de PBS-zoeklijst:


En hier is een overzicht van wat Medicare dekt aan zorg:

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide info. Ik ga er mee aan de slag. 👍🏼
 
Back
Top