Wereldinkomen wanneer we in Australië gaan wonen

Djoelie

New Member
Dag allemaal,

Wij vertrekken in Januari naar Newcastle om daar te gaan leven. Ik heb van mijn werkgever een 457 visa (business visa) gekregen en mijn partner gaat daar werk zoeken. Wij zouden nog geregistreerd blijven in België, (we hadden immers nog maar net een huis gekocht) waardoor we in België zullen worden belast op ons wereld inkomen. Aangezien de lonen in Australië hoger zijn - maar de kost van het leven is er ook duurder - vroegen wij ons af of het echt waar is dat wij aldus in de hoogste belanstingschijf zullen vallen in België. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik zal als docent aan de Universiteit 85000 euro verdienen per jaar en als mijn partner werk zoekt zal dit rond de 45-55000 liggen. Dat betekent dus dat wij ruim meer verdienen dan de hoogste belastingsschijf in België. Hopelijk kan iemand ons helpen, want zo verliezen we uiteraard wel heel veel geld en met een huis in België is dat niet ideaal. En voor jullie het als advies geven, we willen het huis in België niet verkopen aangezien we het nog maar juist hebben gekocht, ons visum in Australië tijdelijk is (4 jaar) en we opvang willen als er iets mis zou gaan.

Groetjes en alvast bedankt,

Job en Julie

Hallo Job,

De eerste vraag die in mij opkomt is of je in Belgie betaalt blijft worden (aangezien je euros opgeeft) of dat je een Australisch kontrakt hebt. Daaraan gerelateerd is de keus hoe je door Belgie gezien wilt worden voor de belasting. Ik ben niet bekend met het Belgische belastingsysteem, maar ik neem aan dat het net als Nederland het binnenlands/buitenlands belastingplichtiheid hebben en ook een overeenkomst hebben met Australie ter voorkoming van dubbele belasting. De keus waar je belast wilt worden heeft dan ook gevolgen voor zaken als hypotheekaftrek en sociale voorzieningen.

Het beste advies dat ik je kan geven is om een belastingadviseur in de hand te nemen, mogelijk via je werkgever.

In principe is jouw residentie bepalend. Als je langer dan 181 dagen per jaar in Oz woont, dan betaal je in OZ belasting en moet je ook je inkomen minus kosten van b.v. je huis in Belgie in OZ opgeven.

Het advies van Slatsr zou ik ook volgen, maar je kunt ook rechtstreeks met de belastingdienst een afspraak maken want dat advies kost niets.

Bedankt voor julie advies. Ik belde al eens naar de balstingsdienst in België (die trouwens echt niet vriendelijk waren) en die verzekerden me dat ik als academicus zou worden belast in België, wanneer ik vroeg waarom zeiden ze 'Jij bent degene die verhuist he, niet wij'. Ik kreeg dus een antwoord waar ik niets mee was.

Wij zullen meer dan 181 dagen in Aus wonen, we denken een twee tot drie tal weken per jaar hier in België te zijn.

Wat de vraag van Slatsr betreft, ik zou weldegelijk betaald worden vanuit Australië, ik ga werken voor de University of Newcastle en Australië heeft inderdaad een overeenkomst met België ter verhindering van het betalen van dubbele belastingen. Denken jullie dat ik best iemand in Australië of in België kan contacteren hierover? Ik ben al iets geruster, want als blijkt dat wij hier 50% belastingen moeten betalen, terwijl we geen gebruik kunnen maken van de voordelen van het betalen van belastingsgelden (rijden op onze wegen, gesubidieerde zorg, medische kosten enz...), zou dat wel heel erg jammer zijn.

Alvast bedankt voor de antwoorden, hier begint de mist stilaan op te klaren.

Stel dat je in januari komt en per 1 februari in OZ gaat verdienen.
Dan zou je belastingen in Belgie af moeten ronden tot de dag van vertrek.
Kun je ook doen als je eenmaal bent verhuisd.
Belgie gebruikt het belasting jaar van 1 jan tot 31 dec dus zal je 2014 af kunnen handelen (zoals gebruikelijk) en daarna ben je dus in OZ aangewezen op je inkomen, dat kan gunstig zijn aangezien je tot 30 juni verdient en dus wellicht in een lagere belasting schaal zit want je verdient dus minder, slechts de eerste 5 belasting maanden.
Belasting jaar in OZ is 1 juli tot 30 juni.
Die paar weken per jaar dat je in Belgenland zit is gewoon vakantie, heeft niets met je inkomen te maken.
Je bent er geen resident meer.
Wel in OZ opgeven als je nog bezittingen hebt in Belgie vooral als je inkomen geniet daarvan.
In Belgie zou je mogelijk vermogens belasting moeten betalen over je huis daar, of je het nou wel of niet verhuurd.
Zoals eerder gesteld praat met de belastingdienst, mogelijk wacht je totdat je in OZ bent.
Jan

Zijn jullie niet van plan om te blijven? Je hebt een 457 visum en dat is voor 4 jaar en daarna willen jullie weer terug naar België en dus ook je huis aanhouden daar. Begrijp ik het goed?

We zijn vooral nog niet zeker of we permanent weg willen. Ik heb ook een 'probation' contract voor 3 jaar, dus nu al uitschrijven in België zou wat moeilijk liggen.

Uitschrijven is verplicht in NL als het verblijf elders langer is dan 8 maanden.
Ik moet over dit jaar in NL nog belasting betalen, het is het overbruggingsjaar en daarna ben ik klaar. Dan blijft het bij Oz.
Zo heeft mijn adviseur het geregeld.

Houden jullie wel rekening met de wisselkoers? $85.000 is geen 85.000 euro...

Moet je echt belasting betalen in het land waar je niet woont, werk en het loon vandaan komt?

Ja, we bedoelden 85000 AUD, anders zou ik me er zeker geen zorgen in maken:)

Uiteindelijk hebben we via een Belgische belastingsadviseur en onze notaris meer info gekregen en het ziet er al wat beter uit;-)

Dag Djoelie,
Wij zijn net aangekomen in Melbourne met onze 3 kinderen. Mijn man werkt er sinds juli onder een 457 visa. Ikzelf ben met kinderen 2 weken geleden hier aangekomen. Wij zijn nog niet uitgeschreven uit België omdat wij eerst onze zaken hier willen regelen voordat we drastische beslissingen nemen.
Wij zitten dus eigenlijk met dezelfde vragen die jij hierboven postte. Moeten wij ons uitschrijven uit B om niet belast te worden op inkomsten in Australië? Daarbij vragen we ons ook af of onze levensverzekeringen op de lening in België nog nuttig zijn indien wij uitgeschreven zijn daar. Wij moeten nog altijd dringend doorgeven wat we met de opgebouwde reserves van de groepsverzekering (aanvullend pensioen) bij de vorige werkgever zullen doen. Bij keuze van onthaalstructuur is er een (veel lagere) uitkering bij overlijden voor de pensioenleeftijd, maar indien je daar als niet-Belgisch resident toch geen recht op hebt dan is dit voor ons ook geen optie. Ik ben dus wel erg benieuwd naar het advies dat jullie gekregen hebben.

Djoelie is eind 2014 voor het laatst op het forum geweest dus denk niet dat je nog antwoord van hun zult krijgen.

Back