Werk als (foto)lasser?

Jaimy

New Member
Hoi hoi, mijn zoon van 19 wil gaan werken in de mijnbouw in Australië… hoe beginnen we hieraan? Hij is afgestudeerd als fotolasser in België… Het is allemaal nieuw voor ons maar ik wil graag zoveel mogelijk info verzamelen zodat we de juiste stappen kunnen nemen…
 
Dank je wel voor de info!
Weten jullie waar ik meer info kan vinden rond de certificaten die nodig zijn om mogelijks als lasser te werken? Of is dat ook ter plaatse allemaal te regelen?
 




 
Last edited:
Ter aanvulling: de oudste zoon van mijn Australische schoonzus is Welding Trainer at Lmats/ Australian Welding Academy en heeft 25 jaar in de mijnen gewerkt als senior lasser. Happy to bring you two into contact.
 
Ter aanvulling: de oudste zoon van mijn Australische schoonzus is Welding Trainer at Lmats/ Australian Welding Academy en heeft 25 jaar in de mijnen gewerkt als senior lasser. Happy to bring you two into contact.
Dat zou heel fijn zijn! Elke keer weer een beetje dichter bij de grote stap die hij zo graag wil nemen 🥰
 
Dat zou heel fijn zijn! Elke keer weer een beetje dichter bij de grote stap die hij zo graag wil nemen 🥰
Okay, heb Messengercontact gehad met mijn aangetrouwde Australische neef Dave. Hij schrijft het volgende over gekwalificeerde banen op je zoon's opleidingsniveau:

"First, he needs a visa that allows him to work." (Dat kan een WHV subclass 417 zijn.)

"Will need to see if his qualifications meet a 'Certificate III engineering qualification' and have it converted."
"Not easy getting a direct job with a mining company."
"Once arrived in Australia, he will need:
- White construction induction card
- Working at heights certificate
- Confined space entry certificate
- First attack fire fighting (fire extinguisher training) certificate
to get a job in mining or construction."

Als hij (nog) niet aan deze eisen voldoet en intern opgeleid wil worden, zegt Dave:

"I can't see why your son can't apply for internship/traineeships first, provided his visa allows him to work.
There are Facebook groups he can join i.e. 'Jobs in mining'."
En daar is een passend tijdelijk visum voor:

En tot slot geeft Dave een waarschuwing:

"Watch out for scams! Your son should not need to pay to apply for jobs!"

Voor meer info en contact met Dave heb ik you @Jaimy, een persoonlijk bericht gestuurd. Klik op het envelopje bovenaan deze pagina.
 
Last edited:
@Jaimy verder vond ik nog dit over ongekwalificeerde banen in de mijnbouw, maar dit kan economisch gezien verouderde informatie zijn. Het is mogelijk dat je zoon echt onderaan moet beginnen als krullenjongen, dus nog niet in een baan waarvoor hij een Belgisch diploma heeft.

Kun je werken in de mijnen in Australië?​

  • De mijnindustrie van Australië biedt wat mogelijkheden voor reizigers, vooral voor mensen met een achtergrond in de catering. West Australië heeft een aantal mijndorpen (Dampier, Karattha, Port Hedland, Kalgoorlie). Sommigen mensen gaan daarheen en vragen direct om werk, anderen proberen het via de hoofdkantoren in Perth. De lonen bij de mijnen zijn vaak hoog, ter compensatie van de verafgelegen ligging.
  • Er zijn nog steeds goudmijnen in West Australië en je hoeft bijna nooit lid te zijn van de bond om daar te mogen werken. Kalgoorlie is een plaats die wordt aangeraden.
  • Werk in het zoeken en drillen is beschikbaar, als je zekere voorbereidingen treft. Je moet een drugstest ondergaan, laten nagaan bij de politie of je een strafblad hebt, en een cursus over veiligheid doen waarvoor je moet betalen. Dan kun je bijvoorbeeld relevante bedrijven opzoeken in de Gouden Gids en rond gaan bellen. Het is mogelijk om opalen te vinden door bergen slakken te zeven. Je kunt ook werk vinden in gebieden gerelateerd aan mijnwerk, bijvoorbeeld werk op een laboratorium.
 
Back
Top