Werk in NL aanhouden hoe?

Bozzies

Member
Hi, wij vertrekken in augustus naar Perth. Mijn werkgever wil graag dat ik nog doorwerk tot de kerst, ik ben Informatiemanager bij een gemeente. Komt mij ook goed uit want dan hebben we de eerste maanden nog inkomen. Ik ben met mijn werkgever in overleg in welke vorm we dit gieten. Hoewel mijn werkgever ervaring heeft met werknemers die in het buitenland wonen is een werknemer buiten de EU nieuw. Ik kan mijn vaste contract aanhouden maar zou me ook als zzp-er kunnen laten inhuren en hen facturen. Een vast contract heeft nog de voordelen van de risico’s opvangen als ik (langdurig) ziek wordt. Als zzp-er zou ik een hoger inkomen hebben. En is wellicht ook makkelijker qua betaling. Want volgens mij ben ik belastingplichtig in Australië vanaf moment dat ik ben ingeschreven in Australië. Mocht ik nog op contract staan dan zou mijn werkgever mij bruto moeten uitbetalen want loonheffing is immers niet meer van toepassing in NL.

Iemand ervaring en tips?
 
Fijn! Ik zou ook voor NL doorwerken voor een paar maandjes. Ruim 6 jaar later en ik werk nog voor ze.

Ik denk dat de ZZP route (sole trader hier) wellicht de makkelijkste optie is. Je kunt je ABN aanvragen een eenmanszaak starten en naar NL factureren @FOL doet dit nog wel eens geloof ik.

Ik zelf werk voor een NL bedrijf als contractor. Officieel werk ik dus voor een detacheringsbureau hier in AU die de NL factureren.

Er zijn zeker opties👍
 
Als je jouw oude baas factureert is het supersimpel. Je start hier een bedrijfje. Een eenmanszaak (sole trader) of "BV" (PTY LTD) en jouw bedrijf factureert het bedrijf in NL.

Je kan betaling naar je NL rekening laten gaan en om de zoveel tijd het geld van EU naar AUD transferren (wise/OFX).

Iets technischer; je kan bij bijvoorbeeld wise online een account/wallet maken waar je euro's op kan ontvangen en dan direct op het platform naar je AUD wallet omzetten. Ik heb echter gewoon een raborekening, net zo makkelijk.
 
Mr Red Dust werkt ook voor NL en Chinees bedrijf en factureert dus ook als ZZPer. Was destijds ook nog jaartje aan het werk voor NLse werkgever als ZZPer. Aan huidige klanten factureert hij in USD (verzoek klanten) en geld gaat rechtstreeks naar Australische bankrekening (geen NLse rekening meer). Uiteraard betaalt hij wat fees maar valt reuze mee. Hij heeft onlangs een USD rekening geopend hier omdat de koers ongunstiger werd en hij daar dan tijdelijk zijn geld kon parkeren, maar nog niet nodig gehad want de koers is weer redelijk stabiel.
 
Als je jouw oude baas factureert is het supersimpel. Je start hier een bedrijfje. Een eenmanszaak (sole trader) of "BV" (PTY LTD) en jouw bedrijf factureert het bedrijf in NL.

Je kan betaling naar je NL rekening laten gaan en om de zoveel tijd het geld van EU naar AUD transferren (wise/OFX).

Iets technischer; je kan bij bijvoorbeeld wise online een account/wallet maken waar je euro's op kan ontvangen en dan direct op het platform naar je AUD wallet omzetten. Ik heb echter gewoon een raborekening, net zo makkelijk.
Interessant! Arjan wil dit ook gaan doen. Hoe zit het met btw? De Nederlandse opdrachtgevers moeten dan wel btw willen verleggen, of niet? Ook technisch, maar klopt onze aanname, dat dat voor Nederlandse bedrijven een drempel kan zijn? Dank vast!
 
Interessant! Arjan wil dit ook gaan doen. Hoe zit het met btw? De Nederlandse opdrachtgevers moeten dan wel btw willen verleggen, of niet? Ook technisch, maar klopt onze aanname, dat dat voor Nederlandse bedrijven een drempel kan zijn? Dank vast!
Ik reken geen BTW (en geen GST) aan NL bedrijven (wel 10% GST aan AU bedrijven). Bedrijven met wie ik samenwerk zijn groot genoeg dat ze boekhouders of accountants hebben - nog nooit een probleem geweest.

Edit: Foutje aangepast. Wel GST voor AU bedrijven
 
Last edited:
Ik reken geen BTW (en geen GST) aan NL bedrijven (wel 10% GST aan NL bedrijven). Bedrijven met wie ik samenwerk zijn groot genoeg dat ze boekhouders of accountants hebben - nog nooit een probleem geweest.
Goed om te horen. Ik snap het half. :) maar ik zal eerst mijn huiswerk doen. Dank!
 
Je NLse klanten krijgen gewoon jouw factuur uit Australia maar zonder BTW. Rest blijft hetzelfde. Scheelt in hun cashflow omdat ze geen BTW hoeven te betalen en dan weer terugvorderen bij de belastingdienst in hun BTW aangifte. Het wordt niks duurder.
 
Ik begrijp hem ook nog niet helemaal. Stel ik zou 100 euro per uur rekenen. Als zzp-er zou ik dan nog 21% btw heffen, nu dus niet. Maar wellicht wel GST? (Ik lees dat je tot 75K AUD in a single financial year geen GST hoeft te rekenen). GST is dan 10% over 100 euro. Aangezien ik voor een overheidsinstelling werk kunnen ze een groot deel van de BTW terugvorderen, ik neem aan GST niet.

Zou je eens een rekenvoorbeeld kunnen geven van 100 euro per uur? Wat factureer je en wat draag je waar af? Wat is netto inkomen?
 
Als je 100 euro per uur rekent vanuit Australie voor een klant in het buitenland en je maakt 40 uur per week, stuur je een factuur voor 4000 euro. Geen BTW ( je woont dan immers in Australia) en ook geen GST.
Dat is vergelijkbaar met NL, als je vanuit NL factureert naar het buitenland reken je ook geen BTW.

Zolang je niet meer dan 75000 AUSD omzet hoef je je inderdaad niet te registreren voor GST. Als je niet geregistreerd bent voor GST mag je het uiteraard ook niet op je factuur zetten (dat zou voor jou dan alleen gelden voor klanten binnen Australia). Je stuurt dan een 'invoice' geen 'tax invoice'. Maar, dan kun je ook niet de GST aftrekken die je betaalt aan anderen (bv. als je in Australia een nieuwe laptop koopt, of de GST op je telefoon rekening). Je kunt je wel vrijwillig registreren voor GST, maar dan moet je ook direct GST gaan rekenen aan je Australische klanten (je stuurt een tax invoice). Toen ik voor mezelf begon heb ik dat direct gedaan (ook al haalde ik dat eerste jaar niet de 75000 AUSD) zodat ik al de GST over mijn aanloopkosten kon terugvorderen. Als je je registreert voor GST moet je eens per kwartaal aangifte doen. Lees meer hier: https://www.ato.gov.au/Business/GST/Registering-for-GST/#WorkingoutyourGSTturnover1

Je draagt in het begin nog helemaal niets af over dat inkomen dus je moet geld reserveren voor inkomstenbelasting. Als zelfstandige hoef je normaliter pas in mei van het jaar na het financial year (dat hier loopt van juli tot juni) aangifte te doen. Dus het duurt wel een tijdje voordat je inkomstenbelasting moet afdragen. De belastingdienst bepaalt op basis van je aangifte of je daarna voorschotten moet gaan betalen. Ook dat is vergelijkbaar met de NLse situatie.

Wat je overhoudt van die 4000 euro per week ligt aan je jaarinkomen. Net als in NL is er een progressief belastingsysteem. Des te meer je verdient, des te meer je procentueel aan belasting betaalt. Zie hier de tax rates en onderaan de pagina vind je ook een income tax calculator: https://www.ato.gov.au/Rates/Individual-income-tax-rates/. Als zelfstandig ondernemer kun je uiteraard je kosten aftrekken wat weer je belastbaar inkomen verlaagt. Een van de aantrekkelijkste manieren om minder belasting te betalen (als je het kunt missen) is om 27,500 dollar per jaar in je superannuation te stoppen. Over die bijdrage betaal je maar 15% belasting in plaats van de volle income tax.
 
Als je 100 euro per uur rekent vanuit Australie voor een klant in het buitenland en je maakt 40 uur per week, stuur je een factuur voor 4000 euro. Geen BTW ( je woont dan immers in Australia) en ook geen GST.
Dat is vergelijkbaar met NL, als je vanuit NL factureert naar het buitenland reken je ook geen BTW.

Zolang je niet meer dan 75000 AUSD omzet hoef je je inderdaad niet te registreren voor GST. Als je niet geregistreerd bent voor GST mag je het uiteraard ook niet op je factuur zetten (dat zou voor jou dan alleen gelden voor klanten binnen Australia). Je stuurt dan een 'invoice' geen 'tax invoice'. Maar, dan kun je ook niet de GST aftrekken die je betaalt aan anderen (bv. als je in Australia een nieuwe laptop koopt, of de GST op je telefoon rekening). Je kunt je wel vrijwillig registreren voor GST, maar dan moet je ook direct GST gaan rekenen aan je Australische klanten (je stuurt een tax invoice). Toen ik voor mezelf begon heb ik dat direct gedaan (ook al haalde ik dat eerste jaar niet de 75000 AUSD) zodat ik al de GST over mijn aanloopkosten kon terugvorderen. Als je je registreert voor GST moet je eens per kwartaal aangifte doen. Lees meer hier: https://www.ato.gov.au/Business/GST/Registering-for-GST/#WorkingoutyourGSTturnover1

Je draagt in het begin nog helemaal niets af over dat inkomen dus je moet geld reserveren voor inkomstenbelasting. Als zelfstandige hoef je normaliter pas in mei van het jaar na het financial year (dat hier loopt van juli tot juni) aangifte te doen. Dus het duurt wel een tijdje voordat je inkomstenbelasting moet afdragen. De belastingdienst bepaalt op basis van je aangifte of je daarna voorschotten moet gaan betalen. Ook dat is vergelijkbaar met de NLse situatie.

Wat je overhoudt van die 4000 euro per week ligt aan je jaarinkomen. Net als in NL is er een progressief belastingsysteem. Des te meer je verdient, des te meer je procentueel aan belasting betaalt. Zie hier de tax rates en onderaan de pagina vind je ook een income tax calculator: https://www.ato.gov.au/Rates/Individual-income-tax-rates/. Als zelfstandig ondernemer kun je uiteraard je kosten aftrekken wat weer je belastbaar inkomen verlaagt. Een van de aantrekkelijkste manieren om minder belasting te betalen (als je het kunt missen) is om 27,500 dollar per jaar in je superannuation te stoppen. Over die bijdrage betaal je maar 15% belasting in plaats van de volle income tax.
Strikje erom?

🎁
 
Last edited:
Als je 100 euro per uur rekent vanuit Australie voor een klant in het buitenland en je maakt 40 uur per week, stuur je een factuur voor 4000 euro. Geen BTW ( je woont dan immers in Australia) en ook geen GST.
Dat is vergelijkbaar met NL, als je vanuit NL factureert naar het buitenland reken je ook geen BTW.

Zolang je niet meer dan 75000 AUSD omzet hoef je je inderdaad niet te registreren voor GST. Als je niet geregistreerd bent voor GST mag je het uiteraard ook niet op je factuur zetten (dat zou voor jou dan alleen gelden voor klanten binnen Australia). Je stuurt dan een 'invoice' geen 'tax invoice'. Maar, dan kun je ook niet de GST aftrekken die je betaalt aan anderen (bv. als je in Australia een nieuwe laptop koopt, of de GST op je telefoon rekening). Je kunt je wel vrijwillig registreren voor GST, maar dan moet je ook direct GST gaan rekenen aan je Australische klanten (je stuurt een tax invoice). Toen ik voor mezelf begon heb ik dat direct gedaan (ook al haalde ik dat eerste jaar niet de 75000 AUSD) zodat ik al de GST over mijn aanloopkosten kon terugvorderen. Als je je registreert voor GST moet je eens per kwartaal aangifte doen. Lees meer hier: https://www.ato.gov.au/Business/GST/Registering-for-GST/#WorkingoutyourGSTturnover1

Je draagt in het begin nog helemaal niets af over dat inkomen dus je moet geld reserveren voor inkomstenbelasting. Als zelfstandige hoef je normaliter pas in mei van het jaar na het financial year (dat hier loopt van juli tot juni) aangifte te doen. Dus het duurt wel een tijdje voordat je inkomstenbelasting moet afdragen. De belastingdienst bepaalt op basis van je aangifte of je daarna voorschotten moet gaan betalen. Ook dat is vergelijkbaar met de NLse situatie.

Wat je overhoudt van die 4000 euro per week ligt aan je jaarinkomen. Net als in NL is er een progressief belastingsysteem. Des te meer je verdient, des te meer je procentueel aan belasting betaalt. Zie hier de tax rates en onderaan de pagina vind je ook een income tax calculator: https://www.ato.gov.au/Rates/Individual-income-tax-rates/. Als zelfstandig ondernemer kun je uiteraard je kosten aftrekken wat weer je belastbaar inkomen verlaagt. Een van de aantrekkelijkste manieren om minder belasting te betalen (als je het kunt missen) is om 27,500 dollar per jaar in je superannuation te stoppen. Over die bijdrage betaal je maar 15% belasting in plaats van de volle income tax.
Dit is een solid uitleg. Dank! :)
 
Als je 100 euro per uur rekent vanuit Australie voor een klant in het buitenland en je maakt 40 uur per week, stuur je een factuur voor 4000 euro. Geen BTW ( je woont dan immers in Australia) en ook geen GST.
Dat is vergelijkbaar met NL, als je vanuit NL factureert naar het buitenland reken je ook geen BTW.

Zolang je niet meer dan 75000 AUSD omzet hoef je je inderdaad niet te registreren voor GST. Als je niet geregistreerd bent voor GST mag je het uiteraard ook niet op je factuur zetten (dat zou voor jou dan alleen gelden voor klanten binnen Australia). Je stuurt dan een 'invoice' geen 'tax invoice'. Maar, dan kun je ook niet de GST aftrekken die je betaalt aan anderen (bv. als je in Australia een nieuwe laptop koopt, of de GST op je telefoon rekening). Je kunt je wel vrijwillig registreren voor GST, maar dan moet je ook direct GST gaan rekenen aan je Australische klanten (je stuurt een tax invoice). Toen ik voor mezelf begon heb ik dat direct gedaan (ook al haalde ik dat eerste jaar niet de 75000 AUSD) zodat ik al de GST over mijn aanloopkosten kon terugvorderen. Als je je registreert voor GST moet je eens per kwartaal aangifte doen. Lees meer hier: https://www.ato.gov.au/Business/GST/Registering-for-GST/#WorkingoutyourGSTturnover1

Je draagt in het begin nog helemaal niets af over dat inkomen dus je moet geld reserveren voor inkomstenbelasting. Als zelfstandige hoef je normaliter pas in mei van het jaar na het financial year (dat hier loopt van juli tot juni) aangifte te doen. Dus het duurt wel een tijdje voordat je inkomstenbelasting moet afdragen. De belastingdienst bepaalt op basis van je aangifte of je daarna voorschotten moet gaan betalen. Ook dat is vergelijkbaar met de NLse situatie.

Wat je overhoudt van die 4000 euro per week ligt aan je jaarinkomen. Net als in NL is er een progressief belastingsysteem. Des te meer je verdient, des te meer je procentueel aan belasting betaalt. Zie hier de tax rates en onderaan de pagina vind je ook een income tax calculator: https://www.ato.gov.au/Rates/Individual-income-tax-rates/. Als zelfstandig ondernemer kun je uiteraard je kosten aftrekken wat weer je belastbaar inkomen verlaagt. Een van de aantrekkelijkste manieren om minder belasting te betalen (als je het kunt missen) is om 27,500 dollar per jaar in je superannuation te stoppen. Over die bijdrage betaal je maar 15% belasting in plaats van de volle income tax.
Wauw, dank voor je uitgebreide antwoord. Daar kan zeker een strikje om.

Zoals ik het lees zie ik geen nadelen om te registreren voor GST. Ook het feit dat ik er niet mee te maken zal hebben aangezien ik één Nederlandse klant heb. Daarbij heb ik wel het voordeel van GTS terugvorderen. Tevens loop je geen risico wanneer je boven de threshold komt van 75000 AUSD.
 
Begrijp je redenering niet FOL

Niet geregistreerd: 60,000 omzet - 11,000 (10k + GST) aan kosten = 49,000 netto omzet
Wel geregistreerd: 60,000 omzet + 6,000 GST - 11,000 (10,000 kosten + 1,000 GST) - 5,000 af te dragen GST (6000 - 1000) = 50,000 netto omzet.
Je moet die GST nooit als omzet zien. Je bent doorgeefluik. Je ontvangt het en draagt het weer af minus het deel dat jezelf betaald hebt. In jouw voorbeeld 5,000.

Echter, als je niet geregistreerd bent voor GST, is de GST die je betaalt over je kosten wel extra 'out of pocket' omdat je dat niet kunt terugvorderen. Want net als iedere andere burger moet je wel GST betalen over.
 
Begrijp je redenering niet FOL

Niet geregistreerd: 60,000 omzet - 11,000 (10k + GST) aan kosten = 49,000 netto omzet
Wel geregistreerd: 60,000 omzet + 6,000 GST - 11,000 (10,000 kosten + 1,000 GST) - 5,000 af te dragen GST (6000 - 1000) = 50,000 netto omzet.
Je moet die GST nooit als omzet zien. Je bent doorgeefluik. Je ontvangt het en draagt het weer af minus het deel dat jezelf betaald hebt. In jouw voorbeeld 5,000.

Echter, als je niet geregistreerd bent voor GST, is de GST die je betaalt over je kosten wel extra 'out of pocket' omdat je dat niet kunt terugvorderen. Want net als iedere andere burger moet je wel GST betalen over.
Excuses je hebt gelijk! Ala je niet voor gst geregistreerd bent mag je geen gst rekenen, doh.. daar ging het even fout 😊
 
Back
Top