Werkdruk?

guika

New Member
Beste mensen,

Wij zijn afgelopen jaar in Australië geweest. Wat opviel was de ruimte, de openheid van de mensen, het makkelijke contactmaken, en de rust in het dagelijkse leven etc.
Vooral dit laatste is natuurlijk gezien door een vakantiebril. Wel viel al op na slechts enkele weken in OZ te zijn geweest het hier in NL toch wel een gekkenhuis is. Sindsdien speelt het emigreren met enige regelmaat in mijn achterhoofd. Heb nog een heel leven voor de boeg (net 30) hoop ik, waarbij ik een steeds verdere behoefte aan ruimte, vrijheid, veiligheid met name ook voor mijn nageslacht.

Ook diverse mensen gesproken op de campings, zowel ex-nederlanders als australiers. Waarbij veel mensen aangaven vooral naar OZ te komen en de geëmigreerde nederlanders vooral niet meer terug wilden of konden. Dit zegt toch wel iets (of zijn dit alleen de succes-story's).
Mijn huidige functie is projectleider bij een bouwmanagementbureau. Achtergrond HBO bouwkunde. Nu begrijp ik dat hier een tekort aan is. Evenals in Nederland waarbij we hier per persoon voor 1,5 man werk moeten doen.
Als er zo'n tekort aan personeel in OZ is vraag ik mij af of er van de relaxtere levenstijl iets over blijft.

Vooropgesteld dat je overal werken moet ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Werkdruk minder, en zeker niet minder feestdagen. Ik denk minstens evenveel en misschien een ietsje meer, want ALS een feestdag op een zondag valt, schuiven we het hier gewoon door naar de daaropvolgende maandag... ;-)
 
[quote author=perthpete link=topic=7160.msg91776#msg91776 date=1180958743]
want ALS een feestdag op een zondag valt, schuiven we het hier gewoon door naar de daaropvolgende maandag... ;-)
[/quote]

is dat dan niet in Nederland? Zijn jullie die dan kwijt?

An, domme Belg  :smile:
 
De laatste keer dat ik in NL was, wel ja (sprak de al meer dan een HEEEEL jaar in Perth wonende ;-) ;-). Kerstmis in het weekend? Dan gewoon alleen zaterdag en zondag vrij ...
 
Hmmm: het hangt er heel erg vanaf in wat voor sector je werkt en of je eigen baas bent of niet.

In verhouding heb je hier veel sole traders of kleine bedrijfjes die vaak veel uren moeten draaien (vandaar Linda's data denk ik)

Ik denk dat je hier meer moet werken omdat het sociale vangnet niet zo groot is als in NL maar werkdruk? Hier in Brizzie is het allemaal redelijk laidback hoor!  :up:
Maar nu werkte ik in NL (had een eigen bedrijf) ook wel heel erg veel en hier (redelijk) normale uren dus misschien een ietsie subjectief...
 
Ik werk in Nederland toch echt 1692 uur per jaar op full time basis, en PerthPete heeft gelijk dat je in Australie toch echt meer feestdagen krijgt dan in Nederland. 2e kerst dag op een zondag......da's pech, feestdag weg! :smile:
 
Zie post van Linda.

Er zijn diverse statistieken verschenen waaruit blijkt dat het gemiddeld aantal gewerkte uren in Australie hoger ligt dan andere westerse landen, inclusief Nederland.

Uit andere statistieken blijkt dat de arbeidsproductiviteit (productiviteit per uur) in Nederland weer hoger ligt.

(Ik weet dat ik eigenlijk linkjes zou moeten plaatsen naar artikelen die dit onderbouwen maar daar heb ik effe geen zin in.)
 
Ik denk inderdaad dat het eraan ligt of je jezelf als een eigen bedrijfje inzet (sub-contractor), of dat je voor een baas werkt. En dat is in NL waarschijnlijk hetzelfde. Eigen zaak: meer uren. Maar dat kan dan ook meer geld en meer vrijheid van keuze betekenen. En ik denk dat (vooral ook in bouw, maar correct me if I'm wrong) er meer subcontractors zijn hier = meer uren.

Wat productiviteit per uur kan ik niets zeggen, en zelf werk ik op een stresswerkplek, maar het hoeft niet overal zo te zijn. Kan ook niet goed met NL vergelijken, ben er te lang weg.

Ben benieuwd wat je besluit te doen, guika!

Cheers,
Inacar
 
Inderdaad: eigen bedrijf = meer uren (vooral een-mans zaken / tradies). En aangezien dat in Australie vel anntrekkelijker is (meer uren = meer geld, meer dan in NL) zijn er ook veel van die zaakjes. Ik denk veel meer dan in NL.

Dus is het inderdaad zo: welke statistieken worden gebruikt? Ik zou geinteresseerd zijn om te weten hoe de uren verhouding is tussen zeg maar kantoorbanen in NL versus AU en eigen ondernemers in NL versus AU, etc...
 
[quote author=CJ link=topic=7160.msg91814#msg91814 date=1181011998]
Ik weet dat ik eigenlijk linkjes zou moeten plaatsen naar artikelen die dit onderbouwen maar daar heb ik effe geen zin in.
[/quote]
Ik ben er wel nieuwschierig naar, dus als je ooit nog es zin hebt  :smile:
 
1367 uur werken in Nederland????
Dat geldt zeker voor mensen die 36 uur per week werken ofzo?
Ik werkte toch echt meer.

Effe rekenen:
Een  jaar heeft 52 weken.
Ik had 4 weken verlof --> dus 52-4 = 48 weken.
48 weken * 5 dagen = 240 dagen per jaar.
Daarvan heb je zeg maar 10 feestdagen, dus 240-10 = 230 dagen.
Dat omgerekend in uren: 230*8 = 1840 uur werken per jaar.
En dat zijn nog niets eens de overuren die je wel eens maakt.
Volgens mij ben ik dan nog ruim met de feestdagen ook, maar vooruit.
 
Ik rekende voor ik met pensioen ging alleen maar "declarabele uren".....  :evil:  De rest was eigen tijd. Hoe meer declarabele uren des te meer ik kon doen in mijn vrije tijd.  :lol:

Alle gekheid op een stokje.... Normaal gesproken reken je inderdaad met 230 werkdagen in een jaar (dat is 365 minus de zaterdagen, zondagen, nationale feestdagen en vakantiedagen). 1376 uur per jaar is dus ca. 6 uur per dag.

De aangegeven cijfers zijn niet geheel duidelijk t.a.v. de gekozen basis: er wordt het aantal uren vermeld "per job". Dus niet per FTE en dan kan het nog al verschil maken in hoeverre er met part time jobs rekening wordt gehouden.
 
Ik werk 36 uur, maar dan kom ik nog op ruim 1665 uur (vakantiedagen en feestdagencompensatie er van af getrokken). Qua uren werken denk ik dat het ongeveer hetzel;fde blijft. Werk nl in de zorgsector.
 
Ik heb vorige week mijn urenoverzicht gekregen voor het boekjaar 2006/2007. Daar staat onder andere op:

Uren (ik werk 80%)  1664
feestdagen                56
Vakantie                    227

Dan kom ik totaal op 1381 uur op basis van 32 urige werkweek. Dat komt dicht bij 1367 uur! 
 
Ik mijn huidige rol is de werkdruk vele malen groter dan in NL. We hebben hier wel meer feestdagen, al moet ik dan ook vaak werken.

In mijn contract staat een werkweek duurt 36,25 uur, maar gemiddeld ga ik daar zo'n 10 uur (onbetaald) overheen. :bangcomputer:

Gelukkig wordt ik wel veel beter betaald dan in NL .  :up:
 
Jij werkt gemiddeld 2 uur over per dag Joep? Oef... ik heb absoluut geen 9-to-5 mentaliteit maar elke dag gemiddeld 2 uur overwerken... dat gaat me wel wat te ver...

Als ik het druk heb omdat er veel projecten zijn heb ik geen moeite met meer uren draaien (omdat ik contractor ben worden sommige overuren ook nog eens uitbetaald  :up: dat helpt ook  :wink:) maar als ik meer uren moet draaien omdat bijv. andere teams het verknald hebben... dat doe ik niet structureel... ik heb geen aspiraties om hogerop te komen dus dat is ook geen motivatie

Over dat aantal uren: ik merk dat hier meer man en vrouw fulltime werken waar in NL beide meer parttime werken. Dat kan het verschil verklaren? Dunno know...
 
Het is al eerder gezegd; de productiviteit is in N'land gemiddeld hoger. Toen ik hier kwam en hoorde dat 'het zo druk was' stelde ik me daar níet bij voor dat er tijd was om te gaan lunchen. "Lunchen??", dacht ik, "daar had ik nooit tijd voor!" (Ja goed, dat is dom, had ik wel moeten doen, was ik nu misschien nog gezond). Ik heb dus toch wel de indruk gekregen dat 'mijn' hectisch anders was dan Australisch hectisch.

Maar misschien is Australisch hectisch wel gezonder voor de mens... :), dan maar wat extra uren.

Een open deur en al eerder gezegd; iedereen die een toko runt en verantwoordelijk is voor de banen van een groep mensen haalt zich beduidend meer stress op de nek dan de werknemer die die verantwoorlijkheid níet heeft.
 
Hey!
Ik ben een I D E E O O T, ik werk bijna 2500 hr/jaar (50 weken @ 50 hr). Dat komt ervan om zelfstandig te zijn. Ik verdien wel aardig, maar dat kost tol! Het zal zalig zijn om normale werkomstandigheden (uren en werkdruk) mee te maken! En ik verlang naar verlofdagen!
Groeten Henk
 
Back
Top