Werken als rietdekker

Markus

XPdite Sponsor
Ons plan staat vast ,emigreren. :roll:
Ik ben 36 jaar heb een vrouw en 2 kinderen.
Het doel is Australie of Nieuw-Zeeland.
Momenteel heb ik een rietdekkersbedrijf.
Ik vroeg mij af of dit beroep ook in Australie voorkomt,zie mijn website www.rietdekkerbron.nl.
De bedoeling is om in Australie een huis te kopen + vakatieverblijven om te verhuren.
Maar mochten er huizen met rieten daken zijn (wat niet is kan ik daar misschien ook introduceren)zou ik in eerste instantie ook mijn beroep daar ook eerst door kunnen zetten.
Alle suggesties over beide doelstellingen zijn welkom en in welk deel van Australie of( Nieuw-zeeland).

Hi Welkom op dit forum

Maar mochten er huizen met rieten daken zijn (wat niet is kan ik daar misschien ook introduceren)
Misschien wel heel simplistisch bedacht van mij hoor maar....is een dergelijk dakbedekking niet erg brandgevaarlijk in Australie? Ik heb het zelf nog nooit gezien hier trouwens.

Klopt het dat de Engelse term Thatcher is (or Roofer?)

Groetjes
Syl (die zelf in een houten huis woont met "a tin roof" in Sunny Queensland :-D :lol:)

Het brandgevaar voor rieten daken wordt door vele mensen vaak wel sterk overdreven.
Het risico is wel iets groter dan met bv. een pannendak ,maar je kan een rieten dak ook impregneren met een brandvertrager.
Het klimaat verder in (bepaalde?) delen van Australie is ideaal voor een rieten dak ,meer zon dan hier in nl. wat weer garant staat voor een langere levensduur voor een rieten dak.

De engelse term Thatcher is helemaal correct Syl. :up:

Zou toch wel mooi zijn in Australie,huizen met riet. :)

P9190062.jpg

Het is niet om reclame voor mijn bedrijf te maken want het uitendelijke doel is toch de verhuur van vakantie huisjes in Australie (Nieuw-zeeland).
Iemand hier ervaring mee?

Het brandgevaar voor rieten daken wordt door vele mensen vaak wel sterk overdreven.
Maar ...Australia is wel ietwat "brandgevaarlijker" dan menig ander land mede door de vele zon-uren EN extreme droogte. Vandaar dus mijn vraag :). Kan me voorstellen dat je dan ook tegen een flinke verzekering aan zit te kijken? Grappig trouwens dat ik nu iets lees over Rietdekkers, had het er gisteren nog over met iemand over de phone, vrienden van ons hebben ook een rietdekkers bedrijf en we hadden het over eventuele mogelijkheden voor emigratie.

Ik vind het zelf wel een heel mooi gezicht hoor :up:  Je ziet hier eigenlijk alleen dergelijke daken op patio's en tuinhuisjes/gazebo's/spa's etc. a-la-Bali-style. 
3.8-Round-over-Spa.jpg

Groetjes
Syl

Hey Markus,
Dit is toch ook een mogelijkheid, aan de stranden?
[quote author=Syl link=topic=2709.msg29497#msg29497 date=1127887700]
Ik vind het zelf wel een heel mooi gezicht hoor :up:  Je ziet hier eigenlijk alleen dergelijke daken op patio's en tuinhuisjes/gazebo's/spa's etc. a-la-Bali-style. 
[/quote]

Rene

De uitdrukking heet : a thatched roof.

Komt nauwelijks voor in OZ, ook waarschijnlijk vanwege brandgevaar, maar wellicht ook betreffende de kosten.
Je moet niet vergeten, dat 95 procent van alle daken, de dakpannen of de colourbond rechtstreeks op de daklatten (rafters) liggen, dus je hebt geen dakbeschot.
Je kunt dus door het opzijschuiven van 2 pannen zo in elk willekeurig huis naar binnen komen, dan zoek je het mangat" op en bingo.
Heb ik eens moeten doen omdat de sleutel nog binnen lag, het duurde 130 seconden en kwam ik door de voordeur weer naarbuiten.
Wel moet je op het dak zien te komen eerst natuurlijk.

Dus die extra beschieting welke je nodig hebt zal grotere kosten met zich meebrengen, maar ik kan niet bepalen of er in OZ een markt voor is.

Cheers
Jan

@ Jan H

Ook bij traditioneel rietdekken heb je geen dakbeschot en kijk je van binnen rechtstreeks tegen het riet,dus het riet wordt ook gelijk op de daklatten bevestigd.

Maar riet kan desgewenst ook op een dakbeschot aangebracht worden (schroefdak).
Het voordeel is dat je dezelfde verzekeringspremie betaalt als voor een pannedak.

[quote author=Rene-L link=topic=2709.msg29669#msg29669 date=1127927716]
? @ Renee-L ?
[/quote]

Ha,ja sorry ik zou nog antwoorden op jou opmerking maar werd plots onderbroken.

Die foto van Syl betreffende rieten daken en jou opmerking is een mooi voorbeeld van wat mogelijk is met riet.

Project7.jpg

Deze speelhut is ook een eigen ontwerp.
P6260001.jpg

Maar ...Australia is wel ietwat "brandgevaarlijker" dan menig ander land mede door de vele zon-uren EN extreme droogte. Vandaar dus mijn vraag :). Kan me voorstellen dat je dan ook tegen een flinke verzekering aan zit te kijken? Grappig trouwens dat ik nu iets lees over Rietdekkers, had het er gisteren nog over met iemand over de phone, vrienden van ons hebben ook een rietdekkers bedrijf en we hadden het over eventuele mogelijkheden voor emigratie.

@Syl

Wat toevallig. :)
Hebben zij al een plan van aanpak ?
Waar is dat bedrijf gevestigd?

Wat de verzekering betreft zie mijn reactie op Jan H.
Eigenlijk is overal wel een oplossing voor.

Nee geen plan van aanpak :) verre van.....een van de partners van het bedrijf speelt met de gedachten om naar Indonesia te gaan (meer in het bed & breakfast circuit) maar wij proberen steeds Australia "te verkopen" als DE bestemming  :-D maar aangezien het niet zo heel makkelijk is om hier binnen te komen keek ik gewoon even (uit nieuwsgierigheid) of ze via hun beroep binnen zouden kunnen komen. Maar Thatcher staat niet op de MODL :-(.

Groetjes
Syl

Maar Thatcher staat niet op de MODL :-(.

Sorry maar ben nog niet helemaal thuis met de gang van zaken in Australie, maar je bedoelt met MODL dat ik op basis van mijn beroep Australie niet binnenkom?

Er staan een hoop "trades" beroepen op die lijst maar volgens mij staat Thatcher / Roofer er niet bij....maar ik heb maar even met een half oog gekeken van de week, dus je weet maar nooit?? Misschien weet iemand anders hier op het forum nog raad??

Groetjes
Syl

p.s. Markus, hele mooie foto's zeg!  :up:

Helaas kan ik geen tips, adviezen of iets dergelijks geven op dit topic. ( :shout:[size=8pt]Wat doe je hier dan![/size]) Maar wil toch wel even zeggen dat ik het geweldig mooi vindt wat je maakt!

Groetjes Lin

Back