Dag mensen, ik lees hier op dit forum dat er een aantal mensen op zoek zijn naar een baan in de mijnen.
3 jaar geleden ben ik vertrokken naar Australië op een WHV. Nadat ik via via in Mt Isa, QLD, was aangekomen voor een baan ben ik na werktijd gaan solliciteren voor een baan in de mijnen. Na 3 maanden had ik geluk en gaf een werkgever mij een kans. Deze heb ik toen aangegrepen en heb toen een super leuke en fijn tijd gehad. Voorafgaand aan mijn sollicitatie heb ik wel wat cursussen moeten volgen die flink wat duiten gekost hebben. Fire & First Aid, Metalliferous underground, Metalifferous underground en nog een aantal meer. Door deze papiertjes op zak te hebben vergrootte ik mijn kans op een baan in de mijnen.
Ik kan vertellen dat als je eenmaal in de mijnen hebt gewerkt dat je dan makkelijker weer bij een andere werkgever in de mijnen kan werken door dat je ervaring hebt. Zo ben ik tijdens mijn werk vaak gevraagd om voor andere bedrijven te werken en heb later een FIFO job gekregen vanuit Brisbane naar MT Isa. 2 weken op een af. verzorgd met accomodatie en super goed eten, vluchten betaald gekregen etc. En dit te bedenken dat ik 3 maanden aan het solliciteren ben geweest voordat ik maar een kans had gekregen. Ik hoop straks weer zo terecht te komen als we daar gaan settelen.
Zelf ben ik loodgieter, maar ben niet gelicensed in Australië.
Ik heb nu mijn permanent skilled worker visum binnen en wil daar graag als loodgieter aan de slag. Ik zal wel mijn lisence moeten gaan halen want dat is wat ze ALLEMAAL vragen (ook voor de electricien hierboven). Ik hoop dat iemand mij/ons kan vertellen of dat het moeilijk is om je lisence te halen voor desbetreffende beroepen.
Ik hoor van mijn collega's uit Australie dat de mining nu erg "slow" is en dat de boom een beetje over is. Zelf denk ik dat het wel weer snel zal oppikken want wij zijn met zijn allen hongerig naar grondstoffen.
Mochten er mensen zijn die vragen hebben, dan ben ik meer dan berijd om deze (proberen) te beantwoorden.
Groeten Jim & Tam