Werken in de mijnen??

Cor

New Member
Hoi ben Cor en woon/werk in Breda, als monteur/technicus beveiliging telecom elektricien.
Nu wil ik graag naar Australië gaan om dit werk of wellicht iets anders te gaan doen.
Nu hoor ik dat er in de mijnen veel werk is. Heeft iemand hier iemand ervaring mee?
Of zijn er nog meer leuke banen met mogelijkheid om voor altijd in Australië te emigreren?

Hoi Cor,

Op dit moment is er in de mijnen niet heel veel werk meer, en ze verkiezen Australiers zeker boven buitenlanders.
Ik begrijp dat je permanent naar Australië wilt emigreren? Misschien kun je een check laten doen bij een emigratiebureau om te zien of je in aanmerking komt voor een permanent visum.

Groetjes Gwen

Technisch personeel is nog steeds wel erg gewild. De mining boom is wel even wat minder en de mijnen hebben een hoop mensen ontslagen om ze daarna
weer aan te nemen tegen lager loon. Momenteel is het wat coal betreft in Haypoint/Mackay weer net zo druk als voor de crisis. Echter is de koolprijs
de helft minder. Maar goed en ervaren technisch personeel is altijd en overal behoefte aan. Net als in NL.

Olie, Gas, Chemie? Niet zeker in hoeverre jouw skills aansluiten op deze business maar verspreid over Australië lopen er vele grote 'new build' projecten ter waarde van miljarden. Voornamelijk LNG (Liquid Natural Gas). Wellicht dat je hier iets interessants vindt.

Welkom! Je kansen in laten schatten door een bureau geeft voor een relatief klein bedrag veel aanknopingspunten.

• Like
Reactions: Jor
G'day Cor,

Welkom op het forum!

Om realistisch te blijven zou ik de Mijnbouw even vergeten met de boven benoemde kwalificatie. Wellicht als je jou kwalificatie kunt omzetten zou je eerst paar jaar Australische ervaring en lokale ervaring op moeten doen.

Er is inderdaad heel veel werk in de Mijnen, waar ik zelf ook in werk. Om er binnen te komen is knap lastig, maar niet onmogelijk mist je de juiste ervaring en papieren heb.

Focus eerste op het visum en een lokale job, bouw zo je eigen netwerk op en probeer via via de Mijnbouw in te gaan. Ik heb nu voor de tweede keer succes op een baan in de Mijnen door gewoon aan de deur te kloppen. Via Seek.com.au of andere website heb ik nog nooit succes gehad of heb ik van iemand anders gehoord dat ze succes in de Mijnbouw hebben gehad, altijd via iemand die kent of persoonlijk hebt gesproken.

Misschien eventueel een TAFE cursus in Australie doen om als Electrician in de Mijnbouw te gaan werken. Er zijn altijd wel Electrician onsite, maar wel met de juiste opleiding en ervaring.

Succes.

Cheers, Will.

• Like
Reactions: Cor
Olie, Gas, Chemie? Niet zeker in hoeverre jouw skills aansluiten op deze business maar verspreid over Australië lopen er vele grote 'new build' projecten ter waarde van miljarden. Voornamelijk LNG (Liquid Natural Gas). Wellicht dat je hier iets interessants vindt.

Misschien goed om te weten dat boven benoemde nieuwe projecten onder 'green field' vallen en bestaande als 'brown field'.

Er is net een nieuw contract afgesloten om een 4de LNG plant te gaan bouwen op Curtis Island, dus green field. De bestaande 3 plants hebben natuurlijk veel brown field projecten voor improvement.
Meeste werken op curtis island voor Rio Tinto of Bechtel en Monadelphous is groot in Fabrication. Laing o 'rouke is net een groot construction project gestart in Darwin. Wheatstone en Gorgon project vragen ze ook nog genoeg mensen. En in Roma wordt nu een Power Plant op LNG commissioned.
In Gladstone is mega pipeline project aan de gang en in Mackay word een tweede fuel import terminal gebouwd.

Dit zijn de grootste projecten in mijn netwerk, er zijn wellicht veel meer lopende projecten.

Zelf werk ik voor WorleyParsons en die zijn ook weer volop mensen aan het aannemen.

Thank you all, this Saturday I'll go to a meeting from visa4you in Utrecht. I did the visa check and I probably can get a sponsored visa for the South.
I only wonder what the medical check means?? What kind of check it is does some one know?

Je moet naar een speciale arts die door de Immi dienst is aangewezen en die checkt dan je gezondheid. Volgens mij moet je ook xrays van je longen laten maken en er wordt bv gekeken naar je bloedruk, gewicht, weet ik veel wat... Maar stel dat er uit komt dat je een groot 'gevaar' bent voor de Australische ziektenkostenpost, dan zou je hierdoor geen visum kunnen krijgen.

Thank you all, this Saturday I'll go to a meeting from visa4you in Utrecht. I did the visa check and I probably can get a sponsored visa for the South.
I only wonder what the medical check means?? What kind of check it is does some one know?
De medische keuring stelt niet zoveel voor. Inderdaad een 'chest x-ray', ogen, oren, keel, urine, bloeddruk en in sommige gevallen een bloedtest. Die heb ik in NL niet gehad, maar bij m'n keuring voor m'n vaste visum hier in Australie wel. Kan ook komen omdat ik met 'kinderen' werk = ben bibliothecaris bij TAFE en een deel van onze studenten zijn onder de 18.

Ik had bij mijn keuring wat last van mijn onderrug, maar de arts was daar vrij simpel in: zolang het mij niet belemmerde bij het uitvoeren van mijn beroep was het geen probleem. Dus...

Ik heb totaal geen ervaring met werken in een mijn maar ik heb een cliënt die 'mechanical engineer" is( althans dat vertelde hij mij terwijl ik zijn injectie toediende) die werkt in de mijnbouw. Na zijn opname en 2 jaar niet te hebben gewerkt kreeg hij vrij vlot weer een baan bij zijn oude werkgever in Perth. Deze betaald zijn accommodatie, vlucht 1 x 4 weken retour naar Melbourne. Ze hebben een medical team die hem ook zijn anti psychotica spuit(ik heb elke 2 weken contact met hen)
Het betreft iemand die mede door zijn psychiatrische ziekte het gemiddeld 2 jaar kan volhouden om te werken, dan decompenseerd hij....hersteld en kan zo te zien weer snel aan het werk. Tja...is hij nou zo goed? Of ligt het aan het feit dat hij een CV heeft met Aussie ervaring?

Ik heb een beetje een vergelijkbaar idee. Ik wil ook graag in de mijnen van Australie werken. Heb in het nieuws gezien dat het nu wat minder gaat daar. Ik wilde daar heen gaan en dan een dump truck license halen. Vervolgens wil ik dan werk gaan zoeken. Heeft iemand nog tips. Kan ik het beter anders doen. In een voorgaande post zag ik dat je via via mensen moet kennen. Hoe makkelijk is dat? Is mijn plan reëel? Ik wil hier voor zeker een jaar werken. Voornamelijk om van mijn studie schuld af te komen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen
alvast heel erg bedankt.

Dag mensen, ik lees hier op dit forum dat er een aantal mensen op zoek zijn naar een baan in de mijnen.
3 jaar geleden ben ik vertrokken naar Australië op een WHV. Nadat ik via via in Mt Isa, QLD, was aangekomen voor een baan ben ik na werktijd gaan solliciteren voor een baan in de mijnen. Na 3 maanden had ik geluk en gaf een werkgever mij een kans. Deze heb ik toen aangegrepen en heb toen een super leuke en fijn tijd gehad. Voorafgaand aan mijn sollicitatie heb ik wel wat cursussen moeten volgen die flink wat duiten gekost hebben. Fire & First Aid, Metalliferous underground, Metalifferous underground en nog een aantal meer. Door deze papiertjes op zak te hebben vergrootte ik mijn kans op een baan in de mijnen.

Ik kan vertellen dat als je eenmaal in de mijnen hebt gewerkt dat je dan makkelijker weer bij een andere werkgever in de mijnen kan werken door dat je ervaring hebt. Zo ben ik tijdens mijn werk vaak gevraagd om voor andere bedrijven te werken en heb later een FIFO job gekregen vanuit Brisbane naar MT Isa. 2 weken op een af. verzorgd met accomodatie en super goed eten, vluchten betaald gekregen etc. En dit te bedenken dat ik 3 maanden aan het solliciteren ben geweest voordat ik maar een kans had gekregen. Ik hoop straks weer zo terecht te komen als we daar gaan settelen.

Zelf ben ik loodgieter, maar ben niet gelicensed in Australië.
Ik heb nu mijn permanent skilled worker visum binnen en wil daar graag als loodgieter aan de slag. Ik zal wel mijn lisence moeten gaan halen want dat is wat ze ALLEMAAL vragen (ook voor de electricien hierboven). Ik hoop dat iemand mij/ons kan vertellen of dat het moeilijk is om je lisence te halen voor desbetreffende beroepen.

Ik hoor van mijn collega's uit Australie dat de mining nu erg "slow" is en dat de boom een beetje over is. Zelf denk ik dat het wel weer snel zal oppikken want wij zijn met zijn allen hongerig naar grondstoffen.

Mochten er mensen zijn die vragen hebben, dan ben ik meer dan berijd om deze (proberen) te beantwoorden.

Groeten Jim & Tam

Back