Werken in Nederland voor je Australische werkgever.

beer

Member
Hoi,

Sinds een jaar ben ik weer terug in NL. Mijn huis was niet verkocht in Nederland en de jongen die het huurde ging eruit. Ik wilde het niet verhuren aan iemand die ik niet kende. In Sydney waren we het een beetje beu om elk jaar een nieuwe huurwoning te moeten zoeken, omdat de huur niet werd verlengd. Kopen was geen optie vanwege de rorenhoge prijzen daar. Jammer want ik had het vreselijk goed naar mijn zin. Nu dus in Nederland met mijn Australische vrouw en ons zoontje.

Mijn Aussie werkgever wilde eigenlijk dat ik voor hen bleef werken, maar omdat ik niet wist waar ik allemaal op moest letten en het korte termijn beslissing zou worden, heb ik niet direct ja gezegd.
Nu wil ik eigenlijk wel die stap wagen, maar heb nog steeds veel vragen. Wellicht dat iemand weet waar ik moet zijn met vragen.

Bv:

- hoe zit het belasting technisch?
- betaling in AU$ of €?
- pensioen?
- ziektekosten?
- enz, enz

Is er iemand die werkt voor een Australische werkgever hier in Nederland of heeft dit gedaan en kan advies geven?

Ad

- hoe zit het belasting technisch?
- betaling in AU$ of €?
- pensioen?
- ziektekosten?
- enz, enz

Simpel, je betaalt belasting en premies in het land waar je de werkzaamheden verricht, indien die periode meer dan 182 dagen per jaar is.
Dat geldt ook voor de AOW en andere volksverzekeringen, evenals de verplichte ziektekosten verzekering.

Of je ervoor kiest op AUD of EUR te krijgen is een keuze. Denk aan het valuta risico wat je continue loopt als je in AUD betaald krijgt en de kosten in EUR zijn.

Overigens zijn er forumleden die voor een NL werkgever in AU werken. Daar geldt het omgekeerde voor, maar is zeer vergelijkbaar. @afterbang

Correct. Maar strikt genomen werk ik voor Hays Australia. Die betalen me. Mijn uiteindelijke werkgever is een NL bedrijf maar Hays zit daar tussen. Ik heb dus wel gewoon een OZ uitbetaling. (Maakt bankzaken makkelijker. De Missus heeft wel een directe betaling uit NL en dat maakt banken een beetje huiverig inzake home loans, Credit Cards enz. Maar dat terzijde.)

Los daarvan dien je gewoon belasting te betalen waar je meer dan die 182 dagen zit. Miss Bang betaalt hier haar belasting. Dus @FritsC zijn verhaal klopt vanuit onze ervaring.

Je kan ook eens kijken of er specifieke belastingsverdragen zijn tussen Australië en België/Nederland. Weet niet precies hoe dat zit, maar zo was het in elk geval voor ons jaar in de VS. Voor bepaalde beroepen zijn er soms afspraken gemaakt, en/of voor kortere verblijven. Kan soms in de beginperiode interessant zijn (of ook niet, want wij zullen uiteindelijk belastingen betalen in België, het was interessanter geweest mocht dat de VS geweest zijn, maar goed).

Back