Werken in Sydney

Esra

New Member
Dag Allemaal,

Drie jaar geleden ben ik als Au-Pair naar Sydney geweest, ik ben instantly verliefd geworden op de stad. Na veel reizen en vaak verhuizen voelde ik mij eindelijk thuis. Helaas moest ik terug om mijn opleiding voort te zetten. Vorig jaar ben ik voor 9-10 weken terug geweest naar mijn host family om ze op te zoeken en ik mocht bij ze in huis blijven for the time being. En weer werd ik herinnerd aan hoe fijn ik het vind in Sydney.

Nou is het dan bijna zover en ga ik eindelijk afstuderen (waarschijnlijk in Oktober) Ik heb al ontzettend veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en al contact opgenomen met veel scholen. Ik wil graag aan de slag als docent. Nu studeer ik Engels en begrijp ik dat ik natives geen Engelse lessen kan geven, maar ik dacht misschien kan ik op basisscholen terecht of op language scholen. Ik heb al heel veel gemaild maar helaas reageren bedrijven daar niet altijd op. Ik heb ook al contact opgenomen met de Nederlandse scholen.

Is er iemand die een school weet waar je als buitenlander aan de slag kunt en die ook sponsorvisums aanbieden? Ik hoop dat er iemand is die mij hierbij kan helpen!

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Esra

Hoi Esra,

Welkom op het forum.
Ik ben geen expert, maar ik denk dat je inderdaad meer kans zult maken op particuliere scholen, bedoeld voor EFL cursussen (English as Foreign Language). Dan krijg je waarschijnlijk klasjes met vooral Aziatische studenten, zoals Koreanen en Chinezen. Of ze sponsoren, weet ik niet. Een vast bestaan lijkt het me ook niet, maar het is een begin.

Hou er wel rekening mee dat er een beweging op gang is om eerst Australiërs aan werk te helpen en pas daarna buitenlanders. Er zijn een aantal mensen hier op het forum die al jaren zoeken naar werk.

Succes met je zoektocht en struin eens wat rond hier op het forum!

Welkom, snap je liefde, helaas geen antwoord op je vragen.

En gezien het niveau van sommige native speakers zou ik je niet gelijk wegstrepen ;)

Hoi Esra

Welkom op dit forum. Dat je verliefd bent geworden op Sydney kan ik helemaal begrijpen. Helaas kan je niet zomaar met je Nederlandse diploma hier voor de klas. Je moet je als leraar registreren (voor jou in NSW) en een Blue Card aanvragen om met kinderen te mogen werken. Om te registreren heb je gecertificeerde kopieën van je (vertaalde) diploma's en schriftelijke referenties van je werkervaring nodig en waarschijnlijk moet je ook nog een IELTS test doen, maar dat laatste moet voor jou geen problemen opleveren. Zolang je die registratie en de Blue Card niet hebt, denk ik dat het geen zin heeft om te solliciteren; de kans is nagenoeg minimaal dat je zo een baan vindt. Voor een sponsored visum moet het bedrijf/school kunnen aantonen dat je specifieke skills hebt en dat een eventuele vacature niet door een Australiër kan worden ingevuld. Dat lijkt me lastig aangezien je nog studeert en waarschijnlijk dus nog weinig (specifieke) ervaring hebt. Ik weet niet of scholen hier überhaupt sponsoren. Wat zijn je exacte plannen voor de toekomst? Wil je hier voor een langere of kortere tijd blijven? In het laatste geval zou ik kijken of ik een ander baantje zou kunnen vinden. Ik heb op de Nederlandse school in Brisbane al een paar keer een vacature voorbij zien komen voor onderwijs assistent. Daarvoor heb je dan alleen een Blue Card nodig. Wil je voor langere tijd blijven, dan zou ik gaan voor een Skilled Occupation Visa (teacher staat op de SOL) om je daarna alsnog te registeren. Maar dan heb je alles al klaar liggen en is die registratie een fluitje van een cent. Overigens hebben bijna alle scholen een vak voor ESL (Engels Second Language) en de ervaring van mijn zoon is dat ze hier veel tijd besteden aan literatuur en ook de grammatica van leerlingen laat hier best veel te wensen over. Je kunt ze nog genoeg bijleren. Succes!

Voor docent ESL is het waarschijnlijk dat je ook een diploma of Cert IV in TESOL (Teaching English to Students of Other Languages) of soortgelijk nodig bent. Dat is een beetje afhankelijk van hoe jouw Nederlandse opleiding hier gewaardeerd wordt.
Ik heb zelf de Cert IV gedaan omdat ik me (stom!) niet realiseerde dat ik het diploma nodig heb. Cert IV is voldoende als men ook een Grad Dip heeft en daar voldoet mijn Nelderlandse HBO diploma niet aan. Overigens was dat wel op een ander vakgebied. Ik mag wel meehelpen in de lessen e.d., maar momenteel ben ik daar nog niet mee bezig. Te druk om 3 bibliotheken draaiende te houden :)

Het betaald niet, maar kan leuke werkervaring zijn: ik weet dat TAFE SA (Adelaide) regelmatig vrijwilligers zoekt om mee te helpen in de lessen voor migranten met beperkt kennis van de Engelse taal. Ze organiseren ook 'bijeenkomsten' tijdens de lunchpauzes, waarbij het dan vooral om het praten gaat. Dus als vrijwilliger leidt je dan zo'n groepje studenten.
Je moet daarvoor uiteraard al wel hier wonen :) Maar zeker de moeite waard om naar te informeren lijkt me en ik ga er optimistisch vanuit dat ook andere TAFEs en RTOs waar ze ESL aanbieden deze optie bieden.

Welkom Esra!
Ik zou zeker kijken of je met jouw diploma in aanmerking komt voor de 189 Skilled Independant Visa. Achter je beroep staat de assessing authority. Op hun website staat mogelijk meer informatie over welke opleidingen over het algemeen voldoen. Vervolgens moeten zij je diploma gaan assessen (nadat je afgestudeerd bent). Als dat positief beoordeeld wordt, en je minimaal 60 punten hebt, kun je een permanent visum aanvragen en ben je niet afhankelijk van sponsorship. Aangezien je nog jong bent (net als mij) en je nog geen 3 jaar NL werkervaring hebt, zul je een 8 (out of 9) op de IELTS moeten halen voor genoeg punten. Maar dat zal voor jou inderdaad geen probleem moeten zijn. Echter willen ze bij de IELTS wel iets heel specifieks zien en geven ze niet echt aan wat dat precies is.

Welkom Esra!
Ik zou zeker kijken of je met jouw diploma in aanmerking komt voor de 189 Skilled Independant Visa. Achter je beroep staat de assessing authority. Op hun website staat mogelijk meer informatie over welke opleidingen over het algemeen voldoen. Vervolgens moeten zij je diploma gaan assessen (nadat je afgestudeerd bent). Als dat positief beoordeeld wordt, en je minimaal 60 punten hebt, kun je een permanent visum aanvragen en ben je niet afhankelijk van sponsorship. Aangezien je nog jong bent (net als mij) en je nog geen 3 jaar NL werkervaring hebt, zul je een 8 (out of 9) op de IELTS moeten halen voor genoeg punten. Maar dat zal voor jou inderdaad geen probleem moeten zijn. Echter willen ze bij de IELTS wel iets heel specifieks zien en geven ze niet echt aan wat dat precies is.

Ik studeer af met een cambridge c2 level (native of level 7 in Australie) deze moet dan toch voldoende zijn, of moet ik dan alsnog IELTS doen? Ik zag dat docent nu ook op de skills list staat, dus daar ga ik nog even achteraan.

Ik studeer af met een cambridge c2 level (native of level 7 in Australie) deze moet dan toch voldoende zijn, of moet ik dan alsnog IELTS doen? Ik zag dat docent nu ook op de skills list staat, dus daar ga ik nog even achteraan.
Dat ligt eraan.. Als jij met 10 punten voor Engels aan de 60 punten komt is het genoeg.. Maar dan zul je wel punten buiten je leeftijd en opleiding nodig hebben.

Hoi Esra!

Leuk om je verhaal te lezen! Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben ook docente Engels en studeer dit jaar af(ook rond Oktober). Ik ben afgelopen jaar naar de emigratiebeurs geweest en op zich zijn er mogelijkheden. Wat wel belangrijk is, is je werkervaring. Je moet 3 jaar voor de klas hebben gestaan, of op een andere manier genoeg punten bij elkaar sprokkelen. Nou werk ik zelf al 3 jaar in het onderwijs, maar er wordt geteld vanaf het moment dat je je diploma hebt.
IELTS moeten we gewoon doen volgens Visa4You, dus daar komen we niet onderuit;) maar met ons niveau zou dat geen probleem mogen zijn.
Ik ga het topic wel blijven volgen, ben benieuwd hoe je verhaal gaat lopen! Ikzelf heb nog geen vaart gezet achter dingen laten vertalen en dergelijke, want manlief is nog steeds niet overtuigd;)

Succes met alles!

Ik heb zelf geen IELTS hoeven te doen. Rikki wel (ondanks dat hij native speaker is, maar we hadden de punten nodig :cool:).

Misschien komt het omdat ik geen hoofdaanvrager was voor het visum (ik ben de facto en kwam pas aan het einde om de hoek kijken). Ik heb een bachelor Engelse taal en literatuur aan de Universiteit Utrecht, en heb twee jaar in Liverpool gestudeerd (laatste jaar van mijn bachelor en ik heb daar mijn master gedaan).

Ik moest aantonen dat het merendeel van mijn vakken in het Engels waren gegeven en dat was in mijn geval voldoende.

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!! Ik heb net mn cambridge op C1 gehaald en in Oktober C2, kwam net 1 punt te kort :(

Ik hoop echt in oktober mijn dibloma te halen. Ik ga sowieso oud en nieuw in Sydney vieren en in die tijd wil ik ook bij scholen langs kijken wat de mogelijkheden zijn. Figers crossed!

Back