Werkgelegenheid in Perth

Dani & Roy

Member
Hi!
Wij vertrekken 13 januari met ons gezinnetje naar Perth met een permanent state sponsorship visa subclass 190. Mijn man (HTS-WTB / mechanical project engineer) is aan het solliciteren, maar ook hier merken we dat het nog een moeilijke klus gaat worden. Meestal hoort hij of niks, of ze hebben vele reacties ontvangen waarbij hij net niet door de selectie heen is gekomen.
Hij heeft onlangs ook contact gehad met Hays, maar zij geven aan dat het momenteel erg rustig is binnen de engineering market. Hellup! Wij hebben (hadden:rolleyes:) echt de hoop dat het als mechanical engineer in Perth wel ging lukken. Oke, misschien niet direct de droombaan, als er maar geld binnen komt. Ook omdat hij door de staat gesponsord is, dat doen ze toch niet als er niet voldoende werk is.

Ik begin nu langzamerhand wel de kriebels te krijgen. We hebben wel een budget(je) om de eerste maanden tot een half jaartje door te komen zonder inkomsten, maar ja...dat is ook geen bodemloze put.
Heeft er iemand tips, connecties, moet ik me zorgen maken of relaxxx, het komt wel goed als je eenmaal daar bent:cool:??
Arghhh, die onzekerheid of het allemaal wel gaat lukken. Ik ben zo blij als we dadelijk echt kunnen gaan genieten, huisje, een baan, dan komt de rest van zelf...hopelijk lachen we er over een jaartje over ;)...

Succes. Zelf zit ik er nog niet dus kan je niet veel tips geven. Wel lijkt het mij dat het makkelijker solliciteren is als je daar al zit dan vanuit Nederland. Het feit dat het nu niet lukt betekend ook niet dat het een half jaar lang niet lukt. Ik denk dat het momenteel op veel plekken wat lastiger is om een baan te vinden, dus ook in Australië. Het is ook goed om je dat te beseffen denk ik. Maar waar een wil is (om geld te verdienen) is bijna altijd wel een (om)weg... Good luck.

Ben bang dat ik je niet gerust kan stellen.
Ik ben laser/water/plasma cutter programmeur en het is het laatste jaar erg rustig.
Veel van onze klanten werken voor de grote jongens in de mining en daar is het gewoon erg rustig in.
De enige klante die geen last lijken te hebben, zijn degenen die de "kunstwerken" rond nieuwe estates verzorgen.

Bart

Hi,

Ik probeer in een heel andere sector een baan te zoeken, maar heb wel dezelfde ervaring helaas. Er zijn genoeg vacatures lijkt het wel, maar ook heel veel sollicitanten en dan is het lastig om zonder Australische ervaring er tussen te komen. Vraag me niet waarom, maar kennelijk hebben werkgevers nogal een voorkeur voor mensen met Australische ervaring.

Ik heb gemerkt dat recruitment bureau's heel vaak zeggen dat ze je gaan proberen te plaatsen, maar daarna weinig meer van zich laten horen. Ik probeer nu direct in contact te komen met de bedrijven en dan niet met de HR afdeling, maar bij voorkeur iemand van de werkvloer. Ik hoop dat zo'n aanbeveling gaat helpen.

Succes!

Jammer maar kan je helaas ook niet gerust stellen. Het is belange zo simpel niet als iedereen denkt voor ie naar hier komt om snel werk op niveau te vinden. Ik kan niet voor Perth spreken (wij wonen in Adelaide), maar op dit moment is het hier in Australie ook mager met de vacatures.
Recruitment bureaus, zeker van die grote als Hays, daar heb je geen fluit aan, die doen geen moeite voor jou.
Dé manier in Australie om aan werk te geraken is 'via via' en met connecties.
En helaas is het niet omdat je een state sponsorship hebt, dat er daarom veel werk is in dat beroep. Dat is voor ons ook een grote desillusie...
Gelukkig is het hier wel veel makkelijker om casual en tijdelijke baantjes te vinden, wel zwaar onder je niveau, maar het brengt alvast een beetje geld binnen. Maar na enige tijd wil je wel eens wat meer natuurlijk... In alle geval zal je meer kans hebben om iets te vinden eens je hier bent.
Good luck!

Beste Dani & Roy,

Momenteel is de arbeidsmarkt in Perth inderdaad niet echt goed. Vele bedrijven zoals Rio Tinto hebben in de laatste maanden vele mensen (sommige met meer dan 10 jaar dienst) laten gaan. Daardoor is er nu een overvloed aan engineers.
De beste raad die ik jullie kan geven is om te solliciteren eens je in Perth bent. Het komt wel weer goed met de arbeidsmarkt maar dit kan nog een paar maand duren.
Laat weten als je meer info nodig hebt. Ik woon al meer dan 8 jaar in Perth, en veel van mijn klanten zijn engineers.

Veel success!

3x van dichtbij meegenaakt nu (in andere markten). Een keer binnen 2 dagen werk via-via. De andere twee door hard solliciteren. Binnen 3-6 maanden een baan.

De ingenieursbureau's als Worley, Aecom, Fluor etc in Perth zijn vorig jaar begonnen met de eerste ontslag ronde's nadat er enkele grote projecten waren gestopt. Ik sprak afgelopen zaterdag met iemand die werkte bij Aecom in Perth en die moeten nog steeds mensen ontslaan. Ze schatte dat ze in een jaar bijna 50% van hun staf hebben ontslagen. Bij de grote mijnbouwers (Rio, BHP en FMG) is het al niet veel anders en ook de grote tier 1 contractors hebben het moeilijk en velen gaan het nog moeilijker krijgen wanneer de grote LNG projecten aflopen.

Mijn vorige werkgever heeft ook mensen moeten ontslaan.
Een project eindigde en er was geen nieuwe project op komst.
Gelukkig (nu denk ik er zo over, toen niet) hebben ze mij ontslagen enben ik nu bij Woodside aan het werk.
Daar heb ik genoeg te doen. Ligt er ook net aan wat voor werk je doet.

De ingenieursbureau's als Worley, Aecom, Fluor etc in Perth zijn vorig jaar begonnen met de eerste ontslag ronde's nadat er enkele grote projecten waren gestopt. Ik sprak afgelopen zaterdag met iemand die werkte bij Aecom in Perth en die moeten nog steeds mensen ontslaan. Ze schatte dat ze in een jaar bijna 50% van hun staf hebben ontslagen. Bij de grote mijnbouwers (Rio, BHP en FMG) is het al niet veel anders en ook de grote tier 1 contractors hebben het moeilijk en velen gaan het nog moeilijker krijgen wanneer de grote LNG projecten aflopen.
Krijg zo iemand op de koffie die bij Aecom werkt :)
Daar zijn er inderdaad heel wat uit gegaan.

Bart

Back