Wettelijke sociale regeling?

Ethel

New Member
Hallo allemaal,

We zijn het vragenformulier Emigratie van de belastingdienst aan het invullen en vraag 7f is "Bent u in het buitenland verplicht verzekerd volgens een wettelijke sociale regeling?" en 7g is "Welke regeling is dit?"

Weet iemand of dit zo is in Australie?

Alvast bedankt!! :up:

Groetjes
Familie Schilperoort

Oei, lastige vraag, omdat het systeem hier heel anders is. Je betaalt niet apart premies voor uitkeringen, maar dat gaat gewoon van de grote berg belastinggeld.
Het antwoord is dus eigenlijk "nee", want er is geen verplichting voor zoiets. Alleen de verplichting om belasting te betalen en je Medicare levy. Maar Medicare is geen sociale regeling.
Dit is dan voor zover ik weet, als iemand me wil corrigeren, ga je gang. :lol:

Groetjes,
Rixta

Rixta,

Bedankt voor je antwoord :smile:

Blijkbaar is dit toch een zeer moeilijke vraag gezien de weinige reacties!! :wink:

Groetjes...

Ik heb hetzelfde erbij gezet als Rixta, dus nee, en wel gewezen naar medicare, maar
dat dat eigenlijk een soort ziekenfonds is.

groetjes Miran

Miran, bedankt voor je antwoord. We hebben inderdaad "nee" ingevuld.

We zijn ondertussen al weer wat wijzer geworden; Het is in ons geval ook nog eens een keer zo dat we geen aanspraak kunnen maken op enige sociale regeling omdat we temporary residents zijn (we gaan op een 457 visum). Pas als we eventueel over een paar jaar succesvol permanent residency aanvragen kunnen we op de dan geldende sociale zekerheden aanspraak maken.

Groetjes...

Yep, dat geldt voor vrijwel elke immigrant. De eerste twee jaar heb je op bijna geen enkele sociale regeling recht. En ook na die twee jaar kom je nog niet zonder meer overal voor in aanmerking.
En let dus op als je hier komt dat er geen WW en WAI bestaan hier. Aan werkloosheid kun je volgens mij weinig doen, maar voor arbeidsongeschiktheid kun je je beter goed verzekeren. Kost een bom duiten, maar je wilt toch niet met je hele gezin van een disability pension gaan leven. Hetzelfde geldt voor verzekeringen voor ongevallen en handicaps. Echt wel noodzakelijk, want een ongeluk zit in een klein hoekje en de overheid betaalt niet meer dan het allernoodzakelijkste (en daar moet je dan vaak nog lang op wachten).

Groetjes,
Rixta

Hoi familie Schilperoord,

Sorry hoor mosterd na de maaltijd, als jullie het al opgestuurd hebben.
Is het niet zo dat de belastingdienst bedoeld of je na je vertrek nog belastingplichtig ben in NL voor sociale verzekeringen?
Ik heb namelijk net mijn belasting formulieren ingevuld en gezet dat ik (ook op een 457) wel verzekerd ben voor sociale regelingen in Aus. Dit omdat ik geen inkomen uit loon of woning meer in NL heb. Of het systeem hier in Aus nou anders is ingericht of niet ben ik niet verplicht tot het betalen van sociale premies in NL voor de periode dat ik daar niet woon en werk.
Als ik het mis heb hoor ik het graag (heb het nog niet opgestuurd namelijk)

Sander

Hoi Sander,

Ik heb voor de zekerheid toch maar even Belastingdienst Buitenland gebeld (055-5385385) en hun om een verklaring gevraagd over vraag 7f. Het antwoord was duidelijk: Men bedoeld hier of je in het buitenland (Australie in ons geval) verplicht verzekerd bent volgens een Australische wettelijke regeling. Het heeft dus niets met de Nederlandse wettelijke volksverzekeringen te maken. In ons geval, als je dus niet voor een Nederlandse werkgever uitgezonden wordt, maar daadwerkelijk een Australische werkgever hebt gevonden, moet je bij vraag 7f "nee" invullen. (zie ook antwoorden van Rixta)

Door het invullen van de vragenlijst gaat de belastingdienst juist bepalen of je wel of niet belastingplichtig blijft in Nederland en of je wel of niet verplicht verzekerd blijft voor de nederlandse volksverzekeringen.

Groetjes,
Gert-Jan

Mmm,

Dank je Gert-Jan,

Ik ga het nog eens doorlezen. Ik heb nooit aangifte gedaan bij vertrek, maar nu pas de aangifte van het jaar van vertrek.
Ik heb geen Nederlandse werkgever en had eigenlijk gekozen voor niet binnenlands belastingplichtige.
Alle vragen die ik invul leiden er toe dat ik ook niet in NL verplicht verzekerd ben voor de sociale verzekeringen.
Ik ga ook nog maar eens bellen.

Dank je

Back