WHVérs mogen langer bij 1 baas werken

rob en jeanine

XPdite Sponsor
Buitenland

wo 3 mei 2006, 11:59 
Australië aantrekkelijker voor rugzaktoerist
AMSTERDAM - Rugzaktoeristen die een reis door Australië bekostigen door los werk te verrichten krijgen het binnenkort gemakkelijker.

De regering heeft besloten de termijn die iemand bij dezelfde baas mag werken te verdubbelen tot een half jaar. De maatregel, die in juli van kracht wordt, geldt voor burgers van negentien landen waarmee Australië een overeenkomst heeft die het verrichten van vakantiewerk toestaat. Nederland en België behoren tot deze landen.

Tot nu toe mochten toeristen, om de plaatselijke bevolking niet het brood uit de mond te stoten, slechts drie maanden bij een en dezelfde baas blijven werken. De verlenging is bedoeld om de Australische economie een oppepper te geven, zei minister van immigratie Amanda Vanstone. Volgens minister van toerisme Fan Baily is de versoepeling goed nieuws voor de toeristen, maar ook voor de plaatselijke toeristenindustrie. "Van Cairns tot Perth werken backpackers zich een weg door Australië met los werk als fruit plukken, biertappen of serveren", zei zij. "Daarna geven ze bijna elke dollar die ze verdiend hebben uit om vakantie te vieren in Australië. "

Werkvakanties in Australië genieten groeiende populariteit. Halverwege de jaren '90 maakten nog geen 50.000 mensen van deze mogelijkheid gebruik, in 2004 waren het er al meer dan 104.000.

jippie !!!!!
da's nou eens mooi bericht.
wat langer blijven en werkervaring opdoen bij 1 bedrijf.
Staat weer goed op m'n CV.

Teuni

FF gecheckt op DIMIA site , geldt weer niet voor mij,
Als je dus kan wachten tot 1 juli met indienen dan heeft het voordeel
zie quote :
=======================================
Upcoming changes to the Work and Holiday Programme:
From 1 July 2006, several changes will be made to the Work and Holiday (subclass 462) visa programme, including:

Increasing the work limitation with each employer from 3 to 6 months; and
Increasing the study/training limitation from 3 to 4 months.
These changes apply only to Work and Holiday visa applications lodged on or after 1 July 2006.
======================================

AAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Wat goed!!!!!!!!!!!
Dit is nou echt een bericht wat ik supergraag eerder had willen zien gebeuren..
nml voordat ik hem destijds had aangevraagd...
Heb nog met de Group constructie zitten klooien (zelfde bedrijf, maar ander onderdeel als werkgever, met alle risico's van dien, want dit willen ze niet....)

Ik vind dit heel tof voor alle toekomstige WHV-ers.
(en inderdaad pech voor jou Teuni, maar jij komt er wel... :wink:)

Henriette

Ja, ik kan me zo voorstellen dat dit voor backpackers een goed bericht is en daarom begrijp ik de positieve reacties maar mag ik even mijn irritatie over dit nieuws kwijt alstublieft?!

Okee. De Australische regering heeft dit besluit genomen maar ik als doomdenker denk gelijk aan de gevolgen voor de bevolking. Ik zie de werkgevers al in de rij voor de hostels om solicitatiegesprekken te voeren. Backpackers zijn natuurlijk harde werkers voor weinig geld en met de nieuwe regeling dat een werkgever zonder opgaaf van reden zomaar mensen kan ontslaan kan ik me zo voorstellen dat er zo binnen de kortste keren weer duizenden banen worden geschrapt. En dan zie je weer krantekoppen als:

"Werkgevers gaan over op backpackers als arbeidskrachten"
"500 banen geschrapt bij Sydney Airport bagageafhandeling"

Om zo maar een voorbeeld te noemen.

Tuurlijk. Het is ideaal voor de backpacker om binnen te komen in Australië en aangekomen op het vliegveld gelijk een baan aangeboden krijgen bij de bagageafhandeling. Effe rondcrossen in zo'n wagen met bagage en het in het vliegtuig gooien. Maar hoe het voor de Australiërs zelf is? Dat wordt soms even vergeten.
Zo'n kop "Goed voor de Economie" doet het tegenwoordig overal wel goed denk ik zo.

Het enige positieve wat ik (nog) zie is dat ze niet het WHV geldig maken voor langer dan een jaar maar ik ben bang dat dat nog wel gaat komen. Ik vind het toch een beetje jammer dat ik (en wellicht velen met mij op dit forum) het land waarin ik ga wonen in de toekomst zo weinig zekerheden biedt. Ik ben bang dat door deze maatregel het aantal Australische werklozen fors toe zal nemen.

Ik kan het natuurlijk fout hebben maar dit is wat ik op dit moment denk.

Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo in Havik.
Het duurt toch een tijdje voor je ingewerkt bent, en van bekpekkers is bekend dat ze meestal maar een tijdje (een week of 3 tot 6) blijven om weer verder te reizen en van de vrijheid te genieten.

Je mag geen geschoold werk doen, en al dat wisselend volk brengt een hoop onrust in een bedrijf. Ik heb zelf in Oz op een bouwterrein gewerkt als multi-klusser, ik heb bij Telstra telefoonboeken rondgebracht (ik smeet ze al trimmend bij de voordeuren neer) en ik heb bij een garagebedrijfje gewerkt in Sydney als hulpmonteur. Bij het laatste bedrijf werd mijn baantje na 3 weken overgenomen door een Egyptische agrarisch ingenieur van 40 die met zijn gezin een nieuwe toekomst opbouwde in Oz. Hij was een christen, en daar willen ze in Egypte niet zo veel van weten.

Ik heb ook nog tegen kost en inwoning op 2 boerderijen gewerkt (2 maal anderhalve maand). En dat waren eigenlijk de mooiste plekken. Daar deed ik de dingen die ik leuk vond (motoren reviseren, grasmaaiers repareren) en ik had bovendien tijd zat om de omgeving te bekijken.

Bart

Ja, ik hoop dat je gelijk hebt Bart en inderdaad, zelf heb ik ook gebackpacked en heb nooit langer dan 3 weken op één plek gewerkt. Die limiet van 3 maanden vond ik echt zat. Moet er niet aan denken om van de tijd dat ik in Australië was om voor de ene helft te werken (6 maanden) en voor de andere helft (ook weer 6 maanden) om te gaan vakantie vieren. 1/3 werken 2/3 vakantie vieren lijkt me een beter idee. Maar goed, we zullen wel zien. Ik heb namelijk zo het vermoeden dat de Australische overheid, zodra ze merken dat niemand zo lang bij één werkgever blijft, de WHV's standaardtermijn vergroten naar 2 jaar. En daar ben ik dan een beetje bang voor dat de mensen het dan wel gaan doen (6 maanden werken voor één bedrijf). Alhoewel, 2 jaar lang gaan backpacken, van het ene hostel naar het andere? Dat is wel erg lang denk ik.

Hoi,

Je mag best geschoold werk doen hoor! Waarom niet......? Feit blijft wel dat het contract werk is en blijft, en vergeet ook niet dat je veel meer belasting betaald dan een resident. Of veel mensen ook echt de volle 6 maanden zullen werken vraag ik me af. Misschien een enkeling wel, maar dit zal waarschijnlijk iemand zijn die toch uiteindelijk een ander soort visum wil gaan aanvragen (zoals iemand als Teuni of ikzelf bijvoorbeeld). Ik had dan wel als consultant oid kunnen gaan werken via een recruitment agency.

En voor precies die mensen is het supernieuws....!
Je mag nu al 2 jaar blijven (nog een jaar WHV aanvragen) als je kunt aantonen dat je naar ik meen 3 mnd in de agrarische sector hebt gewerkt. Daar (en in het toerisme) zijn ze vooral heel blij met backpackers.

Toch vind ik ook wel iets zitten in de opmerkingen van Hawk, want helaas zijn er ook Australian residents die werk nodig hebben en misschien ook wel graag die plek van de backpacker in zou willen nemen..........
Ik hoop maar dat de ene groep niet de andere vervangt........

Henriette

[quote author=hawk link=topic=4614.msg59295#msg59295 date=1147455668]
Het enige positieve wat ik (nog) zie is dat ze niet het WHV geldig maken voor langer dan een jaar maar ik ben bang dat dat nog wel gaat komen. Ik vind het toch een beetje jammer dat ik (en wellicht velen met mij op dit forum) het land waarin ik ga wonen in de toekomst zo weinig zekerheden biedt. Ik ben bang dat door deze maatregel het aantal Australische werklozen fors toe zal nemen.
[/quote]

Je frustratie is begrijpelijk, maar...

Backpackers vormen al sinds jaar en dag een ongekende stimulans voor de Australische economie:
- Backpackers brengen een enorm kapitaal het land binnen.
- Backpackers zorgen voor gigantisch veel extra werkgelegenheid, voornamelijk in de sectoren toerisme en horeca.
- Backpackers vullen vacatures die niet of nauwelijks door de lokale bevolking ingevuld kunnen worden.

Met de nieuwe maatregel wil men deze voordelen, heel terecht, nog verder uitbuiten. Zonder backpackers heeft Australië een heel groot probleem. Veel Australische bedrijstakken/bedrijven hebben niet eens bestaansrecht zonder de aanwezigheid van backpackers. Natuurlijk kan het gebeuren dat een backpacker de baan van een local inpikt maar dat weegt niet op tegen de onmisbare voordelen die backpackers bieden voor Australië.

:surfer:

Nou ja, op zich denk ik dat het niet zo'n groot probleem zal worden nu ik er over nadenk. Zo'n backpacker is immers iemand die wil reizen en als een bedrijf alleen backpackers in dienst wil hebben voor een baan die het hele jaar door moet gebeuren dan komen ze op een gegeven moment toch wel zonder werknemers te zitten want hoeveel backpackers zijn er nu in Juni / Juli / Augustus in Melbourne? Juist ja, heel weinig. En in December / Januari zie je ook geen backpackers in Cairns.
Wat dat betreft was mijn reactie even te spontaan misschien. Tsja, ik ben wel zo'n doomdenker he!

En AJ, natuurlijk begrijp ik dat backpackers in het land voor behoorlijk wat inkomsten zorgen, daarom zeg ik ook niet dat het land "zonder backpackers" moet komen te zitten maar nieuwe regels hebben bijna altijd zo zijn voor- en nadelen.

Mijn zoon is hier op een WHV, hij is in januari dit jaar hier gekomen. Sinds Februari werkte hij voor 3 maanden bij een werkgever die hem langer wilde hebben. Ze hebben een verlenging aangevraagd en nu is de volgende beslissing gevallen: hij mag net als degenen die vanaf juli 2006 een WHV hebben, 6 maanden voor 1 werkgever werken. Dus de verlenging voor zijn huidige werkgever is vanzelf toegestaan! Hij gaat er nu nog 3 maanden werken en is er blij mee!  :up:

helaas tegen die tijd ben ik bijna 33, en daar trappen ze niet meer in.
Voglesn mij moet je namelijk blijven voldoen aan de basis critiria van aanvragen:
leeftijd : jonger of gelijk aan 30 jaar.

groetjes Teuni

OOHH, was vroeg vanmorgen, ben begonnen met tropenrooster 06.15 in de auto!!
maar 6 maand dat moet nu ook wel lukken!!!

Teuni

Back