wie kan mij helpen (wonen en werken in perth)

samantha

New Member
hallo,

volgende week ga ik naar perth. Mijn man zit er al. Wij willen hier graag gaan wonen en werken. Maar wij weten ook hoe moeilijk dit is. Daarom willen wij alles open houden. Misschien kunnen we wel een bedrijf oprichten of is er werk voor ons. Mijn man is piloot en ik heb zelf mijn diploma's voor in de zorg MDGO- vz .
Misschien kan ik in contact komen met mensen die daar ook wonen en werken.

ben erg benieuwd.

samantha
 
Ha Samantha,

Wat leuk dat je volgende week naar Perth gaat, spannend ook. Hoe is dat zo gekomen? Waarom zit je man er al, heeft die al een baan?

Mijn man en ik zitten hier nu sinds begin april 2005. Het bevalt ons uitstekend hier. Mijn man had al een baan voordat wij hier naar toe gingen, ik nog niet. Ik moet zeggen dat het me bepaald niet meevalt om een baan te vinden hier (ik ben secretaresse).

:computer:

Ik heb een hele tijd wekelijks een stuk of 30 sollicitatiebrieven/mails de deur uit gedaan, maar ben slechts 1 keer op gesprek uitgenodigd! :-(  :bangcomputer:

Ik weet niet goed waar dat aan ligt, mijn Engels is behoorlijk goed, dat zeggen de Ozzies meestal ook tegen me. Ik heb mijn Australische buurman mijn sollicitatiebrieven eens laten doorlezen om te vragen of ie er iets geks aan zag of iets wat je hier niet zo doet ofzo, maar het was een prima brief volgens hem. Meestal krijg je wel te horen dat er gewoon heel veel sollicitanten waren, en ik denk persoonlijk dat dan toch de voorkeur uitgaat naar een Ozzie. Ze zijn hier nogal patriotisch (is dat een goed woord? :) ) en daar komt nog bij dat ik natuurlijk wel een flink accent heb als buitenlander.  :call:

Ik heb nu zelfs al een tijdje als tegelaar gewerkt, gewoon omdat ik geen passende baan kon vinden. Maar ik geef de moed niet op hoor, vooral doorgaan he? ;-)

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar ik had het zelf wel fijn gevonden als ik van te voren had geweten dat het zo moeilijk zou zijn. Die ozzies zijn ook sterren in overdrijven, zowel in positieve zin als in negatieve zin. In dit geval zeiden ze dus allemaal: oh het is zoooooo makkelijk om een baantje te vinden als secretaresse, moet geen probleem zijn hoor! Valt dus nogal tegen. Maar ook over andere dingen hoor, over het weer enzo).  Maar ja, als je een beetje flexibel bent, is er altijd wel iets te vinden, zoals ik dus tegelzetter ben geworden :)

Verder genieten we vooral heel erg van Perth en omgeving. Het is hier heerlijk.  :happy:

Wat betreft het ontmoeten van mensen in Perth: ik heb in een eerder topic ook al aangegeven dat het me heel leuk zou lijken om weer eens een meeting te organiseren. Ik geloof alleen dat de animo niet zo groot is gezien het weinige aantal reactie. We zullen zien.  :gossip:

Groetjes van Anna

:bye:
 
Hoi Samantha,

Wij zitten hier sinds februari 2004. Wij wonen in Mindarie (ligt in de buurt van Joondalup). Mijn man en ik wonen hier met onze 3 kinderen van 7, 3 en 1 jaar. Wij zijn naar australia geemigreerd op een business visum. Wij hebben zelf een videotheek. Mijn man Peter, werkt daar voornamelijk in. Ik zorg voor de kinderen thuis. Toen wij hier kwamen heeft Peter ook geprobeerd om werk te vinden dit is hem niet gelukt (6 maanden bezig geweest). Hij heeft altijd op een bank gewerkt. Ikzelf solliciteer me ook rot, maar wat Anna ook al gezegd had, is mijn gevoel ook, ze hebben liever een Aussie dan een Dutchie. Ik ben ook altijd secretaresse geweest maar op dat vlak kom ik al helemaal niet aan de bak. Zelfs op een cleaning job krijg ik geen reactie. Het is mijn gevoel dus ook, als je op vakantie in Australia bent dan is het allemaal geweldig, mensen zijn vriendelijk etc. maar als je hier eenmaal woont dan blijkt het dat een hoop aussies gigantisch op hun zelf leven, op school maak je natuurlijk een praatje, kinderen spelen met elkaar, maar that's it. Ik wil natuurlijk niet te negatief doen, maar het mag ook wel eens gezegd worden dat het niet altijd even gemakkelijk gaat. Er is hier best veel werk in de zorg te vinden (net als in Nederland), als je hier op vakantie bent zou je eens wat moeten uitproberen.

Het is hier verder geweldig hoor, lekker weer, lekker de vrijheid, kinderen genieten hier enorm.

Groetjes,

Mirelle  :lol:
 
Hi

Ik kan me jullie gevoel in leven.  In het begin dacht ik ook, je hebt hier alleen maar vrienden van 9 tot 5 en dan verdwijnen ze van de aardbol!

Maar dat verandert :up: heb moed.

Ik weet niet hoe het in WA is maar hebben jullie je bij een temp.agency in laten schrijven?

Zo ben ik aan een baan gekomen als secretaresse. (jaren geleden welliswaar)

Hoe gaat het tegelen? nog steeds naar je zin? is dat zwaar werk?

Sidonia
 
jaaaa, hoe gaat het met het tegelen? Tijdje niets vernomen..

Ik weet niet goed waar dat aan ligt, mijn Engels is behoorlijk goed, dat zeggen de Ozzies meestal ook tegen me
  Het is een beetje een dood doener maar de hoofd reden is toch vaak dat je geen of weining Australische werk ervaring hebt! Beetje vrijwilligers werk kan wonderen doen, echt.

Hi Samantha

Als je hier zit valt het allemaal langzaam wel op zijn plaats, echt. Ik woon helaas niet echt in de buurt :) Brisbane! Misschien heb jij ook wat aan de vrijwilligers tip van hierboven. Het was iets waar ik in Nederland nog nooit aan gedacht had maar hier ben ik het gaan doen omdat de muren een  beetje op me afkwamen. Binnen no-time zat ik toen in het "normale" :) werk circuit.

Heel, heel veel succes in ieder geval!
Syl
 
Ha Sidonia (en anderen),

Tja, het werk bevalt me op zich prima. Het is wel zwaar, maar ik ben niet bang om aan te pakken. En ook de hele dag als 'tile chicky' tussen de kerels vind ik geen probleem :)
Wat wel minder is is dat je altijd op zo'n bouwtoilet naar de wc moet, en die zijn echt ranzig! Soms ga ik dan nog liever ergens een bosje opzoeken.
Helaas ben ik er toch mee gestopt, want gebleken is dat je via de bouwwereld alleen aangenomen kan worden als 'subcontractor' en dan ben je niet verzekerd van een vast inkomen en dan geeft de bank je geen hypotheek. We hebben net een prachtig stukkie grond gekocht, en als we daar nog een huisje op willen laten bouwen, dan moet mijn inkomen wel meetellen voor de hypotheek. Dus ik ben ondertussen weer hard op zoek naar een secretaressebaantje. Misschien blijf ik tot die tijd nog wel een beetje bijklussen met tegelen hoor.  :roll:

Tja, het hoort erbij he? Dat schipperen in het begin. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat alles meteen geregeld is hier in het begin. Het kost tijd en moeite, maar dat is ook de uitdaging toch? Niettemin heb ik het onwijs naar mijn zin. De mensen zijn echt wel heel aardig, ik heb niet het idee dat het zo moeilijk is om contact te maken. We hebben al best wat mensen (Australiers) hier die we 'vrienden' noemen, in de zin dat het meer is dan af en toe een oppervlakkig gesprek. Mensen waar je altijd bij aan kunt kloppen als je hulp of advies  nodig hebt en waar je ook diepere gesprekken mee kunt hebben. En dat na 4 maanden hier, waarvan de eerste maand alleen in een hotel gewoond, dus dan leer je verder nog niet veel mensen kennen. Verder is het hier inderdaad heel relaxed leven, no worries, veel natuur, de ruimte en mogelijkheden om iets voor jezelf te beginnen.  :up:

Maar het is inderdaad goed om niet altijd maar alleen de leuke kanten te benoemen, er zijn ook wel minder leuke/moeilijke kanten aan. Wel zo prettig als je dat van te voren weet, dan kun je je beter realiseren waar je aan begint.

Groetjes van Anna
 
Hoi allemaal!

Ik heb binnen de afgelopen 3 jaar in totaal 1 jaar samen met mijn partner in Menora, Perth gewoond en dat is mij goed bevallen. Met name qua leefstijl (ruimte, natuur, dicht bij het strand, veel leuke dingen te doen, mooi weer etc. ). Wel sluit ik me aan bij de anderen die zeggen dat je niet moet verwachten dat het direct van een leien dakje gaat. Het duurde bij mij ook echt een paar maanden om mensen te ontmoeten met wie ik een wat diepgaander contact had en waarmee ik leuke dingen ging doen. Veel mensen hebben gewoonweg hun eigen (soms nogal gesloten) leventje. Waar ik overigens met name mensen heb ontmoet, was op het strand en in de zee op een surfboard!

Wat betreft werk; ik had destijds een Work Holiday visum maar heb daar geen werk mee kunnen vinden. Dat lag vooral aan het feit dat je met dit visum uiterlijk 3 maanden bij 1 werkgever mag werken. Maar ook ik merkte dat ze vaak liever een Aussie hadden dat een Dutchie. Op zich was het toen geen ramp dat ik geen werk had, omdat ik van mijn spaargeld redelijk kon rondkomen. Dus de druk was niet gigantisch groot. Toch heb ik aardig wat schriftelijke sollicitaties gedaan, hier en daar bij bedrijven langsgeweest en me bij een paar uitzendburo's ingeschreven. Begin volgend jaar hoop ik weer terug te komen naar Perth, ditmaal op een Partner visum. Dan zal ik weer van voren af aan moeten beginnen met het zoeken naar werk..... Mocht iemand nog iets weten?

Verder is de Australische makkelijkheid mij ook niet vreemd. Er is vaak beloofd dat als ik solliciteerde ik de baan wel zou krijgen of dat ik een 'bijzonder goede kans' maakte, maar uiteindelijk kreeg ik dan meestal een brief met dat er veel gegadigden waren, maar ik niet de juiste kandidaat was die ze zochten etc. Dat kan na een paar van dat soort brieven nogal frustrerend worden, maar geduld is een schone zaak. En waar een wil is.....is een weg, toch?

Wat ik van veel mensen hoor, is dat als je eenmaal werk hebt gevonden en in de werkmolen zit, het vanzelf begint te rollen. Ik ben me heel erg gaan realiseren dat het echt tijd nodig heeft om je eigen leven op te zetten in een 'nieuw' land en hoe vanzelfsprekend het eigenlijk is dat je in Nederland gewoon je eigen leven hebt qua werk, sociale contacten, hobbies, familie etc. Het lijkt me dan ook zinvol om vooral niet te verwachten dat je binnen een paar maanden alles voor elkaar hebt. Verder sluit ik me bij de anderen aan wat betreft het melden dat het niet altijd rozengeur en manenschijn is, zomaar even een nieuw leven beginnen.

Wat ik iedereen kan aanraden, is om ook eens een cursus o.i.d. te doen, of je bij een sportclub aan te melden. Ik heb destijds een cursus Creative Writing via TAFE gedaan en heb daar leuke mensen ontmoet met wie ik leuk contact had!

Succes allemaal en tot begin volgend jaar, groet, Marielle
 
Wat ik iedereen kan aanraden, is om ook eens een cursus o.i.d. te doen, of je bij een sportclub aan te melden. Ik heb destijds een cursus Creative Writing via TAFE gedaan en heb daar leuke mensen ontmoet met wie ik leuk contact had!
Inderdaad een super tip! Je ontmoet nieuwe mensen, leert wat nieuws en kan gelijk een beetje netwerken.  Vooral in de eerste maanden kunnen de muren nogal eens op je afkomen. De eerste weken ben je druk bezig met settlen....maar dan heb je toch vaak even zo'n stille periode en een (korte) cursus of vrijwilligers werk doet vaak wonderen.

Groetjes
Syl
 
Nou, ik heb goed bericht: ik heb een baan als secretaresse gevonden  :up:

Afgelopen week even wat hulp aan de buurman gevraagd, en met een paar kleine aanpassingen in mijn brief had ik afgelopen week maarliefst 5 sollicitatiegesprekken!  :lol:
En daar is nu dus ook een baan uit voortgekomen. Zo zie je maar weer: de aanhouder wint.
Maar voor iedereen die het nog niet is gelukt: misschien is het dus een goed idee om wat hulp te vragen van een Ozzie. Die weten toch precies wat je hier wel en wat niet in een brief moet zetten.

Maandag ga ik beginnen.

Groetjes van een gelukkige Anna  :)
 
Veel succes in je nieuwe baan  :up:

Nu maar hopen dat je geen last van je armen hebt over gehouden van dat tegelen  :-D

Gr. Ton
 
Geweldig Anna, ben heel blij voor je! Kan je de tips die je hebt gekregen nog vertellen als je een keer tijd hebt? Je zal het wel druk hebben met je baan erbij  :up: :)

Groetjes Miranda
 
Hallo Allemaal,


Heel erg bedankt voor jullie eerlijke verhalen. Het is zeker goed om te lezen dat het allemaal niet zo makkelijk gaat. Maar we gaan het gewoon proberen, we kunnen natuurlijk altijd terug naar nederland.

Ik vlieg volgende week woensdag 10 aug. en heb er echt heel veel zin in. Natuurlijk ook om mijn man weer te zien. Voor de genen die ook 4 sept. naar kings park komen tot dan. En nogmaal dank jullie wel.

Groetjes samantha
 
Back
Top