Wie kan mij iets vertellen over Townsville?

rosalierose

New Member
Hoi,

op dit moment zijn wij aan het overwegen om met ons gezin naar Townsville te gaan.
Mijn man heeft daar een baan aangeboden gekregen, voor 2 of 3 jaar.

Ik zou het fijn vinden om wat meer informatie over deze stad te krijgen. Zijn er hier mensen die er wonen, gewoond hebben of doorheen gereisd zijn? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie bevindingen!

Vast bedankt!  :smile:

Groetjes,
Rosalie

Townsville is een vrij grote stad aan de oostkust van Australie. Men zegt ook wel eens dat het de hoofdstad van North Queensland is. Eigenlijk bestaat het uit twee steden die 'twin cities' zijn. Townsville en Thuringowa, maar men noemt de stad gewoon Townsville. Vlakbij Townsville ligt Magnetic Island (ong. 20 min. met de ferry) dat erg populair is onder de toeristen. Ook heb je Reef HQ (sommigen zeggen het beste aquarium in Australie) en net buiten Townsville vind je Billabong Sanctuary, een soort van dierentuin, maar dan alleen met Australische dieren. Dit is een echte aanrader. Hands on experience (je mag de koala's vasthouden, slangen mogen om je nek etc. Iets minder bekend bij de toeristen is bijv. Alligator Creek. Hier is een leuke creek. Ga vooral ook eens langs bij de kleine 'dorpjes' net buiten T'ville.
Vrijwel altijd zichtbaar is 'Castle Hill'. Het is een aanrader omnaar boven te lopen, maar je kunt ook met de auto  :grin: Van hier uit heb je een geweldig overzicht over Townsville/Thuringowa en Magnetic Island. Door Townsville loopt de rivier de Ross River. Hier kun je (of het helemaal legaal is, I don't know) waterskieeen etc.
je hebt een aantal shoppingscentres, maar je hebt ook nog een shopping mall, deze is 'het centrum' van T'ville. Verwacht hier meer toeristenwinkels, vvv, internet cafe en wat andere kleine winkeltjes. Op zondags (was toen zo) was hier altijd markt. Dit centrum (CBD) ligt ook bijna aan het begin van The Strand. Na de cycloon van 1999 (in Feb/Mar is er cyclone season) hebben ze dit helemaal nieuw opgebouwd. Veel speelmaterialen voor kinderen! Ook vind je hier een zwembad (mocht je niet in de zee willen zwemmen). Daarnaast hebben ze stingernets (waar je dus tussen moet zwemmen) en aan het einde van The Strand vind je een rockpool. Erg groot! Niet altijd stinger vrij hoor, maar dat zijn die netten ook niet. Waar je ook gaat zwemmen aan de oostkust (vanaf B'bane) heb je kans dat je een stinger tegen komt (stinger = kwal).

Magnetic Island: geweldig mooi eiland, zou ik zeker heengaan. Hier kun je, mits je goed kijkt (en luistert naar andere toeristen) koala's in bomen zien. Als je Nederlands wilt horen/spreken heb je hier de meeste kans (alhoewel het minder toeristisch is dan het 3/4 uren naar het zuiden gelegen Whitsunday Island - aanrader!)

Townsville bevind zich zo'n 4 uur van Cairns (kusthighway) maar de leukste manier om er naartoe te rijden is door de Atherton Tablelands. Er zijn genoeg leuke plekjes tussen T'ville en Cairns en net boven Cairns. Ingham heeft elk jaar een leuk festival.

Ik woonde zelf in het Thuringowa deel, in 'Condon' dat ligt vlak naast Kirwan. Kirwan is de grootste (high)school in T'ville en men zegt ook 1 van de grootste van Australie. Erg gericht op sportieve prestaties. Ik ging trouwens naar Thuringowa (Gowa) state high. Qua kosten van wonen e.d. kan ik jullie weinig vertellen omdat ik daar als uitwisselignstudent was en dus bij een aussiefamilie woonde.

Sport: genoeg mogelijkheden!! Ga vooral eens kijken bij een 'Croc' match! Dat is basketbal. Ook hebben ze football, AFL etc. Als jullie sportief zijn aangelegd probeer dan eens touch football (soort van rugby, maar dan met aantikken en heel veel sneller omdat je niet de helft van de tijd op de grond ligt  :grin: :lol:)

Townsville heeft onzettend veel te bieden. Ook de haven is geweldig mooi! Het ligt aan het Great Barrier Reef en er zijn dus genoeg plaatsen waar je je duikbrevet kan halen (ga voor Padi!).

Als je meer wilt weten, vraag maar raak..!

Back