Hoi Gerrie,
Veel mensen die in Hobart werken, lunchen geregeld buiten de deur. Soms halen ze lunch, soms eten ze in een local pub. Wat ik veel zie is dat men 's morgens vaak koffie drinkt met iets erbij (meestal een muffin) en dat men vaak naar dezelfde gelegenheden gaat. Pub lunches zijn ook erg populair, vooral op vrijdag. De meesten hebben hun vaste pubs en cafe's die dichtbij het werk zijn en goede koffie hebben. Ik doe hetzelfde met mijn collega's. 's Morgens een kop koffie om de hoek, soms met een muffin, en op vrijdag lunch in de pub.
De laatste paar jaar zijn er behoorlijk wat cafe's bijgekomen in Hobart mede door de toenemende populariteit van koffie. Sommige cafe's zijn succesvol, anderen zijn na een paar jaar weer verdwenen. Naar mijn idee is er behoorlijk wat concurentie in de koffiebusiness en is het belangrijk om iets te bieden wat je cafe uniek maakt. Een makkelijke markt is het denk ik niet.
Zoals ik al zei ken ik The boathouse niet echt dus ik heb niet even op hun website gekeken. Hun "Mini Monday Menu" geeft mij het idee dat ze een heel andere markt aanspreken en niet de doorsnee Tasmanier. Drie "entree sized dishes" voor $38 geeft mij het idee dat ze meer cateren voor speciale gelegenheden en toeristen. Alhoewel het erop lijkt dat Tasmanie een culinaire inhaalslag aan het maken is, moet je wel onthouden dat het loon hier over het algemeen veel lager ligt dan op het mainland. Voor een gezin is $38 p.p. veel geld (vooral als je met z'n vieren uit eten gaat). Veel Tassies gaan doorgaans liever naar een restaurant waar je "waar voor je geld" krijgt dan naar een een restaurant waar je culinair wordt verwend. Natuurlijk zul je ook Tassies in The Boathouse zien, maar meer bij speciale gelegenheden.
Toeristen zijn een ander verhaal. De laatste paar jaar zijn er een paar hele goede restaurants in Tassie bijgekomen. De goede naam die Tasmanie heeft op het gebied van produce, heeft hier zeker aan bijgedragen. Ik ben zelf bijvoorbeeld wel eens naar "The Source" geweest met mijn vriendin en we hebben daar ontzettend lekker (en apart) gegeten. Aan de meeste Tasmaniers is het echter niet besteed maar toeristen krijgen er geen genoeg van.
Ik denk dat er een groot verschil zit in het runnen van een cafe en een restaurant als The Boathouse. Het is maar net welke markt je aan wil spreken. Informatie over het kopen van een bedrijf en de bijkomende wetten kan ik je helaas niets over vertellen. Nogmaals, Ik ben geen ondernemer en heb nul komma nul verstand van het runnen van een bedrijf dus hecht niet te veel waarde aan mijn mening. Als jullie je ooit hier vestigen (Tassie is gewoon de mooiste staat van Australie), laat het me weten. Ik ben graag een van jullie eerste klanten.
Groeten,
Louw