Wij komen naar Brisbane

Koos

Member
Hallo allemaal.
Tijd om mij eens voor te stellen na een tijdje de informatie op deze site passief te hebben geconsumeerd.
Begin Juli landen wij in Brisbane.
Wij, dat zijn Koos (ondergetekende, 39), vrouw en twee dochters van 13 en 15.
Mijn vrouw is Nieuw Zeelandse en mag bijgevolg vrij in Australie verblijven. Ik heb een 461 visa waarmee ik in Australie mag wonen en werken. Dit visum is 5 jaar geldig en kan daarna (hopelijk) eenvoudig verlengt worden. Direct na aankomst gaan we op zoek naar scholen voor de meiden, een huis en werk.
We willen graag starten in Brisbane en we laten de keuze voor de buurt waar we gaan wonen afhangen van de school waar demeiden naartoe gaan (postcodegebied van de school ivm inschrijving).

Ik werk momenteel als sales engineer maar heb ca 16 jaar brede werkervaring, voornamelijk in staalindustrie. Ik heb een MTS werktuigbouwkunde diploma en in juni 2013 heb ik daar een Bachelor Technische Bedrijfskunde (BEng in NL) bij gehaald. Mijn vrouw is fotograaf met verschillende geweldige projecten en verschillende exposities op haar naam.

Ik hoop via deze site in contact te komen met mensen in (de buurt van) Brisbane.
Tips, vooral voor het vinden van werk, zijn zeer welkom!
Alvast dank!

Welkom op het forum! Wij gaan half juni verhuizen naar Brisbane vanuit Sydney. Wel niet zo ver, maar het voelt een beetje als een mini-emigratie. Ik realiseer me nu pas dat ik hier in Sydney al een aardig groot sociaal leven heb opgebouwd in de drie en een half jaar dat we hier wonen. Mijn ervaring is dat het altijd leuk en nuttig is om af en toe contact te hebben met landgenoten en mede-emigranten.

Hallo allemaal.
Tijd om mij eens voor te stellen na een tijdje de informatie op deze site passief te hebben geconsumeerd.
Begin Juli landen wij in Brisbane.
Wij, dat zijn Koos (ondergetekende, 39), vrouw en twee dochters van 13 en 15.
Mijn vrouw is Nieuw Zeelandse en mag bijgevolg vrij in Australie verblijven. Ik heb een 461 visa waarmee ik in Australie mag wonen en werken. Dit visum is 5 jaar geldig en kan daarna (hopelijk) eenvoudig verlengt worden. Direct na aankomst gaan we op zoek naar scholen voor de meiden, een huis en werk.
We willen graag starten in Brisbane en we laten de keuze voor de buurt waar we gaan wonen afhangen van de school waar demeiden naartoe gaan (postcodegebied van de school ivm inschrijving).

Ik werk momenteel als sales engineer maar heb ca 16 jaar brede werkervaring, voornamelijk in staalindustrie. Ik heb een MTS werktuigbouwkunde diploma en in juni 2013 heb ik daar een Bachelor Technische Bedrijfskunde (BEng in NL) bij gehaald. Mijn vrouw is fotograaf met verschillende geweldige projecten en verschillende exposities op haar naam.

Ik hoop via deze site in contact te komen met mensen in (de buurt van) Brisbane.
Tips, vooral voor het vinden van werk, zijn zeer welkom!
Alvast dank!
Welkom Koos en familie,,, wij wonen in de Gold Coast dichtbij Brisbane, Nederlandse man, aussie vrouw en 2 jongen 15. en 11......success met de voorbereiding

Hoi Koos en familie, alvast welkom in Brisbane :)

Wij (mijn Aussie man en ik) wonen een half uurtje ten zuiden van Brissie. Ik vind dat we het hier maar getroffen hebben met mooie stranden + prachtige regenwouden zo dichtbij. Ideale omgeving om op avontuur te gaan met de kids of als de dochters liever op het strand liggen kan dat dus ook, maar vergeet niet... slip slap slop!

Seek.com.au is handig voor vacatures.

Dank allen voor het welkom en voor de nuttige tips.
We verheugen ons erg op ons nieuwe leven, al hebben we niets te klagen hier in Amsterdam, zeker niet na deze zachte winter.
Onze belangrijkste motivatie voor de move: het leven is te kort om niet af en toe het roer om te gooien. Ozzie leek ons een goede keuze.

Welkom,

Swagelok (http://www.swagelok.com/EA) zoekt een sales engineer in Brissy. Laat weten of je geïnteresseerd bent, dan kan ik je CV doorsturen of je in contact brengen - no garantees as everone is looking for a job!

Dank allen voor het welkom en voor de nuttige tips.
We verheugen ons erg op ons nieuwe leven, al hebben we niets te klagen hier in Amsterdam, zeker niet na deze zachte winter.
Onze belangrijkste motivatie voor de move: het leven is te kort om niet af en toe het roer om te gooien. Ozzie leek ons een goede keuze.
Goede motivatie!
Heb 'm al een keer "gedeeld", bij lastige doorvragers...;)

Welkom. Wij wonen een uurtje boven Brisbane en hebben een zoon van 17 en een dochter van 14. Mocht je vragen hebben, laat maar horen. Ik weet dat het uitzoeken van scholen een enorme klus is. Succes

Welkom. Wij wonen een uurtje boven Brisbane en hebben een zoon van 17 en een dochter van 14. Mocht je vragen hebben, laat maar horen. Ik weet dat het uitzoeken van scholen een enorme klus is. Succes

Ff grappig om bij stil te staan; "een uurtje boven Brisbane" is relatief weinig, maar ga maar eens even een uurtje in de auto zitten in NL; je zou zowaar je paspoort niet mogen vergeten :) (oke, het geluk hebbende dat je een keer niet in de file staat...)

met het risico off topic te gaan, Gabby04, wat ik van scholen heb begrepen is dat de meeste private schools goed zijn maar geld kosten (5K-8K/kind/jaar), sommige state schools OK zijn, en dat je je daar in kunt schrijven als je in de buurt van de school woont. We hebben een shortlist en we richten ons eerst op het zuidwesten van Brisbane (Kenmore, Indooroopilly) maar dat is niet 'set in stone'. Imho moet een school 'goed voelen' en een interessant aanbod hebben. Heb je nog specifieke tips of aandachtspunten voor de selectie van een school?

met het risico off topic te gaan, Gabby04, wat ik van scholen heb begrepen is dat de meeste private schools goed zijn maar geld kosten (5K-8K/kind/jaar), sommige state schools OK zijn, en dat je je daar in kunt schrijven als je in de buurt van de school woont. We hebben een shortlist en we richten ons eerst op het zuidwesten van Brisbane (Kenmore, Indooroopilly) maar dat is niet 'set in stone'. Imho moet een school 'goed voelen' en een interessant aanbod hebben. Heb je nog specifieke tips of aandachtspunten voor de selectie van een school?

Koos, ik zou eerst op internet kijken. Iedere school heeft een website en zodra je hier bent ga je bij de scholen langs waarvan je denkt dat het iets is. Vraag om een rondleiding en vraag aan bewoners in de omgeving wat ze van de betreffende scholen vinden. Onze kinderen hebben altijd op een State school gezeten. Onze oudste zit nu sinds 2 jaar op een private school en die kosten verschillen per school en per schooljaar waar de kinderen in zitten. Onze school kost ongeveer $13.000 per jaar. Het blijft een hele moeilijke beslissing vind ik, ik denk dat als je een goed aangeschreven State school vindt, die net zo goed is als een prive school.
Het klopt inderdaad dat voor de State schools je in de zone moet wonen om toegelaten te kunnen worden. Die zones kun je op hun website vinden. Succes met het maken van jullie keuzes.

grappig, wij hadden ook twee dochters in dezelfde leeftijd als jullie dochters, toen wij 3 jaar terug in Brisbane aan kwamen. Wij hebben de kinderen toen naar een state school gestuurd en er geen moment spijt van gehad. Goede begeleiding (apart programa) om het engels onder de knie te krijgen en extra hulp met alles. Mijn ervaring is laat je niet gek maken met de private schools het is allemaal business voor ze vergeet dat nooit. Grappige is dat door de sport van de kinderen kun je mooi meekrijgen hoe de kinderen van de private en de public schools met elkaar omgaan. De public school kids zijn over het algemeen meer down to earth is mijn ervaring en dat past beter bij ons en hoe wij de kinderen willen opvoeden. De oudste gaat nu al een half jaar naar de universiteit in Brisbane als jongste Uni studente, ze mocht een jaar overslaan op high school omdat Nederlandse scholen goed aangeschreven stonden! Dat vonden wij trouwens wel raar omdat ze de taal nog moest leren, maar wij dachten van ach een jaar overdoen kan altijd nog :)

Koos als ik jullie was zou ik zeker eens kijken naar Brisbane State High School, die hadden de beste eind resultaten van Queensland (private and public schools) vorig jaar en staan erg goed aangeschreven. Ik ken ook aardig wat mensen die daar hun kids op hebben en die zijn allemaal erg positief. Have a look mate:
http://brisbaneshs.eq.edu.au/
http://www.myschool.edu.au/SchoolProfile/Index/78514/BrisbaneStateHighSchool/47408/2013
http://brisbaneshs.eq.edu.au/sites/default/files/bshs/PolicyDocuments/SAR2013 - FINAL 27-06-14.pdf

Back