wild camperen

Hoi Inge,

In alle (reis)boeken over Australie die ik heb gelezen kamperen ze wild. Of het echt mag weet ik niet, het gebeurt in ieder geval wel. Ik denk dat als ik in december in mijn campertje rijd, het campertje ook wel eens van de weg afdraai en ergens ga slapen. Dat is dan feitelijk ook camperen toch?

Hoi Inge

In Queensland mag je in ieder geval niet wild camperen. In veel Nationale Parken mag je wel kamperen maar moet je vaak voor een paar dollar een permit kopen.
Er zijn echter in het hele land veel manieren te vinden om voor geen of bijna geen geld met tent, camper of caravan te kamperen.

Je kunt ze vinden in reisgidsen die per staat uitgegeven worden.
Camping guide to QLD, ISBN 1876296 is daar een voorbeeld van en deze gidsen zijn er van elke staat. Ik heb op Google gezocht op Free Camping

groetjes

gaan staangratis tot Er zijn per staat boeken uitgegeven waar Ik heb laatst in een Internet boekenwinkel gisden geienreisgidseen site gezien waar Er zijnook

Hoi,

Wij waren dat ook van plan, 3 maanden wild kamperen,  maar toen we daar aankwamen, hebben we dat nooit gedaan.
De campings is Oz zijn goedkoop, goed gefaciliteerd en lekker rustig in de Nederlandse zomer.

Heel gezellig, en veel aanspraak van Ozzies.

Groeten Sander

Er is ook een klein wit boekje waar alle restareas naast de highway One in staan, waar je gratis mag overnachten. Sommige liggen heel mooi, ver van de highway en hebben toiletten, bbqs en tafels. Het boekje is te koop in de boekhandel. Wij staan regelmatig op restareas, erg gezellig, goedkoop en safe samen met andere reizigers.

Geadviceerd word dat je niet alleen blijft op de off road parking area's.
Het is zo'n beetje een een regel onder de caravaner's, als je langs de road
wil parkeren dat je om ongeveer 4 uur pm daar gaat staan, komen vanzelf ander
er bij staan, als bij 6 pm dat nog niet gebeurt is, moet je door gaan.
Het is gewoon niet save om alleen in de free off road te parking te overnachten.

Gr ineke.  :up:

Wij hebben destijds regelmatig de "smoes" gebruikt dat als we ergens stonden waar het niet mocht en we krijgen een agent op bezoek, dat wij niet verder wouden rijden vanwege de invallende duisternis en het overstekende wild. Gooi daarbij een paar lege bierblikjes rond je auto, dan kan je meteen duidelijk maken dat je niet eens meer kan rijden. Tot nu toe vond oom-agent dat altijd prima en een goede reden om niet naar een camping op zoek te gaan. We hebben zelfs regelmatig gehad dat de agent aan het einde van zijn shift zat en zelfs een biertje meedronk...en nog mooier, een aardig NT-agent bracht ons een uurtje later een six-pack met KOUDE biertjes.

Nou bedankt allemaal voor de tips en zo,
vooral toen ik las, dat het best gevaarlijk is om zomaar ergens langs de kant gaan staan.
ik zal even gaan zoeken naar campings in oz, toch een veiliger gevoel.

[quote author=Vinvanmil link=topic=2420.msg25847#msg25847 date=1125284971]
We hebben zelfs regelmatig gehad dat de agent aan het einde van zijn shift zat en zelfs een biertje meedronk...en nog mooier, een aardig NT-agent bracht ons een uurtje later een six-pack met KOUDE biertjes.
[/quote]

Kijk, en dat is nou zo geweldig aan OZ he.... waar anders maak je zoiets nou in vredesnaam mee!!  :applaus:

[quote author=tunnie link=topic=2420.msg26036#msg26036 date=1125404257]
Kijk, en dat is nou zo geweldig aan OZ he.... waar anders maak je zoiets nou in vredesnaam mee!! 
[/quote]

Inderdaad helemaal goud zoiets. Het word bijna off-topic, maar die agenten hier bevallen me wel. Paar jaar geleden werd ik aangehouden, met de mededeling dat mijn achterlicht het niet deed en ik boven de speed-limit reed. Dus werd er netjes een bekeuring uitgeschreven. Vervolgens vroeg hij ons of we aan het “backpacken” waren en of we lang in Victoria zouden blijven. Aangezien we op doorreis waren naar SA, konden we bevestigen dat we JA aan het backpacken waren (niet geheel correct) en NEE we zouden Victoria snel weer verlaten. Vervolgens werd ons meegedeeld, dat we die bekeuring gewoon in ons plakboek konden plakken en niet hoefde te betalen, want “we gaan er toch niet achteraan”. Hahaha, een agent die je verteld dat je een zojuist ontvangen bekeuring niet hoeft te betalen. Blijkbaar hebben de staten onderling geen afspraken met elkaar en worden bekeuringen niet doorgestuurd (is misschien nu wel veranderd?). Gevaar is natuurlijk wel dat als je niet betaalt, en bij het verlaten van Oz ze je paspoort checken en zien dat je nog een schuld heb openstaan (of als je weer besluit terug te komen naar Oz) je alsnog nmoet betalen. Of als je natuurlijk nog een keertje word aangehouden en je hebt te maken met een over-ijverige agent (bestaan die??  :-D)

Anyway, no worries, should be alright mate. Oz is great!  :up:

Inge,
Ik ben dit jaar nog in Oz geweest met een kamper en heb daar heel vaak wild gekampeerd (Nt en WA), echter met alleen een tent in de outback en alle heerlijke dieren weet ik niet of dat nu zo'n goed idee is
gr MG

[quote author=Vinvanmil link=topic=2420.msg25847#msg25847 date=1125284971]
We hebben zelfs regelmatig gehad dat de agent aan het einde van zijn shift zat en zelfs een biertje meedronk...en nog mooier, een aardig NT-agent bracht ons een uurtje later een six-pack met KOUDE biertjes.
[/quote]

Een kennis van mij had een agent die hem aanhield in de Outback met zwaaiende lichten. Toen hij tekst en uitleg kwam geven vertelde hij dat hij zowat zijn hele shift niets te doen had gehad, en eigenlijk die kennis wou uitnodigen voor een kopje koffie uit zijn thermos fles.

Zoiets gebeurt niet in Nederland.

Rene

Back