Wonen bij aankomst

Hallo iedereen,

wij gaan binnenkort vertrekken naar Brisbane, in de 1e helft van juni!
Wij hebben nog geen datum vastgesteld, omdat het een en ander geregeld moet worden, o.a. een adres, postadres danwel (liever)een echt adres.
(Wij willen eerst kort huren, daarna een huis kopen, maar dat laatste nadat we goed ter plekke rondgekeken hebben)

Weet iemand of je vanuit Nederland met een instantie of makelaar of een organisatie al een huurwoning voor een korte - zeg 2 a maximaal 6 maanden kunt regelen?
Of misschien dat een van die instanties of bedrijven de immigranten hun bedrijfsadres laten gebruiken (onder bepaalde condities) ten behoeve bv van
verscheping en inklaring inboedel, als contactadres/persoon etc.
En in het gunstigste geval uiteraard, dat wij een bedje hebben (ipv een hostel of goedkoop hotel - of is dit laatste beter?)

Alle informatie, tips en advies zijn welkom!!

Wilma & Philippe  :)

Welkom op het forum!

Met dezelfde vragen zitten wij ook een beetje. Wij weten inmiddels dat het mogelijk is vanuit hier iets te huren(evt zelfs gemeubileerd).
Alleen of dat ook voor kortere tijd mogelijk is ben ik nog aan het uitzoeken. Als ik meer weet laat ik het jullie wel weten

Groetjes Wilbert

Hiya

als je een search doet voor "furnished accomodation Brisbane" (of waar dan ook)dan kom je ook wel wat dingen tegen, geen idee of er wat bij zit maar mogelijkheden zat

http://brisbane.stays.com.au/11556
http://www.rent-a-home.com.au/Search/AdvancedSearch.asp?SS=QLD

of je kan een search doen voor "Real Estate Furnished".

Maar je kan natuurlijk ook eerst gewoon een dag of wat in een motel gaan zitten (vaak kun je in een motel voor een "betere" prijs vragen als je bijvoorbeeld minimaal een week (of langer blijft) dus misschien is dat ook nog een optie?

Bovendien kun je dan de "Local rags" oftewel de lokale krantjes uitpluizen die vaak bol staan van de accomodatie. Varierend van "shared accomodation" tot huizen met acreage.

Succes
Syl

Hoi Syl

Bedankt voor de goede tips, ik hou deze zeker paraat, maar eerst in een hotel gaan zitten heeft ook een paar nadelen!
Wij hebben 2 kids dus dat is op zich al lastig in een hotel, vind ik.
Bovendien als je naar Oz gaat zonder adres, waar stuur ik dan al mijn meubels en spullen naar toe?

Klinkt goed!!
Is dit ook een beetje betaalbaar??
En heb ik dan ook een adres waar ik bereikbaar ben??

Misschien niet in een hotel, maar wellicht een motel? Heb je toch vaak wat meer ruimte voor de kids.
Wij hebben trouwens toen wij hier kwamen een adres van vrienden opgegeven en met hen checkte wij een keer in de week of er post was. zij kregen schriftelijk bericht dat onze "kist" aangekomen was en toen hebben wij zelf de inklaring etc. geregeld, een aanhanger geleend (inmiddels hadden wij opslagruimte etc. geregeld) en het zaakje meegenomen.

Wij hadden trouwens tijd zat om alles te regelen omdat onze spullen pas een maand of wat later aankwamen.

Misschien is een PO Box een optie? Weet even niet meer hoe dat heet op zijn Nederlands maar ik bedoel zo'n kluisje? op het postkantoor. Postbus?? Dan kun je in ieder geval regelmatig je mail checken.

Goed idee trouwens Wilbert! Inderdaad zijn er veel Caravan parken waar gewoon "gewoond" wordt hier. Dat zou helemaal prettig zijn met kinderen aangezien er vaak een speeltuintje/zwembad bij zit. Maar let wel een beetje op waar je heen gaat, qua buurt etc.

Groetjes
Syl

Je kunt je post gewoon naar het GPO (general post office) laten opsturen en dan een keer per x dagen controleren bij de balie of er post voor jullie is. Wij hebben dat gedaan tijdens onze rondreis door Australie (en tijdens de eerste paar weken toen we geen huis hadden) en het werkte perfect.
Je kunt op vrijwel alle caravanparks een cabin huren (2, 4 of 8 berth) wat voor de eerste paar weken erg handig is. In Adelaide heeft de overheid een zogenaamde 'meet and greet' service. Misschien de moeite waard om op de website van Queensland te kijken of zij ook zo'n service hebben.

Wij zijn net twee weken in Brisbane en hebben het geluk dat we bij de prof van Martijn kunnen logeren. Het hangt van je financiele situatie af. Heb je geld: dan kun je binnen een paar dagen een huis huren. Heb je minder geld en ben je een beetje kieskeurig, kom je bovendien in het staartje van alle internationale studenten aan (dit is een korte schets van onze situatie...  :roll:) dan kan het wel iets langer duren. Kijk maar eens op www.realestate.com.au hier kun je verder klikken op de staten. Maar let op: het huur systeem is COMPLEET anders dan in Nederland. Geen sociale huur, geen echte woningbouw, geen echte wachtlijsten. Maar ze kunnen je er ook bij nemen. Ik zal het kort ( :lol:) proberen uit te leggen hoe het gaat:

Je kijkt op internet. Zie je een huis dat je bevalt? Dan bel je de real estate agent en maak je een afspraak (ga ALTIJD kijken bij een huis, want ze zijn heel goed in prachtige foto's maken van vreselijke huizen  :wink:). Je kijkt met de real estate agent of met de huidige bewoner. Als je het wat vindt, dan kun je een application doen. Dit is een soort van contract. Je zegt daar eigenlijk in: als de verhuurder mij ook wil, dan ga ik dit huren. Dit betekent dat je eigenlijk niet op meerdere huizen tegelijk een application moet hebben. Stel namelijk dat ze allemaal JA zeggen. Dan zit je aan meerdere huizen vast. Dit kun je wel weer afkopen. Maar dat kan je een maand huur kosten, soms ook maar een week.

Naast de gebruikelijke twee weken huur die je vooruit moet betalen, moet je ook bond money betalen. Dit wordt (als je het goed doet, en anders moet je het niet doen!) gestort bij de overheids instantie die gaat over huren. Het is natuurlijk ook weer allemaal geregeld met formulieren (het zal ook eens niet  :-D). Eindigd je huurovereenkomst. Dan kijk je samen met je verhuurder of alles net zo is als toen je er in ging (van te voren moet je op een formulier  :wink: aangeven welke dingen stuk zijn, missen, vies zijn enzovoorts. Je moet echt heel precies zijn. Want alles wat je vergeet kunnen ze aan het einde op JOU verhalen). Het is ook niet gebruikelijk dat je je huis "verbouwd". De vloeren zijn zoals ze zijn. Niemand hier legt er een nieuwe laminaat vloer in. En als ze de vloerbedekking professioneel gereinigd hebben, dan moet jij dat dus ook doen aan het einde van jou huur. Het is allemaal niet eenvoudig.

Je kunt in je contract een vaste periode afspreken. Dat kan een maand zijn, twee maanden. Een jaar. Wat je wilt. Maar de verhuurder moet het wel met je eens zijn. In een afgesproken periode mag de verhuurder de huur niet verhogen. Je hebt een contract voor een bepaalde periode voor een bepaalde prijs. Je kunt ook geen vaste periode afspreken. Dan is het gewoon tot je de huur opzegd. Dan is het wel zo dat je (geloof ik, pin me er niet op vast) er half aan vast zit tot er een nieuwe bewoner is gevonden. Maar dat kan ook zijn als je onder je contract uit wil voordat het is afgelopen.

Verlaat je je woning en heb je problemen met je bond money (jij vindt dat het keurig is en je verhuurder vindt dat je er een zooitje van hebt gemaakt) dan kun je dit in een kort geding aanvechten. Het komt redelijk vaak voor geloof ik, dus spreek het goed af. Zeker als je huisgenoten hebt die buiten je familie vallen. Dan moet je alles goed documenteren.

Pff het is een heel verhaal. Om aan te geven dat het niet moeilijk is om aan woonruimte te komen (ten minste als je geld hebt  :wink:) en ook tijdelijk moet te doen zijn. Er staat ook fully furnished huizen te huur voor drie maanden. Dus het moet vast te regelen zijn. Maar let dus goed op. Want je moet wel je rechten en plichten weten. Op de eerder genoemde website staat ook informatie. Alles wat ik net vertelde slaat op ons verhaal in Brisbane, in andere staten gaat het vast weer anders. Als je de formulieren allemaal goed invuld, zul je weinig problemen hebben. Succes met zoeken!

Ter toevoeging aan Rebekka's verhaal:
Uit ervaring weet ik dat er huiseigenaren/makelaars zijn die allerlei truukjes uit proberen te halen om je borg niet terug te betalen. Laat je niet bang maken, het recht staat aan jouw kant als huurder. Tenzij de verhuurder kan aantonen dat jij door nalatigheid of opzet schade hebt aangericht of kosten hebt veroorzaakt (bv omdat je niet schoongemaakt hebt), hoor je je volledige borg terug te krijgen. Maar mocht het tot een rechtzaak komen, dan is het natuurlijk het beste dat je zo sterk mogelijk staat: zorg dat je aan het eind het 'exit form', maar vooral aan het begin het 'entry form' zo volledig mogelijk ingevuld hebt. Ontzettend mierenneuken is in dit geval een goede eigenschap (je moet bv elke spijker/haak in de muur aangeven)! Als het bv in het begin niet goed schoon is, zet dat dan ook op het entry form. En als je een digitale camera hebt: neem foto's, veel foto's! Elke kras op de muur, elke deuk in de koelkastdeur (dat probeerden ze bij ons...), etc...

Helemaal eens met Hans! het lijkt een beetje truttig maar check het hele huis voor eventuele vlekken, kapotte gordijen etc. zodat je later niet met een rekening gepresenteerd wordt (oftewel een bond die niet terug betaald wordt).

Groetjes
Syl

Als ik jullie verhalen zo lees word ik wel erg bang om eerst een huis te huren.
Ga toch maar eerst kijken wat er te koop staat.

Rob

[quote author=Robby link=topic=1381.msg11615#msg11615 date=1111443217]
Als ik jullie verhalen zo lees word ik wel erg bang om eerst een huis te huren.
Ga toch maar eerst kijken wat er te koop staat.

Rob

[/quote]En ik zei nog zo "laat je niet bang maken"! ;)
Het valt allemaal wel mee hoor, zolang je de formulieren maar goed en volledig invult. De meeste verhuurders zijn gewoon normale eerlijke mensen. En mocht je inderdaad een 'bastard' van een verhuurder hebben, laat je niet intimideren door gebluf dat je je borg kwijt gaat raken. Soms zullen ze proberen "aardig" te zijn en zeggen dat ze slechts een deel van je borg in zullen houden om door jou veroorzaakte "schade" te herstellen, maar vaak is die schade gewoon normale slijtage en dus voor hun rekening. Laat je dan niet afkopen met een deal waarbij je slechts een deel van je borg terugkrijgt: als jij het huis in normale staat en schoon hebt achtergelaten, eis dan je volledige borg terug en neem met niets minder genoegen. Willen ze dat niet... "see you in court". Zoals ik al zei, het recht staat aan jouw kant. Bovendien, als je ooit niet je volledige borg hebt teruggekregen is het lastiger iets nieuws te huren, want je moet dat namelijk op het aanvraagformulier aangeven.

Bovendien, bij kopen kun je ook belazerd worden: verborgen gebreken etc. Altijd een inspectie laten doen voordat je koopt!

Hoi mensen
Er wordt hier een paar keer gezegd van "als je geld heb dan heb je zo een huur huis". Kan je dat eens een keer nader toelichten. Moet je kunnen laten zien dat je een flinke pot geld heb ofzo? en wat is flink wat geld.  :|

Het was ons idee om inderdaad  met flink wat geld te vertrekken maar door omstandigheden moeten we het nou met iets minder als de helft van veel geld doen  :(
[sub]Ik denk dat als we volgend jaar down under gaan dan hebben we een kleinen 25.000AUD klinkt veel maar in euries zij dat er maar zo'n 15000 dus ja....Will that be enough....Mijn gevoel zegt dat het veel te weinig is en dus de kans op mislukking veel groter gaat worden dan we eerst hadden verwacht..…[/sub]

De DIMIA geeft volgens mij aan dat een gemiddeld gezin (2 volwassenen, 2 kinderen) ongeveer 3000 AUD (ik kan er helemaal naast zitten, want ik kon het niet zo snel vinden op de DIMIA site)....

Echter had ik ook ergens gezien dat je per persoon (volwassene) ong. 2000 AUD per maand kwijt bent...

Je kunt dan zelf snel uitrekenen hoe lang je ongeveer hebt om een baan te vinden voordat al je spaargeld op is!!

Zoals we het nu berekend hebben, kunnen Annemiek en ik zo rond de 60.000 a 70.000 AUD meenemen naar Australie!!! (is toch wel een lekker gevoel)

[quote author=Maluka link=topic=1381.msg11701#msg11701 date=1111567120]
De DIMIA geeft volgens mij aan dat een gemiddeld gezin (2 volwassenen, 2 kinderen) ongeveer 3000 AUD (ik kan er helemaal naast zitten, want ik kon het niet zo snel vinden op de DIMIA site)....

Echter had ik ook ergens gezien dat je per persoon (volwassene) ong. 2000 AUD per maand kwijt bent...

Je kunt dan zelf snel uitrekenen hoe lang je ongeveer hebt om een baan te vinden voordat al je spaargeld op is!!

Zoals we het nu berekend hebben, kunnen Annemiek en ik zo rond de 60.000 a 70.000 AUD meenemen naar Australie!!! (is toch wel een lekker gevoel)
[/quote]
hello
Zo dat is lekker zeg....Maar pas op hoor,... het zit zo tegen ik spreek uit ervaring :-( Wij hadden toen ook berekend dat we makkelijk 30.000eurie bij elkaar gespaard zouden hebben. Maar toen is mijn vrouw ineens haar baan kwijt geraakt  en ik zelf werkte bij een bedrijf die falliet is gegaan. Dan hakt het er wel in hoor...... Maar goed als je idd 2000audp/p is + wat extra onkosten dan zouden wij dus zo ongeveer 5maanden de tijd hebben om een baan te vinden. Moet wel gaan lukken denk/ hoop ik
groetjes...

[quote author=Maluka link=topic=1381.msg11701#msg11701 date=1111567120]
Echter had ik ook ergens gezien dat je per persoon (volwassene) ong. 2000 AUD per maand kwijt bent...[/quote]Hangt heel erg van je lifestyle af, denk ik. Wij zijn met z'n tweeen zo'n $2100 per maand kwijt, exclusief hypotheek/huur. Een dak boven je hoofd is zo duur als je het zelf wilt maken, maar reken maar op minimaal $500 p.m. voor shared/student accommodation en $800-1000 minimaal voor een appartementje in de buurt van het centrum of een huisje in de suburbs. Dit is voor Brisbane, in Sydney en Melbourne is het een stuk duurder...

Laat ik het zo zeggen. Een kamer in een studentenhuis is er vanaf $75. Maar dan heb je echt een heel klein iets. Vanaf $200-$250 heb je een unit of flat in de stad. En daarbuiten een townhouse (maisonette of meerdere onder een kap woning - voor zover ze die hebben  :wink:) of een huisje. Vanaf 300 of 400 dollar heb je echt een MOOI huis. Maar dan hebben we het wel nog steeds over prijzen per week. Houd dat goed in je hoofd. Je betaald dus makkelijk rond de $1000 per maand. Kwestie van geluk.

Ik zei dat als je geld hebt je echt iets moois kunt huren. En dat klopt (tot nu toe) als een bus. Je kunt op www.realestate.com.au kijken. Daar staan huizen te huur en te koop. Dus voor ieder wat wils. Wij kijken er nu dagelijks op om te kijken of er iets bij zit. Ik weet niet hoe het in andere steden is maar in Brisbane valt het niet mee. Maar kom je met een grote zak geld dan kun je hele mooie huizen huren. Reken dan dat je zeker $2000 per maand kwijt bent. Maar voor dat geld kun je in NL ook mooie huizen huren. Niet zo gek dus. Wij gingen ook niet onbeladen uit NL weg. We hebben goed gespaard (zeker als je bedenkt dat Martijn er naast studeerde  :up:). Maar toch merk je dat je geld redelijk snel gaat. Ik heb er geen $2000 per maand voor over om in een luxe villa te wonen in een prachtige suburb. Als je even de tijd hebt kun je rustig om je heen kijken en weet je vanzelf waar je wilt wonen en waar niet.

Trouwens (wie heeft hier ooit wat van gehoord  :|, het is misschien niets, maar je weet maar nooit) in de Courier Mail staat ook altijd een advertentie over house sitting. Je past dan op een (vast heel mooi) huis van iemand die er even niet is. Je betaalt geen huur... Misschien wat voor de eerste periode?? Maar nogmaals: Ik weet niet of dit wat is? Iemand ervaring?

Als laatste nog: succes met zoeken. Ik weet dat het niet makkelijk kan zijn. Maar de eerder genoemde website is een goede start. Kun je ook al op kijken in NL. Krijg je een beetje een idee.

Back