Wij zijn net twee weken in Brisbane en hebben het geluk dat we bij de prof van Martijn kunnen logeren. Het hangt van je financiele situatie af. Heb je geld: dan kun je binnen een paar dagen een huis huren. Heb je minder geld en ben je een beetje kieskeurig, kom je bovendien in het staartje van alle internationale studenten aan (dit is een korte schets van onze situatie... :roll
dan kan het wel iets langer duren. Kijk maar eens op www.realestate.com.au hier kun je verder klikken op de staten. Maar let op: het huur systeem is COMPLEET anders dan in Nederland. Geen sociale huur, geen echte woningbouw, geen echte wachtlijsten. Maar ze kunnen je er ook bij nemen. Ik zal het kort ( :lol
proberen uit te leggen hoe het gaat:
Je kijkt op internet. Zie je een huis dat je bevalt? Dan bel je de real estate agent en maak je een afspraak (ga ALTIJD kijken bij een huis, want ze zijn heel goed in prachtige foto's maken van vreselijke huizen :wink
. Je kijkt met de real estate agent of met de huidige bewoner. Als je het wat vindt, dan kun je een application doen. Dit is een soort van contract. Je zegt daar eigenlijk in: als de verhuurder mij ook wil, dan ga ik dit huren. Dit betekent dat je eigenlijk niet op meerdere huizen tegelijk een application moet hebben. Stel namelijk dat ze allemaal JA zeggen. Dan zit je aan meerdere huizen vast. Dit kun je wel weer afkopen. Maar dat kan je een maand huur kosten, soms ook maar een week.
Naast de gebruikelijke twee weken huur die je vooruit moet betalen, moet je ook bond money betalen. Dit wordt (als je het goed doet, en anders moet je het niet doen!) gestort bij de overheids instantie die gaat over huren. Het is natuurlijk ook weer allemaal geregeld met formulieren (het zal ook eens niet :-D). Eindigd je huurovereenkomst. Dan kijk je samen met je verhuurder of alles net zo is als toen je er in ging (van te voren moet je op een formulier :wink: aangeven welke dingen stuk zijn, missen, vies zijn enzovoorts. Je moet echt heel precies zijn. Want alles wat je vergeet kunnen ze aan het einde op JOU verhalen). Het is ook niet gebruikelijk dat je je huis "verbouwd". De vloeren zijn zoals ze zijn. Niemand hier legt er een nieuwe laminaat vloer in. En als ze de vloerbedekking professioneel gereinigd hebben, dan moet jij dat dus ook doen aan het einde van jou huur. Het is allemaal niet eenvoudig.
Je kunt in je contract een vaste periode afspreken. Dat kan een maand zijn, twee maanden. Een jaar. Wat je wilt. Maar de verhuurder moet het wel met je eens zijn. In een afgesproken periode mag de verhuurder de huur niet verhogen. Je hebt een contract voor een bepaalde periode voor een bepaalde prijs. Je kunt ook geen vaste periode afspreken. Dan is het gewoon tot je de huur opzegd. Dan is het wel zo dat je (geloof ik, pin me er niet op vast) er half aan vast zit tot er een nieuwe bewoner is gevonden. Maar dat kan ook zijn als je onder je contract uit wil voordat het is afgelopen.
Verlaat je je woning en heb je problemen met je bond money (jij vindt dat het keurig is en je verhuurder vindt dat je er een zooitje van hebt gemaakt) dan kun je dit in een kort geding aanvechten. Het komt redelijk vaak voor geloof ik, dus spreek het goed af. Zeker als je huisgenoten hebt die buiten je familie vallen. Dan moet je alles goed documenteren.
Pff het is een heel verhaal. Om aan te geven dat het niet moeilijk is om aan woonruimte te komen (ten minste als je geld hebt :wink
en ook tijdelijk moet te doen zijn. Er staat ook fully furnished huizen te huur voor drie maanden. Dus het moet vast te regelen zijn. Maar let dus goed op. Want je moet wel je rechten en plichten weten. Op de eerder genoemde website staat ook informatie. Alles wat ik net vertelde slaat op ons verhaal in Brisbane, in andere staten gaat het vast weer anders. Als je de formulieren allemaal goed invuld, zul je weinig problemen hebben. Succes met zoeken!