Woning vinden in Melbourne

GerardMarcus

New Member
5 oktober is het zover. Dan vertrekken wij, via een vakantie in Maleisië, voor een jaar naar Australië.
Wij willen een jaar gaan wonen in Melbourne.

Alleen hebben wij nog een woning nodig. Hebben jullie wellicht tips voor het huren van een woning?
Wat zijn goede, leuke (buiten)wijken gezien de prijs, op welke sites kunnen wij gemeubileerde woningen vinden, kunnen wij überhaupt op afstand een woning huren, of kunnen wij dit pas doen als we eenmaal aangekomen zijn?

Alle tips zijn welkom!
 
Het vinden van een woning is het gemakkelijkst via websites van realestate en domain. Vaak moet je wel kunnen aantonen dat je een nette huurder bent en altijd op tijd betaalt. Dus is het handig om referenties, afschriften van je huidige huur/hypotheek, je salarisstrook of spaartegoeden etc. te hebben. Vanuit Nederland een huis huren lijkt me vrijwel onmogelijk en zou ik nooit doen, want je moet toch echt het huis eerst bekijken. Voor de eerste weken kun je kijken op Airbnb. Dan kun je gelijk de eigenaar van je huis op Airbnb als referentie opgeven. In welke wijken je het beste kunt gaan zoeken is lastig. Dat hangt voornamelijk af van wat je wil, dicht bij CBD of verder in de buitenwijken, en het budget (ook niet onbelangrijk). Lees maar eens een paar draadjes door mbv de zoekfunctie. Dit topic is al vaker voorbij gekomen.
 
Last edited:
@GerardMarcus Ik zie dat jullie in oktober zouden verhuizen, dus vroeg me af: hoe is het afgelopen? Hoe is jullie zoektocht verlopen, wat hebben jullie gevonden? En hoe bevalt het leven in Melbourne intussen? Groetjes!
 
@Tamarind Inderdaad, sorry helemaal niets meer gepost.

Na een mooie vakantie op Langkawi, Bali en Singapore zijn wij op 17 oktober aangekomen in Melbourne.

Het bevalt ons prima hier in Australië. Heerlijk land, aardige, behulpzame mensen, de zomer komt eraan ;)

Ik heb gewoon het werk vanuit Nederland op mijn laptop en mijn vriendin probeert opdrachten te scoren als fotograaf. Moeilijk om de mensen hier voor fotografie te bereiken, maar gisteren had ze haar eerste familieshoot en in januari gaat ze waarschijnlijk een geboorte fotograferen, dus ik ben hoopvol dat er voor haar schot in de zaak komt.

Tot nu toe hebben we in de grannyflat van lieve Nederlandse mensen van dit forum gewoond. Hun ouders komen over vanuit Nederland dus per dinsdag moeten we hier (tijdelijk) weg.

Het zoeken naar een huurwoning was lastig binnen budget, vooral omdat wij een huurwoning zochten die compleet gemeubileerd was. Dit hebben we dan ook opgegeven en we zijn begonnen met kijken naar housesitten. Zodoende hebben we vanaf volgende week tot eind januari in ieder geval al housesits staan in Melbourne, Sydney en Adelaide. Perfect omdat wij oud en nieuw in Sydney wilden vieren en ik aansluitend een tennistoernooi in Adelaide speel. En zo zien we nog eens wat :)

Om de paar dagen tussen het verlaten van de grannyflat en de Housesit te overbruggen gaan we kamperen, ook leuk!
 
Ik heb sinds ongeveer 3/4 jaar mijn huis verhuurd in Sanctuary Lakes. Is een estate zo'n 20KM west van Melbourne in de Point Cook suburb. We hebben daar +- 9 jaar gewoont en hebben ons tweede huis gekocht in Queensland (Gympie). De huur is inderdaad zo rond de $500 per week in die contreien maar je kunt ze ook krijgen voor zo $350 tot $400. Als je nog goedkoper wil kom je echt in buurten te wonen waar je eigenlijk niet wil zitten.
 
Nog even een update van onze reis in en door Australië. We zitten hier nu een half jaar en we hebben het geweldig naar ons zin! Ondertussen hebben we Adelaide, Sydney, Melbourne en ongeveer alles daartussenin wel gezien. Daarom trekken we over 2 weken richting het noorden.

Met veel plezier hebben we het grootste deel van de tijd in Melbourne doorgebracht en we moeten zeggen... Mocht je ooit op zoek zijn naar een tijdelijke oplossing qua verblijf, in between woningen, of voor hoe lang dan ook, ga dan naar Emerald! Aan de rand van Melbourne, fantastische omgeving, maar bovenal een fantastische grannyflat bij fantastische mensen. @RichardtoAussie en Willeke zorgen voor een hartelijk welkom en staan altijd voor je klaar om vragen te beantwoorden en hulp te bieden waar nodig.

We hebben onze eerste 2 maanden hier in hun geweldige grannyflat mogen doorbrengen en het ontbrak ons aan niets. We zijn later nog een nacht teruggeweest en hebben nog altijd heerlijk contact met ze. Van alle gemakken voorzien en voor die prijs heb je geen hotel, motel of huurwoning. Een echte aanrader dus!

Wij trekken verder, maar zullen zeker, indien we deze kant weer op komen, weer via Emerald rijden!
 
Hoi hoi,
we zijn aan het rondkijken om ons straks te settlen in Melbourne.
Hoe is de real estate market zich aan het ontwikkelen in Melbourne area?
Wie heeft links naar websites waarop zichtbaar is hoe wijken zich ontwikkelen, zowel livability alsmede huur en koop prijzen?

Bedankt alvast :)
 
Hoi @M@RCO
Ik ben niet zo heel goed bekend in Melbourne, maar we hebben vrienden in het oosten en daar wordt heel veel gebouwd en gewerkt aan een goede verbinding met het CBD (Beaconsfield e.o.) Verder geven websites van realestate.com.au en domain.com.au naast koop- en huurprijzen ook informatie over bepaalde wijken
 
Back
Top