[quote author=tum link=topic=2103.msg20829#msg20829 date=1121499301]
Hoe zijn de werkplaatsen (metaal/lassen/fabrication) in OZ, is er bijv. airco (of soms wel en soms niet) of is er vaak sprake van werkplaatsen met de deuren open? Heeft elke werknemer een 'red card' (was rood geloof ik) voor veiligheid? Of kan iemand gewoon even een 'feel' geven van hoe het is!
[/quote]
Ik weet niet hoe het bij de meeste bedrijven gaat, maar ik kan je wel een indruk geven hoe het er bij mij aan toe gaat. Ik heb een kantoor-baan hier, maar ik zit letterlijk naast de werkvloer, dus heb wel een redelijke indruk hoe het er aan toegaat. Zoals al eerder genoemd, worden OHS-maatregelen erg strict genomen. Maar ik heb niet het idee dat deze stricter zijn dan in Nederland. De werkplaatsen hier zijn niet voorzien van airco, wel de lunch-rooms en de deuren staan in de zomer hier dan ook wagenwijd open. Overigens verboden hier om door de grote deuren te lopen, maar altijd door het kleine deurtje ernaast... Hier, Adelaide, kan het nog redelijk koud worden in de winter, dus zijn wel alle werkplaatsen voorzien van een soort kachels of gloeilampen die aan het plafond hangen. Tevens, word er hier veel zorg besteed aan "repetitive work injury" en worden er eigenlijk nauwelijk kosten bespaard als iemand bijvoorbeeld een stoel nodig heeft, of nieuwe schoenen, etc. Tevens hangen hier overal ventilatie-kanalen voor het afzuigen van dampen, en word er strict gekeken of iedereen zijn handschoenen, schoenen, brillen, oor-doppen, etc. in heeft Toen ik hier begon (als afstudeerder), heb ik een halve dag besteed aan een OHS-cursus en daarin worden echt de meest uiteenlopende dingen behandeld. Van hoe je een doos moet oppakken, tot hoe je een knopje moet indrukken. Maar dit ben ik ook in NL tegengekomen, dus weet niet of het "erger" is hier in Adelaide. Weet niet of je het volgende ook wilt weten, maar wat ik hier veel zie is mensen die aardig wat over-uurtjes maken. Soms beginnen mensen op de vloer rond een uurtje of 5 in de ochtend, en werken tot een uurtje of 8 's avonds. En ik vraag me wel eens af of dat allemaal via de regeltjes gaat...
Tevens heb ik redelijk veel werkplekken bezocht hier in Adelaide en de indrukken zijn verschillend. Over het algemeen heb ik de indruk dat bij de grotere, (multi)nationale bedrijven de werkplekker erg goed verzorgd zijn en dat er bij de kleinere (familie)bedrijfjes veel ruimte voor verbetering is. Maar dat is in NL misschien ook wel een beetje zo.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je nog meer specifieke vragen hebt, schroom niet.
Cya,
Vincent