work conditions

tum

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Onder het motto 'alleen een niet gestelde vraag is een stomme vraag'  :p :p

Hoe zijn de werkplaatsen (metaal/lassen/fabrication) in OZ, is er bijv. airco (of soms wel en soms niet) of is er vaak sprake van werkplaatsen met de deuren open? Heeft elke werknemer een 'red card' (was rood geloof ik) voor veiligheid? Of kan iemand gewoon even een 'feel' geven van hoe het is!

Bedankt

Groetjes Miranda

Weet wel dat een "Blue Card" is (same thing...different colour misschien?). Die card krijg je als je een Safety Induction hebt gedaan wat in principe verplicht is voor zo goed als alle trades areas

Groetjes
Syl

[quote author=Syl link=topic=2103.msg20833#msg20833 date=1121502300]
Weet wel dat een "Blue Card" is (same thing...different colour misschien?). Die card krijg je als je een Safety Induction hebt gedaan wat in principe verplicht is voor zo goed als alle trades areas
[/quote]Wat houd dit precies in?

Jaaaa, dat is 'm Syl, aha een Blue Card. Mijn man heeft hier inderdaad zo'n papiertje en het bureau dat het diploma uitgeeft (Det Norske Veritas) heeft ook een bureau in Sydney. Dus... misschien ook wel geldig (in ieder geval in Europa).

Hoi M5, dat is hetzelfde als VCA.

Groetjes Miran

Een Blue Card is ook een kaart die je nodig hebt als je met kinderen gaat werken. Deze kaart moet zorgen dat mensen die een crimineel verleden hebben in zedenzaken niet meer met kinderen kunnen werken.

Behalve dus als je het aanvraagd. Maar je geen verleden hebt in Australie... Ik heb een blue card aangevraagd voor mijn werk bij de kinderopvang. Ik kreeg hem zo, zonder check... Ik vond het maar raar en eng (dit had ik al eens gepost). Nu moest ik mijn adres wijzingen (als je namelijk niet de juiste gegevens doorgeeft, kun je een boete krijgen  :lol:) en toend acht ik: "ach laat ik nog eens melden dat iedereen uit het buitenland zomaar een Blue Card kan aanvragen zonder een verklaring omtrent gedrag in te moeten leveren." Dit keer waren ze erg dankbaar! De jongen aan de telefoon zal het doorgeven, zei hij. Ik heb zelfs helemaal uitgelegd hoe het in zijn werk gaat als je voor het onderwijs wilt gaan werken. Dat je dan een brief krijgt van die instelling waarmee je in NL een VOG kunt aanvragen. Maar ik weet niet of het nou daadwerkelijk gaat veranderen. Ik blijf het een eng gevoel geven dat iedere engerd uit een land behalve Australie nu zomaar in het onderwijs kan werken  :-o.

Ik blijf het een eng gevoel geven dat iedere engerd uit een land behalve Australie nu zomaar in het onderwijs kan werken :-o.

Dat kun je wel zeggen!

Miranda, om op jouw vraag te komen: mijn indruk is dat Occupational Health & Safety (OHS) erg serieus genomen wordt hier. Ik heb zelf een verplichte drie-daagse cursus omtrent OHS moeten doen en er wordt binnen mijn bedrijf veel energie gestoken in training en bewustzijn. Hoewel ik zelf meer in een kantoor omgeving werk, zijn vooral de guidelines voor onze field engineers erg gedetailleerd en vrij streng.
Mijn man werkt sinds kort voor een bedrijf dat aluminium produceert en daar is dat bewustzijn nog sterker. Ook hij werkt op kantoor en niet in de werkplaats maar het is daar verplicht om een hand op de railing te houden als je een trap op- of afloopt!

[quote author=BlizzardofOz link=topic=2103.msg20898#msg20898 date=1121635964]
Miranda, om op jouw vraag te komen: mijn indruk is dat Occupational Health & Safety (OHS) erg serieus genomen wordt hier. Ik heb zelf een verplichte drie-daagse cursus omtrent OHS moeten doen en er wordt binnen mijn bedrijf veel energie gestoken in training en bewustzijn. Hoewel ik zelf meer in een kantoor omgeving werk, zijn vooral de guidelines voor onze field engineers erg gedetailleerd en vrij streng.
Mijn man werkt sinds kort voor een bedrijf dat aluminium produceert en daar is dat bewustzijn nog sterker. Ook hij werkt op kantoor en niet in de werkplaats maar het is daar verplicht om een hand op de railing te houden als je een trap op- of afloopt!
[/quote]

Aangezien ik Scheikundig Ingenieur ben heb ik Nederland ook bij bedrijven veiligheiscursussen gevolgd. Zo te horen is dat hier in Australië niet heel veel anders. Hier op de univerisiteit moet ik zeggen dat het een behoorlijk lachertje was: iemand ging even 30 minuten kletsen (1-op-1) en that was it! Vond ik wel raar. Als je hier namelijk een stekker van een nieuw apparaat in het stopcontact doet, moet het snoer namelijk wel eerst getest en goedgekeurd worden  :lol:.

Nog over VCA: volgens mij zijn er in Nederland meerdere bedrijven die deze dingen mogen uitgeven, dus niet alleen Det Norske Veritas. Zoek maar eens met google op VCA, dan wordt je overstelpt met hits (en reclames) van bedrijven die VCA cursussen proberen te slijten.

Een Blue Card is ook een kaart die je nodig hebt als je met kinderen gaat werken. Deze kaart moet zorgen dat mensen die een crimineel verleden hebben in zedenzaken niet meer met kinderen kunnen werken.
  Same colour......maar compleet andere kaart!!! de Blue Card voor de Trades guys staat helemaal los van kinderen (tenzij het over een timmerman gaat die in zijn vrije tijd in childcare werkt :-D :-D maar goed hij heeft dan dus TWEE Blue Cards!!)

Sander, die Blue Card is heel makkelijk te verkrijgen via o.a. TAFE. Het was een van "mijn" cursussen toen ik nog bij TAFE werkte, kost $65.00 het is een 'self paced', 'computer based' test, oh en het is ook nogeens 'Open Book'!! Easy peasy dus, je betaalt de dollars, krijgt een booklet met info. over Safety issues, regulations, etc. dan krijg je een computer aangewezen. Het merendeel van de test is multiple choice, dan zijn er nog een paar true/false questions en een handvol open vragen waar je een heel kort antwoord moet geven. .............en de antwoorden, die zijn dus allemaal gewoon in je booklet te vinden. Maximale tijd voor de test is meestal 4 uur, maar de gemiddelde Tradie deed er ongeveer twee uurtjes over. De kaart (in ons geval) kreeg je gelijk mee.  Enneh.......die TAFE zit vlak bij Beenleigh :up:

Groetjes
Syl

[quote author=tum link=topic=2103.msg20829#msg20829 date=1121499301]
Hoe zijn de werkplaatsen (metaal/lassen/fabrication) in OZ, is er bijv. airco (of soms wel en soms niet) of is er vaak sprake van werkplaatsen met de deuren open? Heeft elke werknemer een 'red card' (was rood geloof ik) voor veiligheid? Of kan iemand gewoon even een 'feel' geven van hoe het is!
[/quote]

Ik weet niet hoe het bij de meeste bedrijven gaat, maar ik kan je wel een indruk geven hoe het er bij mij aan toe gaat. Ik heb een kantoor-baan hier, maar ik zit letterlijk naast de werkvloer, dus heb wel een redelijke indruk hoe het er aan toegaat. Zoals al eerder genoemd, worden OHS-maatregelen erg strict genomen. Maar ik heb niet het idee dat deze stricter zijn dan in Nederland. De werkplaatsen hier zijn niet voorzien van airco, wel de lunch-rooms en de deuren staan in de zomer hier dan ook wagenwijd open. Overigens verboden hier om door de grote deuren te lopen, maar altijd door het kleine deurtje ernaast... Hier, Adelaide, kan het nog redelijk koud worden in de winter, dus zijn wel alle werkplaatsen voorzien van een soort kachels of gloeilampen die aan het plafond hangen. Tevens, word er hier veel zorg besteed aan "repetitive work injury" en worden er eigenlijk nauwelijk kosten bespaard als iemand bijvoorbeeld een stoel nodig heeft, of nieuwe schoenen, etc. Tevens hangen hier overal ventilatie-kanalen voor het afzuigen van dampen, en word er strict gekeken of iedereen zijn handschoenen, schoenen, brillen, oor-doppen, etc. in heeft Toen ik hier begon (als afstudeerder), heb ik een halve dag besteed aan een OHS-cursus en daarin worden echt de meest uiteenlopende dingen behandeld. Van hoe je een doos moet oppakken, tot hoe je een knopje moet indrukken. Maar dit ben ik ook in NL tegengekomen, dus weet niet of het "erger" is hier in Adelaide. Weet niet of je het volgende ook wilt weten, maar wat ik hier veel zie is mensen die aardig wat over-uurtjes maken. Soms beginnen mensen op de vloer rond een uurtje of 5 in de ochtend, en werken tot een uurtje of 8 's avonds. En ik vraag me wel eens af of dat allemaal via de regeltjes gaat...
Tevens heb ik redelijk veel werkplekken bezocht hier in Adelaide en de indrukken zijn verschillend. Over het algemeen heb ik de indruk dat bij de grotere, (multi)nationale bedrijven de werkplekker erg goed verzorgd zijn en dat er bij de kleinere (familie)bedrijfjes veel ruimte voor verbetering is. Maar dat is in NL misschien ook wel een beetje zo.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je nog meer specifieke vragen hebt, schroom niet.

Cya,

Vincent

Kan me helemaal aansluiten op het verhaal van Vin. ik werkte dus ook in een admin./office positie IN een trades area en aangezien dit ook nog eens een opleidings instituut was (Overheid, angst om gesued te worden :evil:) werdt de Workplace Safety heel serieus genomen. Ook geen Airco in de meeste praktijk lokalen wel open deuren! En inderdaad ook specifieke in en uitgangen. Zonder steel capped boots & "goggles" mocht je nog geen stap over de drempel zetten, dus ook niet als admin. person om met een leraar te spreken.
Dress code voor de studenten: Long pants, long sleeved shirt, steel capped boots, Safety Glasses (goggles).....op Theorie dagen is dat wel anders uiteraard.

Maar er werden ook wel eens studenten geschorst omdat ze tussen de middag naar de pub  :drinking: :drinking: waren geweest. Big no-no (officieel dan :)) op en in de werkplaats.

Bye
Syl

Nu dat we het over occupational health hebben.
Dit is een vraag die ik al een tijdje wilde stellen:
Hoe zit het meet roken op kantoor?

Er wordt niet gerookt in kantoren! :) Er wordt niet gerookt in openbare gebouwen en een meter of 5 (?) er omheen :). Er mag niet binnen een straal van 10 meter van kinderspeelplaatsen gerookt worden :up: Het mag eigenlijk bijna nergens meer.....oh, niet op het strand!! tenminste niet op het bewaakte stuk dan!

This is a good time to give it up! :-D

Syl

Bedankt Syl en Vin, duidelijke antwoorden en het veiligheidsgedeelte is inderdaad hetzelfde als wat Bonny heeft gedaan. Dat het niet altijd in de praktijk zo wordt toegepast is .....volgens mij ook hetzelfde. Maar ik ben blij om te zien dat er - zeker op het gebied van afzuiging van dampen en werkmateriaal - goed mee omgegaan wordt.

Als ik nog wat wil weten dan zal ik het zeker vragen.

Thanks  :up:

[quote author=Syl link=topic=2103.msg20922#msg20922 date=1121672835]

Er wordt niet gerookt in kantoren!  Er wordt niet gerookt in openbare gebouwen en een meter of 5 (?) er omheen . Er mag niet binnen een straal van 10 meter van kinderspeelplaatsen gerookt worden  Het mag eigenlijk bijna nergens meer.....

Syl
[/quote]

:-D Heerlijk. Want kan er niet goed tegen. (Yipee!)

I know! ik ben er (als niet roker) ook helemaal happy mee, maar het is voor rokers (met name in de stad) wel moeilijk. Voorheen mochten ze nog buiten het gebouw roken en daar stonden dan ook hele hordes :) voor de ingangen van zo'n beetje alle kantoor gebouwen, maar ook dat is nu veel moeilijker gemaakt.

Groetjes
Syl

Ja, ik heb ook wel een beetje medelijden met de mensen die roken,
maar uiteindelijk denk ik is het voor ons allemaal beter met minder rook.
(Had ik maar dit onderwerp in me IELTS gehad  :-D)

Gelt dit voor heel Australie?
En ook voor restaurants?

Volgens mij worden dergelijke veiligheidsregels per staat bepaald en kunnen dus verschillen. Over het algemeen is met hier vrij allergisch voor onveilige situaties. Over het algemeen worden kosten nog moeite gespaard als er een 'veiligheidsprobleem' moet worden aangepakt. De arbeidsinspectie in Victoria heeft onlangs ook het recht gekregen om werkgevers/management te arresteren als dat nodig is voor het handhaven.... :?

Wat wel opvalt is dat er geen (of nauwelijks) regels zijn m.b.t. bureau werkplekken. Ik heb zelf aan een bureau mogen werken waar nog geen 10 jarige scholier achter past. Collega's wisten me te melden dat ze op plekken hadden gewerkt waar ze met z'n tweeen aan dat formaat bureau hadden gewerkt   :-o. Stoelen met armleuningen, in hoogte verstelbaar bureau, planten en naar buiten kijken.... nooit van gehoord. Maar je went er wel snel aan.

Als je binnen rookt wordt je waarschijnlijk op staande voet ontslagen. :up:

Wat wel opvalt is dat er geen (of nauwelijks) regels zijn m.b.t. bureau werkplekken. Ik heb zelf aan een bureau mogen werken waar nog geen 10 jarige scholier achter past.

Ik denk dat dit ook werkgever afhankelijk is - waar ik werk is dat een stuk beter. Je moet er wel om vragen trouwens, maar zodra je dat doet kan er in een keer een stuk meer. Een collega van mij klaagde over pijn in haar nek en pols, had binnen twee weken een consultant aan haar desk en nog een week later een andere stoel, speciale muis, oogvriendelijk schermpje voor haar monitor....

En nu ik thuis werk, komen ze binnenkort ook hier controleren of alles wel ok is.... Best goed!

Ik denk trouwens niet dat dit alles voortkomt uit zorg voor de werknemer maar meer uit de angst gesue-ed te worden  :lol:

Back