www.ehic.nl -> European Health Insurance Card aanvragen 2 weken voordat je gaat

Scamp

New Member
Hoi allemaal,

Een tip : Vraag voordat je gaat een European Health Insurance Card aan via ehic.nl
Wij hebben besloten om eerst "op vakantie" te gaan en pas uitschrijven bij gemeenten en zorgverzekeraars als we in Australie zijn ingeschreven bij de Medicare. Er was voor ons geen andere optie om ook tijdens onze vlucht verzekerd te blijven.
Je zou in het vliegtuig maar varkensgriep krijgen ...
 
Je kan ook een verzekering afsluiten waarmee je niet in nederland verzekerd hoeft te zijn, maar waarbij je wel verzekerd bent. Zogenaamde expats verzekeringen.
 
En als er al wat gebeurt "op vakantie" kun je nog gedoe krijgen als blijkt dat je geen retourticket had en het dus niet vakantie was.. (als ze echt een claim niet willen uitbetalen...), vooral als je emigreert. (tenminste dit lees ik uit jullie verhaaltje)

Verder voegt een EHIC weinig toe. Je kunt gewoon met je jaarlijkse 'inschrijving' naar medicare toegaan (gewoon in het nederlands) en consider it done.
 
Wij konden bij onze Zorgverzekeraar verzekerd blijven, tot drie maanden na onze verhuizing.
Ik weet niet of dat overal zo is, maar ik vond het een prettig idee.

groetjes, Marja
 
Omgekeerd zou het ook moeten werken; ik heb de verzekering aangevraagd, middels een brief, vóórdat ik naar NL ging. Nou had ik de bevestiging (min of meer een verklaring dat ik recht had op gratis medische hulp) die ik terug kreeg bij elk doktersbezoek moeten laten zien, en ik had 'm natuurlijk niet bij me, maar aangezien ik net een rekening gekregen heb, zal ik het alsnog proberen te doen. De brief zegt (uit m'n blote hoofd) basically dat de provider geen kosten hoeft te berekenen aan de patiënt omdat die gedekt zijn. Zal 't nog verder moeten opzoeken.

Cheers.
 
Okay, update:
Vanuit Australië: meld je komende verblijf in NL bij Agis Zorgverzekeringen, met kopie van je Australische Medicare kaart. Zij sturen je dan een een brief met het Verzekeringsbewijs A111 (is ook een brief) en een boekje met toeleg. Handig is de brief bij je te houden. In geval van niet bij, maar wel kosten gemaakt (heb hen gebeld): originele rekeningen opsturen en zij betalen je terug, of indien van toepassing, betalen de rekening waar nog niet betaald.

Nou, scheelt toch weer!! :)
 
Back
Top