XPdite Forum bijna 8 jaar oud

Lost

Administrator
Beste forumleden,


Woensdag 29 februari bestaat XPdite precies 8 jaar, een mooi moment om te reflecteren op het verleden en de toekomst van het forum.

Gedurende deze 8 jaar heeft het forum een redelijk aantal veranderingen ondergaan. Op 29 februari 2004 toen ik het forum opende, draaide het forum op PHPBB2. Het forum zag er kort na de opening op 22 maart 2004 zo uit:

xpdite_forum_20040322.gif


Helaas zijn plaatjes niet gearchiveerd dus het forum ziet er een beetje maf uit maar je krijgt in ieder geval een idee.

Eind 2004 werd het forum overspoeld door spambots en werd het een dagtaak om alle spamberichten te verwijderen. Ik besloot toen om van forumsoftware te wisselen. In december 2004 (dacht ik) migreerden we naar SMF (Simple Machines Forum). Het forum zag er op 5 februari 2005 zo uit:

xpdite_forum_20050205.gif


SMF deed zijn taak heel lang naar behoren en we hebben er op de kop af 5 jaar gebruik van gemaakt. Helaas waren er binnen het ontwikkelteam van SMF wat onenigheden en de updates lieten steeds langer op zich wachten. Eind 2009 leek de ontwikkeling van SMF volledig stil te liggen en ook kregen we rond deze tijd opnieuw te maken met een influx van spambots. Ik besloot toen om het forum over te zetten naar IP.Board, de forumsoftware waar het forum momenteel op draait. IP.Board had in technisch opzicht een gigantische voorsprong op SMF en PHPBB2 en ik was er van overtuigd dat dit de forumsoftware was waar we vele jaren op konden rekenen. Helaas bleek IP.Board in gebruiksvriendelijkheid niet zo'n groot succes. Vanaf het begin klaagden leden dat ze het moeilijk vonden om op het nieuwe forum hun weg te vinden. Zelfs nu hoor ik regelmatig van oudgedienden dat het oude forum veel fijner werkte. Er is ondertussen een nieuwere versie van IP.Board, maar naar mening komt die versie de gebruiksvriendelijkheid ook niet ten goede. Uit veiligheidsoverwegingen moet forumsoftware up-to-date gehouden worden en kun je helaas niet op een oude versie blijven steken. Vroeg of laat worden er bugs ontdekt en wordt daar misbruik van gemaakt.

De tijd is dus gekomen dat ik denk dat het verstandig is om wederom van forumsoftware te veranderen. Ik weet dat niet iedereen hier om zal staan te springen en met de vorige migratie in mijn achterhoofd was het een hele moeilijke beslissing om te nemen. Ik heb lering getrokken uit de vorige forummigratie en het enige dat voor mij van belang is bij deze migratie, is de gebruikservaring. Het moet weer makkelijk worden om je weg op het forum te vinden en een bezoek aan het forum moet weer een prettige ervaring worden, niet een aaneenschakeling van frustraties omdat de forumsoftware in de weg zit. Alhoewel SMF nu weer heel langzaam ontwikkeld wordt, hebben ze ondertussen een hele grote achterstand opgelopen op andere forumsoftware en ik ben bang dat ze die achterstand in de nabije toekomst niet gaan goedmaken. Terug naar SMF is dus geen optie. Gelukkig is er sinds vorig jaar een nieuwe speler op de markt: XenForo. XenForo is voornamelijk gericht op de ervaring van de gebruikers en het werken met XenForo is daardoor heel intuitief. Eind vorig jaar heb ik een oproep op het forum geplaatst waarin ik op zoek was naar testers. Uiteindelijk hebben zo'n 15 leden hun hand opgestoken en ik heb ze gevraagd of ze XenForo eens wilden uitproberen. Hun reacties waren heel positief en dat heeft mij geholpen in mijn besluit om het forum in de komende weken te migreren naar XenForo.

Om ervoor te zorgen dat de omschakeling zo soepel mogelijk verloopt, dacht ik dat het misschien een goed idee zou zijn om iedereen de mogelijkheid te geven om aan de nieuwe forumsoftware te wennen. Als je geinteresseerd bent, kun je een account aanmaken op het test forum: http://test.oztopic.com

Je mag op het test forum berichten plaatsen waar je wilt. Hou wel rekening met het volgende:
  • Het test forum draait op een 'shared server' en dus niet op mijn eigen server waar XPdite op draait. De shared server is regelmatig zwaar belast, dus als het test forum traag aanvoelt of soms helemaal niet reageert dan komt dit niet door de software maar door de server.
  • Het uiterlijk van het test forum is niet hoe het nieuwe XPdite forum er uit komt te zien. Ik ben nog druk aan het sleutelen aan het uiterlijk dus sommige onderdelen kunnen er wat raar uitzien. Het zou ook best kunnen dat het uiterlijk compleet veranderd wordt.
  • XenForo bestaat pas een jaar en is nog volop in ontwikkeling. Sommige functies zullen misschien net iets anders werken als dat je gewend bent.
  • Accounts, draadjes, berichten, PMs e.d. zijn niet overgezet naar het test forum. Bij de migratie van het forum gaat dat natuurlijk wel gebeuren.
Ik zou het geweldig vinden als je een account aanmaakt en lekker aan het testen slaat. Hopelijk heb je dezelfde goede ervaring met de software als de testers en ik. Als je vragen of opmerkingen hebt hoor ik ze graag.




Groeten,

Louw
 
applaus004.gif
applaus004.gif
applaus004.gif
applaus004.gif
it giet oan
applaus004.gif
applaus004.gif
applaus004.gif
applaus004.gif
applaus004.gif


Je weet wat ik er van vind, dus helemaal goed :)
1surfer.gif



Alleen lijkt test.oztopic.com nu down?
 
Ziet er goed uit. Wat ook leuk is, is dat als je op iemand klikt dat je eerste extra info krijgt en dan kan kiezen om het hele profiel te kiezen. Bestandjes en dan met name foto's uploaden lijkt mij ook handig / leuk.

Wat ik aan xpdite nu nog wel erg fijn vind is de mobiele interface zodat je ook op de telefoon het forum nog kan volgen. Was erg handig op vakantie :up:

Ook mis ik de emoticons.

Wel handig dat je gelijk kan abonneren op je aangemaakt topic. Maar wellicht mag dat wel default uit ipv aan.


Als ik nog aanvullingen heb laat ik het weten :)
 
Wat ik aan xpdite nu nog wel erg fijn vind is de mobiele interface zodat je ook op de telefoon het forum nog kan volgen. Was erg handig op vakantie :up:
De volgende versie van XenForo (die over enkele weken uitkomt) heeft een mobiele interface.

Ook mis ik de emoticons.
De emoticons worden uiteraard ook overgezet tijdens de migratie.

Wel handig dat je gelijk kan abonneren op je aangemaakt topic. Maar wellicht mag dat wel default uit ipv aan.
Ben ik met je eens. Ik zal het vanavond gelijk even standaard uitzetten voor nieuwe accounts. Ik had al een notitie gemaakt om dit bij de migratie standaard uit te zetten.

Als ik nog aanvullingen heb laat ik het weten :)
Heel graag. Bedankt voor je feedback.
 
So hee gefeliciteerd met het 8 jarig jubileum Louw :up: Ik draai dus al de helft van de tijd mee :smile:
Nou ben ik wel zo'n ontzettende computer nerd ( not dus) dat ik wel weer een beetje huiverig ben voor de nieuwe versie,maar ik heb deze uiteindelijk ook door gekregen dus dat gaat vast goed komen.
Succes ermee! :up:
 
@skippie:
Als je wilt kun je het nieuwe forum hier uitproberen:
http://test.oztopic.com
 
Echt uitproberen dat nieuwe forum, super makkelijk en dat komende van iemand die voor alles wat met computers te maken heeft haar man erbij haalt :)

@Lost: Thanks :cool:
 
o, jee, krijgt xpdite een nieuwe look??? ik lig hier nog te schuimbekken van de nieuwe tijdlijn van facebook :D

Het is een mooi moment om te melden dat Xpdite mij enorm heeft geholpen met emigreren,zeer waardevol.
En ik probeer nog geregeld langs te komen om een zelfde invulling te geven zoals ik heb mogen ontvangen, (met her en der wat haken en ogen,maar dat mag de pret niet drukken :up:
De aanhouder wint en dat ben ik .

Keep up the good work, much appreciated!!
liz
 
Gaat er trouwens mooi uitzien en ik weet inmiddels hoeveel werk het is aangezien ik zelf een website en webshop heb inmiddels, wat een verzoeking, maar ook heel mooi geworden.
 
Back
Top