Oké, wie de wet van Murphy nog niet kent...
Gisteren (vrijdag 18 februari) ergens aan het begin van de avond, is de webhost waar XPdite.net ondergebracht is getroffen door een zware hackaanval. Deze aanval heeft er in geresulteerd dat alle websites die op de betreffende machine gehost werden, volledig onbenaderbaar waren. De rechten van files waren serverbreed veranderd en de databases waren niet meer te benaderen. Tot overmaat van ramp bleken de backups van de server niet terug te zetten en ook de data die nog op het systeem aanwezig was, bleek onbruikbaar en niet meer te herstellen.
Gelukkig maak ik zelf regelmatig backups die ik vervolgens download (better safe than sorry). Helaas ben ik gisteren onderdeel geworden van de griep epidemie en ben er niet toe gekomen om de backup van vrijdag te downloaden, dus moest ik het doen met de backups van donderdagavond, die gemaakt waren om 18:04 uur. Toen vanmorgen de server opnieuw was ingericht diende het volgende probleem zich aan. Er was vandaag een grote ADSL-storing die van ongeveer 10:30 uur tot 17:00 uur heeft geduurd en ik was één van de ongelukkigen die geen verbinding meer kon maken met het internet. Om 17:00 uur ben ik begonnen om XPdite.net te restoren en je begrijpt het al... de wet van Murphy kwam weer om de hoek kijken. De backup wilde zich niet laten restoren. Het heeft me een dik uur gekost om dit nieuwe probleem te tackelen en het lijkt erop dat het gelukt is. Mocht je nog onvolkomenheden tegenkomen, laat het mij dan even weten.
Alle veranderingen die na donderdag 18:04 uur plaatsgevonden hebben (nieuwe berichten, nieuwe gebruikers etc.), zijn helaas verloren gegaan.
Goed, ik denk dat het weer tijd voor mij is om in mijn bedje te kruipen en uit te zieken.
Nogmaals excuses voor de overlast!
Groeten,
Louw.