Zanger Nick Cave schokt Berlijn met Australische anti-western

sarabaes

XPdite Sponsor
Zanger Nick Cave schokt Berlijn met Australische anti-western uit Het laatste nieuws 15feb06

Waar kom je terecht als een zanger van het kaliber van Nick Cave zich op de film stort? Op één van de donkerste bladzijden uit de geschiedenis van Australië: de wetteloze pioniersdagen die ook talloze aboriginals het leven kostten. Anti-western The Proposition is de zoveelste controversiële film op deze Berlinale.

The Proposition wordt geregisseerd door John Hillcoat maar het scenario komt van een man die zich wel eens vaker in filmland zou mogen vertonen, gezien de kracht van zijn verhaal. Zelf is de zanger het daar niet mee eens: ,,Muziek is mijn ding. Als ik naar muziek luister, dan kan ik niet anders dan dat met een analytisch oor doen. Hoe is een lied gemaakt? Welke ideeën zitten er achter? Wat kan ik later nog gebruiken? Bij film is dat helemaal niet zo. Ik ken niets van film. Ik ben de oen dat in de videowinkel drie dvd's haalt en thuiskomt met de grootste rommel.''

Dat zou je anders niet zeggen als je The Proposition bekijkt die op het eind van de 19de eeuw in de Australische outback speelt. De persoonlijke conflicten tussen enkele dubieuze wetshandhavers, pioniers en premiejagers (rollen van onder meer Guy Pearce en Emily Watson) worden met ongekende wreedheid beslecht.

,,Kijk alleen al naar dat landschap'', zegt Nick Cave. ,,In die ziedende, uitgedroogde woestijn van Australië zit de wreedheid en het geweld als het ware ingebakken. Dit is een plek waar niets je vergeven wordt.''

Het is meteen ook de plek waar Cave oorspronkelijk vandaan komt. ,,Ik woon al twintig jaar niet meer in Australië, maar ik ben inderdaad opgegroeid in de bush. Dat is ook het leefgebied van de oorspronkelijke bewoners van Australië, de aboriginals. Australië heeft lang de andere kant op gekeken als het over wandaden tegenover de aboriginals ging. Nu is het wel een brandend actuele kwestie die het land polariseert.''

Een internationaler weerklank zal The Road to Guantánamo krijgen, het politiek geïnspireerde relaas van Michael Winterbottom over vier vrienden die in september 2001 naar Pakistan reizen voor een bruiloft.

Ze komen uiteindelijk in Afghanistan terecht waar de eerste Amerikaanse bommen vallen. Daar worden ze opgepakt als vermeende terroristen en drie van de vier worden naar Guantánamo verscheept. Ze zitten er 2,5 jaar tot ze uiteindelijk, zonder beschuldiging, worden vrijgelaten.

Eenzame feestdis

Het oorlogsleed, waarvan elk jaar miljoenen kinderen het slachtoffer worden, was evenmin ver weg op het Cinema for peace -gala dat ten voordele van Unicef in het Konzerthaus werd gehouden. Voor 660 euro kon je er aan de feestdis met sterren zoals Sharon Stone en Richard Gere. Alleen. Noch Stone noch Gere kwamen opdagen.

Gister eindelijk gezien... :up:

Visually.....geweldig!! mooi, mooi, mooi. Wel erg bloederig en een hoop vliegen :cool: Het verhaal zelf is vrij basic maar mede daardoor is het een krachtige film.  De muziek is fantastisch en maakt de film helemaal "af".

Misschien not everybody's cuppa tea........maar ik vond hem zeer de moeite waard.

Groetjes
Syl

Of voor de Aussies onder ons: "David, how many stars for The Proposition".......Well, Margaret, I thought it was superb, I will give it 4 and a half star....

Back