Wat ik erg opvallend vond is dat je in Nederland echt
overal voor moet betalen (voor niets gaat de zon op). Als je een gecertificeerd kopietje nodig hebt, moet je naar het gemeentehuis (met van die openingstijden waar je als full timer maar om heen moet zien te breien) en dan kost dat ik geloof E 5,25 per kopietje.
Hier ga je gewoon naar de chemist en kost het helemaal niets. Pasje van de bieb kost niets. Rijbewijs ging super makkelijk en was heel goedkoop.
Ook zijn er bepaalde vertalingen die je gratis kunt laten doen als je net vanuit het buitenland hier naar toe bent gekomen. Ook zijn er gratis Engelse lessen. Ik kwam daar niet voor in aanmerking omdat mijn Engels te goed was. Ik kon wel naar de les, maar dan zou het voor gevorderden zijn wat niet gratis is.
Of hier alles zo makkelijk gaat qua papierwerk weet ik niet. Volgens mij zijn hier bepaalde dingen ook niet makkelijk, tenminste hoor ik de Australiers er genoeg over klagen. Als je een advocaat nodig hebt, of wat met je grond rond je huis wilt doen bijvoorbeeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee hier dus daar kan ik niet over oordelen.
Ik moet wel betalen voor geldopname bij een ATM van een bank waar ik niet bij aangesloten ben. Dat soort dingen vind ik dan weer erg achterhaald. En zo is het overal wat :wink:
Maar het weer... dat is hier wel een stuk beter geregeld
Groetjes, Vanja