ziekenfonds / medicare

simmer22

Member
heey allemaal!

misschien een stomme vraag en misschien is ie al vaker gesteld.... maar heb je als nederlander met een defacto spouse visum recht op medicare? meteen vanaf het begin? of pas als je een permanent visum hebt?

thanx! groetjes nicole
 
Hi Nicole,
je hebt meteen recht op medicare, voor zover ik weet heb je alleen geen recht op een uitkering,
de regel is dat je partner je sponsort als je zelf geen werk hebt.
groetjes Johan
 
thanx! 
aha....kijk, dat is mooi! kan ik dan gewoon een medicare pasje ophalen? ik weet nog dat ik de vorige keer (op mn working holiday visa) mijn verzekeringspasje van nederland moest laten zien... maar die heb ik dit keer dus niet...  heb je enig idee of ik daar problemen mee krijg?
groetjes!
 
Op een WHV ben je bezoeker en dan kun je als Nederlander een Medicare kaart krijgen voor spoedeisende hulp. Als je een spouse visum hebt ben je meteen resident en kun je meteen een volledige kaart krijgen. Even je paspoort en trouwakte meenemen en de zaak is zo geregeld. Je krijgt overigens in eerste instantie een blauwe kaart, die een jaar geldig is en op je meisjesnaam staat (dat laatste is volkomen mesjokke). Na een jaar kun je weer een nieuwe kaart aanvragen en als je PR hebt krijg je de gewone gele kaart. Dan pas kun je ook een family card krijgen.

Groetjes,
Rixta
 
en als ik niet getrouwd ben? mn visum in mn paspoort ofzo? of geldt t dan niet? hmmz....lastig allemaal....
 
Het gaat om wat er op de sticker in je paspoort staat. Als je niet getrouwd bent heb je uiteraard geen trouwakte. Dat had ik even over het hoofd gezien. :oops: Zodra je resident bent kun een volledige Medicare kaart krijgen. Als ze toch nog meer papieren willen zeggen ze dat wel, maar in principe is je visum genoeg.

Groetjes,
Rixta
 
Hi,

Mijn vriend is hier momenteel ook op een (tijdelijk) defacto visum. Hij heeft wel recht op medicare maar dan een uitgeklede versie ervan. Hij heeft ook een ander kleur pasje dan ik.
Ook als je een private health insurance wilt dan moet je met een tijdelijk visum voor een visitors cover gaan.
Pas als je het permanente visum hebt heb je recht op de volledige covers. Ze maken hier namelijk verschil tussen residents, permanent visa holders en citizens. Als je hier woont met een tijdelijk visum ben je wel resident maar heb je niet zoveel rechten.

Groetjes
Arina
 
Ik snap niet wat je met een tijdelijk defacto visum bedoelt? Toen ik hier kwam kreeg ik tot ik PR was een blauwe Medicare kaart, die recht gaf op alles waar een gewone kaart ook recht op geeft. En ook kon ik gewoon private health insurance krijgen.
Ik snap dus even niet meer waar we het hier over hebben. :?

Groetjes,
Rixta
 
Hallo Nicole,

Ik ben hier op een Partner Visa (de facto - subclass 309). Dit is eerst voor 2 jaar geldig en in die twee jaar wordt dat -als er geen problemen zijn- omgezet naar een permanent visa.
Ik kreeg meteen een medicare pasje. Je hoeft alleen je paspoort en visa mee te nemen. Dit is gratis dus het is een erg afgeklede versie zoals een andere bezoeker al zei.
Eerst moet wel in de computer verwerkt worden dat je bent aangekomen in Australie, dus ik geloof dat je na aankomst een week of wat moet wachten voor je dit kunt regelen.

IVM met de uitgaven wilde ik dit zo laten tot ik een baan had. Toen ik weer aan het werk was en een inkomen had, heb ik een uitgebreide private health genomen. Dit is allemaal heel makkelijk gegaan en ze hadden alleen mijn paspoort nodig.

Als ik je vraag goed begrijp heb jij hetzelfde visa als ik en dan kun je gewoon medicare afsluiten.

Groetjes, Vanja
 
thanx allemaal!
dat is precies wat ik wilde weten vanja... ik kom idd met een "tijdelijk" partner visum, dus de eerste 2 jaar zijn nog niet permanent. Denk er idd ook aan om een private health insurance af te sluiten...maar goed, daar verdiep ik me pas in als ik daar ben. Wil eerst eens mn visum geregeld hebben, mn ticket boeken en gaan!
Fijn om te weten dat ik in ieder geval recht op medicare heb, weer een hele zorg minder!
groetjes nicole
 
Hoi Nicole,

Fijn dat je er wat aan hebt. Sommige dingen zijn hier erg goed geregeld vind ik.

Groetjes, Vanja
 
nou....ik moet zeggen, men zegt altijd daqt in nederland alles zo goed geregeld is enzo... maar ik ben het zo zat hier, met al het papierwerk, overal hebben ze weer een ander regeltje voor en als je iets wilt moet je eerst 10 formulieren invullen....

tot nu toe is alles in oz me prima bevallen...geen gedoe met medicare toen ik nog op een whv daar was....en ook verder doen ze niet zo moeilijk als hier, terwijl ik toch het idee heb dat alles wel goed geregeld wordt.

kan niet wachten tot ik weer terug kan gaan :)
groetjes nicole
 
Je hebt helemaal gelijk.. ik heb vandaag nog vrij (toetsweek) maar ik ben net wel een uur bezig geweest om de belastingdienst te bellen, essent, nuon etc etc... bij ziggo 2 maanden geleden klacht ingediend .. na 8 weken eindelijk (positief) bericht.. maar nog steeds geen geld gezien..
Echt het is waardeloos.. je moet overal constant achteraan.. (en nuon geeft mij nu elke maand een positief termijn bedrag ipv dat ik betaal.. zo zie je maar weer  :wink: - maar echt handig is dat natuurlijk niet)

Idd je moet echt voor alles een formulier invullen.. of erachteraan bellen. Ook ik had het gevoel dat het in OZ goed geregeld is. Voor je auto verzekering e.d. ben je wel ff een dagje kwijt om te regelen, maar dan hoef jehet hele jaar ookniet weer te betalen of er om te denken.
 
Wat ik erg opvallend vond is dat je in Nederland echt overal voor moet betalen (voor niets gaat de zon op). Als je een gecertificeerd kopietje nodig hebt, moet je naar het gemeentehuis (met van die openingstijden waar je als full timer maar om heen moet zien te breien) en dan kost dat ik geloof E 5,25 per kopietje.
Hier ga je gewoon naar de chemist en kost het helemaal niets. Pasje van de bieb kost niets. Rijbewijs ging super makkelijk en was heel goedkoop.
Ook zijn er bepaalde vertalingen die je gratis kunt laten doen als je net vanuit het buitenland hier naar toe bent gekomen. Ook zijn er gratis Engelse lessen. Ik kwam daar niet voor in aanmerking omdat mijn Engels te goed was. Ik kon wel naar de les, maar dan zou het voor gevorderden zijn wat niet gratis is.

Of hier alles zo makkelijk gaat qua papierwerk weet ik niet. Volgens mij zijn hier bepaalde dingen ook niet makkelijk, tenminste hoor ik de Australiers er genoeg over klagen. Als je een advocaat nodig hebt, of wat met je grond rond je huis wilt doen bijvoorbeeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee hier dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik moet wel betalen voor geldopname bij een ATM van een bank waar ik niet bij aangesloten ben. Dat soort dingen vind ik dan weer erg achterhaald. En zo is het overal wat  :wink:
Maar het weer... dat is hier wel een stuk beter geregeld  :up:

Groetjes, Vanja
 
Wat fijn al die weetjes over de zorgverzekering. Ik ga ook december vertrekken naar Australië op basis van een defacto visum. Dit is nog geldig tot augustus 2010, dus ben nog voor die tijd een temporarly resident en dan wordt het omgezet in permanent (hoop ik!). Fijn om te horen dat ik per direct recht op medicare heb!

Maar wat zijn de ervaringen met de verschillende private health insurances? de medicare cover is erg basis en wil toch graag een Private health insurance afsluiten voor bv tandartskosten.

groetjes dani
 
Neem de hospital+general extra's van HCF. Is niet de goedkoopste, wel de beste. En wij zijn er supertevreden over. We hebben al flink wat claims gehad en alles wordt direct betaald en in geval van het ziekenhuis ging dat zelfs buiten ons om. Hebben we geen rekening van gezien. Tandarts wordt ook grotendeels vergoed.

Groetjes,
Rixta
 
Private health insurance is wel iets wat je even moet uitzoeken vind ik want het hangt er eigenlijk van af wat je belangrijk vind dat helemaal vergoed wordt of juist maar een beetje. Sommige vergoeden bv de tandarts voor 100 % en anderen een deel en het hangt er maar van af wat jij belangrijk vindt.

Op www.iselect.com.au kun je makkelijk verzekeringen vergelijken maar daar staan niet alle maatschappijen op.
Overigens is een private health insurance verplicht als je boven een bepaald inkomen zit. (het gaat dan om de hospital cover geloof ik) en als je die niet hebt moet je meer belasting betalen. Ik weet het niet hoeveel maar het is een percentage van je belastbaar inkomen.
Maar info daarover vind je op http://www.medicareaustralia.gov.au/public/claims/private-health.jsp
 
Back
Top