ziekenfonds

tomdel

New Member
we verhuizen binnenkort naar adelaide en we hebben een vraagje ivm het (belgische) ziekenfonds. wat doen we hiemee? moeten we verplicht melden dat we naar austrlië verhuizen? en wat gebeurt er als we in australië door medicare verzekerd zijn? als we naar belgië op vakantie komen, kunnen we dan opnieuw bij het belgische ziekenfonds terecht? of geldt dan toch nog medicare? is mij allemaal niet zo duidelijk.  :|
heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt me dat als je naar AUS verhuist je Belgische ZF vervalt en dat zul je moeten afmelden verwacht ik, als je daarna in Belgie op vakantie bent, worden de basis-zaken gedekt door Medicare (wederzijds verdrag), maar voor verdere zaken kun je in AUS een reisverzekering afsluiten.

[quote author=whale link=topic=6162.msg77101#msg77101 date=1166276963]
...maar voor verdere zaken kun je in AUS een reisverzekering afsluiten.
[/quote]

Houdt er wel rekening mee dat als je een niet-permanent visum hebt je géén reisverzekering kunt afsluiten in Australië. Ze vereisen allemaal dat je permanent resident of citizen bent :angry1:.

gelukkig hebben we wel een permanent visum...  :up:
ik vermoed dus dat we best even langslopen bij het ziekenfonds om mooi te melden dat we binnnekort het land verlaten...

Dat lijkt me heel verstandig.
Bij Achmea (in Nederland) ging dat bij mij heel eenvoudig. Ik belde op, vertelde dat ik ging emigreren. Ze hadden gelijk de automatische incasso gestopt. Ik vermelde de datum en sindsdien was ik onverzekerd. Ze zeiden wel dat ik me moest uitschrijven bij het bevolkingsregister. Ik neem aan dat dat in Belgie ook moet.

dat klopt. dat is de volgende stap. maar hiervoor wacht ik op ons adres in Oz. Dat ontvangen we eerstdaags...

Als ik al het bovenstaande niet verkeerd begrijp: ik heb totdat ik resident was, een 'overseas visitors' visum gehad. Geen probleem.

Of bedoelt iemand iets anders hier?

Back