Ziektekosten NL na uitschrijving

glenn

XPdite Sponsor
Wij kan mij zijn ervaring of advies geven.

Mijn ziektekosteverzekeraar VGZ beeindigd zijn "dienstverlening" op de exacte datum van uitschrijving bij de gemeente. Bij hem kan ik geen tijdelijk verzekering afsluiten voor de periode van reis vanuit NL tot inschrijving in Ozzie. Mijn reisverzekering dekt alleen bij "woonachtig in NL" en geeft bij uitschrijving dus geen dekking. Mijn gemeente wil dat ik mij persoonlijk uitschrijf, machtiging mag niet.

Graag goede tips bij wie te verzekeren voor de periode van reizen (ca 1 week) of welke truckjes andere hebben uitgehaald.

Cheers
Jasper en Ingrid

hoi hoi.

kijk eens bij de joho company op de site. die hebben een drietal aantrekkelijke verzekeringen speciaal voor nederlanders die in het buienland wonen. een soort reis en zorgverzekering. erg scherp geprijsd en veel dekking.

greetzzz

pieter :lol:

Wij doen het altijd via oom-verzekeringen. Ook onze reisverzekeringen, als we Australië weer eens verlaten (je kunt in Australië alleen eenreisverzekering afsluiten als PR).

Wij zijn een week eerder vertrokken dan dat alles werd uitgeschreven enz. We vertrokken 23 sept maar het werkcontract, verzekering, inschrijving in de gemeente liep allemaal door tot 1 oktober. Bij onze gemeente moesten we wel persoonlijk langs, maar konden we een soort 'uitgestelde' uitschrijving doen, netjes op 1 oktober.

Moet je natuurlijk wel een week vakantie nog hebben of je baas errug lief aankijken....

Succes!

Kath

Wij hebben hetzelfde gedaan als Kathleen en een maand eerder vertrokken hadden nog zoveel vakantiedagen. De gemeente deed eerst ook moeilijk , ben later terug gegaan en er zat een andere dame en toen kon het wel. Ze hebben uiteindelijk de uitschrijving naar mijn ouders gestuurd.

Succes :up:

Wij hebben ook de OOM genomen. Het is nog wel lastig om je Medicare te regelen zonder "bewijs van adres", dus huurcontract, aus-rijbewijs, telefoonrekening oid. Dat kan dus misschien langer duren dan een paar dagen die je "koopt" met een uitgestelde uitschrijving. Dus 5wk OOM geeft je een goede overlap. Ik vond de OOM ook goedkoper dan onze reguliere ziektekostenverzekering in NL, dus dat scheelt ook nog.

Bedankt voor de info en tips,
we hebben uiteindelijk ook voor OOM-verzekeringen gekozen.

Cheers,

Jasper

Als je het slim aanpakt schrijf je je pas uit als je al in Oz bent. Dan heb je een overlapping. Je moet (volgens de NL wetgeving) je uitschrijven uiterlijk 5 dagen voor je datum van vertrek uit Nederland, maar daar kan redelijk flexibel mee omgesprongen worden. Dan meldt je je in Oz meteen aan bij Medicare. Zorg dat je bewijs hebt van je aanmelding, er is namelijk een verdarg waarbij je in geval van ziekte of erger gedekt bent. Je moet je dus wel zsm bij Medicare aanmelden. Geen enkel probleem. Dus waarom zou je je wederom geld uit de zak laten kloppen door allerlei vage verzekeringen die je niet nodig hebt.

Volgens de medicare-regels mag je je pas aanmelden 7 tot 10 dagen na aankomst in australie (omdat ze gevens van de DIAC raadplegen?). Ook willen ze een bewijs van adres. Dat lijkt me lastig om te regelen op de 1e dag.
Het andere nadeel zou kunnen zijn dat je reisverzekering je alleen dekt als je in NL ingeschreven bent en dat de NL-reisverzekeraar wel niet zo schappelijk zal zijn als je schade wel optreed op het moment dat je nog ingeschreven bent (tijdens je vlucht naar Australie bv) maar 2 dagen later niet meer. De OOm verzekering biedt ook de mogelijkheid om dit stuk reisverzekering op te vangen.

en Nee, ik werk niet voor OOM :) maar het ik vond het een handige manier om 1 maandje tijd te "kopen" om alles te regelen. Ik denk ook niet dat het zo enorme extra kosten zijn:
* je NL ziektekosten loopt tot dag van uitschrijving (bij ons de vrijdag voor de zondag van vertrek)
* je OOM start op de dag van uitschrijving tot wanneer je wilt.
* je Medicare start wanneer je er aantoegekomen bent.
* je aanvullende verzekering start op de dag dat je OOM afloopt.

Gisteren het Medicare pasje in de bus ontvangen trouwens  :up:

.......maar kan je dan bij Medicare aanmelden als je de eerste maanden als toerist in een Campertje ergens in Oz verblijft??

Wij gaan al 3/4 maanden van te voren richting Oz in afwachting van ons Visum.
We moeten ons in nederland wel uitschrijven, anders kunnen de nieuwe huurders zich niet op ons adres inschrijven + zijn wij nog verantwoordelijk voor de gemeentelijke belastingen.

thanks

Wij hebben in de eerste week alles geregeld, ook Medicare, was geen enkel probleem. Hadden geen wachttijd o.i.d. Je krijgt een soort 'tijdelijke' pas (bonnetje meer) mee. Zorg dat je een postadres hebt (familie of vrienden o.i.d.) dan kun je volgens mij alle kanten op.

Cheers,
Kath

Dat aanmelden bij Medicare, is daar een balie voor? Of doe je dat via internet?

Ik heb medicare gemaild met de vraag of je je al online kunt aanmelden, had ik ergens gelezen. Geen reactie. Als ik een keer bijtijds op ben bel ik ze met de vraag en zal het antwoord hier posten.
In Amsterdam mag je je schriftelijk uitschrijven. Ik vertrek 22/3 maar heb mijn ziektekostenverzekeraar hier laten weten dat ik mij per medio april vestig. Dan zal ik mij ook uitschrijven, de eerste weken gelden wat mij betreft als vakantie. Dus gedekt totdat Medicare geregeld is. Via Oom verz. neem ik alleen een reisverzekering en aansprakelijkheidsverzekering mee, kost maar 20 euro ofzo voor een maand. Koopje.

Groet,
Fae

[quote author=Kathleen link=topic=7909.msg113070#msg113070 date=1204713949]
Wij hebben in de eerste week alles geregeld, ook Medicare, was geen enkel probleem. Hadden geen wachttijd o.i.d. Je krijgt een soort 'tijdelijke' pas (bonnetje meer) mee. Zorg dat je een postadres hebt (familie of vrienden o.i.d.) dan kun je volgens mij alle kanten op.

Cheers,
Kath
[/quote]

Wij konden pas na 10 dagen bij Medicare. Toen wij na dag 3 na binnenkomst langs het medicare-kantoor gingen zeiden ze dat ze van de DIMA nog geen gegevens van ons hadden binnen gekregen, en dat ze pas na 10 dagen onze gegevens zouden hebben.

Groeten Sander

In bijna elke shoppingcenter zit een Medicare-kantoor.
Wij hebben ook in de eerste week Medicare geregeld, het duurt wel een maand voor je je kaartje krijgt.... :|
Wij kregen geen tijdelijk pasje....ws doen ze het overal net iets anders... Alleen deden ze bij mij moeilijk omdat ik moest bewijzen (als terugkerend resident) dat ik in Australië bleef....

groetjes Pauline

Hoi Fae

Ik was net bij medicare en dacht zal het even voor je navragen hoef je niet vroeg je bed uit.
Maar online aanvragen is niet mogelijk ,je moet op het kantoor komen met paspoort.
Nog even geduld voor je  :up:

Ha, dank je, nog een dag uitslapen! Heerlijk... en strakjes op z'n elfendertigst alles regelen in Perth na aankomst.
:smile:

Back