Ziektekostenverzekering

lhonig

New Member
Wij gaan per 12 januari Emigreren (voor 3 jaar met een permanent visum). Ik vind het alleen erg lastig om te bepalen hoe we ons nu moeten verzekeren voor ziektekosten.
we laten ons pas per 31 januari uitschrijven bij onze gemeente en dan vervalt ook onze Nederlandse Ziektekostenverzekering bij FBTO. Dus ik heb een paar weken om het daar ter plekke te regelen.

De expat verzekeringen zijn volgens mij redelijk duur in verhouding met de lokale ziektekostenverzekeringen. Ik wil ons dan na aankomst in gaan schrijven bij Medicare, en ons daarnaast aanvullend verzekeren omdat hier veel buitenvalt. Ik vind het echter nogal ondoorzichtig en ook de kosten verschillen nogal. Ik zoek een goede familieverzekering (2 volwassenen en 2 kinderen) met daarin o.a. verzekerd: vervoer per ambulance, opname in ziekenhuizen, tandartskosten en eventuele ziektekosten in het buitenland.

Wie heeft er nog tips voor mij?

Linda
 
Je kunt je inderdaad het beste meteen na aankomst laten inschrijven bij Medicare, dan ben je voor de meeste dingen verzekerd. Aanvullende prive verzekering is zeker aan te bevelen. Wij hebben HCF hospital cover + general extra's en dat is voor de meeste mensen ruimschoots voldoende. Alleen als je ouder wordt is hogere dekking de moeite waard, omdat je dan gewoon een grotere kans hebt op allerlei gezondheidsproblemen. Anders is het de hogere premie niet waard.
Tandarts is maar gedeeltelijk verzekerd en ziektekosten in het buitenland zijn volgens mij nooit verzekerd. Daarvoor moet je een reisverzekering afsluiten. Kan natuurlijk direct bij dezelfde maatschappij als je dat wilt. :lol:
HCF is niet de goedkoopste, wel de beste.

Groetjes,
Rixta
 
Ziektekoste daar afsluiten is denk ik sowieso het verstandigst, al hoeft een expad verzekering helemaal niet zo duur te zijn. Ik heb er een afgesloten waarbij ik 40 euro per maand betaal (incl reisverzekering, medischekosten, tandarts en dergelijke). Valt best mee, zeker in vergelijking met wat ik nu in nederland betaal (kan ik deze verzekering 3x voor afsluiten).
Als je je echter voor langere tijd gaat settelen zou ik ook voor een verzekering daar kiezen.
 
Ambulancekosten worden niet gedekt door Medicare, noch door de standaard hospital cover and eventuele bijverzekeringen. Ambulance cover is iets wat je apart moet kiezen. Ziekenhuisopnames zijn gedekt door Medicare, alleen als je extra privileges wilt dan heb je de hospital cover nodig. Overigens kan het bij een bepaald inkomen verstandig zijn om zowiezo hospital cover te nemen, omdat dat goedkoper is dan de extra medicare levy.

Tandartsdekking is maar vrij beperkt, dus je zult voor jezelf na moeten gaan of het de moeite waard is.

Wat betreft ziektekosten buitenland, een reisverzekering is daarvoor aan te raden. Wees er wel bewust van dat er wederzijdse afsrpaken zijn tussen Australie en een aantal landen, o.a. Nederland en Belgie, dat men elkaars publieke ziektekostenverzekeringen accepteren (voor emergencies). Ik weet niet hoever die dekking dan precies gaat.
 
[quote author=slatsr link=topic=10482.msg148568#msg148568 date=1256263171]
Ambulancekosten worden niet gedekt door Medicare, noch door de standaard hospital cover and eventuele bijverzekeringen. Ambulance cover is iets wat je apart moet kiezen.[/quote]

Elke staat zal weer verschillend zijn, maar hier in Queensland betalen we bij de elektriciteitsrekening een extra bedrag voor "Ambulance Cover". Waarom bij de elektriciteitsrekening? Geen idee...ook geen idee of het per huishouden verschilt of dat het een percentage van je electriciteitsrekening is, maar wij betalen gemiddeld $25,- per kwartaal. Alleen geen idee of wij nu, stel dat we wat krijgen in een andere staat en we moeten met de ambulance vervoerd worden, of dat ook dan verzekerd is....
 
Back
Top